Mijn Amstelveenlijn: bewoner Marjolijn Geirnaert
De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat stap voor stap richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Het woord is deze keer aan bewoner Marjolijn Geirnaert.
In de wijk Middenhoven staan vijftien ‘Fokuswoningen’, huizen die geschikt zijn gemaakt voor mensen met een handicap. Eén ervan is het paleisje van Marjolijn Geirnaert. Zij is spastisch en gebruikt een elektrische rolstoel. Op een steenworp van haar huis is de halte Brink.
“Ik moet meteen bekennen dat ik de Amstelveenlijn niet heel frequent gebruik”, vertelt ze. “Af en toe om naar Amsterdam te gaan, maar verder rijd ik vooral rond in mijn aangepaste auto, een mooi Mercedes-busje. Bijvoorbeeld om op het werk te komen. Ik ben beleidsadviseur bij de provincie Noord-Holland.
Maar ik ben wel geïnteresseerd in de Amstelveenlijn. Ik woon hier nu zeventien jaar en voel me betrokken bij de buurt en de stad. Om die reden ook heb ik een tijdje terug meegewerkt aan de tevredenheidsmonitor.”
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Hoe kijk je daarop terug?
“Voor mij zijn de vervangende bussen natuurlijk niet ideaal. Alle lof voor de behulpzaamheid van de chauffeurs, maar het is altijd wel een heel gedoe. Ik moet de chauffeur aanspreken en kan dan de bus in en uit via de uitschuifbare treeplank. Maar soms is die kapot. Dan zit er niets anders op dan te wachten op de volgende bus. Zo wordt mijn reistijd nóg langer. Ik bouw tegenwoordig een zekere marge in, als ik met bus 55 op pad ga, zodat ik op tijd op mijn bestemming kom.”
Pieter53
Ik was een grote fan van lijn 51. De afschaffing van die metrolijn vind ik nog steeds onvergeeflijk. In geen enkele grote wereldstad zou zoiets doms kunnen gebeuren. Ruim 30 jaar heeft deze rechtstreekse metro naar het CS voor de reiziger goed gefunctioneerd. Nu zitten we opgepakt in de oude rammeltrams van de 900 serie. In Coronatijd natuurlijk niet fijn. Af-en-toe afgewisseld met een Combinotram die wel een stuk ruimer zijn. Mijn vraag aan het GVB is: waar mogen wij nu straks gaan overstappen bij station Zuid? Ik las dat dit op het Arnold Schönbergplein zou zijn. Maar waar ligt dat plein? Toch niet tegenover het VU universiteitsgebouw waar ook lijn 24 stopt? Er waren ook berichten in de media dat het Zuid-As project technisch onuitvoerbaar was en de aannemers de stekker er uit hadden getrokken. Mogen de reizigers straks vanuit tram 25 helemaal naar station Zuid toe lopen? Erg onhandig en niet comfortabel. Dat gaat zeker reizigers kosten en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Pieter53: Veroerregio Amsterdam voert op dit moment samen met de belanghebbenden in dat gebied een onderzoek uit om een robuuste en hoogwaardige aanlanding van de Amstelveenlijn op Station Amsterdam Zuid te kunnen waarborgen. Robuustheid voor meer betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de dienstregelingen van trams 5 en 25 en hoogwaardig qua toegankelijkheid, overstap en oversteekbaarheid van het gebied. Ook zal het onderzoek zich richten op de doorstroming van het OV (bus en tram) in dat gebied in relatie tot de andere verkeerstromen en activiteiten.
Schrijf een reactieNic87
Hello. Will the new trams 15g be used only for the line 25 or also to replace old trams in the line 5? thanks.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Nic87: the new 15G trams will also be used for other lines. It could be that the old trams of line 5 will be replaced as well.
Schrijf een reactie