Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 4 maart 2019

Stroeve start lijn 55

Wendy van der Meulen

Van zaterdag 2 op zondag 3 maart, vond de laatste rit van de Amstelveenlijn plaats. Op zondagochtend reden de eerste bussen om reizigers naar hun bestemming te brengen. Waar dit zondag goed liep, bleek dat reizigers  in de ochtendspits van 4 maart langer moesten wachten op lijn 55 die bovendien erg vol was. Ook de reis zelf duurde langer dan in de dienstregeling was opgenomen. Dit had een aantal oorzaken. We leggen graag uit hoe dit zit.

Vertraging lijn 55

De dienstregeling voor bus 55 liep al snel buiten de oorspronkelijke planning in de ochtendspits van 4 maart. Dit had onder andere te maken met de werkzaamheden op de kruising Burgemeester Boersweg/Oranjebaan in Amstelveen. Hier zou aanvankelijk één rijstrook worden gesloten, maar dit bleken er deze ochtend maar liefst twee te zijn. Er ontstond vrijwel direct een file, waardoor passerend verkeer op grote stukken enkel stapvoets verder kon rijden. Hierdoor ontstaat een domino-effect: doordat vertraagde bussen relatief kort op elkaar volgen maar grotere groepen reizigers mee te nemen hebben, loopt de vertraging verder op.

Dan waren er rond de oversteek op de Strawinskylaan opstoppingen op het zebrapad waardoor het verkeer niet kon passeren. Dit hielp niet bij de toch al oplopende vertragingen. Verder bleken er auto’s geparkeerd rond de zogenaamde bufferzones op station Zuid. Dit was vanaf 3 maart niet meer toegestaan omdat deze ruimte nodig is voor de bussen (lijn 55) van GVB. Niet in de laatste plaats waren er meer reizigers dan gangbaar is voor een standaard maandagochtendspits. Dit had alles te maken met het slechte weer: reizigers verkiezen dan het OV boven de fiets.

Voldoende bussen?

Voor veel reizigers die op deze regenachtige maandagochtend stonden te wachten op hun bus, was het een onprettig begin van de dag. Veel reizigers meldden enorme drukte op de lijnen en lange wachttijden. Het vermoeden bestond dat er te weinig materieel was ingezet door GVB. Deze conclusie kunnen we nu nog niet trekken. De doorstroming stokte door de obstakels die we hierboven al schetsten. De geplande dienstregeling voor lijn 55 was hierdoor vrijwel direct onuitvoerbaar. De inzet van extra materieel helpt dan niet. Deze staan dan tenslotte ook direct vast in het verkeer.

Hoe verder?

Zoals we al schreven: het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Vanzelfsprekend vindt GVB en wij zelf ook het teleurstellend dat de eerste ochtendspits voor lijn 55 zo moeizaam verliep. Dit hadden we graag anders gezien. De drang om maatregelen is te nemen is er altijd, maar dat moet wel op basis van de juiste informatie worden gedaan. In de tweede helft van deze week wordt dit duidelijk. We hopen dan ook dat de problemen rondom de oversteek op de Strawinskylaan en de parkeerplaatsen zijn opgelost en de doorstroming is verbeterd. Dat pakt GVB samen op met de gemeenten Amsterdam en Amstelveen en de Vervoerregio Amsterdam. Dan kunnen we ook beoordelen of het nodig is dat GVB de dienstregeling moet aanpassen. We houden u op de hoogte via onder andere onze website.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 maart 2019 | 09:13

anoniem

After 2 weeks we can conclude that the persons involved in this whole plan must have been insane. I would suggest that we all make a statement by stop paying for this rubbish.

reageer op anoniem
10 maart 2019 | 18:43

arun

The bus 55 frequency is every 10 minutes according to the timetable but it is never according to schedule. It arrives every 20 or 30 minutes and it is even worse over the weekend. Never able to make anywhere on time

reageer op arun
10 maart 2019 | 18:58

Wendy

@Arun: I’m sorry to hear. Bus 55 had extra delays this weekend due to our construction work nearby De Boelelaan. GVB tries to operate the bus on schedule, but it’s difficult with all current road work in Amstelveen. For now it’s best to keep this in mind when planning your public transport journey.

reageer op Wendy
8 maart 2019 | 06:06

Dana

Niet alleen de eerst ochtend spits — elke dag deze week. En verschrikkelijke dat je nu moet meer betalen omdat 55 moet meer kilometers rijden dan 51. De hele ding kost niet allen geld maar veel stress. Het neemt tussen 1.5-2.5 uur elke dag vanaf Sportlaan naar CS te komen. My stress niveau is hoog, niet goed voor mij werk, en niet goed voor mij. Maar Amstelveen en GVB heeft geen flauw zorgen over mensen. Terrible! Terrible! Terrible!

