Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
dinsdag 17 september 2019

Fietsen van a naar beter

Els de Canniere

Fietsen door Amstelveen is niet altijd even makkelijk. Het fietspad langs de Beneluxbaan tussen Uilenstede en de Sportlaan heeft al ruim een jaar plaats gemaakt voor de tijdelijke rijbaan op de Beneluxbaan. Ook de fietspaden bij het viaduct van de Ouderkerkerlaan zijn sinds kort  afgesloten vanwege de verbreding van het viaduct als voorbereiding op de grootschalige werkzaamheden aan de A9. Hoe fietst u vandaag de dag door Amstelveen? We laten u graag zien welke fietspaden afgesloten zijn en wat de omleidingsroutes zijn.

Van noord naar zuid op de fiets

Vanuit het noorden fietst u vanaf de Hoekse Waard naar de Henegouwseweg, en dan via de Laan van Rozenburg naar de Van Heuven Goedhartlaan. Daar sluit de route aan op de omleidingsroute van de Ouderkerkerlaan via de Meander, door de fietstunnel onder het oude KPMG-gebouw, naar de Lindenlaan, de Van der Leeklaan, en dan via de Maarten Lutherweg en de Sportlaan naar het fietspad langs de Beneluxbaan.

Op de fiets richting Amsterdam

Richting Amsterdam is het fietspad langs de Beneluxbaan afgesloten vanaf de Laan van de Helende Meesters tot De Parelvisserslaan. Vanuit het zuiden fietst u over het viaduct van de Ouderkerkerlaan naar de Ouverture en dan via het fietspad van de Beneluxbaan of de Parelvisserslaan richting de Oranjebaan. Daar sluit de route aan op de bestaande omleidingsroute via het Westelijk Halfrond, Eleanor Rooseveltlaan, Professor J.H. Bavincklaan en Uilenstede.

In de loop van 2020 wordt fietsen langs de Beneluxbaan stukje bij beetje weer mogelijk wanneer de ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan in gebruik worden genomen. De omleidingsroute bij de Ouderkerkerlaan geldt tot de zomer van 2020.

Foto bij
Uitsnede van de fietskaart ter hoogte van de A9. Blauw zijn de fietsomleidingsroutes en rood de afgesloten fietspaden.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

27 september 2019 | 19:23

Jan Hogenbirk

Droevig, zoals het in Amstelveen toegaat. Misschien kunnen we beter Amstelvroem gaan noemen. De nieuwe 25 zien rijden. Ziet er mooi uit, maar bij mij wil het er niet in dat deze een passende opvolger is van sneltram 51. Daar moest je je af en toe al invechten en de capaciteit van de 25 lijkt kleiner. En dan die overstap op Zuid. Van achter een bureau ziet het er misschien leuk uit, maar in de praktijk veroorzaakt het onnodig stress en kost tijd, waardoor een reis naar bijvoorbeeld het Weesperplein vele minuten langer duurt dan in de oude situatie.
De fiets zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar overal stuit je op barrières, lange wachttijden (te allen tijde gaat de auto hier voor), opgeheven fietspaden, onveilige situaties (kijk maar eens bij het viaduct Ouderkerkerlaan!!). En wat doet gemeente Amstelveen? Niets!! Zoek het maar uit als fietser. En dat terwijl voor auto’s ‘natuurlijk’ extra asfalt is aangelegd. Had ingezet op een veilige snelfietsroute naar station Zuid. Dat zou al veel pijn weg hebben kunnen nemen!

reageer op Jan Hogenbirk
28 september 2019 | 08:27

anomiem

dat is al vanaf het eerst begin van de ombouw zo geweest en een actiegroep heeft daar al zoveel maanden aan besteed maar ja ze luisteren alleen naar Amsterdam en hun dure en onzinnige plannen.
Amstelveen zal nooit een OV gemeente worden en ook geen fietsgemeente want ja wie gebruikt er nu een fiets. de auto is in Amstelveen een statussymbool en daar mag je niet aankomen.
ik klinkt wel hard maar zo is het zoals ik het zie en velen met mij ., maar de gewone burger wordt niet gehoord

