Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Hoera! Halte Kronenburg is open

Wendy van der Meulen | maandag 9 maart 2020
Wendy
maandag 9 maart 2020

Beide halteopgangen open en tijdelijke fietsenrekken

Rond een uur of vier is ook de tweede halteopgang geopend en er zijn tijdelijke fietsenrekken geregeld.

U heeft er even op moeten wachten en we hebben uw geduld op de proef gesteld met al
onze werkzaamheden en hinder. Maar vandaag op maandag 9 maart is de nieuwe halte Kronenburg weer open! Ook het kruispunt is weer toegankelijk voor al het verkeer, behalve de Rembrandtweg tussen de Beneluxbaan en de Van Heuven Goedhartlaan (voor auto’s).

Om even stil te staan bij deze mijlpaal delen we vandaag tussen 7.00 en circa 15.00 uur iets lekkers uit (op = op). U vindt ons op de nieuwe rotonde Kronenburg.

Iets lekkers voor de overlast én om even stil te staan bij deze mijlpaal.
Iets lekkers voor de overlast én om even stil te staan bij deze mijlpaal.
Foto: Gé Dubbelman

Wat ging er allemaal ook alweer aan vooraf?

  • 2017 en 2018: Veel voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen, verwijderen van groen en in oktober 2018 de start van het verleggen van de Beneluxbaan.
  • 7 januari 2019: Halte Kronenburg niet meer in gebruik voor tram 5 en sneltram 51, evenals de fiets- en voetgangersoversteken van dit kruispunt.
  • 14 januari 2019: Start funderingswerkzaamheden: inbrengen van damwanden, funderingspalen en ankers.
  • 1 februari 2019: Symbolisch startsein grootschalige werkzaamheden Amstelveenlijn.
  • 3 maart 2019: Laatste rit sneltram 51.
  • Maart, april, mei en juni 2019: Vijf tramvrije weekenden waarin er non-stop gewerkt werd aan de fundering en het aanleggen van de waterkelder.
  • 14 juli t/m 25 augustus 2019: De beruchte zesweekse zomeroperatie waarin de verdiepte bak inclusief het tramspoor werd aangelegd.
  • 26 augustus 2019: Trams 5 en 6 reden over het vernieuwde spoor en door de verdiepte bakken van Kronenburg en Zonnestein richting het Stadshart weer hun oude route.
  • 3 februari 2020: Auto’s rijden voor het eerst door de verdiepte bak.
  • 9 maart 2020: Halte Kronenburg gaat open en het verkeer kan gebruik maken van de nieuwe kruising.
Tijd voor een praatje op de net geopende halte met wethouder Rob Ellermeijer en Jean-Philippe de Lannoy, opdrachtgever van het project namens de Vervoerregio Amsterdam.
Tijd voor een praatje op de net geopende halte met wethouder Rob Ellermeijer en Jean-Philippe de Lannoy, opdrachtgever van het project namens de Vervoerregio Amsterdam.
Foto: Gé Dubbelman

Is alles nu klaar bij Kronenburg?

We zijn rondom de kruising nog wel even bezig. Helaas hebben we gedurende de wegwerkzaamheden tegenslag gehad door de vele regen, waardoor er nog werkzaamheden zijn op de Rembrandtweg tussen de Beneluxbaan en de Van Heuven Goedhartlaan. Dit wegdeel gaat vrijdagavond 13 maart weer open. Ook moeten we de definitieve fietsenstallingen nog plaatsen en in de periode 4 mei t/m 23 juni herstellen we de fietspaden langs de Beneluxbaan en graven we de sloten. Kortom, we hebben nog genoeg te doen bij Kronenburg en bouwen ondertussen ook Zonnestein nog af (en uiteraard de rest van het traject).

De zuidelijke halteopgang is momenteel ook dicht in verband met het afronden van de tegelwerkzaamheden. Naar verwachting gaat deze opgang in de loop van vandaag open. De halte is bereikbaar via de opgang aan de noordkant van de rotonde.
De zuidelijke halteopgang is momenteel nog dicht in verband met het afronden van de tegelwerkzaamheden. Naar verwachting gaat deze opgang in de loop van vandaag open. De halte is bereikbaar via de opgang aan de noordkant van de rotonde.
Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

9 maart 2020 | 18:37

Martijn Roos

Gaat het wel allemaal goed, de werkplanning. Afbraak bestaande haltes, VU-De Boelenlaan en AJ Ernststraat. Het gaat om de sloop hoge halte delen Lijn 51. Maar inmiddels zijn ook de abri’s van de lage haltedelen, en de reizigers info systemen en zelfs een deel van de halte straat verlichting verwijderd, ontmanteld. Vandaag maandag 9 maart was de planning, de abri’s, van deze genoemde haltes tram 5 en 6 weer te herplaatsen. Maar dat is dus niet uitgevoerd. Gaat dit alsnog goed komen! Of worden we maandag 16 maart getrakteerd op helemaal gesloopte, afgebroken haltes de nog bestaande lage haltedelen De Boelenlaan-VU en AJ Ernststraat. Ben benieuwd…

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 maart 2020 | 12:46

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Martijn Roos: Het verwijderen van de abri’s op de lage perrons is per abuis gebeurd door één van de onderaannemers. Dat wordt na komend weekend hersteld. VITAL sloopt echt alleen maar de hoge perrons dit weekend. Zoals in een eerdere reactie aangegeven blijven de lage perrons in gebruik t/m juli dit jaar. Wat betreft de straatverlichting en het reizigersinformatiesysteem dat verwijderd zou zijn, dat zijn we aan het nagaan.

