Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Tom Bakker: “We werken deels handmatig, deels met graafmachines.”

Wendy van der Meulen | woensdag 19 oktober 2016
Wendy

Rond de kruispunten van de Beneluxbaan met Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan gebeurt iets historisch: het eerste zichtbare werk voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Onderaannemer Markus is tot begin november bezig met het graven van zogenaamde proefsleuven. Daarmee ontstaat in aanvulling op de tekeningen een goed beeld van de kabels, de leidingen en de rioolbuizen die in de grond zitten. Uitvoerder Tom Bakker van Markus vertelt hoe het allemaal zit.

Tom, waarom is het zo belangrijk om te weten wat er in de grond zit?

“In de grond zit van alles: gas- en waterleidingen, datakabels, rioolbuizen, buizen voor transport van de stadsverwarming, het GVB-systeem voor de bediening van de verkeerslichten, etcetera. Omdat in de nabije toekomst de kruispunten van de Beneluxbaan met Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan compleet worden vernieuwd is het belangrijk om te weten wát er precies in de grond zit, wáár het zit, en waar ruimte is om de boel te verleggen.”

Om dat ‘wat’ en ‘waar’ te ontdekken, graven jullie nu 45 proefsleuven. Wat zijn dat precies?

“Dat zijn een soort kijkgaten van maximaal anderhalve meter diep, zo’n dertig tot veertig centimeter breed met een variabele lengte. Als we zo’n sleuf hebben gemaakt, komt de landmeter met GPS-apparatuur om te kijken wat er in de grond zit. Hij maakt ook foto’s, schetsen en tekeningen. Wat we ontdekken, registreren we, en daarna maken we de sleuf weer dicht. Meer doen we in dit stadium niet.”

Hoe lang doen jullie over één sleuf?

“Dat verschilt. Soms gaat het snel omdat er weinig in de grond zit, soms duurt het langer omdat je op een lastige plek moet werken. Per sleuf graven we ongeveer zes tot acht meter per dag, maar dit is dus mede afhankelijk van de grond en de lengte van de sleuf.”

 

Graafwerkzaamheden nabij kruispunt Sportlaan.

Graafwerkzaamheden nabij kruispunt Sportlaan.

Foto: Ge Dubbelman/Hollandse Hoogte 2016

Jullie moeten waarschijnlijk heel precies te werk gaan?

“Absoluut. We werken deels handmatig, deels met graafmachines. De standaardaanpak is dat we met de hand een schep twintig centimeter in de grond steken, vervolgens met een kleine graver tien centimeter grond afgraven, en dit proces herhalen we totdat de sleuf is gegraven. Op een aantal plekken graven we de proefsleuven volledig handmatig als gevolg van afspraken met omliggende bedrijven en de complexe ondergrondse infrastructuur.”

Is wat jullie doen gevaarlijk, terwijl het verkeer je om de oren vliegt?

“Het is hier inderdaad erg druk, dus veiligheid is heel belangrijk. Het wegverkeer merkt helemaal niets van ons werk, maar fietsers en voetgangers moeten soms om het werk heen. We zetten onze werkterreinen goed af en we leggen schotten neer waar voetgangers overheen kunnen. Wij moeten ons houden aan strikte voorschriften om veilig te werken. Het meest zichtbare aspect daarvan zijn onze gele en oranje fluorescerende werkjassen!”

Hoe reageren mensen als ze jullie bezig zien?

“Er wordt niet zoveel gevraagd, al komt een enkeling wel kijken omdat ze erover hebben gelezen in een bewonersbrief of op deze website. De reacties hangen ook sterk af van waar we precies bezig zijn. Op de Sportlaan zijn we bij een aantal mensen pal voor de deur aan het werk. Logisch dat je als bewoner, als je naar buiten kijkt, wel even wilt weten wat er aan de hand is. We staan de mensen graag te woord.”

Toevallig al iets onverwachts of raars tegengekomen?

“Nee, niet echt iets geks volgens mij… Wat niet echt onverwacht is, maar wel iets waar we af en toe grijze haren van krijgen: er zitten hier dikke pakketten wortels van bomen en struiken waar we bijna niet doorheen komen. Houten kabels noemen we dat.”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
Wil u dit bericht delen?