Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Systems engineer Linde van Tilburg: “Keuringsplannen en bouwpassen belangrijke steunpilaren voor het project”

Els de Canniere | dinsdag 23 april 2019
Els

De vernieuwing van de Amstelveenlijn is voor een groot deel zichtbaar: bouwputten, werklui, vrachtwagens, hijskranen… alle toeters en bellen die bij een groot bouwproject horen, zijn in Amstelveen van de partij.

Maar in kantoren, achter bureaus en in vergaderruimtes worden óók bergen verzet. Die medewerkers doen werk wat minder (of helemaal niet) zichtbaar is, maar voor het slagen van de vernieuwing beslist belangrijk.

Systems engineer Linde van Tilburg is zo’n medewerker. Rode draad in haar werk is ervoor zorgen dat de vernieuwing goed verloopt, en dat het werk aantoonbaar voldoet aan de gestelde (kwaliteits)eisen. Momenteel is het belangrijkste onderdeel daarvan het begeleiden, controleren en waar nodig aanpassen van zogenaamde keuringsplannen.

Gedetailleerde beschrijvingen

“Een keuringsplan”, legt ze uit, “beschrijft heel gedetailleerd, per activiteit binnen het project, wat er gebouwd moet zijn en op welke manier: op de juiste plek, binnen de planning, met de juiste kwaliteit, en bovenal: op een veilige manier. Denk bij de Amstelveenlijn aan de bouw van de haltes, de ongelijkvloerse kruisingen en de rails. Met onze keuringsplannen kan Metro en Tram van de gemeente Amsterdam controleren of alles voldoet aan de eisen die zijn vastgelegd in het contract, dat VITAL heeft om de vernieuwing uit te voeren.”

Linde opent haar laptop en laat zien dat de keuringsplannen lange lappen zijn. “Klopt, het is veel informatie, maar het staat wel allemaal in één systeem, op één plek, en digitaal. Buiten kunnen de aannemers, met een speciale app, rechtstreeks informatie toevoegen. Dat is een efficiënte manier van werken.”

Bouwterrein? Bouwpas!

Linde zegt dat zo’n 80 procent van haar werktijd momenteel opgaat aan de keuringsplannen. De resterende tijd besteedt ze aan begeleiding en ondersteuning van iets, waar zij vorig jaar binnen VITAL een aanjager van was: de uitgifte van bouwpassen.

“Binnen dit project hebben we besloten dat iedereen, die toegang heeft tot de bouwterreinen, een bouwpas moet hebben”, vertelt Linde. “Daarop staan persoonsgegevens, een pasfoto, en informatie over het bedrijf van de medewerker.”

De bouwpas vloeit voort uit landelijke wetgeving, met name op het gebied van arbeid en inhuur van zowel Nederlandse als buitenlandse werknemers. “Met de bouwpas kunnen we aantonen dat degene, die ‘m draagt, aan alle wetgeving voldoet en daadwerkelijk voor de Amstelveenlijn mag werken.”

Op twee manieren nuttig

Om de passen te kunnen maken, worden bedrijfs- en persoonsgegevens van medewerkers verzameld en zorgvuldig gecontroleerd. Vervolgens krijgt elke medewerker een ‘projectintroductie’, met uitleg over wat de vernieuwing van de Amstelveenlijn precies inhoudt, en een toets met multiplechoicevragen. Eenmaal daarvoor geslaagd volgt nog een laatste controle. En dan krijgt de medewerker zijn of haar bouwpas, en mag werken voor de Amstelveenlijn.

“De pas heeft dus op twee manieren nut: wij weten wie voor ons werkt – en kunnen dat aantonen, bijvoorbeeld richting de arbeidsinspectie – en de medewerkers hebben de juiste veiligheidskennis.”

De bouwpas levert behoorlijk veel werk op. Want het gaat bij de Amstelveenlijn op dit moment al om ongeveer 800 mensen, en Linde schat in dat dit de komende tijd zal uitgroeien tot zo’n 1.500. “Dit zijn medewerkers van onze aannemers, maar ook de mensen die zíj weer inhuren, via onderaannemers, en ook zelfstandigen zonder personeel.”

Na al dit hollen en vliegen tijdens werktijd doet Linde er in de avond- en weekenduren nog een schepje bovenop. “In mijn woonplaats Amersfoort doe ik op behoorlijk hoog niveau aan atletiek. Ik doe vooral sprintonderdelen en train zo’n vijf, zes keer per week. Hier op kantoor sta ik bekend om de bakjes eten die ik meeneem en opwarm in de magnetron. Want dan kan ik na het werk meteen door naar mijn atletiekvereniging!”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
Wil u dit bericht delen?