Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Eerste beelden nieuwe 15G trams GVB

Wendy van der Meulen | vrijdag 30 september 2016
Wendy

Eerder deze maand werd bekend dat GVB de Spaanse fabrikant CAF geselecteerd heeft om de nieuwe 15G trams te gaan bouwen. De rechtsbeschermingstermijn is verstreken en dat betekent dat er nu een impressie te geven is van het nieuwe 15G materieel.

GVB gaat 63 nieuwe trams aanschaffen, met een optie tot nog eens 60 stuks extra. Deze voertuigen zullen de oudere modellen vervangen en zullen onder andere worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn en lijn 5. Na de contractondertekening dit najaar, kan gestart worden met de ontwerpfase. Volgend jaar wil GVB zijn reizigers, belanghebbenden en andere geïnteresseerden dan laten kennismaken met de nieuwe tram. Dan wordt een ‘mock-up’ van de tram getoond, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram. Mensen kunnen de nieuwe tram dan ervaren en hun mening geven over de laatste keuzes op het gebied van bijvoorbeeld interieur, inrichting en toegankelijkheid van de tram voor de reiziger. Naar verwachting gaan de eerste nieuwe 15G trams al vanaf 2e helft 2019 rijden.

Nieuwe generatie trams

De beelden op deze pagina geven een impressie van hoe de nieuwe trams er uit gaan zien. Zaken als inrichting en kleuren buitenkant tram zijn nog niet definitief. De 63 nieuwe trams worden van het standaardtype URBOS 100 van CAF. Deze trams hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Ze zijn daarmee iets langer, ongeveer 70 cm, dan de huidige Combino’s. Het voertuig beschikt over 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. De inrichting is echter modulair zodat aanpassingen afhankelijk van de ontwikkelingen in het lijnennet en passagiersaantallen mogelijk zijn.

(Lees verder onder de afbeeldingen)

De totale kosten van de vernieuwing zijn 300 miljoen euro. Daarvan betalen de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Amstelveen en Amsterdam 225 miljoen euro. Van die 225 miljoen betaalt de Stadsregio 95% en de gemeenten 5%. De resterende 75 miljoen euro wordt betaald door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Beelden van de binnenzijde nieuwe 15G tram (inrichting nog niet definitief)

Tweekoppige trams

De trams worden tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Beide uiteinden van het voertuig worden voorzien van een bestuurderscabine en aan beide zijden bevinden zich deuren. Op die manier zijn ze volledig inzetbaar op de vernieuwde Amstelveenlijn, wat een recht stuk zonder keermogelijkheid wordt. De voorkant van de trams laten duidelijk zien dat het gaat om een nieuwe generatie tram. En, met een knipoog naar het verleden keert ook een typisch Amsterdams fenomeen terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met kleuren. De trams worden zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en zijn voor circa 92% recyclebaar. De trams gaan bovendien zuinig om met energie.

Lees meer: GVB selecteert fabrikant nieuwe trams.

20160928-GVB 15G tram volledige buitenzijde_blauw wit

Beeld van de nieuwe 15G trams (kleur nog niet definitief)

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
23 juli 2018 | 18:27

Killian

Ik zie dat de nieuwe trams van rnet zijn. Waarom niet van gvb.

Killian

Schrijf een reactie
+1
24 juli 2018 | 08:57

Wendy van der Meulen

@Kilian: De trams zijn van GVB en GVB is ook de vervoerder die op de lijn gaat rijden, maar de nieuwe Amstelveenlijn wordt onderdeel van R-net en dus krijgen de trams en ook de haltes allemaal de R-net uitstraling.

Schrijf een reactie
+1
2 augustus 2018 | 13:14

Lydia

Wat kan ik qua gelui(shinder) verwachten vd nieuwe tramstellen ten opzichte van de huidige sneltram 51?

