Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Gestelde vragen op onze informatieavond

Wendy van der Meulen | dinsdag 28 januari 2020
Wendy

Op donderdag 23 januari hadden we een informatieavond over het ombouwen van de verkeerssituaties bij Kronenburg en Zonnestein. Zo’n 50 bezoekers namen de tijd om even langs te komen in Amstelveen InZicht. De nodige informatie rijker gingen ze weer huiswaarts. Wat voor vragen hadden zij? Hieronder de meestgestelde vragen op een rij. Misschien zit uw vraag er ook wel bij.

Waarom kan halte Biesbosch niet open blijven totdat halte Zonnestein op 4 mei open gaat?
Dit is niet mogelijk vanwege het maken van de definitieve verkeerssituatie voor Zonnestein. Ter hoogte van de halte moeten er nog aanpassingen aan de weginfrastructuur plaatsvinden. Dit kan niet als daar nog een in gebruik zijnde halte en fiets-/voetgangersoversteek ligt.

Hoe zit het met het tijdelijke pendelbusje bij Zonnestein? Gaat dat ook stoppen bij halte Kronenburg?
Als halte Biesbosch op 9 maart opgeheven wordt en halte Kronenburg opent komt er een tijdelijk pendelbusje bij Zonnestein. De precieze details worden momenteel uitgewerkt. Het wordt in ieder geval: een busje voor 8 personen, die dagelijks – waarschijnlijk van 9.oo tot 21.00 uur – zal rijden in de periode maandag 9 maart t/m zondag 3 mei tussen Zonnestein en winkelcentrum Kostverlorenhof. Een stop nabij halte Kronenburg wordt nog onderzocht. Zodra de details bekend zijn communiceren we dit op onze  site, social media kanalen en op de gemeentepagina in het Amstelveens Nieuwsblad. Op 4 mei opent kruispunt/halte Zonnestein, dan stopt het pendelbusje weer met rijden.

Omgevingsmanager Rob Gordijn van VITAL gaf deze avond tekst en uitleg over de verschillende verkeerssituaties bij Kronenburg en Zonnestein.
Omgevingsmanager Rob Gordijn van VITAL gaf deze avond tekst en uitleg over de verschillende verkeerssituaties bij Kronenburg en Zonnestein.
Foto: Gé Dubbelman

Hoe kom je als voetganger bij de verdiepte halte? Waar bevinden de voetgangers zich op de ovaalrotonde?
Op het huidige maaiveldniveau ligt straks een ovaalvormige rotonde met een rijstrook voor het autoverkeer, een tweerichtings fietspad en een voetpad voor voetgangers. Aan beide kanten van de rotonde is de halte te bereiken met een trap. Aan de noordkant van de rotonde zit ook een lift.

Impressie van het kruispunt Zonnestein. De opgangen naar de haltes bevinden zich aan weerzijden in het midden van de rotonde.
Impressie van het kruispunt Zonnestein. De opgangen naar de haltes bevinden zich aan weerzijden in het midden van de rotonde.
Foto: Posad

Waarom komen er geen kiss & ride zones bij de haltes?
Bij treinstations zijn kiss & ride zones gebruikelijk, maar niet bij tramhaltes. Ze zijn daar vaak ook lastig in te passen in de binnenstedelijke locatie waar een tramhalte ligt.

Ontstaan er op de Beneluxbaan geen files als het verkeer daar van twee naar één rijstrook moet invoegen om de bak in te kunnen?
In het begin kan het zijn dat er sprake is van gewenningsfiles, maar dat is meestal van kortdurende aard. De nieuwe verkeerssituaties zijn echter goed onderzocht. Uit die onderzoeken blijkt dat het verkeerssysteem Beneluxbaan, het gedeelte bij Kronenburg en Zonnestein goed kan verwerken, ook in de toekomst. U mag er dus op vertrouwen dat het goed zit met de doorstroming.

Waar stopt de tram bij station Amsterdam Zuid?
Zolang het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan niet gerealiseerd is, wordt de halte Strawinskylaan als begin- en eindhalte gebruikt. De verwachting is dat het project Zuidasdok in het eerste kwartaal 2020 meer duidelijkheid heeft over de planning.

De huidige onzekerheid over wanneer het tramstation aan de Arnold Schönberglaan opgeleverd zal worden is echter voor de Vervoerregio Amsterdam aanleiding geweest om samen met de belanghebbenden in dat gebied een onderzoek te starten naar maatregelen om een robuuste en hoogwaardige aanlanding van de Amstelveenlijn te kunnen waarborgen op Station Amsterdam Zuid. Robuustheid voor meer betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de dienstregelingen van trams 5 en 25 en hoogwaardig qua toegankelijkheid, overstap en oversteekbaarheid van het gebied. Ook zal het onderzoek zich richten op de doorstroming van het OV (bus en tram) in dat gebied in relatie tot de andere verkeerstromen en activiteiten.

