Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Dubbelop de Amstelveenlijn op

Wendy van der Meulen | vrijdag 20 november 2020
Wendy

Als lijn 25 in gebruik gaat, maken ook de gloednieuwe 15G trams hun debuut. En hóe: elke tram krijgt twee voertuigen. Dit ‘gekoppeld rijden’ is bijzonder in de Amsterdamse regio. In september al startte op de Amstelveenlijn het testen van het rijden met deze dubbellange trams.

Eens in de zoveel tijd is het er tijd voor: nieuwe trams. Als uitbreiding van de bestaande vloot. Of om ouder materieel te vervangen. De laatste keer dat dit in Amsterdam gebeurde was in 2002, met de komst van de Combino trams. Die rijden nu vrijwel overal in de stad. Bijvoorbeeld op lijn 26, de tramverbinding naar IJburg. En sinds afgelopen september rijden de Combino’s daar bovendien gekoppeld: twee voertuigen aan elkaar. De trams zijn dus twee keer zo lang geworden. Zo kan GVB hier meer reizigers vervoeren.

Uitvoerig getest

Ook op lijn 25 gaat GVB binnenkort tramstellen koppelen, maar dan met de nieuwe 15G trams. Moderne en ruime voertuigen, met brede deuren en een lage vloer, en voorzien van de nieuwste technologie. “We zijn er allemaal supertrots op, ze zijn prachtig”, zegt Marco Cowan, manager vervoerondersteuning bij GVB. “We hebben de 15G trams op alle vlakken uitvoerig getest. Dat kan in Amsterdam en Amstelveen bijna niemand zijn ontgaan: een nieuwe, bijna futuristisch ogende tram die door de stad reed, zowel overdag als ’s avonds. Dat trok heel wat bekijks. Er werd volop gefotografeerd en gefilmd als er een nieuwe 15G tram door de stad reed.”

Gebouwd in Spanje

Anne Monné is bij GVB projectmanager 15G. Ze is, samen met een team van collega’s, verantwoordelijk voor de levering en uiteindelijke indienststelling – en alles wat daartussen zit – van de 72 trams, die worden gebouwd bij de firma CAF in Spanje.
“De nieuwe trams worden in Spanje deels al getest”, vertelt ze. “En als ze in Nederland afgeleverd zijn, testen en controleren wij ze uitvoerig. Dit is wettelijk vereist, voordat we de voertuigen kunnen accepteren en in gebruik kunnen nemen.”

Aankomst van de eerste 15G tram in Nederland in april 2019.
Aankomst van de eerste 15G tram in Nederland in april 2019.
Foto: Ge Dubbelman

Kers op de taart

Afgelopen juli ontving GVB van Metro en Tram van de gemeente Amsterdam de eerste ‘indienststellingsvergunning’ voor de nieuwe 15G trams. “Dat was een prachtige mijlpaal”, zegt Anne, “en deze werd gevolgd door weer een belangrijk moment, begin november. Toen ontvingen we de vergunning voor het koppelen van 15G-voertuigen. De trams voldoen nu aan alle wettelijke toelatingseisen en kunnen daarmee, zowel enkel als gekoppeld, worden opgenomen in onze dienstregeling. Dat is iets waar onze reizigers en wij al een tijd naar uitkijken. En dat we in december beginnen met rijden op de Amstelveenlijn, is de kers op de taart.”

Genoeg ruimte

Wat uniek is op de Amstelveenlijn, legt Anne uit, is dat alle 15G trams gekoppeld gaan rijden. “Net als op lijn 26 doen we dat hier om zoveel mogelijk passagiers te kunnen vervoeren, en omdat het kán – want we hebben er de ruimte voor. Dit in tegenstelling tot elders in Amsterdam, waar die ruimte er simpelweg niet is. Denk aan drukke kruispunten of de Leidsestraat. Maar de Amstelveenlijn ligt grotendeels vrij, met weinig kruisend verkeer – mede dankzij de drie nieuwe ongelijkvloerse kruispunten – en met volop ruimte voor lange perrons. Daarom ook hebben we het gekoppeld rijden met de 15G trams getest óp de Amstelveenlijn. Dat kan nergens anders in de stad.”

Spannende tijd

Terugblikkend op het testen van het gekoppeld rijden en het opleiden van de bestuurders zeggen Anne en Marco dat het een spannende tijd was. “Dit was het eerste traject waar we de gekoppelde voertuigen dynamisch konden testen, in plaats van met simulaties. Het was best spannend toen we begonnen met rijden. Want alle systemen van GVB, fabrikant CAF en de onderleveranciers kwamen op dat moment samen en moesten gaan samenwerken. Alles wat in het eerste voertuig werkt, moest ook in het tweede voertuig werken.”

Gave uitdaging

Oók spannend, voegt Anne toe, was dat de Amstelveenlijn een ‘nieuw x nieuw x nieuw’-situatie was. “Een nieuw voertuig, gekoppeld rijden, op een nieuw traject, met nieuwe infrastructuur. Een hele gave uitdaging! En dan gaat er natuurlijk wel eens iets mis. Bijvoorbeeld bij de instellingen van het bedienscherm van de trambestuurder voor het rijden van dienstregeling en verkopen van de kaartjes aan reizigers; daar liepen we tegen wat bugs aan. Maar door goede samenwerking tussen alle betrokken partijen en afdelingen lossen we het op, en zorgen we er met z’n allen voor dat het een succes wordt.”

Als ze niet rijden staan de gekoppelde 15G trams allemaal keurig in het gelid op het opstelterrein.
Als ze niet rijden staan de gekoppelde 15G trams allemaal keurig in het gelid op het opstelterrein.
Foto: Ge Dubbelman

Setjes

De voertuigen die GVB op lijn 25 gaat koppelen zijn identiek. Ze zullen zoveel mogelijk de hele tijd als setjes rijden, en dus niet steeds worden losgekoppeld. Anne: “De trambestuurder heeft in de cabine een boordcomputer, onder meer voor het aanmelden van de tram, reisinformatie, halte-informatie, communicatie met de verkeersleiding en de beïnvloeding van de verkeerslichten. Nieuw, in vergelijking met de meeste Combino’s, is dat de 15G’s tweerichtingtrams zijn. Ze hebben aan beide zijden een bestuurderscabine. Straks rijden de gekoppelde trams van Westwijk naar Zuid, waar de bestuurder uitstapt en naar het andere einde van de tram loopt. Daar zit dan dus weer een cabine. De bestuurder stapt weer in en rijdt terug richting Westwijk – met dezelfde gekoppelde tram.”

