
Mijn Amstelveenlijn: buurtbewoner Bram Dekker
De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep.
In de nieuwe serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Het woord is deze keer aan Bram Dekker. Zelfstandig vastgoedonderzoeker en -adviseur. Getrouwd, vader van een tienerdochter… en betrokken bewoner van Amstelveen.
“Ik heb veertien jaar in de wijk Kostverloren gewoond, vlakbij de halte Zonnestein en de kruising van de sneltram met de Beneluxbaan”, vertelt Bram Dekker. “We zijn eind vorig jaar naar Westwijk verhuisd, dus dat geeft straks weer een heel ander perspectief op de Amstelveenlijn. Maar ik zit nu nog vol met herinneringen aan mijn tijd in Kostverloren.”
Dat laatste zal niet direct veranderen, want Bram zit nog altijd in de redactie van de Buurtkrant Bankras/Kostverloren, een blad dat vier keer per jaar verschijnt en waarin de Amstelveenlijn regelmatig aan bod komt.
Ook is hij lid van de Bewonerscommissie Uitvoering Noord, een groep betrokken wijkgenoten in het noordelijke deel van Amstelveen, die de werkzaamheden belangstellend en kritisch volgt. “Die commissie is opgezet door de hoofdaannemer VITAL. Wij zijn de ogen en oren van de wijk, bijvoorbeeld als er klachten of vragen zijn over zaken als omleidingen, verkeersborden, groenkap of tijdelijke oversteekplaatsen.”
Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk, Bram?
“Amstelveen is, zoals bekend, de grootste stad van Nederland zonder treinverbinding. Andere vormen van goed openbaar vervoer zijn dus heel belangrijk voor de mobiliteit, bijvoorbeeld om op het werk te komen. Zeker ook omdat de stad in de nabije toekomst nog groter gaat worden, en er bijvoorbeeld richting Uithoorn gaat worden gebouwd.
De Amstelveenlijn kan een ideale tussenvorm zijn van trein en tram, en die kant gaat het nu op. Ik ben zelfstandig ondernemer en moet voor mijn werk regelmatig richting Amsterdam. De keuze tussen fiets, auto of Amstelveenlijn hangt af van de verbindingen. Als de lijn straks logisch werkt en mij snel ergens brengt, zal ik ‘m beslist weer regelmatig gaan gebruiken.”
Steph
Ik hoop echt dat get een succes wordt, echter verwacht ik dat er over een paar jaar een aanpassing zal plaatsvinden, om het nog sneller te maken. Maar dat zal blijken uit de ervaring. Natuurlijk ziet het er nu al mooi uit, naar hoop gewoon op iets spectaculairs. Openbaar heeft namelijk helemaal mijn interesse de laatste tijd. Ik gun ook gewoon mijn stad en amstelveen het allerbeste hierin 🙂
Schrijf een reactie