Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
dinsdag 9 juli 2019

Nieuwe tevredenheidsmonitor: waardering, kritiek en suggesties

Danielle Opdam

Een nieuwe tevredenheidsmonitor, waarin we vroegen om uw mening over de werkzaamheden, leverde ruim 250 reacties op. De respons op het werk loopt zeer uiteen. Waar de één alles prima vindt verlopen, is de ander juist ontevreden, soms op precies hetzelfde punt. Hoe de vlag ook hangt, het is nuttige informatie voor het project. En het (tijdelijke) openbaar vervoer is – mede in vervolg op de monitor – aangescherpt.

Het werk voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn kan helaas niet geruisloos en ongemerkt gebeuren. Alle medewerkers van het project weten dit, en zij doen er alles aan om de hinder te beperken. Om ook uit de eerste hand te horen hoe mensen die wonen en/of werken in Amstelveen de werkzaamheden ervaren, is er een ‘tevredenheidsmonitor’. Als u hieraan wilt meewerken, kunt u zich hier aanmelden.

‘Vreselijke stank’

De nieuwste monitor vond begin mei plaats. Er kwamen in totaal 257 reacties binnen. Daarvan waren 38 respondenten (14%) ‘zeer tevreden’ over het verloop van de werkzaamheden, 121 (47%) ‘tevreden’ en 98 (38%) ‘ontevreden’.

In de laatste categorie werden hinder en het (vervangende) openbaar vervoer regelmatig genoemd. Respondenten omschreven dit met opmerkingen als “Veel overlast en hinder”, “Vreselijke geluidsoverlast en stank” en “Bijzonder veel stof en lawaai”.

Sardientjes

Het niet rijden van sneltram 51, de drukte in tram 5 (“soms lijken we wel sardientjes in een blik”) en ook de drukte in de vervangende bus 55 blijken het tweede heikele punt, met reacties als “tram 5 is haast altijd overvol”, “rijdt niet frequent genoeg” en “valt regelmatig uit”. Als verbeterpunten worden genoemd: een hogere frequentie van tram 5, bus 55 laten stoppen op alle haltes en meer bussen die vaker rijden.

In de kritische noten kwam ook de situatie voor fietsers een aantal keren voorbij. De afsluiting van fietspaden, “waardoor we niet meer normaal op diverse plekken kunnen komen”, en meer in het algemeen het gevoel dat er een gebrek aan aandacht is voor fietsers (“maar wel voor auto’s”) zijn tegen het zere been van een aantal mensen.

‘Zure appel’

In contrast met de kritiek blijkt ruim 60% van de respondenten tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn. Hier klinkt vaak een gemoedelijk geluid, zoals “Werkzaamheden zijn goed aangekondigd”, “Was vooraf op de hoogte dus niet zeuren” en “We moeten door de zure appel heen bijten”. Terwijl – heel begrijpelijk – veel mensen de hinder van het werk vervelend vinden, noemden opmerkelijk veel (zeer) tevreden respondenten juist dat zij geen of weinig overlast ervaren.

En een aantal van hen spreekt ook waardering uit voor de informatievoorziening, via onder meer brieven en omleidingsborden. 

Extra trams

Wat inmiddels al is gebeurd, mede in reactie op de tevredenheidsmonitor, is een aanscherping van het (tijdelijke) openbaar vervoer. GVB zet sinds eind mei extra trams in, ter ondersteuning van de drukke lijn 5. De nieuwe tramlijn 6 rijdt tussen de haltes Amstelveen Stadshart (Binnenhof) en Station Zuid, in de ochtend- en middagspits, acht keer per uur. Lijn 5 rijdt in de spitsuren in dezelfde frequentie, dus op het drukke traject zijn nu in de spits zestien trams per uur.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?