Goed inschatten

Voor de bestuurders is het testen een mooi avontuur, zegt Marco. “Ze vinden het best pittig om te wennen aan een tram die twee keer zo lang is, in totaal 60 meter. Die lengte vraagt om een andere manier van rijden. Bijvoorbeeld bij kruispunten: met zo’n dubbellang voertuig moet je goed inschatten of je door kunt rijden of moet stoppen. En ook het in- en uitstappen vergt concentratie. Er zijn meer reizigers en er zijn haltes met een middenperron. Hier moeten de bestuurders alert zijn op de kant waar de deuren open moeten. Want de 15G’s hebben aan beide kanten deuren.”

Maar de bestuurders reageren overwegend positief. Marco: “Ze genieten van het rijden op de vernieuwde lijn. Ook het opstelterrein Legmeerpolder oogst waardering. En ze vinden vooral de drie ongelijkvloerse kruispunten prachtig. ‘Het lijkt wel of ik met een trein rijd!’, hoorde ik onlangs een bestuurder roepen.”

Het laatste woord is aan Anne…

“Ondanks de coronasituatie en de extra uitdagingen die deze met zich meebracht, hebben alle collega’s en betrokken partijen grote stappen weten te zetten. We staan nu met z’n allen startklaar voor de generale repetitie en het oefenen met verstoringen – om op zondag 13 december te gaan rijden, met passagiers, en volgens dienstregeling.”

GVB'ers Marco Cowan, manager vervoerondersteuning, en Anne Monné, projectmanager 15G.
GVB'ers Marco Cowan, manager vervoerondersteuning, en Anne Monné, projectmanager 15G.
Foto: Ge Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
2 december 2020 | 16:40

reiziger

Geen nachtbussen meer naar Amsterdam per 3 januari 2021 van zondag op maandagnacht tm woensdag op donderdagnacht.

Ondanks alle investeringen in openbaar vervoer verdwijnen per 3 januari 2021 ALLE nachtbussen van GVB (N84) en Connexxion (N47). Er is nu voor beide ljinen een uurdienst. Voor mensen die ‘s nachts voor hun werk hun diensten eindigen of moeten beginnen is dat een uitkomst. Misschien nemen niet veel mensen deze bussen maar het betekent dat ze enorm worden benadeeld. Ik zie dit als een publieke voorziening. Voor zover ik snap blijft de N30 naar Schiphol en Amsterdam Zuid Oost wel bestaan.

Schrijf een reactie
0
+1
2 december 2020 | 19:43

Jeff

Dit is tijdelijk door de pandemie. Uitgaan in de stad is niet mogelijk en veel nachtwerk (bv. horeca, clubs evenementen) gaat momenteel niet door. Daarom pakt bijna niemand momenteel de nachtbus. Het is zeker niet fijn dat dit gebeurd, maar GVB en connexion gaan slecht en moeten dit daarom doen

Hoop dat als er weer meer kan door corona het nachtlijnnet aan bussen terug komt en ook een beetje wordt uitgebreid. Waardhuizen zou zijn nachtbus terug moeten krijgen.

Schrijf een reactie
0
+1
2 december 2020 | 20:02

@Ronald

De N84 naar Waardhuizen is bij mij ook een zeer grote wens. Maar aangezien deze lijn al jaren niet meer rendabel was tussen het Amstelveen Busstation en Westwijk, denk ik van niet omdat deze lijn in voorgaande jaren steeds een stukje is ingekort. Lijn N79 heeft het daar ook niet lang uitgehouden. Als er meer vraag naar is dan zou een verbinding tussen Amstelveen Busstation via Groenhof en Middenhoven naar Uithoorn (weer) in stand kunnen worden gebracht ondanks de lange omweg. Toch wel apart dat stappende inwoners uit Waardhuizen naar de Poortwachter fietste of liepen en terug terwijl de 354 en N79 destijds een onderbezetting hadden.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 10:19

Reziger

De vraag is of dat tijdelijk is. Dat is hier helemaal gezegd. Inmiddels als je buiten kijkt lijkt er helemaal geen pandemie meer gezien de drukte. Het is de reguliere dienstregeling. Alsof er nu geen mensen s nachts meer zijn die werken en zorgen dat jij en ik zorgeloos kunnen leven? Dan gaat het om ICT-ers, hulpdiensten op alle niveaus, ja zelfs de trambestuurders zelf die hun laatste of eerste rit doen, te veel om op te noemen. Ik vertrouw er niet op dat die nachtdiensten zomaar terugkeren, het gaat hier ook om een bezuiniging aangezien ze veel geld hebben verloren! En daarbij opgemerkt dat bijna ALLE nachtdiensten in Amsterdam verdwijnen door de weeks.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 12:18

Jeff

@ronald,
Ja de lijn was niet rendabel. Ov zou echter niet puur om rendabel moeten draaien (naar mijn mening tenminste). De GVB bus reed nog tot busstation en had naar mijn mening tenminste nog tot Waardhuizen door moeten rijden (westwijk had vgm een andere bus al). Ze hadden dit ook voor de helft van de ritten en/of alleen in uitgaansnachten kunnen doen.

@Reiziger,
Zou jammer zijn als het nacht OV verdwijnt. Vrees dat er veel mensen die het OV zouden pakken dan de auto (moeten) pakken (veel doen dit ook voor het geval dat ze de laatste tram/bus missen). Ook vrees ik dat meer mensen onder invloed achter het staar gaan zitten hierdoor.
Hopen dus maar dat dit tijdelijk is, maakte namelijk (tenminste voor de pandemie) veel gebruik van het nacht OV, en was ook niet de enige reiziger in de nachtbus.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 12:50

Nick

@Jeff Laatst ook zo’n bericht van de VRA of GVB (weet het niet precies meer) “We rijden vrijwel zonder subsidie!” – Dan denk ik ook bij mezelf tja, is dat nou echt iets om zó blij mee te zijn? Helemaal gezien de prijzen en uitdunning van het lijnennet. Den Haag draait de geldkraan steeds verder dicht. Het is wel duidelijk dat de ondertunneling van een snelwegen door niemandslanden en verbredingen van andere wegen naar 36 rijbanen nou eenmaal meer prioriteit hebben dan beter ov.

Het tijdelijk verdwijnen van het nachtnet is jammer, maar die bussen rijden sinds de crisis echt leeg rond. Op het moment dat het weer voorbij is komen die bussen vast en zeker terug. Dat maakt het niet minder vervelend voor mensen die er nu voor werk of wat dan ook van afhankelijk zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 18:14

Jeff

@Nick, dat is zeker waar, snap ook dat deze lijnen er momenteel uitgehaald worden, zou het alleen wel heel naar vinden als dit permanent is.