reageer op Dana
7 maart 2019 | 20:15

Arjen

Ik reis voor mijn werk van Amsterdam CS naar Gondel (nu halte Logger) met 52 en dan overstap op Zuid op bus 55. Eerder deed ik hetzelfde maar dan met overstap op Zuid op 51. Het duurt iets langer, het zit wat krapper, maar dat vind ik niet zo erg, dat heb ik wel over voor een mooie nieuwe tramlijn. Maar wat ik echt niet begrijp dat mijn ritprijs nu met 15% is gestegen van 3,01 naar 3,46, terwijl de verbinding kwalitatief minder is. De GVB zegt dat dat is omdat ze alleen kunnen rekenen in kilometers en bus 55 rijdt er meer dan 51 op dat traject. Maar dat kunnen we toch geen serieuze uitleg noemen? Ik had eigenlijk wel verwacht dat het tarief lager zou zijn om de reiziger tegemoet te komen. Kan het tarief naar beneden bijgesteld worden tot in ieder geval maximaal het tarief dat het was met de 51?

reageer op Arjen
11 maart 2019 | 13:17

Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

De hogere afrekening is helaas een direct gevolg van de manier van afrekenen van de OV Chipkaart die per kilometer rekent. Door de langere route van bus 55 tov route 51, betekent dit hierdoor een hogere afrekening. GVB kan hierin helaas niets veranderen.

reageer op Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
7 maart 2019 | 13:57

Wendy

Update stroeve start bus 55: Op de site van GVB is een update over bus 55 geplaatst naar aanleiding van de stroeve start afgelopen maandag.

reageer op Wendy
6 maart 2019 | 11:39

R.R.Overdijkink-Abram

Waarom komt bus 55 niet op halte ouderkerkerlaan?
De wijk keizerKarelpark rond Lindenlaan, Johannes Calvijn is volledig zonder openbaar vervoer.Terwijl hier heel veel ouderen wonen. Lopen naar lijn 5 is een flink stuk voor ouderen.

reageer op R.R.Overdijkink-Abram
5 maart 2019 | 16:31

anoniem

waar stopt maw waar is de halte van bus55 bij de vanboshuizenstraat/’buitenveldertselaan?

reageer op anoniem
6 maart 2019 | 11:25

Wendy

@Mark: Bedankt voor het antwoorden. Stellen we op prijs.

reageer op Wendy
5 maart 2019 | 16:48

Mark

Niet. Tussen De Boelelaan/VU en Oranjebaan stopt bus 55 niet, maar kun je gebruik maken van Tram 5.
Op de website GVB kun je van elke halte terugvinden waar de vervangende bushalte te vinden is:
https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwing-amstelveenlijn/bus-55-vervangt-metro-51/gesloten-metrostations-en-vervangende

reageer op Mark
5 maart 2019 | 15:33

anoniem

My understanding was there will be a replacement bus solution to the Tram 51 that goes mostly to the same route meaning from Westwijk to Amsterdam Zuid at least. Now i am still confused why the Bus 55 does not start from near the Westwijk metro station. It could have solved a lot of problem to the passengers. Can we make it still?

reageer op anoniem
13 maart 2019 | 09:30

anoniem

Gaan deze kansloze klagers nu de ouderen maar ook studenten naar de Sacharov laan brengen in weer en wind.
Daar hoor je ze niet over, bah wat een verschrikkelijke mensen zijn er toch.

reageer op anoniem
6 maart 2019 | 11:24

Wendy

@Anoniem: Thanks for the reply and the tip Zagerij!

reageer op Wendy
5 maart 2019 | 17:09

anoniem

The reason for this, what I understood, was that certain residents of Westwijk were opposed against all the buses through their streets. The ‘solution’ offered is the shuttlebus 551, which now runs every 40 minutes, but will be running every 20 minutes starting next week. This bus will shuttle between the Hospital & Westwijk. Depending on where you live I’d advice you to take the bike to the ”Zagerij” intersection (Both bus 55 & Connexxion busses halt there), so you have multiple routes home in case of major delays.

reageer op anoniem
5 maart 2019 | 13:02

Luuk Hemminga

tip: lijkt mij eenvoudige oplossing; de R-net bussen (weer) laten stoppen op halte Grote Beer in Amstelveen Middenhoven, waardoor passagiers zich verdelen zullen?

verder helaas toch negatief: Drogreden; weer is in winter nu eenmaal slechter en afsluiting banen had eerder moeten plaatsvinden; kortom, onderlinge communicatie ?

Overigens; GVB valt niets te verwijten lijkt mij; maar deze bussen kunnen niet de toestroom opvangen van een koppelstel trams (vier bakken) op een door werkzaamheden geplaagde route.
Was dit scenario opgenomen in de Risico -inventarisatie en wat is dan de aanpak hierin genoemd?.

reageer op Luuk Hemminga
Wil u dit artikel delen?