Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

GVB selecteert fabrikant nieuwe trams

Wendy van der Meulen | dinsdag 13 september 2016
Wendy

GVB heeft na een aanbesteding het Spaanse bedrijf CAF aangewezen als voorkeursaanbieder voor de levering van een grote serie nieuwe trams. Het gaat om 63 trams voor onder andere de Amstelveenlijn, met daarbij een optie op 60 stuks extra.

Om te komen tot de selectie van CAF is een aanbestedingstraject doorlopen. Met deze bekendmaking van het voornemen tot gunning aan CAF zal de komende weken een periode ingaan, de zogeheten ‘rechtsbeschermingstermijn’. Daarna kan de vervoerder overgaan tot het definitief gunnen van het contract. De aanbesteding van het nieuwe trammaterieel, in opdracht van de Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam, is in juli vorig jaar gestart. De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft van 2019 in gebruik worden genomen.

Modernisering

`We zijn verheugd dat CAF als beste aanbieder uit de bus is gekomen voor de bouw van ons nieuwe, duurzame trammaterieel’, aldus GVB-directeur Alexandra van Huffelen. ‘Deze aanschaf past in de verdere modernisering van ons GVB materieel en sluit aan bij de behoefte van onze reizigers waar het gaat om betrouwbaarheid, toegankelijkheid en comfort. Wij willen onze reizigers het comfort bieden dat past bij de hoofdstad van Nederland.’ Naast reizigerscomfort, waren ook de inzetbaarheid op het gehele tramnet in Amsterdam, minimale wijzigingen aan de bestaande traminfrastructuur en duurzaamheid uitgangspunten voor deze bestelling.

(Lees verder onder de foto)

Alexandra van Huffelen

Alexandra van Huffelen: 'Met deze keuze verwachten we onze reizigers een uitstekende tram te kunnen bieden, die op het gebied van sociale veiligheid, toegankelijkheid en fysieke veiligheid aansluit op de laatste normen en inzichten.'

63 trams

GVB gaat in eerste instantie 63 nieuwe trams aanschaffen, met een optie op 60 extra trams. Deze voertuigen zullen oudere modellen vervangen en zullen onder andere worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn. Na de ontwerpfase, het opstarten van de productie, uitgebreide testen en toelating op het tramnetwerk, zullen de eerste nieuwe trams naar verwachting in de tweede helft van 2019 instromen. Naar verwachting rijden rond 2022 alle nieuwe voertuigen uit de basisbestelling.

Kennismaken

Volgend jaar wil GVB haar reizigers, belanghebbenden en andere geïnteresseerden laten kennismaken met de nieuwe tram. Dan wordt een ‘mock-up’ van de tram getoond, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram. Een uitgelezen kans om de nieuwe tram te ervaren en een mening te geven over de laatste keuzes op het gebied van bijvoorbeeld interieur, inrichting en toegankelijkheid van de trams voor de reiziger.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
13 september 2020 | 09:16

rund de wit

De 15g zouden toch dit jaar gaan rijden wat ik had begrepen op de Amstelveen lijn en op
Lijn 19 is dat zo zou dit deze maand al
Gebeuren ik had zo iets gehoord

Schrijf een reactie
0
+1
14 september 2020 | 11:17

Nick

Het enige wat tot nu toe door GVB gecommuniceerd is dat de 15G in december als eerste op lijn 25 gaat rijden en in de loop van 2021 op lijn 2.

Schrijf een reactie
0
+1
14 september 2020 | 11:24

Wendy van der Meulen

@rund de wit: Vooralsnog ziet het er naar uit dat de 15G als eerste gaat rijden op de Amstelveenlijn (Lijn 25). Mocht de 15G toch eerst nog op een andere lijn in dienst gaan dan zal GVB hierover communiceren.

Schrijf een reactie
+1
7 februari 2020 | 03:04

Martijn Roos

Nico© Hou het maar op 15G. En nee de nieuwe kusttram heeft op de kopvorm na een andere wagenbak indeling. En ook de kopvorm design is anders als de 15G GVB Tramvoertuigen, De frontlichten, en de spoiler constructie. Die steekt bij de Lijn uitvoering meer naar buiten, en zitten extra frontlichten, de betere verkeersveiligheid. En buitenspiegels, dat heeft de GVB uitvoering ook niet.

Schrijf een reactie
0
+1
4 februari 2020 | 23:27

Herbert Dupont

Een pagina groot artikel in het Amstelveen Nieusblad met kaartje en
misschien een artikel over mogelijk plannen voor een oost-west verbinding.uitbreiding naar Zaanstad , Almere en beter ontsluiting
van Amsterdam Noord ,doortrekken van Isolator weg naar Noord of Centraal station ,Schiphol langs de Bosrandweg

Schrijf een reactie
0
+1
17 februari 2017 | 09:58

Paul Südkamp

Ik zit er meer aan te denken om met het nieuwe materieel in de toekomst de capaciteit van IJtram te vergroten.