Ben grote voorstander van meer OV en zie liever een nieuwe trein dan een nieuwe snelweg (of overkapte snelweg), vooral in een dicht bevolkt land als nedeland zou naar mijn mening wat meer geld in OV en minder in de auto moeten worden gestopt (betere/meer snelwegen geeft meer auto’s geeft meer verkeersdrukte).

Denk als zuid af is dat dit voor Amstelveen een grote vooruitgang gaat geven. Lijkt me logisch dat de nachtrein via zuid gaat rijden waardoor die voor amstelveners makkelijker te pakken is. een nachtbusversie van bus 55 lijkt mij dan ook een optie als zuid af is.

We zullen zien, hoop dat de lijnen terug komen als horeca, evenementen en discotheken weer open mogen.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 18:52

OVR-25

Kijk maar naar de rest van de Europeese hoofd en onderliggende steden met bijvoorbeeld vrijwel ieder een RE of S-baan.

Schrijf een reactie
0
+1
4 december 2020 | 01:11

Reiziger

station Zuid en Zuidasdok is pas ergens na 2036 (!) klaar. Dat is nog 16 jaar vanaf nu. Voor wie dan leeft etc. Tot die tijd is het zoals het is.

Schrijf een reactie
0
+1
30 november 2020 | 22:17

E.van der Kruijf

Stopt lijn 25 in station zuid of er buiten!

Schrijf een reactie
0
+1
30 november 2020 | 23:37

@anoniem

Nu ik toch bezig ben, Helaas voorlopig er ver van buiten op de Strawinskylaan bij lijn 5 en de bussen. Als hopelijk over tien jaar pas het zuidasproject klaar is verhuizen de tramlijnen 5, 24 en 25 naar de wat dichter de bij zijnde Arnold Schönenberglaan. Weet iemand eigenlijk waar de bushaltes heen gaan? Ja, in de plannen ook voor lijn 24! Komt er dan ook een aftakking vanaf de richting Amstelveen de Boelelaan op?😛

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 00:56

Jeff

@anoniem,
hier een plattegrond van hoe zuid eruit komt te zien. Inclusief bus en tram haltes.
https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2016/02/station-amsterdam-zuid-zuidasdoek.jpg

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 december 2020 | 12:25

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@E.van der Kruijf: lijn 25 stopt buiten station Zuid op de Strawinskylaan en Parnassusweg.

Schrijf een reactie
+1
30 november 2020 | 16:48

Henk Koelewijn

Mooie trams, maar toch een gemiste kans, dat er niet gekozen is om de NZ-lijn door te trekken naar Amstelveen en verder naar Schiphol. Teveel nadelen en te hoge kosten werd dat besluit verdedigd. De hoger kosten kun je wel wegstrepen als de NZ-lijn naar Schiphol wordt doorgetrokken. En er zijn nu ook haltes gesloten en niet met de fiets in de tram. Tenslotte ook nog overstappen om naar CS te gaan. En Amstelveen heeft als grote gemeente zelf geeneens een treinverbinding. Vooral Amstelveen-Zuid komt er bekaaid vanaf voor wat betreft het OV

Schrijf een reactie
0
+1
30 november 2020 | 20:41

@anoniem

Inderdaad en protesteren helpt van te voren toch niet. Kijk maar naar de grote omgooi wat Connexxion en de Vervoer Regio Amsterdam (VRA) eind 2017 deden. Na een hoop protesten des tijds komen de lijnen 149 en 199 terug en gaat de halte Grote Beer in Amstelveen weer dienst doen. Eigenwijs zoals deze partijen zijn, krabbelen ze nu gelukkig weer terug. Hopelijk gaat dat zo snel mogelijk ook weer met de verbinding naar Amsterdam CS gebeuren.

Schrijf een reactie
0
+1
30 november 2020 | 21:03

Nick

Amstelveen heeft rechtstreekse en hoogfrequente lijnen naar Zuid, Bijlmer ArenA en Schiphol Airport. Stuk voor stuk intercitystations met treinen naar iedere windrichting. Zowel nationaal als internationaal. Verder voorziet tram 5 in een rechtstreekse verbinding met het Museumplein, de Amsterdamse binnenstad en straks ook weer het Westerpark.

Het is mij zodoende een raadsel waarom bepaalde mensen hier zich zo vastbijten in het Centraal Station, en waarom het als hyperbelangrijk wordt ervaren om juist daarmee een rechtstreekse verbinding te hebben.

Ik ben oprecht benieuwd: komen jullie beiden regelmatig op het Centraal Station en zo ja waarom?

Schrijf een reactie
0
+1
30 november 2020 | 23:13

@anoniem

Nick, ja ik een enorm heel veel andere mensen komen geregeld tot vaak op het centraal station om vanuit Amstelveen naar steden als Monnickendam en Purmerend te reizen. Anders heet het geen centraal station. Voorheen was dat met lijn 51 vanuit Westwijk naar het Centraal station om daar onder andere lijn 111 te nemen. Nu is dat overstappen op station zuid en station Noord of mocht je geluk hebben dan die enkele lijn die nog wel vanaf het CS richting het noorden vertrekt. Voor Monnickendam kan dat dus niet meer vanaf het CS dus vanaf Amstelveen dus 2x overstappen op station zuid en noord met de aanwezigheid van een hindernisbaan (vooral op station zuid). In het verleden toen ik wat atletischer was hoefde dat alleen op het centraal station. Jij bent misschien wat leniger en jonger dan ik omdat je aan lijkt te geven er geen moeite mee te hebben. De mensen met name op dit forum weten nagenoeg niet hoe jou reizen er grotendeels uitzien, maar zeg nou zelf wat je liever wil? Overstappen of lekker relax vanuit school of een drukke werkdag wat langer in de metro blijven zitten met bijvoorbeeld je smartphone vrienden appen? Verder is Amsterdam oost ook een belangrijke schakel voor Amstelveen zoals de HVA en het OLVG. Voor de HVA’s misschien wat minder erg maar de bezoekers van het OLVG zijn nou eenmaal in de meerderheid mindervalide. Die moesten al overstappen op het Weesperplein en nu komt daar Station zuid ook bij. Ik hoor bijna werkelijks dat deze mensen vanwege dat extra overstappen nu met de auto gaan of daarmee gebracht worden. En het is toch de bedoeling dat de auto de stad uit gaat? En echter zie ik steeds minder mensen van mijn leeftijd van 69 en hoger in het OV verschijnen. Dit is ook elders en voor COVID-19. Natuurlijk is het van groot belang dat er goed vervoer tussen het centrum van Amsterdam en Schiphol is vanwege het belaste treinen net en lijn 397. Maar waarom moet Amstelveen dan de dupe hier van zijn? Om een groot kantoren complex wat ze op de Zuidas willen bouwen dat al jaren grotendeels leeg staat en die ruimere autosnelweg? Geef dat maar weer lekker de vrijheid!

