Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Een nat en winderig weekend

Wendy van der Meulen | woensdag 19 februari 2020
Wendy

Het afgelopen weekend van 15 en 16 februari waren we non-stop aan het werk nabij het Stadshart en bij Kronenburg. Het was nat en winderig, maar de vaklui van VITAL zijn inmiddels wel wat gewend en dus werd het werk grotendeels volgens planning uitgevoerd. Kijkt u mee naar hoe de rotonde bij Kronenburg vorm krijgt en waarvoor is die nieuwe spoorboog bij het Stadshart?

De nieuwe spoorboog richting het zuiden van Amstelveen is voor GVB handig om de dienstregeling van tram 5 makkelijker op te kunnen starten vanaf het nieuwe opstelterrein. Ook kan bij een calamiteit op het noordelijke traject tram 25 tijdelijk rijden tussen Westwijk en Stadshart.

De nieuwe spoorboog richting het zuiden van Amstelveen is voor GVB handig om de dienstregeling van tram 5 makkelijker op te kunnen starten vanaf het nieuwe opstelterrein. Ook kan bij een calamiteit op het noordelijke traject tram 25 tijdelijk rijden tussen Westwijk en Stadshart.

Foto: Gé Dubbelman
Voor de nieuwe spoorboog is een deel van de Handelsweg/Beneluxbaan verwijderd. Daar is op zaterdag 15 februari een nieuwe betonnen onderlaag gestort.

Voor de nieuwe spoorboog is een deel van de Handelsweg/Beneluxbaan verwijderd. Daar is op zaterdag 15 februari een nieuwe betonnen onderlaag gestort.

Foto: Gé Dubbelman
De aansluiting van de nieuwe boog op het huidige spoor richting Ouderkerkerlaan op zaterdag 15 februari.

De aansluiting van de nieuwe boog op het huidige spoor richting Ouderkerkerlaan op zaterdag 15 februari.

Foto: Gé Dubbelman
Bij Kronenburg werd dit weekend de rotonde aan de kant van de Saskia van Uylenburgweg aangesloten op de nieuwe Beneluxbaan. Op deze foto van zaterdag 15 februari is te zien hoe het puinbed van de weg wordt aangelegd.

Bij Kronenburg werd dit weekend de rotonde aan de kant van de Saskia van Uylenburgweg aangesloten op de nieuwe Beneluxbaan. Op deze foto van zaterdag 15 februari is te zien hoe het puinbed van de weg wordt aangelegd.

Foto: Gé Dubbelman
En er werd natuurlijk druk geasfalteerd. Mocht u zich afvragen wat er in de tent op de achtergrond gebeurt, daar wordt gewerkt aan het tegelwerk van de trap en het bordes.

En er werd natuurlijk druk geasfalteerd. Mocht u zich afvragen wat er in de tent op de achtergrond gebeurt, daar wordt gewerkt aan het tegelwerk van de trap en het bordes.

Foto: Gé Dubbelman
Twee dagen later, op maandag 17 februari, ligt het spoor van de spoorboog er inmiddels al in en is de tweede beton laag ook gestort.

Twee dagen later, op maandag 17 februari, ligt het spoor van de spoorboog er inmiddels al in en is de tweede betonlaag ook gestort.

Foto: Gé Dubbelman
De aansluiting van de nieuwe boog op het huidige spoor richting Ouderkerkerlaan op maandag 17 februari.

De aansluiting van de nieuwe boog op het huidige spoor richting Ouderkerkerlaan op maandag 17 februari.

Foto: Gé Dubbelman
De oude verlichtingsmasten rondom de kruising Kronenburg worden verwijderd. Daarvoor in de plaats komen verschillende type verlichtingsmasten terug.

De oude verlichtingsmasten rondom de kruising Kronenburg worden verwijderd. Daarvoor in de plaats komen verschillende type verlichtingsmasten terug.

Foto: Gé Dubbelman
Op maandag 17 februari krijgt de oostkant van de nieuwe rotonde steeds meer vorm. Ietsjes vertraagd door de stortbuien van zondag, is gisteravond dit deel opengesteld voor auto's!

Op maandag 17 februari krijgt de oostkant van de nieuwe rotonde steeds meer vorm. Ietsjes vertraagd door de stortbuien van zondag, is gisteravond dit deel opengesteld voor auto's!

Foto: Gé Dubbelman
Ondanks de vertraging aan de kant van de Saskia van Uylenburgweg, werd er maandag 17 februari wel gewoon gestart aan de kant van de Rembrandtweg. Op de foto ziet u hoe de tijdelijke Beneluxbaan weer verwijderd wordt. Op de achtergrond ontwaart u de nieuwe, tweezijdige verlichtingsmasten.

