Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Afbouw opstelterrein en werkzaamheden

Danielle Opdam | donderdag 16 januari 2020
Danielle

Komend half jaar gaat VITAL verder met de afbouw van het opstelterrein ten zuiden van de J.C. van Hattumweg. Vanaf maandag 27 januari wordt gestart met de spoorovergang op de J.C. van Hattumweg. Deze werkzaamheden duren tot en met vrijdag 21 februari. Ook wordt gewerkt aan de aanleg van het spoor, bovenleidingen en het plaatsen van het dienstgebouw en een combinatiegebouw op het opstelterrein. Wat houden deze werkzaamheden in en wat merkt u ervan?

Gevolgen voor verkeer en omgeving

  • De werktijden zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 7.00 en 19.00 uur.
  • De woningen blijven bereikbaar.
    •  J.C. Van Hattumweg 5 is vanuit het westen bereikbaar.
    • J.C. van Hattumweg 4 en 6 zijn vanuit het oosten te bereiken.
  • Het gedeelte van de J.C. van Hattumweg gelegen tussen Bovenkerkerweg en Meerlandenweg is van maandag 27 januari t/m vrijdag 21 februari afgesloten voor het verkeer. Omleidingsroutes worden ter plaatse aangegeven.
    • Voor auto’s en vrachtverkeer: Noorddammerweg; Asserring; Bertha von Suttnerlaan; Hammarskjöldsingel; Burgemeester Wiegelweg en vice versa.
    • Voor fietsers: J.C. van Hattumweg is afgesloten tussen de fietsdoorsteken bij de Marjoleinlaan en Simon Vestdijklaan. Fietsers worden via halte Westwijk omgeleid.
  • Voor de aanvoer van bouwmaterialen rijden de vrachtwagens via de nabijgelegen Meerlandenweg en Noorddammerweg.
    • In de periode van maandag 3 t/m vrijdag 7 februari (beton storten) rijdt het bouwverkeer vanuit de oostelijke kant van de J.C. van Hattumweg via de Bovenkerkerweg.

Overige werkzaamheden tot en met zomer 2020

Het grootste gedeelte van de werkzaamheden voor de definitieve inrichting van het opstelterrein vindt buiten de openbare weg plaats. VITAL gebruikt hiervoor de huidige bouwroutes en in-uitrit richting het opstelterrein. Er wordt onder andere gewerkt aan de definitieve inrichting van het terrein. Voor de fundering van deze gebouwen zijn heiwerkzaamheden nodig. Dat vindt deze twee weken plaats en zorgt voor geluidshinder.

Waarom een opstelterrein?

Voor het opstellen van trams en het plegen van klein onderhoud komt ten zuiden van de J.C. van Hattumweg het opstelterrein. Er komen 26 opstelplekken voor de trams. Met de uitbreiding van de Uithoornlijn komen er nog eens 10 opstelplekken in de toekomst bij.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 januari 2020 | 21:41

anoniem

Hoeveel sporen krijgt het opstelterrein? Ik weet dat de twee meest westelijke sporen zijn voor de doortrekking van de Amsteltram naar Uithoorn.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 februari 2020 | 13:55

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: er komen 8 sporen bij het opstelterrein. Ten westen van het opstelterrein is ruimte gereserveerd voor het doortrekken van de twee hoofdsporen richting Uithoorn.

Schrijf een reactie
+1
18 januari 2020 | 21:16

anoniem

Wordt de overgang voorzien van ‘bellen’ en betekent dit dat deze dus frequent afgaan?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 januari 2020 | 13:42

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Er komen geen alarmbellen bij de spoorwegovergang op de J.C. van Hattumweg, wel verkeerslichten.

Schrijf een reactie
+1
20 januari 2020 | 15:13

anoniem

Beste medewerkers van het project Amstelveenlijn,

Op 9 en 16 januari en ook vandaag weer heb ik naar onder andere het e-mailadres info@amstelveenlijn.nl en die van Wendy mails gestuurd met diversen vragen, reacties, et cetera. In een eerdere reactie op dit forum is te lezen van Wendy dat ook e-mails zo snel mogelijk beantwoord worden. Ik heb er het begrip voor dat het druk is maar ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 januari 2020 | 08:51

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen. U ontvangt zo spoedig mogelijk antwoord van ons op uw diverse vragen.

Schrijf een reactie
+1
17 januari 2020 | 21:41

anoniem

Wat is de functie van het “dienstgebouw” en het “combinatiegebouw” op het opstelterrein? Zal er een tramremise op het terrein staan?

63 nieuwe trams werden besteld, maar het opstelterrein zal slechts 36 opstelplekken (26: Amstelveenlijn, 10 Uithoornlijn) hebben. Staat er ein ander opstelterrein voor de andere nieuwe trams?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 januari 2020 | 10:45

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: In het dienstgebouw kan het personeel van GVB even rusten, koffie drinken en een praatje maken. In het combinatiegebouw komt een zogenaamd gelijkrichterstation voor de transformatoren die wisselstroom omzetten naar gelijkstroom, een technische ruimte voor kleine reparaties en ruimte voor opslag. Er komt geen tramremise op het terrein. GVB heeft meer opstelterreinen/remises waar ze hun tramvloot kunnen stallen.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?