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 00:22

L_OV

Een metro was wel fijn geweest en het is jammer dat dit hem niet is geworden. Had om eerlijk te zijn liever lijn 51 gehouden dan de noorzuidlijn naar amstelveen, omdat tram 5 en metro 51 samen een goede bereikbaarheid vormden. ze hadden beide een andere route door Amsterdam, waardoor veel plaatsen in de stad makkelijk bereikbaar waren en amstelveners konden door deze lijnen rechtstreeks op veel treinstations zijn (Zuid, RAI, amstel en centraal) en via bus nog schipol en Bijlmer.
De nz-lijn van Amstelveen naar schiphol had mij ook wel handig geleken en daar had serieuzer naar gekeken moeten worden.

Zie in deze tram ook voordelen (snel frequent en betrouwbaar etc.), ookal voelt het alsof het soms een beetje half half is (bult tussen kronenburg en zonnestijn en gelijkvloerse kruisingen amsterdam etc.). Naar mijn mening had deze lijn naar Amstel doorgetrokken moeten worden, vraag me af waarom dit niet gedaan is. Dit zou zuid en de drukke m51 enorm ontlasten en daarbij Amstelveners een rechtstreekse verbinding naar Amstel geven (waar treinen rijden die niet op bijlmer, Zuid en schiphol rijden).

Hoop dat er binnenkort andere goede OV verbindingen in Amstelveen erbij komen. Door weghalen bussen en metro is het OV voor mij een stuk slechter geworden. misschien moet ik dan toch vaker auto pakken. Zag al wat artikelen over tram naar schiphol en petities/politieke stemmen voor een trein in Amstelveen, dus misschien wordt het weer beter. We zullen zien!

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 10:01

Nick

@@anoniem Het is mij niet duidelijk waarom zo’n beetje iedere locatie in Amsterdam en dus zelfs erbuiten vanuit Amstelveen rechtstreeks te bereiken zou moeten zijn of hooguit met één keer overstappen. Oók voor Amsterdammers is dat lang niet altijd het geval. Via een hoop capriolen is destijds een sneltramconcept bedacht dat een rechtstreekse verbinding met CS mogelijk maakte. Dat voortzetten is om een hoop reden waar je vast mee bekend bent niet meer realistisch.

Voor bussen richting Landsmeer, Purmerend en Monnickendam reis je via CS, Noord of Sloterdijk. Inderdaad met een overstap extra. Daar staat tegenover dat het met de M52 en nieuwe M51 een stuk sneller én betrouwbaarder naar CS en Station Noord is.

Wat ik mis in je verhaal: het was vroegâh op CS tussen tram 5/sneltram 51 en de streekbussen véél langer lopen dan nu het geval is op Station Zuid én Station Noord tussen M52 en tram/streekbus. Sinds jaar en dag stopte de 5 namelijk aan de compleet tegenovergestelde kant van het Stationsplein ten opzichte van de streekbussen. Voor de sneltram gold ongeveer hetzelfde. We hebben het over ruim 300 meter lopen op CS versus 250 meter op Station Zuid en over zo’n 100 meter op Station Noord. Dan ben je er per saldo toch amper op achteruit gegaan? Zelfs niet als je de loopafstand op Station Zuid en Noord bij elkaar optelt. Het lijkt dus dus vooral om perceptie te draaien.

Voor de vraag waarom Amstelveen hier de dupe van moest zijn kan je je het beste richten tot lokale bestuurders. Telkens zijn door Amstelveen zelf erg hoge eisen gesteld aan een metro die het prijskaartje flink opdreven. De metro moest immers voor hun ondergronds terwijl Amsterdam kon leven met een goedkopere variant op palen. Helemaal voor het rustige stuk na Amstelveen-Centrum was dit onrealistisch. O.a. daarmee hebben ze zichzelf dus in de voet geschoten. Zwaar sneltram of zelfs metromaterieel op het maaiveld is vanuit veiligheidsoverwegingen voor beide gemeenten een non-optie. Hoeveel klachten zijn er wel niet geweest over de veiligheid rondom de sneltram? Om nog maar over de betrouwbaarheid te zwijgen.

Vergeet ook niet dat bij de komst van een metro in Amstelveen de gemiddelde loopafstand naar het dichtstbijzijnde station waarschijnlijk nóg groter was geworden. Hadden we daar weer klaagzang over gehad.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 10:33

Nick

@L_OV Door de jaren heen heb ik verschillende redenen voorbij zien komen waarom er met lijn 25 niet doorgereden wordt naar Amstelstation:

– Gekoppelde trams slecht inpasbaar binnen de Ring
– Berlageburg die het gewicht van gekoppelde trams niet kan dragen
– Te traag ten opzichte van een overstap op de metro

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 11:34

Luuk

Zoals het was met Metro 51 was gewoon erg fijn. Een directe verbinding met het oosten van Amsterdam en centraal station. Mijn HBO zit bij Amsterdam Amstel en nu realiseer ik me wat het fijn was geweest als metro 51 nog reed. Elke keer weer kom ik aan op Zuid met Tram 5 of bus 55 en rijdt metro 51 weer precies weg als ik net aan kom en andersom. Vervolgens weer 7-10 minuten wachten. Ik heb al gekeken hoeveel het gaat schelen als lijn 25 straks gaat rijden en het scheelt precies 0 minuten omdat de dichtbijzijnste halte weg wordt gehaald en ik dus langer moet lopen. De nachtbussen rijden geloof ik nog wel tot centraal, ideaal. ‘s nachts hoef ik daar alleen niet te zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 11:42

Nick

Daar ben ik het verder mee eens: als we meer moeten overstappen zorg dan ten minste voor goede aansluiting.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 12:18

F. De Groot

Nick, ik begrijp uw/jou verhalen maar het tonen van wat meer respect naar de ouderen mag er best wel wat meer wezen. Voor iemand van 69 is u misschien meer op zijn plek. In veel gevallen heeft u/heb je gelijk maar op bijvoorbeeld het centraal station hoeven geen hoge trappen op en af gelopen te worden zoals bij station zuid. In het centraal station kon confortabel door de passage worden gelopen zonder door weer en wind te moeten bivakkeren. En als het even te vermoeiend werd, dan was er altijd de mogelijkheid om ergens te zitten of iets te nuttigen. Dat overstappen is misschien dan wat sneller voor de jongeren mens maar uit alle cijfers en tabellen op de site is het maar 3 minuten. En inderdaad, bij een echte metro in Amstelveen zouden er meer haltes sneuvelen. Dit had dan vast aangevuld zijn met bussen die goed aansluiten zonder lange overstap sessies. Zoals Johan Cruijff altijd zij: Voordelen kennen ook nadelen maar over dit onderwerp hebben @anoniem en heel veel andere mensen zeker een punt.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 12:50

L_OV

@ Nick,
Dat de Berlage brug die trams niet kan houden wist ik niet. Qua traagheid ligt het aan de route. Via Rai gaat veel verstopping veroorzaken (door de drukte daar). Een andere route was naar mijn weten niet onderzocht (niet via RAI). Om het een goede verbinding te maken echter wel een nieuw spoor worden aangelegd (niet alleen via bestaande sporen).