Ondanks de vertraging aan de kant van de Saskia van Uylenburgweg, werd er maandag 17 februari wel gewoon gestart aan de kant van de Rembrandtweg. Op de foto ziet u hoe de tijdelijke Beneluxbaan weer verwijderd wordt. Op de achtergrond ontwaart u de nieuwe, tweezijdige verlichtingsmasten.

Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
23 februari 2020 | 11:46

anoniem

Ik ga het toch maar eens aangeven hier: het valt me op dat de LED-schermen met vertrektijden bij meerdere haltes boven op bovenleidsmasten of lantarenpalen zijn geplaatst. Zie:

https://i.postimg.cc/0jd01hD6/Cmb3QeZ.jpg

Hoewel het natuurlijk mooi is dat alle palen netjes op één lijn staan helpen jullie op deze manier wel de functionaliteit van de displays grotendeels om zeep. Vanuit de abri zijn de tijden namelijk compleet onleesbaar. Laat dat nou net de plek zijn waar de kans het grootst is waar je als reiziger staat en even snel wilt kunnen zien wanneer de tram komt. In plaats daarvan moet je de abri uit, om de palen heen lopen en dan kijken wat de tijden zijn.

Blijft dit zo?

Schrijf een reactie
0
+1
9 maart 2020 | 14:51

anoniem

Beste mensen van het projectbureau, wordt hier nog iets aan gedaan bij de verschillende haltes?

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2020 | 20:57

anoniem

Goed gedaan mensen dat wordt mooi!

Schrijf een reactie
0
+1
19 februari 2020 | 14:58

anoniem

Voor zover nu al te zien, wordt het allemaal heel fraai.

Schrijf een reactie
0
+1
12 maart 2020 | 22:49

anoniem

Even een vraag/reactie over de spoorweg overgangen in Amstelveen Middenhoven. Hier is asfalt toegepast. Wat is daar de reden van? Nabij winkelcentrum Middenhoven (halte Brink) zijn de straten, fiets en voetpaden mooi betegeld/geklinkerd. Het zou fraaier voor het straatbeeld zijn geweest als de spoorweg overgangen daar ook voorzien waren van deze klinkers/tegels. Tussen de rails op bijvoorbeeld De Dam in Amsterdam en de Lijnbaan te Rotterdam is het allemaal wel mooier afgewerkt!

Schrijf een reactie
0
+1
16 maart 2020 | 10:50

Danielle Opdam

@anoniem: in het verleden lagen hier betonnen platen. Dat is nu vervangen door asfalt. De rest van de trambaan wordt een grasbaan, alleen bij de delen van de spoorwegovergangen komt asfalt. Om bij de spoorwegovergangen straatstenen te leggen is misschien wel mooier. Dit vraagt veel onderhoud en kan leiden tot losliggende stenen, met mogelijk gevaarlijke situaties tot gevolg.

Schrijf een reactie
+1
19 februari 2020 | 14:26

Henk

Wanneer is het nu klaar het loopt onwijs uit kan het niet sneller …. zo moeilijk lijkt het allemaal niet trambaantje moet al maanden met die kut bus vanuit westwijk.

Schrijf een reactie
0
+1
19 februari 2020 | 14:35

Wendy van der Meulen

@Henk: Ik begrijp dat u het lang vindt duren, maar we lopen nog steeds op schema om eind 2020 de vernieuwde Amstelveenlijn (tram 25) in gebruik te kunnen nemen. Vanaf dan hoeft u niet meer met die *** bus. Eerder in gebruik nemen gaat helaas niet.

Schrijf een reactie
+1
20 februari 2020 | 10:12

Amsterdammer

Henk, lucht het op om onterecht te klagen? En ook zo lekker volwassen om k.t bus te zeggen … wees er maar trots op!

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2020 | 14:45

anoniem

Ook wel lekker niveautje dat het nog ff twee keer herhaald wordt. Die sterretjes laten verder niks aan de verbeelding over. ?

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2020 | 17:13

anoniem

Inderdaad Amsterdammer en anoniem,

Met dit soort taalgebruik schiet je niks op. Of het is gewoon een klager (zoals wel vaker voorkomt) die zich verveeld en in de praktijk helemaal niet eens met deze bus gaat. Mocht het inderdaad echt zo zijn? Gebruik dan respectvol taalgebruik!. Bereik je veel meer mee!

