Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 21 januari 2019

Op excursie naar bouwterrein Kronenburg

Wendy van der Meulen

LEGO-ende kindjes, een ijssculptuur van een tram, verse koffie en koekjes: op 19 januari was dit allemaal te zien en beleven in Informatiecentrum InZicht tijdens de themadag ‘Amstelveen Under Construction’. Uiteraard was er ook  info over de Amstelveenlijn en de andere bouwprojecten in en rond Amstelveen, en kon je deelnemen aan de eerste drie excursies naar de bouwplaats Kronenburg.

Tekst Renske van Bers

Om 13.00, 14.00 en 15.00 uur stond er een busje klaar om de belangstellenden, gehesen in de verplichte veiligheidskledij, te vervoeren naar bouwplaats en voormalige halte Kronenburg. We sluiten aan bij de eerste groep en zijn benieuwd wat de deelnemers verwachten en wat hun reactie is.

Hobby

Van dichtbij zien hoe de Amstelveenlijn wordt omgebouwd tot een spoor voor een hoogwaardige tram, dat was afgelopen zaterdag het doel van vrienden Frank en Gertjan. Frank: “Leuk hoor dat dit mogelijk is!” Gertjan: “Of dit bezoek voortkomt uit professionele interesse? Nee hoor, dit is een hobby.” Beide heren zijn afkomstig uit Aalsmeer en gaan, indien mogelijk, al jaren naar diverse bouwprojecten. Qua omvang sprong vooral de Noord/Zuidlijn eruit. Frank: “Wat je daar allemaal zag tijdens de open dagen… Maar dit is ook bijzonder en complex hoor!”

Foto bij
Zicht vanuit de bouwkeet op bouwterrein Kronenburg

Rekening houden

Hoe complex het is wordt duidelijk als we, nadat we zijn aangekomen op de bouwplaats, in de keet tekst en uitleg krijgen van omgevingsmanager Fieke Uitentuis, werkzaam bij hoofdaannemer VITAL. “Het probleem met de ombouw is dat je werkt op een bijzonder drukke verkeersader, de Beneluxbaan. Je probeert het verkeer dat gebruik van deze baan maakt, maar ook het OV en de omwonenden niet teveel hinder te bezorgen. Helaas kun je dit niet helemaal uitsluiten, anders kun je hier geen project van deze omvang realiseren.”

Veel gebeuren

Want er moet nog behoorlijk veel gebeuren wil hier straks een hoogwaardige tramlijn liggen. Fieke: “Niet alleen het materieel en het spoor moeten vernieuwd worden, we plaatsen ook drie verdiepte kruisingen bij Zonnestein, de Sportlaan en hier bij Kronenburg om de doorstroom en vooral ook de veiligheid te vergroten.” Om de verdiepte kruisingen aan te leggen is het nodig om damwanden en zo’n 1200(!) schroefpalen te bevestigen. Fieke: “Om de overige gebruikers zo min mogelijk overlast te bezorgen, hebben we nu een planning gemaakt waarin we in het voorjaar een aantal weekenden 52 uur achter elkaar doorwerken en er op deze plekken even geen tramverkeer mogelijk is. Voordat op maandag dan weer de werkweek begint en tram 5 weer rijdt.”

Geen invloed

Een strakke planning dus, waarin niet veel speling is en waarbij veel af moet zijn in verband met de grotere werkzaamheden die deze zomervakantie zullen plaatsvinden. Wendy van der Meulen, als communicatieadviseur van de Amstelveenlijn vandaag ook aanwezig, vult aan: “Het is inderdaad best spannend als de planning van een project zo nauw luistert. Er zijn namelijk ook factoren waar je geen invloed op hebt, maar die wel de duur van de ombouw kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het weer: als het te koud is kun je de fundering niet in de grond aanbrengen en als het straks te warm is kan het beton niet goed uitharden. Ik hoop dus dat de weergoden ons gunstig gezind zijn.”

Irritatie weg

Op de terugweg zit ik naast Marjon, de enige vrouw die het gezelschap rijk is. Wat vond ze ervan? Marjon: “Heel interessant! Ik ben hier samen met mijn man en we wonen achter de Beneluxbaan. We waren nieuwsgierig en wilden het project graag eens met eigen ogen zien. Wat ik vandaag heb geleerd? Nou, ik wist niet dat er zoveel bij zo’n bouwproject komt kijken en dat je met zoveel factoren rekening moet houden. En – eerlijk is eerlijk – nu ik weet hoe complex het is, neemt dat ook wel wat irritatie weg. Ik snap nu beter waarom het zolang duurt en waarom de ombouw überhaupt nodig was.”

Foto bij
Ijssculptuur van de tram

Welkom

Heb je de themadag gemist? Geen nood. Het informatiecentrum is op andere dagen ook geopend. Op woensdag, donderdag en vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, evenals iedere 1e en 3e zaterdag van de maand ben je altijd welkom om je vraag te stellen, een indruk van de projecten te krijgen of om een klacht in te dienen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 januari 2019 | 11:41

Rienk Offringa

Welk lijn nummer krijgt de tram straks die naar Amstelveen gaat Lijn 5 gaat tot Amstelveen centrum

reageer op Rienk Offringa
31 januari 2019 | 09:16

Wendy

@Rienk Offringa: Het is nog niet bekend welk lijnnummer de nieuwe Amstelveenlijn/Amsteltram krijgt.

reageer op Wendy
28 januari 2019 | 10:24

Shifra

Hallo Renske,
Ik weet niet of deze vraag voor jou is maar dan weet je vast wel iemand die het antwoord heeft.
Hoe kom ik met de auto vanaf A’dam naar de Saskia van Uylenburgstraat (richting Gan Hashalom, de Joodse begraafplaats). Ik kon altijd linksafslaan bij tramhalte Zonnestein.
Hoor het graag en liefs, Shifra

reageer op Shifra
31 januari 2019 | 17:04

Wendy

@Anoniem en @Shifra: Dank voor het antwoord. Dat is inderdaad een correcte omleidingsroute, al is het inmiddels weer mogelijk om bij het kruispunt Kronenburg op de Saskia van Uylenburgweg te komen.

reageer op Wendy
28 januari 2019 | 20:29

anoniem

Je kan vanaf Amsterdam op de Beneluxbaan nog rechtsaf slaan op de Hoeksewaard, vlak voor het Esso Express Tankstation. Vervolgens rechtsaf Henegouwenlaan en rechts Bos en Vaart, onder de halte Uilenstede door rijden. Aan het einde links en gelijk weer rechts Prof Bavincklaan. Bij de rotonde bij Ibis linksaf en voila, je bent op de Saskia van Uylenburgweg.

reageer op anoniem
Wil u dit artikel delen?