Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
dinsdag 13 maart 2018

Stem mee! Kies een nieuwe naam voor de Amstelveenlijn en Uithoornlijn

Wendy van der Meulen

Vandaag is door wethouders Marvin Polak (Uithoorn) en  Jeroen Brandes (Amstelveen) het startschot gegeven voor  de verkiezing van de naam voor de nieuwe tramlijn tussen Amsterdam Zuid en Uithoorn.

De Amstelveenlijn bouwen we om tot een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. Als de ombouw eind 2020 klaar is, wordt de trambaan doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn, de Uithoornlijn. Gezamenlijk ontstaat zo de eerste regionale tramlijn in deze regio, die rijdt tussen station Amsterdam Zuid en Uithoorn via Amstelveen.

Nieuwe lijn, nieuwe naam

Voor de vernieuwde én verlengde tramlijn zijn wij op zoek naar één lijnnaam. Inwoners van Amstelveen, Uithoorn en Amsterdam nodigen wij uit om te stemmen op één van de vijf volgende namen:

  • Amstellandtram
  • Legmeerlijn
  • Poldertram
  • ViaVeenlijn
  • Amsteltram

Wie, wat, waar en wat valt er te winnen?

Inwoners kunnen online stemmen via www.vervoerregio.nl, of met stembriefjes in het bezoekerscentrum Amstelveen InZicht (open op: woensdag en vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, donderdag van 12.00 tot 19.00 uur en zaterdag 17 maart en zaterdag 7 april van 12.00 tot 17.00 uur) en in het gemeentehuis van Uithoorn (dagelijks geopend behalve vrijdagmiddag).

U kunt stemmen tot en met zaterdag 14 april 2018. De Vervoerregio organiseert deze verkiezing en verloot onder alle inzenders vijf cadeaubonnen ter waarde van € 75 plus een uitnodiging voor de feestelijke start van de tramlijn.

Hoe zit het met een nieuw lijnnummer?

Lijn 51 zal vanaf maart 2019 een metrolijn zijn tussen Isolatorweg en Amsterdam Centraal Station (via Amstelstation). Maar welk lijnnummer krijgt dan deze vernieuwde en verlengde tramlijn? Daarvoor is GVB verantwoordelijk. Wanneer het nieuwe lijnnummer bekend wordt weten we helaas nog niet, maar uiterlijk als het GVB vervoerplan 2020 er is.  Eén van onze regelmatige websitebezoekers (Alain) heeft overigens een interessante uiteenzetting gedaan van mogelijke lijnnummers.

Verdwijnt met de keuze van een nieuwe lijnnaam de naam Amstelveenlijn?

De ombouw van de Amstelveenlijn en de aanleg van de Uithoornlijn zijn twee aparte projecten en behouden elk hun projectnaam. De naam Amstelveenlijn blijft dan ook gebruikt worden door het project Amstelveenlijn. Wel zal de nieuwe lijnnaam een vaste plek krijgen in de communicatie-uitingen.

Foto bij
Kaart van de Amstelveen Uithoornlijn

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 mei 2018 | 18:48

eric

Misschien gewoon Verder Zuidlijn? Of Zuidelijk Regiolijn, of Zuidelijk lijn.

How about Noord/Zuidlijn? er werd een hoop geld uitgegeven aan die lijn, en het zou ook naar uithoorn hebben gegaan, omstreeks 1998 kon het niet worden aan Amsterdam en de Rijk verkocht. Maar nu ziet iedereen dat het verlenging immers nodig was. Station Noord is echt aan her rand. Station Zuid zit midden in de bebouwde kom. Het is gewoon onafgemaakt en moet snel worden door getrokken naar Uithoorn. Kijk maar op een kaart van het stedelijk gebeid om te zien.

reageer op eric
12 juni 2018 | 08:06

Felix Thoma

@eric: Ik ben het ermee eens dat de Noord/Zuidlijn van Zuid naar Uithoorn doorgetrokken worden moet en heb over dit onderwerp onlangs een lange discussie gevoerd op https://wijnemenjemee.nl/nieuws/gluren-bij-de-buren-hoe-gaat-het-met-de-amstelveenlijn – heb je dat al gezien? De discussie is meestal in het Engels, maar je kunt natuurlijk ook graag reacties in het Nederlands schrijven!

reageer op Felix Thoma
20 april 2018 | 08:40

anoniem

…en wanneer horen we wat de nieuwe naam gaat worden?

reageer op anoniem
23 april 2018 | 07:28

Wendy

@anoniem: Woensdagmiddag 25 april weten we wat de nieuwe lijnnaam gaat worden.

reageer op Wendy
22 maart 2018 | 18:08

Frank Driessen

Legmeerlijn is wel het leukst. Het verwijst naar het gebied, maar klinkt ook het lekkerst. En nodigt uit tot meer.. Leg-meer-lijn!! 🙂

reageer op Frank Driessen
29 maart 2018 | 08:40

Wendy

@Frank Driessen: Een naam met ambitie :-). Mocht u nog niet uw stem uitgebracht hebben (uw mening hier telt niet als stem namelijk), doet u dat dan nog vooral en wie weet wordt Legmeerlijn de nieuwe naam…

reageer op Wendy
22 maart 2018 | 01:25

Martijn Roos

Hoor het wel..

reageer op Martijn Roos
22 maart 2018 | 11:49

Wendy

@Martijn Roos: De publicatie van de aanbesteding van de Uithoornlijn zal in het 2e kwartaal van dit jaar zijn. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het opstellen van de aanbestedingsdocumenten.