De frustratie dat lijn 51 weggehaald is ligt vooral aan dat het voor veel mensen een achteruitgang is (5 haltes weg bij m51 en deze was ook 3 min sneller). Terwijl je zou denken dat het OV juist beter zou moeten worden. Dit voelt meer als een goedkope noodoplossing dan een echt goed vervanging omdat er te weinig aan besteed is. Na het weghalen van bussen die nu naar uithoorn rijden en de groei van reizigers zou het me niet verbazen dat we in 10 jaar weer achter de feiten aanlopen dat de tram te vol is. Dan moet er weer veel geld uitgegeven worden om de verbinding beter te maken i.p.v. het in een keer goed te doen.

Ik vond het idee van de sneltram/metro hybride nooit echt slecht, het is meer de manier waarop sommige kruisingen (de grote met haltes) waren aangelegd die de sneltram echt gevaarlijk maakte. Een moderne en verbeterde versie hiervan had goed kunnen werken. Zo hadden meer metro’s goedkoper doorgetrokken kunnen worden (zoals in Rotterdam)

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 13:55

Nick

@F. De Groot Tot vrij recentelijk moest je voor CS door weer en wind over het stationsplein van tram 5 naar de streekbussen lopen. Een overdekte route was er toen ook niet bij, laat staan kwalitatief goede haltes. Relatief kort geleden is die situatie met de komst van het nieuwe busstation aan de IJ-zijde verbeterd, maar vervolgens is de looproute wel nóg langer geworden. Wat dat betreft werd eerder de opstap op CS – helemaal de oude situatie zonder busstation – echt verheerlijkt. Ik het zelf vaak genoeg moeten doen naar onder andere Landsmeer en Noord: dat was ook geen pretje. Op Station Noord hebben we een compacte overstap, overkappingen, roltrappen, liften en zijn zelfs op verzoek bankjes bijgeplaatst.

Begrijp me verder niet verkeerd: de huidige overstap op Station Zuid is verre van ideaal. Niemand die dat ontkent. Maar als mensen zich ook maar een beetje inlezen weten ze dat betrokken partijen bezig zijn met plannen om die situatie op relatief korte termijn te verbeteren. Wachten op het nieuwe Station Zuid lijkt voor de gemeente Amsterdam en VRA geen optie.

Wat betreft de aanvulling van een hypothetische metro door bussen: gezien alle bezuinigingen betwijfel ik dat eerlijk gezegd ten zeerste. In tegenstelling tot Noord heeft Amstelveen geen sterk stadsbusnet dat als ‘feeder’ functie kan fungeren. Al helemaal niet op de oost/westrelatie. De tram was sowieso opgeheven en wat er precies met het traject Amstelveen-Centrum – Westwijk was gebeurd is ook maar de vraag. Ik ben er van overtuigd dat een metro minder positief was uitgevallen dan veelal gedacht wordt. Juist voor ouderen.

Mensen hebben zeker een punt maar mogen ook wel iets meer oog hebben voor wat hetzelfde blijft en beter is/wordt ten opzichte van de oude situatie. Hier lijkt negativiteit – al dan niet terecht – te overheersen.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 14:25

Nick

@L_OV Het wordt telkens een lang verhaal, maar ik probeer het kort te houden 🙂 Voor een sneltram naar Rotterdams model had tram 5 moeten sneuvelen. Daar zat namelijk het euvel: de combinatie tussen stadstram en sneltram. Dat had zonder twijfel ook weer voor ophef in Amstelveen gezorgd. Vervolgens hadden ze het probleem naar het metronetwerk verschoven waar je met smal én breed materieel op dezelfde lijn zit. Alleen smal materieel is qua capaciteit niet toereikend voor de Amsterdamse metro, een probleem waar ze in Rotterdam ook tegenaan lopen.

Veiligheid blijft met relatief sneltram/metromaterieel een dingetje. In Rotterdam zie je dat ook bij ongevallen tussen sneltrams en overig wegverkeer. De laatste is altijd de pineut. Na alle – veelal zware – ongevallen met onze sneltram moest deze wijken.

Als je naar dit alles wat inmiddels besproken is kijkt, ben ik ervan overtuigd dat met de beschikbare middelen uiteindelijk de juiste keuze is gemaakt. Alleen de 25 doortrekken naar Amstelstation zou ik graag nog eens als optie zien. De M51 in z’n huidige vorm is niet echt toekomstvast.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 15:35

L_OV

@ Nick, snap je punt wel, de tram heeft natuurlijk ook veel voordelen en als zuid af is gaat dat voor veel Amstelveners ook echt voordelen geven (meer treinen en waarschijnlijk ook de nachttrein op zuid). Denk ook wel dat je het met me eens bent dat veel dingen aan de lijn verre van ideaal zijn. Voor veel mensen gaat het onhandiger zijn dan de oude lijn en daarom is er veel ergernis (ook bij mij).

Zag veel onveilige situaties bij de haltes in Amsterdam, Is dus wachten op een tramongeluk met deze gelijkvloerse haltes. Dit is samen met de bult tussen kronenburg en zonnestijn wel echt de grootste ergernis die ik momenteel bij deze tram heb.

Door naar Amstel heeft altijd nog een voorkeur voor mij, en ook deze lijn verder te laten rijden dan Uithoorn lijkt mij een optie waarnaar gekeken moet worden (Bv. naar Alphen a/d Rijn). We zullen zien wat deze tram doet in de toekomst, hoop/denk dat het allemaal wat handiger wordt als zuid af is.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 17:59

@jan

Wat een enorme verschrikking dit gehele forum zolang deze al bestaat!!!

