Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
zondag 25 augustus 2019

Giga-zomeroperatie geslaagd! Trams 5 en 6 rijden morgen weer.

Wendy van der Meulen

Kunnen wij het maken? Nou en of. Want morgenochtend rijden de eerste trams weer naar Buitenveldert en Amstelveen: langs nieuwe haltes, over nieuw spoor, onder nieuwe bovenleiding én door de verdiepte bakken bij Kronenburg en Zonnestein. Om dit mogelijk te maken is er tijdens deze gigantische zomeroperatie hard gebuffeld door hoofdaannemer VITAL. Hulde aan alle betrokken medewerkers! En hulde aan de omgeving die het allemaal moest ondergaan en enorm met ons heeft meegeleefd! Voor de reizigers is er morgen een leuke uitdeelactie.

De testen van dit weekend zijn goed gegaan en hoewel nog niet alles af is, is het belangrijkste doel dat de trams weer kunnen rijden behaald. Een aantal restpunten wordt de komende weken afgerond, zoals de liften bij Uilenstede en Oranjebaan die nu nog niet in bedrijf zijn. Van de lift bij Oranjebaan was al voor de zomer bekend dat deze niet zou werken op 26 augustus. Naar verwachting gaat de lift van Oranjebaan op 5 september in bedrijf. Tot die tijd zal bus 55 een extra stop maken op halte Onderuit. De lift bij Uilenstede gaat naar verwachting op 31 augustus in bedrijf. Dit is later dan gepland en dat komt door de vertraging die is opgelopen door de vondst van asbest tijdens de sloopwerkzaamheden van deze halte. Voor reizigers met een mobiliteitsbeperking rijdt er in de tussentijd een gratis rolstoelbus tussen de bushaltes Uilenstede en Biesbosch. Deze kan vanaf de halte worden gebeld. Meer informatie op de halte en op www.gvb.nl/amstelveenlijn.

Uitdeelactie voor reizigers trams 5 en 6

Morgen delen we namens alle betrokken partijen kanjerstroopwafels uit op de haltes van trams 5 en 6 tussen Station Zuid en Stadshart (m.u.v. halte Parnassusweg). Ook van de reizigers is afgelopen zes weken veel gevraagd: iedereen moest met bus 45 in plaats van de tram. Het reizen duurde hierdoor langer en had een extra overstap op Station Zuid. Vanaf morgen kunt u weer met de tram en kennismaken met de eerste contouren van de nieuwe Amstelveenlijn. Op een aantal plaatsen is dat nog niet zo:

  • De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat zijn nog in de oude stijl, want deze worden in 2020 vervangen door de nieuwe halte aan de andere kant van de A.J. Ernststraat (deze kunt u al zien liggen).
  • De halte Biesbosch blijft nog even de tijdelijke vervanger voor de haltes Zonnestein en Kronenburg.

De huidige verkeerssituatie

Het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan heeft morgen weer de beschikking over twee rijbanen op de tijdelijke Beneluxbaan. Het autoverkeer kan bij Kronenburg en Zonnestein de Beneluxbaan weer oversteken via de nieuwe, aangelegde zuidelijke wegdekken. Ook staan de verkeerslichten weer aan. Voetgangers en fietsers kunnen bij Kronenburg en Zonnestein gebruikmaken van de tijdelijke oversteek bij de Biesbosch. In Buitenveldert zijn ook nagenoeg alle wegafzettingen weer weg.

Indrukwekkende aantallen

Deze gigantische zomeroperatie was een knap staaltje werk. De aanpak ervan getuigde van lef en stelde het vakmanschap van de medewerkers van VITAL centraal, zowel bij de bedenkers ervan, bij de mensen die het verder hebben uitgewerkt als bij hen die het hebben gebouwd. Het was een unieke operatie omdat er op zo’n kleine ruimte, in zo’n kort tijdbestek zoveel verschillende en complexe werkzaamheden zijn uitgevoerd:

  • Van 14 juli t/m 25 augustus is er zes weken lang, 7 dagen per week, 16 uur per dag van 7 tot 23 uur aan één stuk doorgewerkt, plus een aantal nachten.
  • Er zijn twee ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein aangelegd.
  • Er zijn vijf haltes gesloopt en opnieuw gebouwd.
  • Vijf nieuwe liften zijn in hun geheel geplaatst.
  • De spoorinfrastructuur van Buitenveldert t/m Stadshart is vernieuwd.
  • Uit de bouwkuipen Kronenburg en Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd.
  • Er is 8.000 m³ aan beton gestort per ongelijkvloerse kruising, dat zijn meer dan 53.000 badkuipen vol.
  • Per kruising is er 1.600 ton stalen wapening gevlochten.