reageer op Wendy
20 maart 2018 | 03:25

Martijn Roos

Zojuist gezocht naar de aanbesteding, de Uithoornlijn. Deze aanbesteding is januari 2018 van start gegaan. Maar op de website Tendernet is helemaal niets te vinden. De aankondiging deze aanbesteding voor aannemers . Moet toch echt openbaar worden aangekondigd via Tendernet. Kan er meer over worden verteld hoe en wat?

reageer op Martijn Roos
20 maart 2018 | 09:28

Wendy

@Martijn Roos: Die aanbesteding moet nog gepubliceerd worden. In de communicatie van de Vervoerregio over het Uitvoeringsbesluit van de Uithoornlijn in december 2017 staat dat deze januari dan wel begin 2018 van start gaat. Ik vraag even voor je na wat de huidige status is.

reageer op Wendy
16 maart 2018 | 17:21

Martijn Roos

Het bijgevoegde kaartje van de Amstelveen-Uithoorlijn, kan die opnieuw worden geplaatst. Nu valt het deel boven de Van Boshuijsenstraat-Station Zuid en het laatste deel Aan de Zoom Uithoorn station weg.

reageer op Martijn Roos
19 maart 2018 | 15:45

Martijn Roos

Dank Wendy.

reageer op Martijn Roos
19 maart 2018 | 10:01

Wendy

@Martijn Roos: Dank voor de melding, ik heb het kaartje opnieuw geplaatst en ik zie zelf inmiddels weer het hele traject, al duurde dat wel even.

reageer op Wendy
15 maart 2018 | 19:10

n-evo

Waar gaat deze naam precies voor gebruikt worden? Wordt het net zo’n ding als de term “IJtram”. Voor tijdens de werkzaamheden en (toekomstige) projectdocumenten maar verder compleet onzichtbaar?

reageer op n-evo
20 maart 2018 | 09:40

Wendy

@n-evo: Het wordt inderdaad een publieksnaam (een naam voor de ‘volksmond’) zoals de IJtram. Zo hebben we een naam die gebruikt kan worden in de communicatie over de hele lijn, ook in de media. En verder krijgt hij gewoon een lijnnummer.

reageer op Wendy
15 maart 2018 | 17:33

Cuneyt Parlayan

Om de 5 minuten een bus ipv om de 8 minuten metro. Dit zal NIET werken! Niet qua capaciteit, niet qua extra verkeersdrukte veroorzaakt door deze bussen. Jammer!

reageer op Cuneyt Parlayan
19 maart 2018 | 09:58

Wendy

@Cuneyt Parlayan: Het tijdelijk OV-plan voor de Amstelveenlijn is een geoptimaliseerde versie van de grote zomerbuitendienststelling 2015, toen bus 55 ook reed ter vervanging van lijn 51. Desalniettemin blijft het ‘verbussen’ van trams lastig net zoals dat geldt voor treinen en metro’s. Zoals gezegd zal het zeker in de spits heel druk zijn. Daarentegen zal de betrouwbaarheid van bus 55 hoogstwaarschijnlijk wel beter zijn (ondanks de drukte op de weg) gezien de huidige prestaties van lijn 51… En tram 5 blijft tijdens de werkzaamheden rijden, uitgezonderd de zomerbuitendienststelling in 2019 en enkele weekenden in 2019 en 2020.

reageer op Wendy
14 maart 2018 | 12:17

Paul

Vanwaar een dergelijk absurd kostbaar projectel kostbaarder is dan begroot) terwijl er veel vriendelijker en ook wendbaarder alternatieven zijn, bv de elektrische bus. Kijk eens verder dan NL en zie hoe het ook kan.

reageer op Paul
15 maart 2018 | 12:58

Wendy

@Paul: Er zijn diverse redenen te noemen over waarom dit project gerealiseerd wordt. Een hele belangrijke is dat het huidige materieel, zowel tram als rails en technische systemen, verouderd zijn en in 2020 afgeschreven/toe aan groot onderhoud (na 30 jaar is de spoorconstructie aan vervanging toe). Ook zal de Amstelveenboog (het verbindingstunneltje op station Zuid) buiten gebruik worden genomen waardoor de huidige lijn 51 niet blijven zoals deze nu is. Er moet dus sowieso iets gebeuren. Daarnaast is er van meet af aan de wens geweest om de verkeersveiligheid op de Amstelveenlijn te verbeteren. Elektrische bussen klinkt heel mooi, maar de capaciteit van een bus is niet te vergelijken met die van een tram. En gezien het (groeiend) aantal reizigers zouden er wel heel veel bussen ingezet moeten worden om diezelfde capaciteit te kunnen vervoeren. Dat zagen we al bij het uitwerken van het tijdelijk OV-plan voor als sneltram 51 tijdelijk vervangen wordt door bus 55. Vanaf maart 2019 gaan er in de ochtendspits 12 bussen per uur per richting rijden en dan nog zal het druk zijn in de bus. Het taakstellend budget voor dit project is 300 mln. euro. Dat is zeker een hoop geld, maar tot op heden nog niet overschreden.

reageer op Wendy
13 maart 2018 | 18:01

Alain

Leuk dat ik genoemd word 🙂

reageer op Alain
14 maart 2018 | 08:38

Wendy

Ik vond het een verhelderende uiteenzetting, vandaar :-).

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?