Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Foto bij

Lijn 25 wordt het nieuwe nummer!

Wendy van der Meulen | woensdag 11 september 2019
Foto bij Wendy

Als alles volgens planning loopt, nemen we de vernieuwde Amstelveenlijn in december 2020 in gebruik. Voorlopig wordt er nog flink gebouwd, maar we kunnen wel alvast de vraag beantwoorden wat het nieuwe lijnnummer zal zijn. Dat wordt lijn 25! Maar hoe worden nieuwe lijnnummers eigenlijk toegewezen? We vroegen het aan Jaap Feitsma, vervoerkundige bij GVB.

Bron: GVB

Jaap legt uit: “Eerlijk gezegd waren we daar vrij vlot uit. Natuurlijk hebben we andere nummers overwogen. Lijn 51 rijdt inmiddels door naar Sloterdijk en is een ‘metronummer’. Nummer 51 konden we hier dus niet voortzetten. Lijn 10 was geen optie, omdat deze lijn vorig jaar nog in gebruik was. We gebruiken namelijk alleen oude nummers wanneer deze tenminste 5 jaar niet meer in gebruik zijn. Lijn 29 hebben we ook overwogen, want dit is dan weer gelijk aan het netnummer van Uithoorn. Nu wordt de lijn op termijn wel doorgetrokken naar Uithoorn, maar zover zijn we nog niet. Dit zou dus verwarrend zijn voor reizigers. En lijn 6? Dit is de tijdelijke tramverbinding die zometeen weer opgeheven wordt. Dat leek ons evenmin handig. Daarom hebben we gekozen voor lijn 25.”

De cijferesthetiek van 25

Dan blijft toch de vraag waarom de voorkeur is gegeven aan lijn 25. Jaap vervolgt: “Het heeft eigenlijk ook te maken met de cijferesthetiek van de lijnnummers. De lijnen 5, 15, 55 en 65 rijden hier al. Wat ook een rol speelt: de lijnen 25 en 26 lijken in zekere zin op elkaar omdat op beide trajecten zometeen gekoppelde trams gaan rijden. Beide lijnen hebben korte reistijden omdat er relatief weinig gestopt wordt. En doordat er diverse ongelijkvloerse kruisingen zijn gemaakt voor de Amsteltram, hoeft het verkeer niet op elkaar te wachten en kan de tram goed doorrijden.

Het is ook mooi wanneer we opeenvolgende nummers kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend hebben we allemaal nog warme herinneringen aan de oude lijn 25 die reed tussen het centraal station en de President Kennedylaan in Zuid, maar deze lijn werd in december 2013 opgeheven. Dit nummer was nu dus beschikbaar.”

De ambities van lijn 25 op een rij

  • Grotere betrouwbaarheid: een tram die snel en met weinig oponthoud rijdt
  • Veilige en comfortabele haltes
  • Verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming
  • Betere bereikbaarheid van de regio
  • Moderne en comfortabele trams
  • Snelle en overzichtelijke overstap op station Amsterdam Zuid
  • De lijn wordt volgens de huidige planning in 2024 doorgetrokken naar Uithoorn
Foto bij [object Object]
Op lijn 25 gaan de nieuwe GVB-trams rijden in R-net stijl.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 september 2019 | 18:04

Wietze Troost

Snelle en overzichtelijke overstap op station Amsterdam Zuid. Wanneer wordt dat gerealiseerd?

Schrijf een reactie
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
12 september 2019 | 08:19

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Wietze Troost: Zolang het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan niet gerealiseerd is, wordt de halte Strawinskylaan als begin- en eindhalte gebruikt. De verwachting is dat het project Zuidasdok in het eerste kwartaal 2020 meer duidelijkheid heeft over de planning.

Schrijf een reactie
+1
11 september 2019 | 15:44

victor

Staat het nou vast dat de nieuwe lijn 25 het eindpunt bij Station Zuid heeft of wordt deze nog doorgetrokken? Het betreft hier tweerichtingstram dus wordt er een keerlus aangelegd bij het station of gaat het net zoals bij Amstelveen Centrum, dus kopmaken?
Voor lijn 26 is bij Amsterdam Centraal ook net een keerlus gemaakt. Ik vraag me af waarom, als ook daar tweerichtingstrams gaan rijden.

Schrijf een reactie
+1
11 september 2019 | 20:10

n-evo

Dat de AVL, nu dus de 25, Station Zuid als noordelijk eindpunt krijgt staat al jaren vast. In zuidelijke richting wordt de lijn nog wel verder doorgetrokken naar Uithoorn.

Voor tram 26 wordt een calamiteitenkeerlus aangelegd bij CS omdat die zeer binnenkort nodig is i.v.m. startende werkzaamheden op het Stationseiland. De komende tijd rijden er sowieso nog de huidige eenrichtingstrams op de lijn.

Ik vermoed dat er op de Strawinskylaan geen ruimte is voor een keerlus en de trams dus gaan kopmaken. Net zoals de 6 nu doet. Op impressies van het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan zal ook een keerlus komen. Waarschijnlijk omdat de 24 daar ook z’n eindpunt krijgt. Die moet namelijk op termijn weg bij de VU.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?