reageer op anomiem
22 september 2019 | 00:16

Erik

Ik vind het een geweldig mooi project en prachtig wat er al gedaan is. Wat ik minder snap is dat er vooral voor efficiëntie van het netwerk voor de vervoerder is gekozen dan voor reizigers gemak. Wat mij als slechtziende grote zorgen baart zijn: Dat er veel meer moet worden overgetapt in de toekomst en dat er geen enkele rechtstreekse verbinding met het Centraal Station zal zijn. Onbegrijpelijk voor mij is ook de samenvoeging van halte Vu en A.J. Ernststraat. De huidige halte VU is zo belangrijk dat die naar mijn mening niet verplaatst kan worden. Hoe de verbinding van Amstelveen zuid naar Binnenhof en verder zal worden roept ook nog wel wat vragen op evenals waarom er maar één rijbaan onder Kronenburg en Zonnestein doorgaat terwijl er nu twee doorgaande banen zijn. Maar er zal allemaal goed over nagedacht zijn en ik maak me misschien onnodig zorgen.

reageer op Erik
3 oktober 2019 | 00:01

LR

Mee eens. Het is diep triest. Terwijl klimaatsverandering een serieus probleem en indien er niet meer geïnvesteerd wordt in milieuvriendelijkere opties zoals openbaar vervoer of fietsvriendelijke omgevingen, aveen mooi bijdraagt aan zichzelf naar de kl*te helpen. Maar het is dezelfde reden waarom amstelveen als een slaapstad kan gezien worden en bijna lijkt op een hoopje motels langs een snelweg dan een stad. Al die gigawegen en autotoestanden versnipperen de stad. Weinig eenheid, geen cultuurbroedplaatsen. De ‘stad’ is aan het vergrijzen en studenten hebben hier weinig te doen dus zoeken maar toevlucht bij andere plekken zoals in Zaanstad.

reageer op LR
23 september 2019 | 12:15

anoniem

Amstelveen is een VVD gemeente en heeft geen belang bij goed OV. Niet alleen deze tram is een drama voor reizigers..ook het busvervoer van connexxion is sterk verslechterd voor bepaalde wijken zoals Waardhuizen. Fietsen wordt ook moeilijk gemaakt..dan maar de auto weer in kennelijk. Domme beslissingen of corruptie..zeg het maar

reageer op anoniem
22 september 2019 | 09:33

anoniem

anoniem
ik begrijp jouw zorgen . ik vind het als ziende ook niet goed dat alles zo wordt veranderd en slechter wordt. en ja ze hebben wel aan Amsterdam gedacht maar niet aan mensen die in Amstelveen wonen.
is zo dat Amsterdam het geld wat teveel is betaald aan de Noord-Zuid lijn wil laten betalen door reizigers uit Amstelveen (en andere randgemeenten) en dan bij Binnenhof Amstelveen geen rechtstreekste verbinding meer uit Amstelveen komt omdat de GVB alleen is voor Amsterdam en niet aan de reizigers uit Amstelveen denken die nu moeten overstappen. maar ja is niet anders en zal wel net zoals ik zien wat er van zal komen

reageer op anoniem
18 september 2019 | 12:36

Teleurgestelde fietser

Voor autos worden speciaal rijbanen aangelagd, bij voorkeur over het fietspad. Voor de fietsers worden wat bordjes geplaatst. Het is weer f**k de fietser, zoals meestal in Amstelveen en speciaal bij dit project.
Waarom bijvoorbeeld niet een tijdelijk fietspad aangelegd langs de keerpuntweg. Gemiste kans!

reageer op Teleurgestelde fietser
1 oktober 2019 | 09:06

Teleurgestelde fietser

Hallo Danielle,
dit is bij het hele project zo, niet alleen bij de Ouderkerkerlaan.
Het is trouwens in Amstelveen bij alle projecten zo, het eerste wat er gebeurt is alle fietspaden in de buurt afsluiten, want die kan je mooi gebruiken als parkeerplaats of om auto’s over om te leiden.

reageer op Teleurgestelde fietser
20 september 2019 | 15:51

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Teleurgestelde fietser: op dit moment voert aannemer BAM in opdracht van gemeente Amstelveen werkzaamheden uit voor het project verbreding A9 bij knooppunt Ouderkerkerlaan. De werkzaamheden houden het volgende in: verbreding van het viaduct, het maken van een fietstunnel aan de oostkant en het maken van een fietspad langs de Keerpuntweg. De planning is dat dit in de zomer van 2020 gerealiseerd is. Voor een update over deze werkzaamheden verwijs ik u naar de BAM Infra Projecten app te downloaden in de Google/ Apple playstore.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
Wil u dit artikel delen?