Schrijf een reactie
+1
6 augustus 2018 | 14:55

Wendy van der Meulen

@Lydia: Voor de Amstelveenlijn is er nieuw trammaterieel besteld, de 15G. Deze heeft net zoals het huidige trammaterieel van (onder andere) tram 5, een geluidsniveau dat lager ligt dan bij een sneltram/metro van lijn 51. Wat ook anders is ten opzichte van de huidige sneltram, is dat bij de 15G er een individueel geluidssignaal per deur is, waarmee reizigers die zich in de directe omgeving van de deuren bevinden gewaarschuwd worden. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van deursignalen op het geluidsniveau van de buitenomroep zoals bij sneltram 51.

Schrijf een reactie
+1
15 mei 2019 | 08:21

Michael van Heijningen

Wellicht heeft dit te maken omdat ze ook op trajecten buiten amsterdam gaan rijden. Zo hebben we in Rotterdam Randstadrail erbij gekregen omdat de metrovoertuigen van de RET nu ook in de regio den haag rijden. En deze regio’s gezamenlijk onder de naam randstad vallen is voor deze logische naam gekozen. Zo zal het GVB in Amsterdam ook wel een bewuste rede hebben om de naam RNet te kiezen.

Schrijf een reactie
+1
31 maart 2017 | 04:22

Martijn Roos

Helaas, begrijp ik, dat de sfeerbeelden, de CAF-Urbos-100, ook wel 15G genoemd, in het R-Net design niet getoond mogen worden. het Franse design buro Avant heeft ze verwijderd van hun website. Ik vraag mij af, waarom er zo geheimzinnig over wordt gedaan. In andere steden, waar nieuwe railvoertuigen, worden ontwikkeld, worden talloze impressie beelden gepresenteerd, zodat een ieder weet wat de ideen zijn. Maar in Amsterdam, GVB, wil men zo weinig mogelijk bekend maken. Jammer, dat men terughoudend is. Het is juist interessant, wat ook het R-Net uiterlijk doet, bij de 15G tramvoertuigen. Misschien kunnen we er over denken, of bespreekbaar stellen, dat er meer impressie beelden worden vrij gegeven, van het exterieur en interieur. Het gaat immers elke gebruiker aan, wat de gedachte, en of ideen zijn de nieuwe 15G Tramvoertuigen

Schrijf een reactie
+1
31 maart 2017 | 05:56

Wendy van der Meulen

@Martijn Roos: GVB en de Vervoerregio zijn nog in overleg over het uiterlijk van de nieuwe trams. Voor ons als project Amstelveenlijn is het ook afwachten wat het wordt. Maar mocht er een knoop zijn doorgehakt, dan laten we dat weten.

Schrijf een reactie
+1
30 maart 2017 | 12:19

Martijn Roos

Weer even terug komende, op de eerste sfeerbeelden, de 15G, Tramvoertuigen. Gisteren, keek ik op de website van de designer Avant Premiére, Frankrijk, Lyon, zei hebben tot mijn verrassing, ook beelden vrij gegeven, of op hun website gedeeld, in R-Net uiterlijk, in 2 verschillende uitvoeringen, zie ook mijn fotoposten op de groep 15G Tram van Facebook. Zal het nu mogelijk, zijn?, Als nog meer impressie beelden, te doen delen op deze website, zodat ook anderen, belangstellenden,weten, hoe de nieuwe tram in R-Net design er uit ziet. Hoop dat jullie er wat mee kunnen doen.

Groet,
Martijn Roos

Schrijf een reactie
+1
3 februari 2017 | 22:48

Frans Sam

indrukwekkend

Schrijf een reactie
+1
19 november 2016 | 00:13

Martijn Roos

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn Dank Wendy,

Ik heb de Fact Sheet gevonden. Zal hem voor iedereen delen op de Facebook groepen.

Groetjes,
Martijn

Schrijf een reactie
+1
12 november 2016 | 03:02

Martijn Roos

Gefeliciteerd. Met de contract ondertekening, de aanschaf. de nieuwe 15G tram met CAF.. Hopenlijk komen jullie maandag 14 november met meer nieuwe informatie de nieuwe 15G. Een Fact sheet overzicht.