Meer dan 1.000 medewerkers, met 29 verschillende nationaliteiten van meer dan 100 verschillende gecontracteerde onderaannemers waren aan de slag. Dat dit allemaal gelukt is en als team functioneerde komt door een goede voorbereiding, vakmanschap en de energie die iedereen erin gestoken heeft (zelfs tijdens de hitte!). Ook de samenwerking tussen de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amstelveen, GVB, VITAL en Metro en Tram van de gemeente Amsterdam verliep gesmeerd. Op dit alles zijn wij erg trots.

Foto bij
Op 9 augustus zag het er bij Zonnestein nog zo uit. Niet echt dat je denkt, daar rijdt over tweeëneenhalve week weer een tram...
Foto: Gé Dubbelman

Hulde aan de omgeving

We zijn ook erg trots op de omgeving. Want ga er maar aan staan: zeven dagen per week in de hinder zitten. Maar lieve mensen, wat werd er met ons meegeleefd! We voelden ons als project echt gesteund door de mensen in Amstelveen en Buitenveldert. Een bewoner bij de halte Van Boshuizenstraat bracht een tas met koeken langs met daarbij de complimenten voor de harde werkers van VITAL en dat het er mooi uit komt te zien. Ook ontvingen we foto’s en filmpjes van bewoners die pal naast de bouwput wonen en onder de indruk waren van wat ze zagen. Zelfs op Facebook en Twitter kwamen er veel positieve reacties. Bouwen zonder hinder gaat helaas niet en uiteraard waren er ook mensen die overlast hadden. Waar mogelijk verhielpen we dat nog gedurende het werk. Ook bij de werkzaamheden die nog moeten plaatsvinden zal er hinder zijn en  waarderen wij de oren en ogen uit de omgeving.

Zijn we nu klaar?

De komende tijd worden op de nieuwe haltes de restpunten afgemaakt. Verder wordt er zeker nog t/m het eerste kwartaal 2020 doorgewerkt aan het afbouwen van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan, aan de haltes en het spoor ten zuiden van de A9 en het bouwen van het nieuwe opstelterrein en personeelsonderkomen van GVB. De overige kwartalen van 2020 zijn gereserveerd voor uitloop van werkzaamheden, het testen van de vernieuwde tramlijn met het nieuwe materieel en beproeven van de nieuwe dienstregeling. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de nieuwe Amstelveenlijn eind 2020 in gebruik gaat.

Foto bij
De haltes Kronenburg en Zonnestein komen er uiteindelijk zo uit te zien.
Foto bij
En een impressie van het eindbeeld van de ongelijkvloerse kruispunten. Er moet nog heel wat werk verricht worden voordat het er zo uitziet. Maar deze gigantische zomerslag hebben we maar vast gemaakt!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 augustus 2019 | 21:29

Winston Luciano

We hebben vandaag meerdere meldingen gehad m.b.t. de verlichting van de perrons Uilenstede en Van Boshuizenstraat. Kan deze storing via deze site verder doorgestuurd worden aub?

mvg,

Verkeersleider GVB.

reageer op Winston Luciano
30 augustus 2019 | 21:28

Winston Luciano

We hebben vandaag meerdere meldingen gehad m.b.t. de verlicht van de perrons Uilenstede en Van Boshuizenstraat. Ik heb geprobeerd een e-mail te zoeken een projectleider of iets dergelijke maar zonder succes. Kan deze storing via deze site verder doorgestuurd worden aub?

mvg,

Verkeersleider GVB.

reageer op Winston Luciano
29 augustus 2019 | 18:25

Hadassa Hrschfeld

Ik heb geen vraag. Wil iedereen die hieraan gewerkt heeft – en dat zal niet alleen de afgelopen weken zijn geweest – complimenteren met de uitvoering van dit project. Vele malen als ik langs het bouwterrein reed, dacht ik ‘dat gaan ze nooit’ halen. Maar het is gelukt: chapeau!! Ook de informatie voorziening was perfect, zowel digitaal, als hardcopy en de info-avonden.
Ik kijk met heel veel plezier uit naar de mooie tramlijn die we gaan krijgen!!

reageer op Hadassa Hrschfeld
29 augustus 2019 | 13:47

Mea

Wat ie de route van de trams 5 en 6?

