Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

De Amstelveenlijn vanuit de lucht – laatste deel

Danielle Opdam | vrijdag 11 september 2020
Danielle

Na bijna 2 jaar bouwen zijn de grote bouwwerkzaamheden aan de Amstelveenlijn klaar. In de komende periode vinden er nog diverse ‘kleinere’ werkzaamheden zoals het plaatsen van verkeerslichten plaats.  Dit keer de laatste vlucht over Ouderkerkerlaan tot en met opstelterrein. Kijkt u met ons mee?

Ouderkerkerlaan een jaar geleden. Werk aan de halte en knooppunt Ouderkerkerlaan is begonnen.
Foto: Topview Luchtfotografie
En kijk eens hoe de Ouderkerkerlaan er nu uitziet. Wat een verschil en zelfs de testtram is vastgelegd op de plaat.
Foto: Topview Luchtfotografie
Een jaar geleden was de Sportlaan nog een grote bouwput.
Foto: Topview Luchtfotografie
En kijk nu eens! De Sportlaan heeft een metamorfose ondergaan
Foto: Topview Luchtfotografie
Sacharovlaan zoals het er nu uitziet met een doorkijkje naar opstelterrein.
Foto: Topview Luchtfotografie
Halte Sacharovlaan ligt er mooi bij.
Foto: Topview Luchtfotografie
Een jaar geleden: de contouren van het opstelterrein zijn al zichtbaar.
Foto: Topview Luchtfotografie
En nu is het opstelterrein zo goed als af. Klaar om de nieuwe 15G trams te ontvangen.
Foto: Topview Luchtfotografie

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 oktober 2020 | 10:24

MB Josephus Jitta

Is de fiets weer bruikbaar vanaf Amsterdam zuid richting Amstelveen Sportlaan te gaan ?

Schrijf een reactie
0
+1
13 oktober 2020 | 11:49

Mark

Beter dan een tijd terug, nog altijd veel slechter dan vroeger.
De nieuwe fietspaden staan onder water bij nat weer. Bij droog weer is het water weg, maar blijft de gladde klei over. De oude fietspaden zijn schots en scheef omdat er geen onderhoud is gedaan tijdens de sluiting. Stenen staan schuin omhoog, dat soort zaken. Het blijft dus heel goed opletten, maar de omleidingsroutes zijn nu in ieder geval verdwenen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
13 oktober 2020 | 14:14

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@MB Josephus Jitta zoals Mark aangeeft zijn de fietspaden weer bruikbaar.

Schrijf een reactie
+1
14 oktober 2020 | 10:47

Mark

@Danielle Opdam “bruikbaar” vind ik een groot woord. Ik begrijp dat het waterprobleem bij de nieuwe fietspaden bekend is en blijkbaar niet direct op te lossen is. Maar het zou wellicht helpen als de fietspaden na flinke regen klei-vrij gemaakt werden.

Schrijf een reactie
0
+1
1 oktober 2020 | 11:50

Cees Wolterman.

Bij de halte Sacharovlaan staat nog steeds een hek, bij de nieuwe oversteek via een brug naar het industrie terrein. Kan deze weg gehaald worden? Deze doorgang zorgt voor een stuk minder lang lopen vanaf eindpunt bus 55 naar het noordlijke stuk van Westwijk (richting Beneluxbaan).

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
8 oktober 2020 | 09:28

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Cees Wolterman: Dank voor de tip. We zijn aan het kijken of we dit hekwerk op korte termijn kunnen verwijderen.

Schrijf een reactie
+1
15 oktober 2020 | 10:52

Anoniem

Verder is er geen touw aan vast te knopen over de snelheden die mogen worden gereden op de Benderslaan. Over de gehele lengte staan langs deze weg borden met 50 er op terwijl er op diversen plaatsen ter hoogte van deze borden 70 op de rijbanen staat aangegeven. Totaal verwarrend niet waar?