We wachten het af.

Schrijf een reactie
+1
14 november 2016 | 06:58

Wendy van der Meulen

@Martijn Roos: Dank voor de felicitaties, ik zal ze doorgeven aan GVB :-). Afhankelijk van wanneer GVB met nieuwe informatie komt over de 15G trams kunnen wij ook daarover communiceren.

Schrijf een reactie
+1
28 oktober 2016 | 13:55

ALFRED

Is de 15G ook de vervanger voor de sneltram/metro?. Ik dacht dat gezien de capaciteit lijn 51 langer zou worden.

Schrijf een reactie
+1
31 oktober 2016 | 13:30

Wendy van der Meulen

@Alfred: Ja, de 15G is ook de vervanger voor de sneltram/metro van lijn 51. Op de vernieuwde Amstelveenlijn zal het materieel gekoppeld gaan rijden, wat niet geldt voor lijn 5.

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2016 | 09:35

ReindeR Rustema

Die proeven lijken te onderzoeken of de conducteur zonder zijn/haar hokje kan. Dat zou al winst zijn. Volgende mijlpaal zou het in- en uitstappen bij alle deuren zijn, zoals op lijn 5. Op z’n minst bij elke tramhalte duidelijk op de stoeptegels duidelijk maken waar de deur om in te stappen zal komen.

Schrijf een reactie
+1
7 oktober 2016 | 07:22

n-evo

Ik had ergens de hoop dat er gelijk genoeg nieuwe trams ingekocht zouden om lijn 26 volledig van nieuwe trams te voorzien die net als de AVL in dubbeltractie gaan rijden. In ieder geval tijdens de spits. Met tweerichtingstrams voorkom je ook gelijk de noodzaak voor die tijdrovende lus rondom Stationseiland-Oost.

Schrijf een reactie
+1
6 oktober 2016 | 16:05

Piet

@Wendy van der Meulen: Dank voor het navragen, dat is goed nieuws!

Schrijf een reactie
+1
6 oktober 2016 | 10:00

ReindeR Rustema

Dus het wordt geen ‘conducteurslijn’? Dat is mooi.

Wordt dat stomme conducteurshokje ook op andere lijnen afgeschaft?

Want dat dringen om in te mogen stappen bij die enkele deur die op een onvoorspelbare plek komt is bijzonder oncomfortabel. Er is nu toch die ov-chipkaart? Als er iemand instapt zonder te bliepen kan de conducteur daar op afstappen.

Schrijf een reactie
+1
6 oktober 2016 | 12:44

Wendy van der Meulen

@ReindeR Rustema: Of dat ook daadwerkelijk het geval is vraag ik voor je na bij GVB.

Schrijf een reactie
+1
6 oktober 2016 | 14:10

Wendy van der Meulen

@ReindeR Rustema: In het nieuwe tweerichtingsmaterieel van 15G wordt nu geen conducteurscabine ingebouwd. Voor wat betreft de conducteurscabine op andere lijnen: GVB is constant bezig de dienstverlening te verbeteren en de service richting zijn reizigers verder te vergroten. Hiervoor worden verschillende proeven gedaan. Zie bijvoorbeeld http://over.gvb.nl/nieuws/proef-op-de-tram-nadert-einde en http://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-servicetools-op-de-tram.

Schrijf een reactie
+1
4 oktober 2016 | 13:00

n-evo

Bedankt voor de moeite!

Schrijf een reactie
+1
4 oktober 2016 | 11:11

Piet

En dan nog een vraag van Piet: worden (enkele) trams ook voorzien van het treinbeïnvloedingssysteem dat nodig is om door de Piet Heintunnel te kunnen rijden? De bestelling is deels ook met het oog op groei van de IJtram gedaan… Of kan een dergelijk systeem later gemakkelijk ingebouwd worden?