Schrijf een reactie
0
+1
2 december 2020 | 02:38

mark

Ik lees al meer mensen klagen over de “bult” tussen Kronenburg en Zonnestein. Is die dan zo funest voor het rijcomfort? Het zou toch veel gekker zijn als ze dat hele stuk spoor verdiept hadden aangelegd, alleen om een bult weg te weken

Schrijf een reactie
0
+1
2 december 2020 | 19:21

Henk

Ja dat is funest! Denk maar eens aan al die energie en uitstoot bij elkaar opgeteld om naar boven en beneden te rijden.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 12:37

Nick

Henk, waar heb je het over? In tegenstelling tot al die vrachtwagens en graafmachines rijden de elektrische bussen, trams en metro’s van GVB op groene stroom.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 14:24

Anoniem

Klopt als een bus wat je zegt Nick en dat is ook goed dat er van groene energie gebruikt gemaakt wordt. Maar hoe meer groene stroom er nodig is, des te meer meer windmolenparken in zee zijn er nodig. Mooi uitzicht op het strand hè?😒 Zelfs kernenergie staat weer op de nominatie omdat de windmolenparken vol raken vanwege het niet goed benutten van de groene stroom door bijvoorbeeld onnodig tegen hellingen op te moeten rijden. In het verleden van dit forum leek jij of iemand anders die Nick heet aan te geven ook tegen die bult te zijn. Ja, ik vindt het ook moeilijk Nick!

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 16:01

Nick

Ik ben nooit tegen geweest. Dat trams en wegverkeer twee keer zo’n flauwe helling moeten nemen staat totaal niet in verhouding tot de middelen die nodig zijn om zo’n geul – al dan niet overdekt – volledig uit te graven. Voorbij een bepaalde lengte heb je ook weer kans dat er extra wetgeving om de hoek komt kijken en moet er nagedacht worden over vluchtwegen, etc.

Zo’n enkel hobbeltje gladstrijken in een land waar over het algemeen met moderne en dus van zichzelf al zeer efficiënte voertuigen wordt gereden gaat het verschil echt niet maken. Moet je kijken wat een stukje verderop in Brussel voor heuvels genomen moeten worden door veel oudere trams, bussen en voertuigen. En dan hier eindeloos druk maken om dat ene flauwe bultje in Amstelveen.

Iets meer relativeringsvermogen mag best. 🙂

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 18:43

Anoniem

Helemaal mee eens maar dit is geen Brussel dus niet nodig. En als die bulten in Brussel er al zo veel zijn wat klopt, dan moet dat juist hier zo veel mogelijk beperkt worden. Het kan gewoon en open bak blijven en inderdaad aan de ander kant de voorwaarden en eisen zijn niet mals en kunnen overdreven zijn. Kijk maar naar de IJtunnel, de Ruytertunnel en nu ook de Piet Heintunnel hoe lang die afsluitingen gaan duren bij onderhoud. Erg vervelend maar het lijkt er op dat je vrij geïrriteerd bent. We bedoelen het alleen maar goed!😀

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 20:47

Nick

@Anoniem Het gaat niet om de noodzaak om wél een bult te hebben. Het gaat om de kosten die het met zich meebrengt om die bult weg te halen.

Niet geïrriteerd hoor. 😃

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 22:38

@Ronald

Hoi Nick, Bij sommige mensen lijkt dit blijkbaar bij jou zo over te komen. Er gaan bij een bouwproject heel wat besprekingen voorafgaand en dat word vaak vergeten. Kan iets wel uitgevoerd of juist niet? In de praktijk zou kunnen maar dat neemt inderdaad veel meer kosten met zich mee als de bult er niet meer zou zijn. Dan had er ook een aquaduct voor de waterloop daar en een doorgang voor leidingen gerealiseerd moeten worden of hadden ze net zo goed van dat extra geld een volwaardige metro kunnen aanleggen wat ik ook liever had gezien. Dat bleek er allemaal niet te zijn en kunnen dus moest het zo. Bij deze situatie maakt het bij noodsituaties mogelijk om op de bult de weg te verlaten en bij een geheel verdiepte bak komen weer andere voorwaarden kijken. Dan hadden we om het jaar waarschijnlijk enkele maanden een buitendienststelling gekregen vanwege het aanpassen van de veiligheidssystemen. Kijk maar wat er telkens weer bij al die aangelegde tunnels overal in Europa gebeurt. Zie de voorbeelden als met de IJtunnel (elke maand een nacht), De Piet Heintunnel (vanaf volgend jaar 2 jaar gesloten en van de week het Nieuws over de Ruijtertunnel. Bespottelijk! Zo een vaart zou het bij Zonnestein en Kronenburg niet lopen maar weet iemand hoe dat zit bij de Nieuwer Leeuwarderweg? Het had bij de Beneluxbaan op die verdiepte manier in Amsterdam Noord ook zo gekund maar ja, het geld he?

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 23:30

Nick

Hoi Ronald. Vandaar dat ik het graag even recht zet! Je zegt het goed: geld. Ik moest lachen om “Dan hadden we om het jaar waarschijnlijk enkele maanden een buitendienststelling gekregen vanwege het aanpassen van de veiligheidssystemen.” – hadden we inderdaad daar weer mee gezeten. Ha ha

Schrijf een reactie
0
+1
26 november 2020 | 13:01

KLAASVANDIK

heelgoeddatereenamstelveenijneriswandstoptdieookophethalememeerstadsjonasdatzoisisdathelemaalmooienasdieooknaarhetcentraalgaatisdatnogmooijerookendanzijnwijblijjeralsouderenendatisheelmooienvantastiesdatverdienteengoudentien

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 november 2020 | 13:15

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Klaasvandijk: de Amstelveenlijn stopt niet op het Haarlemmermeerstation. Voor Centraal Station kunt u overstappen op station Zuid en dan de metro nemen.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2020 | 00:10

Robert

Ik feliciteer de GVB met de voltooiing van dit project. Maar…. waarom blijft op Station Zuid de overstap ongewijzigd tussen metrostation en tramhalte. Een wandeling van 5 minuten langs het WTC is voor mensen die wat minder goed ter been zijn een hele onderneming, inclusief de lift die bijna altijd kapot is en een slecht onderhouden trap naar het bus-en tram platform. Of is het de bedoeling trein en metrostation Zuid de nodige herindeling en renovatie te geven? Merkwaardig en opvallend dat één van de drukste overstap stations in Nederland er zo uit ziet.

Schrijf een reactie
0
+1
25 november 2020 | 23:55

Anoniem

@Robert, dat met die overstap is inderdaad wel hinderlijk. Passumsweg voor NS is in principe prima, maar voor de metro is het een best wel eindje lopen. Voorlopig is zuid nog niet af dus dit gaat niet snel veranderen.

