Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Veiligheidskundigen Michael en Peter: “goede afspraken maken en soms acuut ingrijpen”

Danielle Opdam | dinsdag 25 juni 2019
Danielle

Dat het werk aan de Amstelveenlijn veilig moet gebeuren, is zo klaar als een klontje. Maar ‘veilig werken’, hoe regel je dat? Met plechtige beloftes kom je niet ver, dus daarom zijn er duidelijke afspraken en procedures – én veiligheidskundigen, zoals Michael Fisscher van de gemeente Amsterdam en Peter Boldewijn van VITAL.

Een werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn medewerkers. Dat is vastgelegd in de Arbowet. Bij een groot bouwproject als de vernieuwing van de Amstelveenlijn is het belang ervan overduidelijk: honderden harde werkers, tientallen bouwterreinen, materieel in alle soorten en maten, en dat alles in een drukke woon- en werkomgeving: veiligheid goed regelen is letterlijk en figuurlijk van levensbelang.

Twee mannen spelen qua veiligheid bij de Amstelveenlijn een centrale rol. Vanuit de opdrachtgever is dat adviseur veiligheid & gezondheid Michael Fisscher. En bij hoofdaannemer VITAL veiligheid & gezondheid-manager Peter Boldewijn.

“Wij werken intensief samen, maar hebben elk onze eigen taken”, legt Michael uit. “Het zwaartepunt van mijn werk ligt in het voortraject van een bouwproject, dus de periode vóórdat het bouwen begint. Ik adviseer vanuit de gemeente over veiligheid- en gezondheidplannen, toets die plannen aan de wet, en ik bekijk of het allemaal overeenstemt met het contract voor de werkzaamheden. Als bepaald werk bijvoorbeeld niet duidelijk genoeg is omschreven, en dus ook de veiligheid ervan niet duidelijk genoeg is, dan is het mijn verantwoordelijkheid om daarop te reageren.”

Lading lossen
“Mijn werk valt vooral in de uitvoeringsfase, dus waar we nu middenin zitten”, zo neemt Peter het praatstokje over. “Ik houd de werkzaamheden in de gaten, hoor onmiddellijk als er iets niet goed gaat, grijp dan in, en overleg eens in de twee weken met Michael over hoe het allemaal loopt. Vaak gaat het dan om dingen die we acuut moeten regelen. Bijvoorbeeld: VITAL heeft beloofd, op verzoek van de opdrachtgever, dat op een bepaalde weg het verkeer altijd kan doorrijden. Maar een onderaannemer móet een grote lading lossen, dwars over die weg heen. Dan bekijk ik samen met Michael hoe we dat kunnen oplossen, bijvoorbeeld met verkeersregelaars en tijdelijke verkeerslichten – zodat de situatie voor iedereen, bouwers en weggebruikers, veilig blijft.”

Gekneusde enkel
Peter is momenteel veel buiten, op de werkterreinen. En soms is er een incident. Peter geeft een voorbeeld, en hoe hij in actie kwam: “Onlangs viel op het werkterrein bij Gondel een chauffeur van een trailer af. Hij liep een gekneusde enkel op. Collega’s met een bedrijfshulpverlening-bevoegdheid konden hem ter plekke helpen, belden 112 en al snel kwam de ambulance. Ik kreeg een melding en ben er meteen op af gegaan. Ik heb op de locatie een onderzoek gedaan, gepraat met mensen, en daarna een rapport opgesteld. Dat leidde tot aanscherping van de afspraken, onder meer over wie er wel of niet op een trailer mag staan. En, heel belangrijk, we hebben daarna álle transporteurs geïnformeerd over wat er was gebeurd en hoe ze verplicht zijn om dat te voorkomen.”

Michael: “Sowieso is veiligheid een belangrijk onderdeel van de projectintroductie, die alle medewerkers krijgen in het kader van de bouwpas, de pas die aantoont dat zij voor de Amstelveenlijn mogen werken. In de introductie leren zij ook alles over persoonlijke beschermingsmiddelen, zaken als reflecterende kleding, helmen en schoenen.”
Peter: “VITAL geeft daarnaast nog aanvullende trainingen voor bouwplaatsmedewerkers, bijvoorbeeld WAVE, ‘Wees Alert Veiligheid Eerst’. Daar hoort een app bij, waarmee medewerkers meldingen kunnen doen over onveilige situaties.”

Superalert
De aankomende zomerperiode, met van half juli tot eind augustus non-stop werk, is qua veiligheid niet heel veel anders dan anders, zeggen Peter en Michael. “Maar we zijn wel superalert, want het is natuurlijk een zeer ongebruikelijk en gigantisch project: zeven dagen in de week, heel veel medewerkers, grote tijdsdruk. Wij, en een aantal extra veiligheidskundigen, zullen vaak op locatie zijn en erop toezien dat de werkzaamheden veilig worden uitgevoerd.”

Voorlopig dus geen zomervakantie voor beide heren. Maar buiten werktijd kunnen ze Amstelveen snel achter zich laten, op alle opzichten, want het thuisfront ligt niet direct om de hoek: voor Michael (45) in Tilburg, met vrouw Esther en hun drie kinderen (waaronder een zoon van 12, “en ik train zijn voetbalteam!”), en voor Peter (52), partner Maurien en zijn dochter in Almere (“waar ik op zondag graag naar sport kijk, en regelmatig cardiofitness doe”).

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
22 augustus 2019 | 22:42

Martijn Roos

Hierbij de melding, dat ik afgelopen avond, tijdens foto’s maken, nabij Kronenburg, klem ben gereden, door een van de veiligheid mangers. Nogal gespannen kwam hij uit zijn auto. METEEN STOPPEN MET FOTO’S MAKEN!! IK WAARSCHUW DE POLITIE. U BENT IN OVERTREDING. Ik was zo vriendelijk, foto camera op te bergen Maar vroeg hem vriendelijk, naar zijn legitimatiebewijs. Die hij niet zichtbaar droeg. Ik werd nogmaals verzocht meteen de bouwlocatie te verlaten. En kreeg te horen, dat er boetes op staan. En geen foto’s op social media , zoals Facebook noem het op. En ik was ook vrijpostig, in mijn opmerking over zijn legitimatie werkpas. Sorry, als er naar mijn legitimatiebewijs wordt gevraagd , dan toon ik die . Dat geld dus ook voor deze veiligheidsman. Een oranje veiligheidsvest zegt niet alles , ik ben weg gegaan, maar de hele mentiliteit vind ik verkeerd. Even later sprak ik een collega van hem, die wel zichtbaar zijn legitimatie werkpas draagt op zijn werk jas. Die zij, is mijn baas .dat zal allemaal wel. Ook veiligheid mangers horen zich aan de veiligheids voorschriften te houden! Ook al ben je een voorman, over meer mensen in een werkgebied. En ja ik plaats mijn foto’s gewoon op Facebook. En ik wil ook persoonlijke excuss van deze persoon. Hij heeft gelijk dat ik mij niet behoor te begeven op de bouwlocatie’s, maar het had ook op een vriendelijkere manier uitgelegd kunnen worden. Dan is er weinig aan de hand.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?