Schrijf een reactie
+1
4 oktober 2016 | 11:18

Wendy van der Meulen

@Piet en n-evo: Ik vraag het voor jullie na bij GVB.

Schrijf een reactie
+1
6 oktober 2016 | 09:51

Wendy van der Meulen

@Piet: De eerste vijf tramvoertuigen worden uitgerust met ATB, het treinbeinvloedingssysteem dat nodig is om door de Piet Heintunnel te kunnen rijden. De overige tramvoertuigen worden hierop voorbereid zodat, indien nodig, ATB ingebouwd kan worden.

Schrijf een reactie
+1
4 oktober 2016 | 10:27

n-evo

Ha Wendy, ik had ook nog een vraag. Van wat ik begrijp worden er nu 63 tweerichtingstrams besteld die voor de AVL bedoeld zijn maar ook nodig zijn om het 11/12G-materieel op te vangen. Nu is een portie daarvan eenrichtingsmaterieel. Waarom worden ook die vervangen door tweerichtingstrams?

Schrijf een reactie
+1
6 oktober 2016 | 09:54

Wendy van der Meulen

@n-evo: De 15G wordt besteld om op het gehele Amsterdamse tramnetwerk ingezet te kunnen worden. Het tweerichtingsmaterieel geeft dan meer flexibiliteit voor wat betreft de inzet ervan.

Schrijf een reactie
+1
4 oktober 2016 | 01:07

Martijn Roos

Hoi Wendy,

We wachten het netjes af..

Groetjes de grootste CAF-Urbos100 fan

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2016 | 11:29

Martijn Roos

Hier even de vraag, zijn er meer sfeer beelden beschikbaar, het interieur, de bestuurderscabine, en in R-Net uitvoering. Ik heb begrepen, dat die ook gepresenteerd zijn op de algemene SRA vergadering dinsdag 27 september.

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2016 | 13:50

Wendy van der Meulen

@Martijn: Er zijn inderdaad meer sfeerbeelden. Zodra ik deze ook ontvangen heb, zet ik ze online.

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2016 | 10:04

n-evo

Het “hoogwaardige” zit ‘m bij de AVL straks in de frequentie, vrije baan en de haltevoorzieningen en niet zozeer in de trams. De Zuidtangent zien we ook gewoon als HOV om die redenen ondanks het feit dat het busmaterieel niet afwijkt van de drukkere reguliere stadsdiensten. Dus waarom de AVL dan plotseling geen HOV zou zijn zie ik daarom niet in.

@Piet Ik geloof ergens gelezen te hebben dat de Haagse Avenio welgeteld 14 reizigers extra kan vervoeren t.o.v. precies dezelfde tram alleen dan 2,40 meter breed. Of het nou echt de moeite waard is om velen miljoenen te investeren in marginaal bredere trams die mogelijk niet overal in de stad inpasbaar zullen zijn zet ik mijn vraagtekens bij. Waar iemand anders ook al een keer op wees: Den Haag loopt t.o.v. Amsterdam hopeloos achter op de invoer van (deels) lagevloertrams en het zal nog velen jaren duren voordat die op iedere lijn rijden. Beetje jammer als mindervalide bent bijvoorbeeld toch? Die ambitie heeft in de Hofstad in ieder geval erg lang op zich laten wachten.

Wat ik gek blijf vinden is dat we overal maar vast blijven zitten aan trams met een capaciteit van 175-180 man omdat op de Leidestraatlijnen niet langer kan.

Schrijf een reactie
+1
3 oktober 2016 | 07:22

Alain

@Piet
Ik kan me helemaal vinden in je argumentatie, maar ja: mosterd na de maaltijd. De verantwoordelijke partijen zullen zich na 2021 nog wel eens goed achter de oren krabben als de ‘HTV’ uitgepuild van Uithoorn naar Zuid rijdt.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2016 | 13:51

Piet

@Nick: ik stap 100 keer liever in een K4000 met Spartaanse stoelen dan dat ik me in een Amsterdamse Combino of BN-tram begeef. Dat is misschien heel persoonlijk, maar ik weet dat ik niet bepaald de enige ben met deze voorkeur.

