Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Heeft u de 15G testtram ook gezien?

Wendy van der Meulen | woensdag 27 mei 2020
Wendy

Op maandagochtend 25 mei reed de nieuwe 15G tram weer een ritje op het noordelijk deel van de vernieuwde Amstelveenlijn. De rit ging van Amsterdam Zuid tot aan Amstelveen Stadshart en weer terug. Het is een testrit: alsof de tram de normale dienstregeling rijdt, maar dan zonder reizigers. Collega Niels Hoefnagels was mee en heeft een filmpje gemaakt in de tram en daarbuiten.

Weten wat de trambestuurder ziet?

Bekijk dan het tweede filmpje –>

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

28 mei 2020 | 00:59

Aron

Wat gaat er gedaan worden om de instap tot de tram gelijksvloers te maken? Zit een behoorlijk verschil tussen nu. Lijkt me nog een hele klus..

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
28 mei 2020 | 13:28

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Aron: Door speling in het samenspel van rails en trams (rails en wielen kunnen beide 2 cm slijten en de tram veert bij een volle bezetting nog eens 1 cm in) ligt de minimale instaphoogte tussen de 0,5 en 1,5 cm. Een lagere instap is niet mogelijk omdat anders de deuren van de tram de halte (kunnen) raken bij het opengaan.

Schrijf een reactie
+1
28 mei 2020 | 14:48

anoniem

@Danielle Bedankt voor je reactie, het hoogteverschil tussen de 15G-tram en perron lijkt een stuk meer te zijn dan die 4,5 cm. Zie bovenstaande foto.

Ik vraag me stiekem ook af waarom ze het in andere steden wel voor elkaar krijgen. Ik was voor de coronacrisis in Luxemburg en daar sloten tram en perron vrijwel perfect op elkaar aan.

Schrijf een reactie
0
+1
29 mei 2020 | 08:21

Hans Cijsl

De Luxemburgse en 15G trams zijn nota bene broer en zus!! De Luxemburgse trams zijn langer en rijden in het centrum zonder bovenleiding, de motoren worden gevoed door Supercondensatoren die bij iedere halte in 20 sec. worden opgeladen, een slim.systeem. en inderdaad de opstap van de halte is naadloos. Waarom kan dat daar wel, met trams van het zelfde type (Urbos) en van dezelfde fabrikant ??

Schrijf een reactie
0
+1
27 mei 2020 | 13:35

Steph

Ben benieuwd wat voor software gebruikt zal worden om er voor de zorgen dat de trams bij de kruispunten voorrang krijgt om zo de snelheid erin te houden. En of de kruispunten misschien een make over krijgen of misschien wel rotondes worden.

Schrijf een reactie
0
+1
27 mei 2020 | 13:37

Steph

Ik bedoel de kruispunten tussen de boelelaan en van boshuizen

Schrijf een reactie
0
+1
27 mei 2020 | 15:14

anoniem

Zou mooi zijn ook daar die ongelijkvloerse kruisingen. In Buitenveldert zijn die echt veel drukker dan bij Zonnestein en Kronenburg dus waarom niet? Uitgerekend komt daar vanaf eind 2020, 48x per uur (in beide richtingen meegerekend) een tram over de kruisingen. Dat wordt wat!

Schrijf een reactie
0
+1
27 mei 2020 | 20:55

Rob

Helemaal eens met Steph en anomiem, de van Boshuizen halte is een hele drukke halte; winkels, scholen, tandartscentrum, hotel, artsenpraktijk. Het probleem met de verkeerslichten wordt dan dat je als passagier geen kans krijgt de tram te halen, voor de voetgangers blijft het op rood staan dus wat is het gevolg…..?

Schrijf een reactie
0
+1
28 mei 2020 | 10:26

anoniem

Verschil gemeente en politiek. De gemeenteraad van Amstelveen vond dit belangrijk te realiseren. Van Boshuizenstraat, van Nijenrodeweg en Boelelaan zijn gemeente Amsterdam. Er is in rapporteren wel op gewezen maar de gemeente Amsterdam en de gemeenteraad van Amsterdam wilden hier niet in investeren. Dus is dit de situatie. Wat kan gebeuren tzt dat ze dit dan alsnog willen met nieuwe werken tot gevolg… Amsterdam heeft de auto bovendien tot vijand verklaart, dus straks verbieden ze de auto en is dat probleem opgelost in de optiek van Amsterdam?! (utopie natuurlijk)

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
15 juni 2020 | 07:55

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Steph: Welke software er precies wordt gebruikt bij de verkeerslichten in Buitenveldert is bij ons – ondanks navraag – niet bekend. Net als nu krijgt de tram voorrang op het andere verkeer. Vanuit het project Amstelveenlijn worden er verder geen kruispunt make overs in het Amsterdamse gerealiseerd.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?