Bas de Jong: “Nu geleidelijk aan toewerken naar de ingebruikname”
Voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn was 2019 een spannend en belangrijk jaar. De sneltrams stopten begin maart met rijden, de vervangende bussen verschenen op het toneel, en de bouwers gooiden de beuk erin. En de Amsteltram, waar de Amstelveenlijn onder valt, kreeg een nieuwe projectdirecteur bij Metro en Tram, Bas de Jong. Met hem blikken we terug en vooruit: “Meer complimenten dan klachten zou ook in 2020 leuk zijn”.
Nieuw, nieuw, nieuw. Bij de Amstelveenlijn draaide het in 2019 bijna om geen enkel ander woord. Vernieuwing van spoor en infra. Een nieuw opstelterrein. Drie nieuwe, verdiepte kruispunten. Testritten met nieuwe trams. En dus ook een nieuwe man aan het roer.
“Ik begon hier”, vertelt Bas de Jong, “in de aanloop naar de zomerperiode, waarin we zes weken non-stop hebben doorgewerkt. Het hele project was dus al een geoliede machine. Wel kon ik energie steken in de voorbereiding van de zomerwerkzaamheden. Zo heb ik meegeholpen aan noodscenario’s, voor het geval dat we het werk niet binnen de geplande zes weken af hadden gekregen: een noodspoor langs de bouwkuipen op de kruispunten, of extra bussen na de zes weken. Gelukkig is dat allemaal niet nodig geweest.”
anoniem
Ik snap nog steeds niet hoe het mogelijk is om in 6 weken een tramlijn onder de grond te laten gaan (incl testen en trainen), maar vervolgens aan het einde van het project er dan 4 maanden nodig is om personeel te gaan trainen???? Ze rijden nu toch al tussen Zuid en Stadshart? Dus kan je op dit moment toch al met testen en trainen beginnen met de nieuwe trams op dit stuk. Op het moment dat dan in juli 2020 de werkzaamheden klaar zijn kan je de volgende dag gaan rijden. Zoveel anders is het stuk tussen Stadshart en Westwijk nou ook weer niet.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: In het nieuwe jaar besteden we in een artikel aandacht aan de testperiode (Opleiden, Trainen en Oefenen) van 4 maanden.
Schrijf een reactieSteph
Waarom he ben ze niet gekozen voor het omhoogrijden tussen zonnestein en kronenburg te schrappen. Dus helemaal een lage vloer tussen die haltes, bespaart tijd en energie. Kan iemand mij dat vertellen?
Schrijf een reactieanoniem
Geld.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Steph: In het Voorkeursbesluit van 2013 stond dat op de Beneluxbaan – ter hoogte van de kruispunten Rembrandtweg, Zonnestein en Sportlaan – viaducten zouden komen. Inmiddels hebben de plannen voor een viaduct plaats gemaakt voor deels verdiepte kruispunten (ongelijkvloerse kruisingen) bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. De optimalisatieslag van viaduct naar ongelijkvloerse kruising is hiermee gemaakt. Verdere optimalisaties zoals helemaal een lage vloer tussen de haltes Kronenburg en Zonnestein past niet in het budget.
Schrijf een reactie