Naar mijn mening is de tram een (tijdelijk) ander eindpunt te geven het beste idee. Als dit eindpunt Amstelstation wordt gemaakt en dit even snel wordt dan lijn 51 zullen een hoop amstelveners eerst op amstel overstappen naar metro/trein. zo ontlast je m51 en zuid bij de ombouw. Maarja ik kan verder dromen, vrees dat het eindpunt zuid blijft

Schrijf een reactie
0
+1
24 november 2020 | 21:33

heer Visser

beste mensen
ik woon in amsterdam noord vlakbij metro station noord
kan ik via noord met het openbaarvervoer naar
Amstelveen startshart
vriendelije groet fam visser

Schrijf een reactie
0
+1
24 november 2020 | 21:44

Rob

Hoi Mr Visser,

Je kan de Metro 52 pakken vanaf Noord naar Station Zuid. Vanaf daar 2 minuten lopen naar de tramhalte op Strawinskylaan, en Tram 5 nemen naar Amstelveen Stadshart. Dit is al mogelijk, en Tram 25 rijdt niet via Amstelveen Stadshart, dus ga gewoon lekker doen!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 november 2020 | 11:58

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@heer Visser: zoals @Rob aangeeft kunt u met metro 52 naar station Zuid en daar overstappen op tram 5 naar Amstelveen Stadshart.

Schrijf een reactie
+1
20 november 2020 | 13:02

Anoniem

Moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in wat het eindresultaat is. Ookal was de metro de voorkeur, een tram had ook gewoon een heel goed iets voor Amstelveen kunnen zijn en had geen erge achteruitgang moeten zijn. Het probleem is dat voor deze lijn alleen de dingen zijn gedaan die strikt noodzakelijk waren (voor de korte termijn) en geen beetje extra dingen werden gedaan om de amstelvener tegemoet te komen en de overstap te compenseren. Die 3 minuten sneller tellen niet, omdat als m51 op die haltes niet gestopt zou hebben was deze ook 3 minuten sneller geweest.

De 3 ongelijke kruisingen zijn handig, zodat voetgangers, fietsers en auto’s niet meer over het spoor moeten. Er zit alleen wel een grote bult tussen 2 van die kruisingen waardoor auto’s en trams onnodig op en neer moeten. Weer dus alleen gedaan wat strikt noodzakelijk was i.p.v. het in een keer goed te doen. Verder zijn de gevaarlijke en drukke kruisingen in Amsterdam niet ongelijkvloers gemaakt, wat wachten is op een ongeluk.

Zuid als eindstation blijkt uit alle reacties vast te staan en er is eigenlijk geen discussie mogelijk of dit (tijdelijk) verandert kan worden. Tenminste zolang zuid nog niet af is. Veel amstelveners gingen naar Amstel en centraal, dus deze tram daar naartoe te laten rijden was handig geweest, puur al om zuid tijdens de ombouw te ontlasten en zodat bij storingen op zuid amstlveners (en amsterdammers, uithoorners etc.) wel comfortabel verder kunnen.

Waarom zijn bijna alle haltes midden perrons? Als nou tenminste t/m statshart het zij perrons waren met keerlus op stadhard had voor lijn 5 elk soort type tram gebruikt kunnen worden

Dan komt nog het feit dat er geen fietsen meer in de tram mogen, en zag ook iets van geen scootmobielen meer (weet niet of dit verandert is). Dit is ook hinderlijk voor veel mensen.

De instap lijkt (volgens de plaatjes) ook slechter aan te sluiten dan bij lijn 51, wat het voor veel mensen moeilijk gaat maken. Vgm zijn de deuren ook minder breed dan die van lijn 51 (tenminste de buitenste). De moeite voor wifi/usb poorten in de tram (zoals veel bussen hebben) was er ook niet.

Het is heel jammer en ik kan zo nog wel even doorgaan, maar het is nu zo. Hoop dat deze lijn nog een paar aanpassingen krijgt (zoals fietsen in tram en ander eindpunt) en dat er in Amstelveen wordt gekeken om het OV in de toekomst te verbeteren (meer bussen en evt. een trein). Het OV is voor mij de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden door het verdwijnen van bussen en nu is ook de metro weg.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 november 2020 | 16:54

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: uw vraag over waarom het midden perrons zijn, heb ik uitgezet bij mijn collega. Zodra ik daar een antwoord op heb, meld ik het hier.

Er mogen wel scootmobiels in de tram. Deze moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden qua afmeting. Check de website van GVB hiervoor; https://www.gvb.nl/klantenservice/toegankelijk-ov.

De deuren zijn net zo breed als die van lijn 51.

Er komt geen WiFi in de nieuwe tram 25 (of andere trams van GVB). Hetzelfde geldt voor stopcontacten en USB-poorten. Als vervoerder faciliteren zij dit niet omdat uitgegaan wordt van veelal korte ritten.

In tram 25 kunnen straks geen fietsen mee (vouwfietsen overigens wel). Zij nemen erg veel ruimte in wat het veilig in- en uitstappen kan belemmeren. De enige uitzondering, die in de regio ooit op het ‘geen fietsen mee in de tram’-beleid is gemaakt, is de IJtram, lijn 26. Dit werd destijds besloten omdat de fietsverbinding naar IJburg niet goed genoeg werd bevonden.

Schrijf een reactie
+1
20 november 2020 | 17:25

@Simon

Ik moet zeggen dat er in het verhaal wel wat zit. Lijn 5 zou met alle soorten trams kunnen rijden. Misschien in de toekomst een halte realiseren bij het SVB kantoor en dan lijn 5 via de Meander door middel van rails in het asfalt naar het Amstelveense Busstation? Dan zou er daar in het Busstation een keerlus gerealiseerd kunnen worden. Verder was ik eigenlijk voorstander voor een tram vanaf het centraal station via de rivieren buurt (oude lijn 25), Station RAI en Zuid naar Uithoorn. Of lijn 5 vanuit het centrum van Amsterdam naar Uithoorn. De halte Amstelveen Centrum had dan behouden kunnen blijven en het eindpunt in het Stadshart desnoods verwijderd gezien. Een lijn op een traject voorkomt tevens ook dat twee lijnen elkaar in de weg zitten. Uiteindelijk had ik liever gewoon lijn 52 doorgetrokken gezien maar nu is er in eens wel geld voor de richting Schiphol waar al veel treinen rijden. Aan de andere kant begrijp ik daar ook wel weer dat de lijn 397 vanuit het centrum erg belast is maar Amstelveen heeft nu eenmaal ook een goede en snelle rechtstreeks verbinding met het centraal station nodig. Verder stoorde ik mij vandaag op weg met lijn 5 naar Amsterdam behoorlijk aan de infrastructuur. De nieuwe aangelegde perrons zien nu al groen aangeslagen door algen en bij iedere kruising moest de tram wachten. Dit is echt een probleem omdat: Als de tram moet wachten, dan krijgt het (auto) verkeer voorrang, krijgt de tram voorrang, dan moet al het overige verkeer wachten. Met de komst van lijn 25 is het afwachten op alleen nog maar meer opstoppingen. De bult tussen Kronenburg en Zonnestein had niet gehoeven omdat het water kanaaltje doormiddel van een aquaduct ook had kunnen blijven bestaan. Het kost een hoop energie, uitstoot en rem/slijtage energie om er naar boven en beneden te moeten rijden. Verder heb ik van Jef begrepen of de trams balies en fietsgelegenheden krijgen. Dat is niet het geval maar kaartverkoop kan wel bij de bestuurder en/of in een automaat op verschillende perrons of in de (achterste) tram. Verder mag er niet met de fiets in de tram gereisd worden en er geld een stop en instapverzoek. Dit door dus de hand op te steken op de halte en voor het uitstappen op de rode knop te drukken. Net als in de bus en andere tramlijnen dus. Maar goed dit gaat (voorlopig) niet meer helpen allemaal maar kunnen Daniëlle en Wendy misschien er wel voor zorgen dat de haltes algen vrij gemaakt kunnen worden en blijven? Dat geldt ook voor de (toekomstige) doorstroming en veiligheid van het verkeer in Buitenveldert.

