Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden samengevoegd

Wendy van der Meulen | maandag 26 september 2016
Wendy

Recentelijk heeft de Stadsregio Amsterdam besloten om de haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat samen te voegen tot één halte op een nieuwe locatie. Deze aanpassing geldt zowel voor de vernieuwde Amstelveenlijn als voor lijn 5.

Eén halte voor De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat

De gezamenlijke halte De Boelelaan/VU – A.J. Ernststraat komt in de nieuwe situatie tegen de noordkant van het kruispunt A.J. Ernststraat/Buitenveldertselaan aan te liggen. Op onderstaand kaartje is de nieuwe locatie van de halte te zien. De huidige haltes van lijn 51 en 5 komen hiermee in de toekomst te vervallen. Het samenvoegen en verplaatsen van de halte heeft onder meer te maken met de ontwikkeling van het VU-kenniskwartier. Maar ook verzachten we zo het ongemak van het opheffen van de halte A.J. Ernststraat. Wat eventueel de nieuwe naam wordt van de halte is nog niet bekend.

Wanneer wordt dit aangepast?

We zijn op dit moment nog in overleg met belanghebbenden (zoals de VU) over wanneer precies de halte De Boelelaan/VU – A.J. Ernststraat gerealiseerd moet worden. De werkzaamheden voor het ombouwen van de Amstelveenlijn staan gepland in 2018 t/m 2020. De halte A.J. Ernststraat blijft minimaal tot zomer 2020 in gebruik. Tijdens de werkzaamheden zullen beide haltes in ieder geval niet tegelijkertijd buiten gebruik zijn (met uitzondering van algehele buitendienststellingen). Als het zover is, informeren we hier tijdig over op de website.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
8 december 2020 | 20:44

M Jansen

Kan ik morgen met de metro uitstappen bij de VU ???

Schrijf een reactie
0
+1
8 december 2020 | 23:12

Anoniem

Voor de duidelijkheid M. Jansen, er rijdt geen metro meer door Buitenveldert. Vanaf morgen is dat naast tramlijn 5 ook de nieuwe tramlijn 25. Halte VU is opgeheven en is vervangen door de halte A.J. Ernstsrtraat!

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 14:45

Danielle Opdam

@M Jansen: excuses voor late reactie. Halte Boelelaan/VU is opgeheven. Dat is nu halte A.J. Ernststraat.

Schrijf een reactie
+1
10 oktober 2016 | 19:38

Dick de Beus

Decennialang is er een tramhalte op het punt De Boelelaan/VU, ook toen de Zuidas nog uit weiland bestond. Nu de zuidas steeds meer zich zal ontwikkelen tot een woongebied wordt de halte verderweg geplaatst! Voor ons als senioren heel vervelend, ook omdat bij de keuze voor de Zuidas de nabijheid van tram 5 en metro 51 een punt van afweging is geweest.
We vinden het derhalve een wonderlijk plan. Is hier wel goed over nagedacht??

Schrijf een reactie
+1
13 oktober 2016 | 14:22

Wendy van der Meulen

@Dick de Beus: Over het samenvoegen van de haltes is zeker goed nagedacht en het sluit aan bij meerdere toekomstige ontwikkelingen, zoals dat station Zuid het overstappunt van de toekomst wordt in het Zuidasgebied. Dat krijgt een nieuw tramstation aan de Schönberglaan en een extra passagierstunnel (zie ook het artikel Overstappen op station Zuid: waarom en hoe?). En de toegang van de VU komt in de toekomst zuidelijker te liggen (ontwikkeling VU Kenniskwartier). De vele senioren nabij de A.J. Ernststraat hebben overigens baat bij dit besluit, want de A.J. Ernststraathalte zou komen te vervallen waardoor ze op de halte De Boelelaan/VU aangewezen waren.

Schrijf een reactie
+1
10 oktober 2016 | 09:38

n-evo

Ik vraag me de laatste jaren steeds vaker af waar ze nou mee bezig zijn. Haltes worden in een aantal gevallen dusdanig beroerd verlegd dat het gewoon echt een stap terug is. In dit geval komt de overstap op tram, bus en streeklijnen te vervallen bij VU en moet je als reiziger onnodig doorreizen naar Zuid (bedankt voor de extra kosten) wil je een beetje compacte overstap hebben.

Schrijf een reactie
+1
9 oktober 2016 | 15:12

Meltrain

Dan gaat de overstap op tramlijn 16 en (als hij terugkeert) 24 verloren.

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2016 | 11:53

Monique Disselhoff

Voorstel nieuwe naam haltes:

A.J. Ernststraat
of
VU/Gelderlandplein

Schrijf een reactie
+1
11 oktober 2016 | 16:46

Wendy van der Meulen

@Monique Disselhoff: Dank nog voor uw suggesties. Wij zullen ze in ons achterhoofd houden voor wanneer de naamgevingskwestie voor deze halte gaat spelen.

Schrijf een reactie
+1
28 september 2016 | 21:24

Aron

Wat een rukbesluit.