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2020 | 18:50

Hans

Kan er voor dit forum voortaan een verplichte registratie plaats vinden om berichten te plaatsen? Elders moet dit ook op andere sites bij redacties. Het resultaat hier van is dat er op deze site nu prompt berichten worden geplaatst door mensen die allemaal verschillende namen kunnen verzinnen. Opmerkelijk is dat er gisteren ”ene Henk” een bericht plaatste over een *** bus 55. Sinds dien merk ik van anderen irritaties op. Er moet helaas toch weer iemand zijn die iets moet verpesten. Gebruikelijk worden dat soort berichten door redacties verwijderd. Wendy, Amsterdammer en anoniem reageerde hier terecht op. Ik wil niet vooroordelen maar wie zegt dat deze laatst genoemde drie personen niet een zelfde persoon zijn? Ik gebruik nu ook een andere naam omdat anoniem zijn een recht is maar toch he? Denk aan je eigen imago Henk! Ondanks alles ben ik erg tevreden over het project en het is inderdaad niet altijd even makkelijk met onder anderen al die omleidingen. Bus lijn 55 rijdt inderdaad om. Maar Henk, Wat doet u dan als er helemaal geen vervoer meer is? Het is niet leuk dat ik het zeg maar kijk eens naar het tramproject in Utrecht wat daar uitgelopen is tot een fiasco. Nu al zijn daar scheuren in het wegdek ontstaan op het traject van deze nieuwe lijn 22 rijdt. In veel gevallen moet er op die lijn 22 al voor vervangend vervoer worden gezorgd. We mogen trots zijn dat het hier wel goed gaat tot nu toe in ieder geval. Denk eens aan al die medewerkers die in de barre weersomstandigheden waar onder de 40 graden van afgelopen zomer dit toch zonder vertraging kunnen realiseren?

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2020 | 19:54

anoniem

@Henk,

U schrijft:

…. zo moeilijk lijkt het allemaal niet trambaantje

Is dit nieuw Nederlands?

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2020 | 19:51

Daan

Wat een feest als de rotonde bij Kronenburg straks weer open is, zie ernaar uit! Geen stoplichten meer voor fietsers, heerlijk. Het wordt mooi, en hopelijk ook veiliger. Kunnen we dat niet gaan vieren op een of andere manier?!

Schrijf een reactie
0
+1
27 februari 2020 | 08:54

Wendy van der Meulen

@Daan: Dat kunnen we ons voorstellen! Bij deze een tipje van de sluier: komt u vooral op 9 maart tussen 7.00 en circa 15.00 uur een kijkje nemen op de nieuwe rotonde.

Schrijf een reactie
+1
27 februari 2020 | 13:37

Erik

Als buurtbewoner ben ik enorm blij met wat er allemaal is gebeurd de afgelopen maanden. Veilige fietspaden, lagere snelheid voor het autoverkeer, mooie haltes en ook nog eens kwalitatief mooie materialen zoals stadsmeubilair, verlichting en gebruik van natuursteen e.d. Wat dat betreft kan het dus allemaal toch, iets mooi maken. En wat mooi is gemaakt blijft meestal ook veel langer mooi. Nog even wat geduld met elkaar en dan hebben we er prachtige haltes, veilige ongelijkvloerse kruisingen én uiteindelijk eind van het jaar een prachtige nieuwe betrouwbare tramlijn 25 bij. En zoals de Noord Zuidlijn ons heeft leert, dan zijn we opeens alle kritiek en zurigheid vergeten!

Schrijf een reactie
0
+1
2 maart 2020 | 09:15

Wendy van der Meulen

@Erik: Fijn om te horen!

Schrijf een reactie
+1
5 maart 2020 | 20:46

anoniem

Geachte medewerkers van het project Amstelveenlijn,

Er is opgemerkt dat de putdeksels in het wegdek van de onderdoorgang (in de richting van Amsterdam) bij de halte Kronenburg veel lager liggen dan het wegdek zelf. Dit zorgt voor een onaangenaam rijcomfort. In de rijrichting van de halte Zonnestein is het wel goed aangelegd. Verder zijn aan de Noordkant van de onderdoorgang en in beide richtingen de asfaltlagen nog steeds niet op gelijke nieveau’s gebracht wat voor het zelfde effect zorgt.

Kan hier iets aan gedaan worden?

Het levert helaas een extra (herstel) klus op maar het zou erg fijn zijn!

Vriendelijke groet,

Schrijf een reactie
0
+1
12 maart 2020 | 08:40

Danielle Opdam

@anoniem: dit is inderdaad bij ons bekend en we zijn hierover in gesprek met onze aannemer. Zodra hier meer bekend over is laten we het u weten.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?