Bovenaanzicht van het toekomstige station Amsterdam Zuid, met links het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan. Daar komt ook de tweede passagierstunnel, de Brittenpassage, te liggen voor een snelle overstap op het andere openbaar vervoer.
Bovenaanzicht van het toekomstige station Amsterdam Zuid, met links het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan. Daar komt ook de tweede passagierstunnel, de Brittenpassage, te liggen voor een snelle overstap op het andere openbaar vervoer.
Foto: Zuidas

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 februari 2020 | 08:58

Bernd

Ik vind de gestelde vraag “Waarom komen er geen kiss & ride zones bij de haltes?” als concept interessant, niet alleen bij de Amstelveenlijn. Ik zou dit idee niet zo maar in de prullenbak doen. Het kan OV aantrekkelijk maken voor (mee-)rijders, car-pooling stimuleren enz.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
10 februari 2020 | 12:12

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Bernd: hartelijk dank voor uw suggestie. We geven dit door aan Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amstelveen.

Schrijf een reactie
+1
3 februari 2020 | 22:19

Adam

What will be the expected travel time on tram 25? How frequently will the tram go?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
4 februari 2020 | 11:13

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Adam: Travel time Westwijk – Amsterdam Zuid will be 21 minutes. A start will be made with a frequency of 20 trams per hour (tram lines 5 and 25 combined) during rush hour. This can grow to 24 trams per hour. The frequency outside rush hour is not yet known.

Schrijf een reactie
+1
4 februari 2020 | 13:49

Rob

Hoe gaan jullie dat doen met het nieuwe tramstation waar zowel de 5, 25 en 24 gaan stoppen i.c.m. de kruising Parnassusweg?
Globaal komt er dan voor lijn 25 alleen al elke 3 min. een tram voorbij.
Dan krijgen we toch eenzelfde ellende als met de oude 51 5 op de schuine kruising met de Parnassusweg?

Schrijf een reactie
0
+1
4 februari 2020 | 23:11

Adam

@Wendy: Thank you for your quick and detailed answer! I really appreciate it!

Schrijf een reactie
0
+1
1 februari 2020 | 12:44

Jan Hogenbirk

Nu het waarschijnlijk nog jaren gaat duren voor die ‘robuuste’ overstapmogelijkheid er is, zou ik graag zien dat de huidige overstap bij Amsterdam Zuid reizigersvriendelijker opgezet wordt: 1. bredere halte, zodat in- en uitstappers niet met elkaar botsen; 2. bredere oversteekmogelijkheid; 3. verbetering van het wegdek van de passage (die steentjes zijn vaak glibberig en voor ouderen is dat een probleem).

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 februari 2020 | 09:09

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jan Hogenbirk: bedankt voor uw suggesties. We geven dit door aan de Vervoerregio Amsterdam.

Schrijf een reactie
+1
30 januari 2020 | 20:13

anoniem

Ik haal het door de war met Parnassusweg! Dus de lijn stopt in de toekomst waar lijn 6 nu ook stopt.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
31 januari 2020 | 10:12

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: zolang het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan niet gerealiseerd is, wordt de halte Strawinskylaan als begin- en eindhalte gebruikt. De verwachting is dat het project Zuidasdok in het eerste kwartaal 2020 meer duidelijkheid heeft over de planning.

Schrijf een reactie
+1
30 januari 2020 | 20:11

anoniem

Halte Strawinskylaan lijkt me erg onhandig voor de aansluiting naar de Noord zuidlijn. Zo een 10 minuten lopen denk ik? Je kan namelijk niet zomaar door de NS poortjes via het treinstation met een anonieme ov kaart.

Schrijf een reactie
0
+1
29 januari 2020 | 08:13

Jan

Ik heb vrees ik nog steeds niet begrepen welke trams, en hoe, ze op het nieuwe traject gaan rijden. Oorspronkelijk leek het dat er in de toekomst 1 tram komt (25) die het hele traject doet, en er bij Stadshart in/uit rijdt zowel van Westwijk naar Zuid en Zuid > Westwijk.

Of, dat er zowel een tram 5 en tram 25 blijven rijden, waarbij enkel tram 5 stadshart aandoet en tram 25 stadshart overslaat?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
29 januari 2020 | 08:42

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jan: Naar verwachting rijdt tram 25 eind 2020 op het traject station Zuid – Westwijk en stopt de tram op de volgende haltes: Strawinskylaan, A.J. Ernststraat, Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Kronenburg, Zonnestein, Onderuit, Oranjebaan, Ouderkerkerlaan, Sportlaan, Meent, Brink, Poortwachter, Sacharovlaan en Westwijk. Tevens blijft tram 5 rijden zoals deze dat nu ook doet: van Stadshart naar Westerpark en vice versa. Wel gaat tram 6 weer de mottenballen in zodra tram 25 gaat rijden.

Schrijf een reactie
+1
29 januari 2020 | 15:50

Jan

Dank voor de snelle en duidelijke reactie. Enkel jammer dat heel Zuid Amstelveen afgesloten blijft van het Stadshart.

Schrijf een reactie
0
+1
29 januari 2020 | 17:48

anoniem

Jan,
dat is al zoveel keren verteld tegen de mensen die over de nieuwe Amstelveenlijn beslissen , er is nooit gekeken naar mensen die uit Amstelveen naar het Stadshart willen gaan en dat met de tram/metro. alleen vanuit Amsterdam want het GVB is een Amsterdams bedrijf en Amstelveen is er ondergeschikt aan.
is een beslissing die erg jammer is voor ons Amstelveners

Schrijf een reactie
0
+1
31 januari 2020 | 13:16

Ron

Ja dus van Amstelveen zuid eerst naar Amsterdam en dan terug met lijn 5 naar het stadshart. Dat is toch hartstikke…..

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?