Ik denk dat je de regiotram uit de Rapportage Oplossingsrichtingen best kunt vergelijken met een Stadtbahn. Ook de Haagse tramavonturen kun je best in het licht van het Stadtbahnideaal zien, ook al ligt dat er niet meer zo dik bovenop als in het semimetrotijdperk. Het Haagse compromis van een breedte van 2,55 meter vind ik prima. Het is daar, met de tramtunnel en de netkous in ieder geval duidelijk waar de ambitie ligt. Den Haag is druk bezig de tram naar een 21ste-eeuws niveau te tillen. In Amsterdam modderen we aan met de stadstram.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2016 | 13:15

Piet

@Alain: Inderdaad. Voordat Amsterdam een stadsdekkend metronetwerk heeft liggen we beide onder de grond.

Moderne lightrail hoeft de metro niet te bijten. Dat bewijst een metrostad als Stockholm, waar de tvärbanan (“dwarsbaan”) een groot succes is. In Parijs hebben beide delen van de T3 eenzelfde functie. De capaciteit van beide systemen ligt tussen die van een metro en een stadstram in, maar qua comfort laten beide zich eerder vergelijken met een metro. Het comfortverschil met een Amsterdamse stadstram is immens.

Lightrail is dan ook een goede oplossing voor de ontsluiting van “minder intensief bewoonde en
gebruikte lobben en voorsteden” zoals Amstelveen, om in de woorden van de metronetstudie van vorig jaar te spreken. In de concept-MKBA die als bijlage 3 van de Rapportage Oplossingsrichtingen Amstelveenlijn (oktober 2011) is opgenomen scoorde de regiotram dan ook een ratio van 1,5-3,5, tegenover 0,6-1,1 voor de stadstram en 0,7 voor de metro.

Toen de regiotram moeilijk bleek te liggen bij GVB en de aanpassingen aan het tramnet aanzienlijker bleken dan aanvankelijk verwacht kwam men met een “voorkeursvariant” op de proppen “als de optimale combinatie van de varianten stadstram en regiotram uit de rapportage oplossingsrichtingen.” Die variant “moe[s]t de voordelen van beide varianten zo veel mogelijk meenemen en de nadelen zoveel mogelijk wegnemen.” Dat het toch een aanzienlijk compromis was werd duidelijk toen deze “voorkeursvariant” in de MKBA van Railinfra solutions uit 2012 een stuk lager scoorde, met een ratio van 0,9 voor HTV1 (de variant zoals die nu wordt aangelegd), en een ratio van 1,2 voor HTV1+ (de variant waarin de haltes Van Baerlestraat, Stadionweg, Waalstraat
en Amsteldijk worden opgeheven, kruispunten worden gewijzigd en een vrije trambaan op een deel van de Beethovenstraat en de Johan M. Coenenstraat wordt gerealiseerd).

Uit de kille cijfers blijkt dat de “voorkeursvariant” een kosten/batenverhouding heeft die vergelijkbaar is met die van de stadstram uit de Rapportage Oplossingenrichtingen. Alle extra baten die de regiotram zou bieden zijn als sneeuw voor de zon verdwenen! “Voorkeursvariant” is gewoon ambtenaren-newspeak voor een veredelde stadstram die gekoppeld kan rijden en enkele kruispunten ongelijkvloers passeert. Met andere woorden: een totaal gebrek aan visie en ambitie.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2016 | 12:45

Nick

@ Piet… Trams in Keulen comfortabel… wow! De K4000 rijdt nog slechter dan de Combino’s en hebben allemaal van die spartaanse stoelen waar je jeuk aan je kont aan krijgt. Keulen kun je ook niet vergelijken want dat is een echte Stadtbahn en geen normale tram.

