Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Projectleider maatvoering Jeroen: “in korte tijd veel voor elkaar krijgen”

Els de Canniere | woensdag 30 oktober 2019
Els

Als beroepsmilitair ging Jeroen Watermulder vaak op missie naar onder meer voormalig Joegoslavië. Toen hij in 2007 op missie zou gaan naar Afghanistan, koos hij voor zijn jonge gezin en maakte de overstap naar maatvoering in de civiele techniek. Een totaal andere tak van sport. In wiskunde was hij altijd al goed, dus maatvoering in de civiele techniek lag hem meteen. De laatste 10 jaar groeide Jeroen van assistent maatvoering tot hoofdmaatvoerder. Hij was actief bij tal van projecten in de beton- en woningbouw zoals de tweede Coentunnel en de verbreding van de A1. Sinds januari 2019 werkt Jeroen aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn als projectleider maatvoering. Hij werd in het diepe gegooid, de Amstelveenlijn is namelijk zijn eerste klus als projectleider maatvoering. Maar met zijn jarenlange ervaring als hoofdmaatvoerder was dat voor Jeroen geen enkel probleem.

Met de techniek en de apparatuur in de hand

Maatvoering civiel houdt eigenlijk in dat alles wat de ontwerper op tekening heeft bedacht, ook daadwerkelijk gebouwd wordt, op de juiste plek, volgens de bouwtekening. En daar zorgt Jeroen samen met zijn collega-maatvoerders voor. Zij zorgen voor de maatvoering van alle drie de ongelijkvloerse kruisingen en alle te vernieuwen haltes. Tijdens de uitvoering bewaken zij de juiste hoogte, breedte, controleren de betonwapening, zetten assen uit om aan te geven waar de betonnen liggers moeten komen, meten alles op, en draaien daarvan allemaal rapportages.

Zodra de funderingswerkzaamheden startten bij Kronenburg en Zonnestein stapte Jeroen in januari 2019 – als enige maatvoerder civiel – in de trein van de ongelijkvloerse kruisingen. Later is er een tweede maatvoerder bijgekomen, en tijdens de grote zomeroperatie waren ze met 10 tot 12 man aan de slag voor de bouw van de ongelijkvloerse kruisingen en het vernieuwen van de haltes. Nu het hoogtepunt van de zomer voorbij is, werken 2 maatvoerders verder aan de afbouw van Kronenburg en Zonnestein, en dit tot het einde van het jaar als de afbouw en het betonwerk van de ovaalrotondes klaar zijn. Ondertussen zijn er ook 2 maatvoerders aan het werk voor de bouw van de tunnelbak bij de Sportlaan. Jeroen: “Samen klaren we de klus, met de techniek en de apparatuur in de hand. Het is een mooi vak, een uniek vak. Als maatvoerder ben je de enige op de bouwplaats die deze ‘beton’ klus kan klaren. “Vooral de dankbaarheid van de groep mensen, de collega-maatvoerders, daar doe je het voor.”

Big data

Jeroens zomer was niet chillen en op het strand zitten, maar 16 uur per dag aan de slag, 80 uur per week. Voordat de eerste ploeg om 7.00uur startte, was Jeroen al een uur aanwezig om de overdracht van de laatste ploeg van de vorige dag mee te krijgen. Als de 2e shift van de dag op gang was, kon Jeroen huiswaarts keren. Jeroen: “Tijdens de dag haalde ik alle gegevens binnen van de vorige dag. Ik plaatste de mannen op de juiste plek, leidde alles in goede banen, archiveerde meetgegevens en verwerkte deze tot rapportages. De geleerde lessen van deze zomer liggen vooral in het beter structureren van de ‘big data’. Veel strikter toezien op het aanleveren van de data op eenzelfde manier, een betere uitvoering van het protocol.”

In korte tijd veel voor elkaar

Afgelopen zomer was het vooral de uitdaging om de grote klus in korte tijd op de juiste plaats met het juiste personeel voor elkaar te krijgen. Jeroen: “Bij Zonnestein was er vertraging opgelopen en werd er door de uitvoering besloten om over te gaan tot het storten van onderwaterbeton. Voor het uitvoeringsteam was dat vooral een logistieke uitdaging om de juiste mensen hiervoor te vinden. Bij het storten van onderwaterbeton heb je bijvoorbeeld duikers nodig om te controleren of je op voldoende diepte zit. Door deze achterstand van een week zijn ook wij als maatvoerders anders met de planning omgegaan. Uiteindelijk is ook die vertraging ingelopen. Op die momenten vraag je veel van je mensen en werk je bijvoorbeeld langer door.”

Een geoliede machine

“Als beroepsmilitair heb ik geleerd om geen slapeloze nachten te hebben. Ik kon afgelopen zomer alles gemakkelijk achter mij laten als ik eenmaal thuis was. Dit komt vooral omdat de maatvoering goed was voorbereid. Ik ben weinig verrassingen tegengekomen. De maatvoering is ook een doorlopend proces geworden, een geoliede machine.”

Varen en lekker eten

Jeroen – getrouwd en twee kinderen van 12 en 17 jaar – woont in Dieren. Vanwege de zomeroperatie had hij met zijn gezin besloten om dit jaar niet op vakantie te gaan. Wel heeft hij afgelopen zomer heerlijk genoten van het warme weer en lekker eten. In zijn vrije tijd gaat hij met de honden wandelen, houdt van varen vooral in de streek van Giethoorn op de kleine kanaaltjes, en anders ’s avonds op de bank met zijn vrouw een Netflix serie kijken.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
31 oktober 2019 | 09:09

David

Wat is de gedachte om per halte alleen maar 1 abri te plaatsen?

Schrijf een reactie
+1
4 november 2019 | 10:24

Wendy van der Meulen

@David: Bij het vernieuwen van de haltes hanteren we in afstemming met betrokken partijen een standaard aanpak met één abri per zijperron en twee bij een halte met een middenperron. Er is overigens wel rekening gehouden met eventuele uitbreiding, want er is in het ontwerp ruimte gereserveerd voor een tweede abri. Mocht een tweede abri op basis van reizigersaantallen binnen en buiten de spits nodig blijken dan zal dat gebeuren na oplevering van de vernieuwde Amstelveenlijn.

Schrijf een reactie
+1
13 november 2019 | 08:52

David

Vanwaar de conclusie dat 1 abri voldoende zou zijn? Gezien de oude situatie met de metro 51, was de metro tijdens de spits altijd overvol en dus was de tweede abri weldegelijk nodig.

Schrijf een reactie
+1
13 november 2019 | 10:30

Wendy van der Meulen

@David: Drukte in de spits betekent helaas niet automatisch dat er dan ook een tweede abri komt. Het gaat om reizigersaantallen in én buiten de spits die de kosten voor aanschaf en onderhoud van een tweede abri rechtvaardigen.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?