Schrijf een reactie
0
+1
15 oktober 2020 | 10:54

Anoniem

Excuus, door een automatische typfunctie kwam er Benderslaan te staan. Ik bedoel natuurlijk de Beneluxbaan. 50 of 70 zou op de Benderslaan belachelijk zijn😀

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
19 oktober 2020 | 10:18

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: Voor de werkzaamheden aan de Beneluxbaan zijn twee jaar geleden alle wegvakken waar 70 gold verlaagd naar 50. Momenteel is de maximum snelheid op de gehele Beneluxbaan 50 km/u. Voorlopig blijft dit zo, omdat veel weggebruikers moeten wennen aan de nieuwe situatie. De gemeente Amstelveen is op dit moment bezig met het aanbrengen van extra bebording: na iedere kruising of toerit staan of komen borden met 50. De markering op de rijbanen met 70 wordt in de komende weken weggehaald.

Schrijf een reactie
+1
19 oktober 2020 | 12:31

Anoniem

Beste Daniëlle, Heel fijn dat je dit aangeeft. Vreemd dan dat de nummers 70 dan voor de ombouw niet zijn weggehaald. De gemeente ook al beterschap maar resultaten blijven uit. Kunnen jullie iets bereiken hier mee?

Schrijf een reactie
0
+1
30 september 2020 | 16:59

J.M. van der Vegt

Komt er bij de kruising van de trambaan met de J.C. van Hattumweg, meer dan alleen een licht? Het kruispunt is niet overzichtelijk en met name als fietser zie je de tram niet aankomen. Ik vind het nu een gevaarlijke situatie.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 oktober 2020 | 12:09

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@J.M. van der Vegt: er komen bij deze kruising met de trambaan geen aanvullende maatregelen. Mocht het verkeerslicht niet werken, dan steekt de tram stapvoets het kruispunt over.

Schrijf een reactie
+1
5 oktober 2020 | 14:13

Anoniem

Beste medewerkers van het projectteam Amstelveenlijn, Voor wat betreft verkeersmaatregelen is de Beneluxbaan nu een grote warboel. In de richting van Amsterdam merkte ik gisteren vanaf de oude halte Marne tot aan Uilenstede dat er definitieve borden met 50km per uur er op zijn geplaatst. Dit ook op de stukken waar 70 gereden mag of mocht worden. Echter zijn deze borden minuscuul en nauwelijks zichtbaar. Vervolgens staan er grote witte getallen 70 op de weg gemarkeerd dus wat is het nou precies? Nagenoeg niemand houdt zich hier aan de snelheid en eerlijk gezegd begrijp ik er ook niets meer van!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
5 oktober 2020 | 16:48

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Voor de werkzaamheden aan de Beneluxbaan zijn twee jaar geleden alle wegvakken waar 70 gold verlaagd naar 50. Momenteel is de maximum snelheid op de gehele Beneluxbaan 50 km/u. Voorlopig blijft dit zo, omdat veel weggebruikers moeten wennen aan de nieuwe situatie. De gemeente Amstelveen is op dit moment bezig met het aanbrengen van extra bebording: na iedere kruising of toerit staan of komen borden met 50. De markering met 70 wordt nog weggehaald.

Schrijf een reactie
+1
5 oktober 2020 | 17:18

Anoniem

Dank je wel Danielle voor deze berichtgeving!

Na het plaatsen van deze borden had de gemeente de markeringen op de weg met 70km per uur dan gelijk moeten weghalen. Het daar is nu een wirrenwar aan snelheden en de nieuw geplaatste borden met 50km per uur er op zijn veel te klein om op te merken en van ver af te nauwelijks lezen. Elders op de Beneluxbaan staan veel grotere borden met 50km per uur er op. Vrijwel niemand ziet het gebeuren dat er dan ook 50km gereden gaat worden omdat er elders op de 50km stukken van de Beneluxbaan dat nu ook niet gebeurt. Verder is het trotoir tussen de halte Sportlaan en de oude halte Marne (nabij de Wielerbaan) ook nog steeds niet af. Vandaag trof ik maar liefst 5 mensen aan die daar zonder mondkapjes op en afstand van elkaar hielden aan het werk op dit trotoir maar echt opschieten doet het al weken niet. Tot slot is al een aantal weken maar een rijbaan beschikbaar tussen de onderdoorgang met de Sportlaan en de kruising met de Gondel zonder werkzaamheden te hebben opgemerkt. Maar enkel zijn er tussen 28-09-2020 en 02-10-2020 werkzaamheden verricht rond om de kruising met de Gondel.