Iedereen heeft zn eigen wijze om comfort te benoemen. De Haagse randstadrailtrams zijn idd heel comfortabel maar dat heeft meer met de zachte bekleding, klimaatbeheersing en goede rijeigenschappen van de voertuigen te maken. Niet met de breedte.

Maar dan nog, op dit moment is er materieeltekort bij de tram. De 12Gtrams worden niet voor niks ingezet op conducteurslijnen. Dan wil je als vervoersbedrijf geen trams komen die breder zijn en alleen maar op bepaalde trajecten kan rijden. Zou makkelijk worden op het moment dat er een stremming is. Dat is op dit moment heel makkelijk om om te rijden i.p.v. de hele lijn plat te leggen. Voor het zelfde geld heb je tekort van de een en overschot van de ander maar je kunt ze niet inzetten. Nou heb je gelijk over visie maar aangezien het veel geld en vooral tijd kost om de gehele stad aan te passen, is dit de beste oplossing. Als geld geen rol zou spelen, zou ik alsnog zeggen: koop trams met huidige formaten en pas je tramnet ondertussen aan. Op het moment dat je nieuwe trams moet kopen, kunnen ze zo instromen op je flexibele tramnet.

Overigens moet je ook eraan denken dat echt brede trams (2.65) niet overal die ruimte hebben. Noem maar een straat als Overtoom, Utrechtsestraat, Reguliersbreestraat, Leidsestraat. Dus iets breder zal volgens mij geen 2,65 zijn geworden, maar max 2,55 net als de Avenio. Enige verschil is dat je geen 2+2-opstelling kunt hebben maar alleen 2+1. So be it.

Tevens, na opening van de NZlijn willen ze een aantal lijnen aan mekaar koppelen en minder trams op bepaalde trajecten. Gevolg: de druk wordt

Dus ik ben er toch 100% van overtuigd dat alle mogelijkheden zijn bekeken en dat de huidige oplossing toch de beste oplossing is.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2016 | 11:13

Alain

@Piet
…en daarom moeten we metro’s bouwen. Da’s pas visie.

Maar ook erg duur.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2016 | 10:45

Piet

@Nick

Comfort heeft wat mij betreft best met de breedte van een tram te maken en dus met hoogwaardigheid. In een niederfluhrwagen van de Keulse Stadtbahn zit ik met plezier, net als dichterbij huis in de RandstadRail naar Zoetermeer. Dat kan ik voor een gemiddelde rit in de Amsterdamse tram niet zeggen. Dat heeft wel degelijk te maken met het verschil van 25 centimeter in breedte (2,65 m vs. 2,40 m).

In Den Haag rijden sinds vorig jaar brede Aveniotrams. Daarvoor moesten ze zowat het hele tramnet aanpassen. Zoiets noem jij waarschijnlijk “niet nadenken,” maar je kunt het ook zien als visie. In Den Haag kwam men tot de conclusie dat men met gewone stadstrams de groei niet langer kon opvangen en besloot men dus, in navolging van de RandstadRailtram naar Zoetermeer, langzaamaan het hele tramnetwerk naar een hoger niveau te tillen.

Een dergelijke ambitie had Amsterdam in eerste instantie ook. In de rapportage oplossingsrichtingen koos de stuurgroep aanvankelijk voor een regiotram van 2,65 m, die ook de binnenstad in moest rijden. Dat vergt inderdaad best wat investeringen, maar zorgt er ook voor dat het Amsterdamse tramnet in de toekomst verder kan groeien in reizigersaantallen. Een en ander is ook in overeenstemming met de geplande scheiding tussen “Plustrams” en “Conforttrams” zoals die door de Stadsregio wordt voorgesteld. Daarnaast zijn er nog altijd plannen om te zijner tijd de Zuidtangent te vertrammen–ook stuk voor stuk lijnen die beter met een tram van 2,65 m breed bereden kunnen worden. Ook de IJtram kan met bredere trams groei opvangen (de Piet Heintunnel is gebouwd voor sneltrams van 2,65 m breed).