Schrijf een reactie
+1
17 juli 2020 | 12:00

Een boze bewoner met overlast

Wat een idioten toch al de studenten en patienten van VU die op de Boelelaan uitstapten kan niet meer. Buiten al het geld en overlast stomme besluiten nemen, ga lekker in het donker beneden op een tramhalte staan zeg fijn gevoel helemaal alleen wat een stupide verspilling. En dat alleen maar zodat autotjes sneller door kunnen rijden heeft niets te maken met veliger kruispunt. Het ergste is nog net als in de politiek jullie doen wat jullie willen met wat andere willen niets te maken

Schrijf een reactie
0
+1
17 juli 2020 | 17:21

anoniem

Aan de boze bewoner met overlast en het projectteam, Ik zal ten eerste even op uw manier van praten letten en ten tweede op uw Nederlands. Waarom staat het projectteam dit soort berichten toe? Op nieuwssites moet eerst een verplichte registratie plaats vinden om berichten te plaatsen. Bah, dit soort mensen zorgen voor een slechte samenleving!

Schrijf een reactie
0
+1
18 juli 2020 | 19:55

onbegrijpelijk

Jammer dat mensen zo negatief zijn. Helemaal als de argumenten ook nog is nergens op slaan. Ten eerste zijn de ondergrondse haltes erg mooi verlicht, is het absoluut geen geldverspilling aangezien de metro 51 echt niet meer kon aangezien er vaak problemen waren met de lijn en zijn de kruispunten echt wel veiliger. Mijn complimenten aan alle medewerkers aan de Amstelveenlijn! Het ziet er fantastisch mooi uit.

Schrijf een reactie
0
+1
18 juli 2020 | 21:21

Student

Op zich heel goed dat er wordt geïnvesteerd in een nieuwe verbinding, alleen zie ik dat er op bepaalde belangrijke aspecten toch echt flink ingeleverd gaat worden. Wie wel eens rond 1700 uur de metro instapte vanaf Zuid, weet als geen ander wat een drukke, benauwde koekblik de metro was. Met de nieuwe 15G-tram zie ik echt niet hoe dezelfde capaciteit behaald kan worden.

Daarnaast snap ik ook echt niet waarom er op elke halte slechts één abri per zijde is. Kleine moeite om een tweede (of meer) te installeren lijkt mij?

Schrijf een reactie
0
+1
18 juli 2020 | 23:33

anoniem

Inderdaad, ik gaf al aan mensen als boze bewoner met overlast uitgesloten moeten worden van dit forum. Het projectteam doet erg goed zijn best en dat soort mensen hebben totaal geen enkel besef hoe het is om in 40 graden (25-07-2019), tijdens Corona te werken om dan alsnog op schema te liggen. Oké, er zijn altijd meningen en aan overstappen op station zuid ontkomen wij niet maar ik bewonder hoe het vooruit is gegaan. Erg netjes!

Schrijf een reactie
0
+1
19 juli 2020 | 16:10

anoniem

De kritiek is niet op de uitvoerders. Die doen wat hun is gevraagd met alle respect voor hun die in weer en wind dat uitvoeren. Even nog los van het gegeven dat het in 2020 geen enkele dag nog boven de 30 graden is geweest, is de kritiek vooral op de opdrachtgevers. Als er meer dan 300 miljoen euro aan belastinggeld wort uitgegeven mag men kritiek hebben, zeker omdat er wat vreemde keuzes zijn gemaakt. Dit is een vrij democratisch land in die zin. Je HOEFT niet alles hier te lezen, dat is ook vrij.

Trouwens ja Metro 51 was aan vervanging toe. Die liet men de laatste jaren ook bewust versloffen. Er waren andere oplossingen denkbaar die men bewust vanuit de politiek niet heeft gekozen.

Schrijf een reactie
0
+1
19 juli 2020 | 23:01

anoniem

@anoniem 19juli 2020,
Er werd naar mijn weten wel echt naar andere oplossingen gekeken.
Metro: was moeilijk met de ondergrondse snelwegen en extra onderdoorgang bij zuid. een metro was met 500 miljoen ook duurder en het bedrag van 300 miljoen werd niet verhoogd

sneltram/metro: bestuurders moeten tram en metro kunnen/mogen besturen. Dat is extra opleiding, dus extra kosten. ook hadden veel dingen ongelijkvloers gemaakt moeten worden om veilig te maken en speciale metro stellen (we hebben nu ook speciale tramstellen, dus is niet echt een goed argument).

Bus: door de hoeveelheid mensen die deze ene lijn nu nemen is het niet meer handig dit met een buslijn te doen.

tram was dus wel een handige optie. had alleen als eindhalte Amstelstation handiger gevonden. Dan was er een ‘snellere verbinding zuid-> amstel’, ‘ontlasting m51’, ‘geen overstap amstelveen -> Amstel (op Amstel rijden treinen die niet via zuid kunnen reiden (zoals naar den Helder))’ en ‘science park en vu aan elkaar verbonden (twee studentencomplexen)’. De naam Amstelram had dan nog steeds goed bij deze lijn gepast. Hoop dat het nog gaat gebeuren, vrees alleen van niet.

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2020 | 10:04

Wendy van der Meulen

@Anoniem: We willen het platform zo toegankelijk mogelijk houden, dus vandaar dat we geen registratiesysteem hebben. Negatieve geluiden, boze reacties mogen evenals positieve en complimenteuze reacties op dit forum gedeeld worden. Alleen als een reactie echt niet door de beugel kan, verwijderen we die.

Schrijf een reactie
+1
20 juli 2020 | 14:03

Wendy van der Meulen

@Student: Op elke halte is per zijde een 8 meter lange abri geplaatst. Dat is in overeenstemming met de contractuele eis en het ontwerp. Het blijft dan ook bij dit aantal abri’s. Op drie haltes in Amstelveen Zuid hebben we wel een tweede abri bijgeplaatst. Op deze vernieuwde haltes stond per kant een 4 meter lange abri, nu staan er twee van 4 meter.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?