reageer op Mea
29 augustus 2019 | 14:12

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Mea: tram 5 rijdt tussen Westergasfabriek en Amstelveen Stadshart (Binnenhof) en tram 6 rijdt tijdens de ochtend- en avondspits extra tussen station Zuid en Amstelveen Stadshart (Binnenhof). Voor meer informatie over de tussengelegen haltes verwijs ik u naar de website van GVB, https://reisinfo.gvb.nl/nl/lijnen.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
29 augustus 2019 | 12:11

anoniem

There are many bus connections from Zaggerij, pram towards Amsterdam Zuid. however none from Westwijk metro station. Closest bust stops from Westwijk metro stop has only one connection every half hour to Schiphol and none to Amsterdam Zuid. Is there any plan to help solve this?

reageer op anoniem
30 augustus 2019 | 21:34

anoniem

Unfortunately 551 is just too infrequent (and unpredictable) and starts 0730 (which is way too late in the morning)

reageer op anoniem
29 augustus 2019 | 12:36

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: alternative is bus 551 from Westwijk to Seine and take bus 55 to Amsterdam Zuid.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
28 augustus 2019 | 19:46

Ard

Ook hier geen vraag maar de complimenten dat deze mega klus uitgevoerd is, keep up the good work!

reageer op Ard
28 augustus 2019 | 13:43

anoniem

Geen vragen maar uitsluitend complimenten voor Vidal en vooral de mannen die ook in de bloedhitte heel hard hebben doorgewerkt! dank dat het op tijd allemaal is gelukt

reageer op anoniem
28 augustus 2019 | 09:45

bewoner

Voor de werkzaamheden bij de halte Oudekerkerlaan veel bomen weggehaald. Hierdoor is er veel meer geluidsoverlast door de snelweg. Hoe zal de situatie hier in de toekomst zijn? Welke maatregelen worden genomen om de geluidsoverlast te verminderen?

reageer op bewoner
29 augustus 2019 | 09:09

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@bewoner: dank voor uw bericht. De bomen zijn weggehaald voor verbreding van de A9 en de recent gestarte werkzaamheden bij de Knoop Ouderkerkerlaan. U kunt uw vraag het beste stellen aan de gemeente Amstelveen, gemeente@amstelveen.nl.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 augustus 2019 | 13:16

anoniem

Allereerst complimenten aan de uitvoerders, maar wil graag dit vragen:
1) Tussen Kronenburg en Zonnestein zal de tram weer naar boven komen en dan weer naar beneden gaan op en neer dus. Blijft dit in de definitieve situatie ook zo als halte Biesbosch weer is opgeheven? (is nl. een beetje vaag onnnodig op een neer)
2) Zal dat op en neer gaan ook voor autoverkeer gaan gelden?
3) Het doorgaand autoverkeer krijgt tussen Kronenburg en Zonnestein 2×1 baan.
Is er eigenlijk qua ruimte op geanticipeerd dat dit mogelijk in een toekomst te weinig capaciteit kan zijn? Of moet dan het hele project opnieuw om 2×2 mogelijk te maken?

DANK

reageer op anoniem
26 augustus 2019 | 14:40

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@anoniem: dank voor uw complimenten. Hieronder de antwoorden op uw vragen:
1. In de definitieve situatie blijft dat zo.
2. Ook voor het autoverkeer geldt het op en neer gaan.
3. Hier is rekening mee gehouden. Voor doorgaand verkeer op de Beneluxbaan tussen Kronenburg en Zonnestein wordt de doorstroming beter. Het verkeer dat de wijken in wil, slaat namelijk al eerder af. Zo blijft alleen het doorgaande verkeer over.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 augustus 2019 | 11:05

Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

Update afsluiting Beneluxbaan in zuidelijke richting ter hoogte van Ouderkerkerlaan in nacht van 26 op 27 augustus: komende nacht voert VITAL voegwerkzaamheden uit op het stuk spoor Handelsweg/Beneluxbaan tussen halte Stadshart en Oranjebaan. De Beneluxbaan is vanaf 01:00 in zuidelijke richting afgesloten tussen de afrit Groen van Prinstererlaan en de oprit Beneluxbaan ter hoogte van Ouderkerkerlaan. Ook kan er enige geluidsoverlast zijn vanwege inzet van zaag-, veeg- en zuigmachines. Op 27 augustus om 05:00 is de Beneluxbaan weer open.

reageer op Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
25 augustus 2019 | 21:30

anoniem

Ten eerste: gefeliciteerd met deze prestatie. Geweldig om te zien hoe jullie dit voor elkaar hebben gekregen.

Ten tweede: ik wil het toch eens over R-net hebben en welke kant jullie nou precies op willen met deze huisstijl. Ik snap er inmiddels weinig meer van.