Schrijf een reactie
+1
20 februari 2017 | 09:19

Wendy van der Meulen

@Paul Südkamp en @Alain: Of het nieuwe materieel ook gekoppeld gaat rijden op lijn 26 is mij niet bekend. Wel zal er op de vernieuwde Amstelveenlijn gekoppeld worden gereden, maar niet op lijn 5.

Schrijf een reactie
+1
17 februari 2017 | 09:51

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
De vraag die dan natuurlijk op ons aller lippen brandt: gaat dat ook gebeuren?

Schrijf een reactie
+1
16 februari 2017 | 20:15

Paul Südkamp

Schrijf een reactie
+1
16 februari 2017 | 17:56

Paul Südkamp

Kunnen deze nieuwe trams ook gekoppeld worden tot een dubbele lengte?

Schrijf een reactie
+1
16 februari 2017 | 19:09

Wendy van der Meulen

@Paul Südkamp: Ja dat is mogelijk.

Schrijf een reactie
+1
1 november 2016 | 16:11

n-evo

@Edwin De Amsterdamse tram is 2,4 meter breed en 30 meter lang t.o.v. 2,65 meter breed en 33 of 42 meter lang van de Utrechtse variant. De kop lijkt een uniek Amsterdams design te krijgen, waar de Utrechtse gewoon een standaardvariant is.

Vaak hebben fabrikanten een standaard type tram dat aangepast kan worden naar de eisen die een bepaald netwerk heeft. Dus hoewel er in tig steden Cobino’s, Citadissen en Urbos’ rondrijden kunnen deze per locatie verschillen in afmetingen, inrichten en/of design.

Schrijf een reactie
+1
2 november 2016 | 08:52

Wendy van der Meulen

@n-evo: Dank voor het antwoord. @Edwin van der Waal: GVB geeft eveneens aan dat de uitvoering van de 15G-tram verschilt met die van de Utrechtse Uithoflijn en dat een technische factsheet nog niet beschikbaar is.

Schrijf een reactie
+1
5 februari 2020 | 10:31

Nico

Ook de nieuwe G 15 trams zijn geen Amsterdams design, ook de lijn krijgt trams die een zelfde neus heeft en b.v. gaan rijden op de Kustlijn en in Antwerpen.
https://delijn.prezly.com/de-lijn-bestelt-opnieuw-24-nieuwe-kusttrams
https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nieuws/bericht/21962_antwerpen_krijgt_23_nieuwe_lagevloertrams_vanaf_2022

Schrijf een reactie
0
+1
5 februari 2020 | 21:00

n-evo

@Nico Toch niet helemaal hetzelfde: de koplampen wijken bijvoorbeeld af. Dus toch nog een uniek detail voor Amsterdam. 😉 Verder lijkt het design voor De Lijn inderdaad sterk op die van ons. Dat was ten tijden van mijn schrijven nog niet bekend. Toen was het standaarddesign van de Urbos wat we in onder andere Utrecht, Boedapest en Besançon zien en het ontwerp van de 15G een primeur.

Schrijf een reactie
0
+1
6 februari 2020 | 16:58

Nico

@n-evo,
De pagina van de Kusttram is van Woensdag 25 oktober 2017, dus dat is al een hele tijd geleden, dat was bijna gelijk aan de presentatie van de mock-up van de Amsterdamse variant.

Schrijf een reactie
0
+1
9 februari 2020 | 16:42

n-evo

@Nice En zoals je kunt zien was mijn reactie van 1 november 2016.

Schrijf een reactie
0
+1
1 november 2016 | 12:39

Edwin van der Waal

De nieuwe 15G trams zijn van het standaardtype URBOS 100 van CAF, maar deze uitvoering verschilt met die van de Utrechtse Uithoflijn. Klopt dat ? Is er al van het GVB-type een technische fact sheet beschikbaar?

Schrijf een reactie
+1
15 september 2016 | 11:09

n-evo

Vooruit dan maar. 😉

Schrijf een reactie
+1
14 september 2016 | 11:44

n-evo

Is toevallig al bekend of het de CAF Urbos 100 of Urbos AXL wordt?

Schrijf een reactie
+1
15 september 2016 | 08:23

Wendy van der Meulen

@n-evo: Je moet nog heel even geduld hebben. Tot na de rechtsbeschermingstermijn (27 september) geeft GVB geen inhoudelijke informatie over de tram zelf.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?