Schrijf een reactie
+1
10 maart 2020 | 22:58

Martijn Roos

Jaah en waarom heeft Rob Gordijn dat dan niet in de gaten, dat deze fout gemaakt is… Zie ook je Whatsapp bericht. Hij staat voor de camera van AT5 te vertellen, dat we begonnen zijn de abri’s te verwijderen, juist ja wat juist niet moet gebeuren van de lage halte delen de oude haltes. Ben benieuwd wat Rob Gordijn hierover gaat zeggen richting de reizigers gebruikers Tram 5 en 6

Schrijf een reactie
0
+1
11 maart 2020 | 07:33

Mark

– Verlichting staat er nog maar gaat niet meer aan.
– SOS palen zijn weg.
– Kaartautomaten zijn weg
– Reizigersinformatiesystemen staan uit of zijn weg

Dat is al weken zo. Blijkbaar werken jullie camera’s ook niet meer, anders hadden jullie het zelfs vanaf daar kunnen zien.

Nu zijn ook de ABRI’s weg. Gisteravond stond ik letterlijk op een paar donkere betonplaten die van de weg gescheiden zijn met wat afzetlint. Ik begon me serieus af te vragen of de tram nog wel zou stoppen. Het informatiebord hielp daar niet bij, gezien er enkel verouderde informatieposters in hingen.

Waar is de quality assurance? Is er in al die weken dat er al langzaam geklust is aan de perrons echt niemand van jullie langsgegaan om het te controleren!?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 maart 2020 | 09:39

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Mark: Even navraag gedaan en er zijn afspraken gemaakt over wat wel en niet alvast weggehaald kon worden in de afgelopen weken, daar vielen ook de zaken onder die u benoemt. Het weghalen van de abri’s op de lage perrons was echter niet de bedoeling.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 maart 2020 | 09:45

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Martijn Roos: We zijn aan het uitzoeken wat hier precies is mis gegaan. Rob Gordijn had op dat moment zijn aandacht bij de opname van AT5 Het Verkeer, maar biedt zijn excuses aan voor zijn onoplettendheid.

Schrijf een reactie
+1
11 maart 2020 | 09:57

Mark

Dus uw idee bij een tramhalte is een volledig donkere (geen verlichting) plaat beton met verouderde informatie, zonder SOS paal of camera’s maar met ABRI?

In dat geval zou ik ook is wat meer aandacht aan die ABRI’s gaan besteden. Op de nieuwe haltes zijn die immers vaak lek…

Je valt hier van de ene verrassing in de andere.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 maart 2020 | 12:43

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Martijn Roos en Mark: Bij deze nog even een volledig overzicht van wat wel en niet weggehaald is / weer terug komt bij de haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat:
• Camera’s en SOS-zuilen: Met GVB is afgestemd dat de camera’s en SOS-zuilen verwijderd konden worden.
• Abri’s: Hier is sprake geweest van miscommunicatie tussen VITAL en J.C. Decaux waardoor ze zowel op de hoge als lage perrons verwijderd zijn. Het terugplaatsen van de abri’s op de lage perrons wordt volgende week hersteld.
• Reisinformatiesystemen: Deze borden stonden op de hoge perrons en worden binnenkort op de lage perrons gemonteerd.
• Kaartverkoopautomaten: Deze zijn al lang geleden weggehaald.
• Verlichting: Deze is nog steeds aanwezig op de lage perrons. We controleren nog of de verlichting daar ook volledig werkt.
• Prullenbakken: Die blijven staan (en worden geleegd) zolang de haltes in dienst zijn.

Schrijf een reactie
+1
9 maart 2020 | 17:26

Steph

Snap nog steeds niet waarom er gekozen is om tussen zonnestein en kronenburg weer omhoog te gaan. Las ook op deze pagina dat het dus extra energie kost om te remmen. Maar je raakt daarom ook tijd kwijt. Ik weet dat het met kosten besparing heeft te maken in eerste instantie, maar toch jammer. Was zo mooi geweest.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 maart 2020 | 12:17

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Steph: Er is inderdaad voor deze oplossing gekozen vanwege kosten.

Schrijf een reactie
+1
10 maart 2020 | 18:20

Steph

Nu kan het nog veranderd worden :p

Schrijf een reactie
0
+1
11 maart 2020 | 07:36

Mark

@Danielle: Is er op z’n minst berekend wat dit voor het milieu betekent? Voor luchtkwaliteit? We wonen in de (qua luchtkwaliteit) meest vieze gemeente van Nederland. Moeten we dat nou echt met man en macht proberen zo te houden? Auto’s en trams die eerst moeten afremmen om vervolgens weer te moeten klimmen verbruiken een stuk meer brandstof / elektriciteit.

Schrijf een reactie
0
+1
11 maart 2020 | 22:41

Steph

@Mark precies wat ik bedoelde. Begrijp me niet verkeerd, het zal echt beter zijn en ziet er echt heel mooi uit die nieuwe kruispunten. Maar nu het er zo mooi uit ziet wil ik en misschien meer mensen dan ook meteen de gouden plak. En het is best een mooi traject om een mooie lijn neer te zetten. Geen grachtenpanden waar je rekening hoeft te houden.
@Danielle heel erg bedankt voor je tijd om onze vragen te beantwoorden

Schrijf een reactie
0
+1
9 maart 2020 | 12:55

Steph

Hoe en waar gaat de halte Amsterdam zuid eruit zien?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
9 maart 2020 | 14:17

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Steph: De nieuwe halte komt aan de Arnold Schönberglaan. Zolang het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan niet gerealiseerd is, wordt de halte Strawinskylaan als begin- en eindhalte gebruikt. Een impressie van de nieuwe halte vindt u op onze website, https://amstelveenlijn.nl/over-het-project/?block=nieuw-tramstation-bij-amsterdam-zuid

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?