Alvast bedankt!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
23 november 2020 | 09:57

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: Bij de vernieuwing van de Amstelveenlijn zijn de bestaande (midden)perrons gehandhaafd met uitzondering van de haltes in de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen. Deze hebben een middenperron gekregen om zo het aantal toegangspunten (liften, trappen) te beperken en de sociale veiligheid te verhogen.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
23 november 2020 | 12:16

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Simon: Gemeente Amsterdam heeft een aantal verkeerslichten vernieuwd in Buitenveldert. Naar aanleiding van ervaringen van GVB werkt de gemeente Amsterdam nog aan het verbeteren van de instellingen van deze lichten.

Schrijf een reactie
+1
23 november 2020 | 21:13

@Simon

@anoniem, Danielle en Wendy, Hopelijk worden de verkeerslichten echt goed bijgesteld. Voor wat betreft de midden perrons: Het zou er mee te maken kunnen hebben dat de midden perrons zijn aangelegd om de volgende redenen. Per halte zou hier nauwkeurig naar gekeken zijn. Bij onder anderen Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan zou dit wellicht vanwege de kosten zijn omdat er anders per perron twee liften en/of vier trappen nodig waren. Ook lijkt het mij onaangenaam om op een zij perron te staan als er verkeer langs komt razen met slecht weer. Bij deze voormalige haltes waren de zij perrons minder onaangenaam doordat deze veelal bij en grote verkeersplein met verkeerslichten lagen. Over het algemeen werd hier veel minder harder gereden vanwege het op rood staan van de verkeerslichten dan bij deze haltes nu. Bij midden perrons is ook veel minder apparatuur en behoefde aan wachthuisjes nodig dus het laatste is zeker wel het geval. Ik had liever ook allemaal zij perrons, keerlussen, enkel stuurbare trams met aan een kant deuren. Veel efficienter maar de vraag is uiteindelijk wat nou duurder is. Kan het projectteam hier op alle antwoorden geven?

Schrijf een reactie
0
+1
20 november 2020 | 12:09

Jeff

“De voertuigen die GVB op lijn 25 gaat koppelen zijn identiek. Ze zullen zoveel mogelijk de hele tijd als setjes rijden, en dus niet steeds worden losgekoppeld. ” betekent dit dat de voorste en achterste tram hetzelfde zijn? of verschillen die (door bv. in een tram een kaartverkoop balie te doen)?

Denk dat veel amstelveners het fijn zouden vinden als in een van de gekoppelde voertuigen een kaartverkoop balie is en in de ander ruimte voor 1 of meer fietsen. Als er geen fiets is kunnen mensen hier makkelijk zitten doormiddel van opklapstoelen die al in veel bussen en treinen aanwezig zijn.

dan nog de laatste vraag:
hoe zit het met reisinformatieschermen in de tram. zit daar een display die zegt hoe laat de tram op een halte aankomt en net als bij veel bussen ook al vertrektijden van treinen op zuid aangeeft?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 november 2020 | 13:11

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jeff: Het zijn altijd dezelfde trams inderdaad. Hoe GVB verder invulling geeft aan het serviceconcept in de 15G trams maken zij volgende maand bekend. Fietsen mogen sowieso niet mee in de trams bij GVB, met als uitzondering lijn 26 naar IJburg. Jazeker geven de displays met reisinformatie weer wanneer de tram hoe laat op de volgende halte is e.d. De overstapinfo met betrekking tot treinen op station-zuid is ons niet bekend, maar we geven het door aan GVB.

Schrijf een reactie
+1
20 november 2020 | 22:29

Jeff

Bedankt voor uw antwoord Danielle Opdam. lijkt mij handig om alleen in een van de twee trams die aan elkaar zitten die balie te doen. Twee zou zonde zijn van de ruimte die deze trams waarschijnlijk wel nodig hebben. We zullen het binnenkort zien, ben benieuwd!

Schrijf een reactie
0
+1
21 november 2020 | 13:11

Ronald

Jeff, Het zal er dan op neer kunnen komen van: In de richting Amsterdam Station Zuid de verkoop door de bestuurder in de voorste tram met een dan gesloten balie en via een conducteur aan de Balie in de achtste tram. Op lijn 26 is dat in ieder geval nu met de één richting gekoppelde trams zo. In de richting van Amstelveen zal dat dan anders om moeten zijn omdat lijn 25 dan met twee richtingen trams rijdt. Als in beide trams aan een balie verkocht gaat worden, dan zijn er per rit 3 medewerkers nodig wat niet zo gauw gaat gebeuren. Verder is er op de vele foto’s van de nieuwe trams niets te zien van aanwezige balies. Praktisch is het vanwege de twee richtingen trams vrijwel onmogelijk omdat aan beide kanten deuren zitten. We gaan het zien vanaf 13 december!

Schrijf een reactie
0
+1
21 november 2020 | 13:48

Jeff

Ronald, kan ook. bedacht me net dat ze ook de bestuurders cabine (voorste van achterste tram) kunnen gebruiken als balie. hoeft er geen extra balie bij en die ruimte wordt nu sws niet benut. we zullen zien wat gvb doet, ik ben benieuwd

Schrijf een reactie
0
+1
21 november 2020 | 14:02

Ronald

Jeff, Met deze vraag zitten ik en vast ook andere mensen inderdaad. Het is in ieder geval van groot belang dat in beide trams een kaartverkoop/informatie en toezicht functie komt.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?