De AVL moet een R-net-lijn worden. Als enige binnen het GVB-netwerk. De trams zijn verder niet speciaal voor deze lijn en komen ook, in GVB-huisstijl van wat ik heb gelezen, op lijn 5 en elders te rijden. Vervolgens wordt ervoor gekozen om deze trams niet in de voor Amstelveen en Uithoorn, bekende R-net-huisstijl van de bussen te steken. Nee, het wordt een afwijkende kleurstelling die meer op één lijn ligt met de Amsterdamse metro. Het aparte is dat in het R-net-handboek staat dat trams dezelfde uitstraling hebben als de bussen. Maar dit wordt hier dus in de wind geslagen. We hebben nu dus niet alleen een tweedeling tussen GVB-tram en GVB R-net-tram, maar ook nog eens tussen R-net rail en R-net bus. Dat staat vervolgens weer haaks op de situatie in Den Haag en Alphen a/d Rijn-Gouda, want de trams en treinen daar rijden wél in dezelfde stijl als de R-net-bussen. Dat is best gek.

Ik weet dat vanuit praktische overwegingen ervoor gekozen is om de huisstijl van de Amsterdamse M5-metro’s op te nemen in de R-net-productformule, iets dat ook goed uitkwam in Rotterdam. De M5 was immers al besteld in het zilver en rood, een knipoog naar de origineel stijl van de Zilvermeeuwen. Met de 15G-trams speelde dit praktische bezwaar echter niet. Die hadden prima in de standaard R-net-kleuren besteld kunnen worden zoals alle bussen en trams treinen van HTM en NS.

Dan de haltes. Deze zijn grotendeels Amsterdam/GVB-standaard. De abri’s hebben zelfs Andreaskruisen, maar hebben wel R-net-stippen. Er is semi-metro-bewegwijzering aanwezig. De kaartautomaten zijn gewoon GVB-stijl met blauwe rand i.p.v. rood en hun lettertype i.p.v. Profile, terwijl bij sommige metrostations deze nieuwe kaartautomaten staan en wél een R-net-rode bovenkant hebben (snappen jullie het nog?). Verder dus geen R-net-abri’s en geen echte R-net-DRIS’en. Want ook die laatste is Amsterdamse huisstijl maar heeft wel een R-net-klok eraan hangen. Dus ook bij deze haltes wordt geen duidelijke R-net-huisstijl gehanteerd maar een beetje een mix van alles in Amsterdam. Het wordt er op deze manier niet echt duidelijker op.

Wat is qua vormgeving jullie masterplan?

reageer op anoniem
5 september 2019 | 11:15

n-evo

Ik vroeg me af of we antwoord op deze vraag kunnen krijgen. Alvast bedankt!

reageer op n-evo
26 augustus 2019 | 00:15

anoniem

Toemie, GVB is naar mijn weten niet de partij die deze haltes heeft ontworpen, de bedenker van R-net of degene die bepaalt welke lijnen R-net zijn.

reageer op anoniem
25 augustus 2019 | 23:13

toemie

Wat je hier zegt maakt 100% sense!!! wat zijn ze aan het doen. Stel deze vraag anders direct aan GVB zelf dit is echt een van de meest belangrijke vragen tot nu toe

reageer op toemie
25 augustus 2019 | 20:40

Martijn Roos

Allen, Ben meer dan trots op, dit uitgevoerde werk 👍🥂🎂 In 6 weken tijd, de verdiepte haltes gebouwd. Met een hittegolf, en een zomer storm .Mijn foto’s. Ik geef het toe, Ben meer maals in overtreding geweest, de bouw terreinen te bezoeken. Maar ja daar tegen over staan mooie foto’s. Die op de Facebook groep Amsteltram vernieuwing Amstelveenlijn. Gewadeerd worden door de belangstellenden vaste volgers. Voor VITAL en het project buro Amstelveenlijn, heb ik een leuke verrassing in petto. Voor het mooie uitgevoerde werk de afgelopen 6 weken. Ik hoop dat dit een goede vertrouwen terug geeft in mijn vaste contacten met het project buro Amstelveenlijn en aannemer VITAL. Nogmaals ben trots op dit megaproject. Gefeliciteerd allemaal.

reageer op Martijn Roos
26 augustus 2019 | 14:09

Martijn Roos

Graag gedaan.

reageer op Martijn Roos
26 augustus 2019 | 10:40

Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

Dankjewel Martijn! Heel fijn om dit te ontvangen.

reageer op Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
Wil u dit artikel delen?