Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 5 september 2016

Herinrichting Strawinskylaan

Wendy van der Meulen

De Strawinskylaan krijgt een nieuwe inrichting, dit in voorbereiding op de werkzaamheden voor Zuidasdok en de nieuwe route van de Amstelveenlijn. Het straatprofiel wordt gewijzigd, de tram- en bushaltes worden vergroot en er wordt een nieuw wisselspoor aangelegd voor de Amstelveenlijn die van 2020 tot en met 2028 zijn eindpunt heeft op de Strawinskylaan.

Meer informatie werkzaamheden

De werkzaamheden, uitgevoerd door het project Zuidasdok, starten in september 2016 en zijn in het voorjaar van 2017 afgerond. Lees meer hierover op amsterdam.nl/zuidas.

Strawinskylaan ‘tijdelijke’ eindhalte Amstelveenlijn

De vernieuwde Amstelveenlijn gaat vanaf eind 2020 rijden tussen Amstelveen Westwijk en station Amsterdam Zuid. De uiteindelijke eindhalte op Zuid komt op de Arnold Schönberglaan, aan de zuidkant van het station. Hier komt een nieuw tramstation. Zodra deze in gebruik gaat, vervallen de haltes Parnassusweg en Strawinskylaan. Maar voor het zover is, is de Strawinskylaan de ‘tijdelijke’ eindhalte voor de Amstelveenlijn. En dat kan tot maximaal eind 2028 duren.

De planning zoals het project Zuidasdok die communiceert is als volgt:

Planologische voorbereiding
2016: Vaststelling Tracébesluit en Bestemmingsplan Zuidasdok

Aanbesteding
2017: Gunning van de opdracht

Bouw
2015 – 2016: Voorbereidende werkzaamheden:

  1. Bouw fietsparkeergarage en herinrichting Gustav Mahlerplein
  2. Verleggen kabels en leidingen

2017 – 2028: Bouw Zuidasdok mogelijke bouwfasering*

  1. Verbreden van het dijklichaam van de A10 Zuid voor extra rijstroken;
  2. Bouw van tunnels en viaducten voor de A10 Zuid;
  3. Verwijderen van de Amstelveenboog (voor een nieuwe hoogwaardige tramverbinding met Amstelveen);
  4. Realisatie van een nieuwe passage onder station Amsterdam Zuid (Brittenpassage);
  5. Verbouwing van station Amsterdam Zuid (met verbreding van de huidige Minervapassage);
  6. Ingebruikname van de A10 Zuid inclusief tunnels;
  7. Verwijderen van de oude A10 Zuid;
  8. Ingebruikname van het ’nieuwe’ station Amsterdam Zuid;
  9. Inrichten van de openbare ruimte inclusief tram-, bus- en fietsvoorzieningen.

*De aannemer bepaalt uiteindelijk de fasen.

Afhankelijk van de planning van de nog te selecteren aannemer zou het kunnen dat het nieuwe tramstation eerder klaar is dan 2028. Maar hier zijn nu nog geen toezeggingen over te doen.

Lees ook het artikel ‘Overstappen op station Zuid: waarom en hoe?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

6 september 2016 | 10:19

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Als het inderdaad acht jaar gaat duren (of langer – het komt weliswaar zelden voor, maar heel soms lopen grote infraprojecten in Amsterdam vertraging op), zou het voor Projectbureau Amstelveenlijn wellicht het overwegen waard te zijn te pleiten voor een verlengde halte Parnassusweg, tot de definitieve situatie een feit is.

Tenzij het Projectbureau vrede heeft met de ‘tijdelijke’ oplossing, uiteraard.

reageer op Alain
6 september 2016 | 11:01

Wendy

@Alain: Je meent het van die vertraging?! Er is vorig jaar ook gesproken over het verlengen van die halte maar dat stuitte op diverse haken en ogen, onder ander dat die opgang tijdens de werkzaamheden van Zuidasdok mogelijk tijdelijk gesloten wordt. Zonder gedetailleerdere planning is het vooralsnog wat koffiedik kijken. Maar er is regelmatig overleg tussen beide projecten en voor ons als projectteam Amstelveenlijn blijft dit een belangrijk aandachtspunt. Acht jaar horden lopen op Zuid zou voor ons onacceptabel zijn. Al blijf je daar als reiziger natuurlijk wel fit bij ;-).

reageer op Wendy
5 september 2016 | 14:37

Alain

Slechte zaak. 8 jaar is een hele lange tijd waarin de overstap tussen de nieuwe AVL en metro en trein op station Zuid een paar honderd meter (horde)lopen gaat bedragen. Zeker als de werkzaamheden voor de ondertunneling van de noordelijke A10-rijbaan gaan beginnen.

Ik zou willen pleiten voor het zo snel mogelijk ‘omklappen’ van de perrons van de metro – zo direct mogelijk na het buiten gebruik nemen van de Amstelveenboog – zodat er een relatief snelle en eenvoudige overstap tussen halte Parnassusweg en het metro- en treinstation geboden kan worden. Of zit dit ook al zo in de planning?

reageer op Alain
6 september 2016 | 09:14

Wendy

@Alain: Acht jaar vinden wij ook lang en hopelijk duurt het uiteindelijk niet tot eind 2028. Maar de planning van Zuidasdok is vooralsnog niet gedetailleerder dan aangegeven in het artikel, dus vandaar deze datum. De halte aan de Parnassusweg blijft wel in gebruik voor lijn 5. Deze halte is echter niet geschikt voor het nieuwe gekoppelde 60-meter materieel van de Amstelveenlijn en het zit ook niet in de planning van Zuidasdok om deze halte daarvoor geschikt te maken.

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?