
Transport eerste 15G tram in mei
In mei 2019 komt de eerste nieuwe 15G tram van GVB naar Nederland. Vanuit de Spaanse CAF-fabriek in Zaragoza. Maar hoe vervoer je zo’n voertuig met een gewicht van bijna 39,5 ton en een lengte van 30 meter? GVB’er Koen Stavenuiter, senior projectmanager Projectbureau Railmaterieel, vertelt hoe het 15G transport in zijn werk gaat.
Tekst: Nathalie Grotenhuis, GVB
Hoe komt het allereerste voertuig naar Nederland?
Koen: “Over de weg. Met een vrachtwagen die ongeveer 6 tot 7 dagen onderweg is. En de 15G tram komt in één keer naar ons toe. Dus niet in delen. Het is echt een compleet voertuig dat per dieplader naar onze Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen gebracht wordt. De fabrikant heeft dit speciale transport volledig uitgekiend. Van begin- tot eindpunt. Leuk detail is dat onze tram in Frankrijk ook nog politiebegeleiding krijgt. Dat zijn de regels daar.”
Hoe krijg je zo’n enorm voertuig mee?
“De tram komt de dieplader op via een soort ‘ramp’, een lange oploop van een meter of dertig. Op de vrachtwagen zelf zit ook een stuk rails gemonteerd. Daaraan wordt het voertuig stevig vastgezet en vervolgens goed ingepakt met beschermende materialen. Sommige onderdelen zoals de spoilers, (beschermkappen) worden los ingepakt en binnenin de tram gelegd. Zodra klaar voor vertrek volgt de vrachtwagen nagenoeg heel de Route du Soleil. Zoals wij in de vakantie naar het zuiden rijden, volgt onze 15G tram straks de tegengestelde richting naar het noorden. Met als afleveradres onze HWR in Diemen. Daar hebben we een goed inzetspoor voor tram. Dat is een apart stukje spoor waarmee je vanaf de vrachtwachten een voertuig in de rails kan rollen. Overigens niet gewoon rollen hoor, het voertuig maken we vast aan een lier, zodat hij langzaam en gecontroleerd op het inzetspoor kan worden gezet.”
Gerard
Gaat deze ook naar Amstelveen ?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Gerard: Deze tram komt ook op de Amstelveenlijn te rijden.
Schrijf een reactieMartijn Roos
Tot een leuke verrassing, blijkt de eerste 15G Tram, de 3001 al onderweg te zijn. Een reis te gaan van ruim 2300KM. Bevind zich nu ergens in Zuid Frankrijk.
Schrijf een reactieCees
Leuk dat de eerste 15G tram onderweg is, maar is het wagennummer 3001 niet al een keer gebruikt voor de Red Crosser tram (voormalig 8G tram 787)
Schrijf een reactieMartijn Roos
Dat klopt ook inderdaad. Zelf had ik het voorstel gedaan, de serie 2301-2363 in te voeren. Maar nee. het is dus 3001-3063. De nog bestaande 3001 ex 767 gaat binnenkort richting sloop. Het is nog een lastig klusje, de geschiedenis van de Red Crosser onder het nummer 3001 uit de computer systemen te halen. Aankomst de nieuwe 3001 zal denk ik zonder openhoud, zoals wegwerkzaamheden dinsdag of woensdagnacht zijn. De HWR, Diemen.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Martijn Roos: Inderdaad, de tram is al onderweg naar Nederland :-)!
Schrijf een reactie