Wat toen volgde is bekend: de aanpassingen aan de Berlagebrug waren te duur en GVB wilde de nieuwe tram overal in kunnen zetten. Weg was de visie en ambitie. Amsterdam blijft nog in lengte van jaren vastzitten aan een achterhaald stadstramconcept dat niet berekend is op de vervoersvraag in de hoofdstad.

Schrijf een reactie
+1
1 oktober 2016 | 17:55

Nick

Hoogwaardig heeft niks te maken met breedte van de tram maar het gaat om snelheid en comfort. En daar zou deze tram prima aan kunnen voldoen. Tevens zoals eerder gezegd: de trams moeten flexibel inzetbaar zijn. Waarom zou je een paar trams nemen die afwijkend zijn waar je op die lijn weer geen andere trams op kunt inzetten of andersom? Dat heet toch nadenken over je keuzes ipv iets doen omdat het hoogwaardig moet zijn.

Als het goed is gaan ze ook gekoppeld rijden op tramlijn 51.

En geloof me: ik volg het hele verhaal op de voet!

Ook naar de knelpunten en waarom bepaalde beslissingen zijn genomen. Jij hebt kennelijk een paar jaar geleden niks meer gelezen, zeker niet toen het aanbestedingsproces is begonnen 😉

Schrijf een reactie
+1
1 oktober 2016 | 15:36

Aron

Lieve Nick,

Hoewel ik je reactie waardeer, moet ik toch een paar kanttekeningen plaatsen.
Regiotram Amsterdam. Google het. Amstelveen (en Uithoorn) werd een ‘hoogwaardige tram’ beloofd. De hele stad werd een tweesplitsing van het tramnetwerk beloofd (R-net vs. normaal). Nu komen ze vrolijk de zou-bijna-een-metro-zijn-geweest-sneltram vervangen door een normale tram. Een iets snellere tram welliswaar, maar hoogwaardiger zeker niet.
Misschien moet je je iets meer inlezen voordat je zinnen gaat plaatsen met uitroeptekens.

Liefs,

Aron

Schrijf een reactie
+1
1 oktober 2016 | 01:05

Nick

@Aron: Amstelveenlijn is lijn 5 en 51. Met andere woorden: de tram moet overal in de stad kunnen rijden, ook op andere lijnen als er tekort is aan combino’s bijv.
– rnet: hoogstens tram 26 en 51 zijn rnetwaardig. De rest niet. Onnodig dus om ze te ver-rnetten want dat beperkt de flexibiliteit qua inzet
-breedte: breder past niet in de stad
-lijnkleuren: omdat het kan
-enkele deur: dubbele deur betekent dat de tram een stuk meer uitsteekt in bochten. Onhandig dus.

Dus de domheid van jouw reactie druipt er nog meer van af. Wellicht handig om je in te lezen hoe het zit voordat je meteen gaat oordelen!

Schrijf een reactie
+1
30 september 2016 | 20:15

Aron

– R-net is niet doorgevoerd?
– Trams zijn niet breder dan normale tram? Terwijl ze toch niet verder gaan dan Zuid…
– Lijnkleuren? Waarom in godsnaam?
– Enkele deur aan de voorkant? In een tram die een metrovoertuig moet vervangen?

De incompetentie druipt er wel een beetje vanaf.

Schrijf een reactie
+1
30 september 2016 | 11:57

n-evo

Die lijnkleuren zijn een running joke. Behalve personen uit het vak, hobbyisten of Amsterdam-fetisjisten is er geen hond die weet wat die dingen nou zijn, laat staan dat ze symbool X aan lijnnummer Y kunnen linken.

Schrijf een reactie
+1
30 september 2016 | 11:41

Alain

GVB laat de kans om met het nieuwe tramnet ook de antieke lijnkleuren eens op te doeken en een modern, consequent doorgevoerd lijnkleurensysteem te implementeren dus liggen. Jammer.

Schrijf een reactie
+1
30 september 2016 | 11:28

n-evo

Wow.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?