Kan ook hier meer duidelijkheid over worden gegeven?

Vriendelijk dank alvast!

Schrijf een reactie
0
+1
19 oktober 2020 | 12:34

Anoniem

De gemeente beloofde al de hele ombouw periode de getallen 70km per uur van de wegen te verwijderen maar dit is nooit gebeurd. Vreemd dan dat wij weggebruikers verward hier mee raken he?

Schrijf een reactie
0
+1
19 oktober 2020 | 16:01

Anoniem

@anoniem, Als de borden en de tekens op de straat elkaar tegenspreken geld automatisch wat op de borden staat. je zou dus niet verward moeten raken als automobilist. Denk zelf dat de meeste mensen het expres negeren omdat het complete onzin is.

Schrijf een reactie
0
+1
13 september 2020 | 17:56

Jurian

Kleine correctie, er staat dat de halte Westwijk er mooi bij ligt. Maar die foto is van de halte Sacharovlaan

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 september 2020 | 09:40

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jurian: Scherp opgemerkt. Dank hiervoor. Ik heb het aangepast.

Schrijf een reactie
+1
14 september 2020 | 10:23

Perkamentus antiquarius

Ergo, een luchtfoto van halte Westwijk houden we tegoed?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 september 2020 | 11:28

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Perkamentus antiquarius: Helaas hebben we van Westwijk geen close up luchtfoto. De halte is wel te spotten op de foto van de Sacharovlaan met een doorkijk naar het opstelterrein.

Schrijf een reactie
+1
11 september 2020 | 13:32

Anoniem

Hoe zit met met kosten van een tramrit als je deze vergelijkt met die van m51? Als je van tram 25 overstapt naar m51 betaal je dan overstap kosten?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 september 2020 | 14:43

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: u kunt dit het beste vragen bij de GVB Klantenservice.

Schrijf een reactie
+1
30 september 2020 | 14:58

Hans Westerink

Ik denk dat ik het antwoord weet op basis van ervaring: bij een overstap van GVB op GVB betaal je de tweede keer (dus het inchecken na de overstap) niet het instaptarief.

Schrijf een reactie
0
+1
1 oktober 2020 | 12:38

Rob

Zelf als je overstap maakt van alle stad-en-streekvervoer (dus alles behalve trein) naar alle andere stad-en-streekvervoer, betaal je geen tweede instaptarief. Dat heet ook als je van Connexxion of EBS naar GVB maakt, of zelf GVB naar GVB. Je mag ook zo veel overstappen als je wil maken (dus een reis vanaf Waterland naar Uithoorn met EBS>GVB 52>GVB 25>Connexxion mag ook.

Schrijf een reactie
0
+1
11 september 2020 | 12:36

Alain

Wanneer (datum) zijn deze foto’s genomen?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
11 september 2020 | 12:39

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Alain: Deze foto’s zijn in augustus 2019 en 2020 genomen.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2020 | 15:56

Mariann

Wanneer is alles klaar?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
2 oktober 2020 | 16:48

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Mariann: Wat bedoelt u met alles? Het merendeel van de werkzaamheden is reeds afgerond. Daarnaast zijn er nog wel werkzaamheden om restpunten en dergelijke weg te werken. Ook wordt er aan de onderdoorgangen bij onder andere de voormalige halte Amstelveen Centrum en Onderuit gewerkt. Deze werkzaamheden lopen nog door in 2021. Lijn 25 gaat ondanks deze ‘kleinere’ werkzaamheden op 13 december 2020 rijden.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?