Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
donderdag 15 december 2016

Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn

Wendy van der Meulen

De vernieuwde Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. Dat heeft de regioraad van de Stadsregio Amsterdam dinsdag 13 december besloten. Hierdoor ontstaat er een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Zuid. Eerder gaven de gemeenteraden van Uithoorn en Amstelveen en de provincie Noord-Holland al groen licht voor het doortrekken van de lijn.

Voorkeursvariant Uithoornlijn

De Uithoornlijn zal over de oude Spoordijk verder rijden tot de eindhalte naast het voormalige Spoorhuis in het dorpscentrum van Uithoorn. Nu dit voorkeurstracé is vastgesteld, kan de Stadsregio verder gaan met de uitwerking van de plannen. Naar verwachting zullen de eerste trams in 2022 rijden.

Lees meer hierover op de website van de Stadsregio Amsterdam.

Twee projecten

De Amstelveenlijn en de Uithoornlijn zijn twee verschillende projecten. De Amstelveenlijn bevindt zich momenteel in de aanbestedingsfase en gaat in 2017 richting realisatie van de ombouw. Voor de Uithoornlijn start nu de planuitwerkingsfase en zal er op een later moment nog een Uitvoeringsbesluit Uithoornlijn genomen moeten worden. Eenzelfde procedure dus zoals we die ook voor de Amstelveenlijn doorlopen hebben.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 november 2018 | 10:28

Danielle

Welke route en haltes
krijgt de tram in Uithoorn?

reageer op Danielle
13 november 2018 | 13:54

Wendy

@Danielle: de route en halte van de Uithoornlijn vindt u hier.

reageer op Wendy
1 februari 2017 | 08:31

n-evo

@Wendy Is dit huidige ontwerp nog niet definitief?

reageer op n-evo
1 februari 2017 | 14:13

Wendy

@n-evo: Zoals je waarschijnlijk wel weet geldt voor het project Zuidasdok een Design en Construct contract (D&C), dus is de aannemer verantwoordelijk voor het ontwerp en de aanleg. De opdrachtgevers schrijven niet in detail voor hoe het werk moet gebeuren, maar stellen wel randvoorwaarden en kaders. Dat biedt ruimte voor de expertise en innovaties van de aannemer (bron: amsterdam.nl/zuidas). Afhankelijk van de bandbreedte die in de contractstukken is meegegeven -en die mij niet bekend is- zou het ontwerp van Station Zuid mogelijkerwijs nog wel kunnen veranderen.

reageer op Wendy
30 januari 2017 | 11:04

n-evo

“Amsterdam Zuid het tweede Amsterdam CS” is iets wat we al sinds de jaren ’90 horen. En dan krijgen we vervolgens dit:

https://www.prorail.nl/sites/default/files/field/image/minervapassage.jpg?itok=ApqNjY6Q

https://www.prorail.nl/sites/default/files/impressie-station-zuid-minervapassage.jpg?itok=LvPgjU4T

Was er geen geld voor een iets interessanter ontwerp met meer allure om zoiets als Station Bijlmer ArenA of Rotterdam Centraal te realiseren? Het moet immers het “tweede Amsterdam CS” worden. Dit heeft geen uitstraling.

reageer op n-evo
1 februari 2017 | 07:07

Wendy

@n-evo: Smaken verschillen natuurlijk, maar wie weet komt de (voorlopige) winnaar van de aanbesteding van Zuidasdok nog met iets flitsends.

reageer op Wendy
27 januari 2017 | 04:32

T. Sekac

Super goed dat die tram wordt doorgetrokken naar Uithoorn, dan ben je veel sneller vanuit Uithoorn in Amsterdam! Als ze de lijn toch gaan ombouwen tot een laagvloerse tram, trek de museumtramlijn vanaf Bovenkerk dan ook gelijk even 350 meter door, zodat die ook kan aansluiten op de voormalige tramlijn! Dan is ook gelijk de oude tram van Haarlemmermeerstation/Bovenkerk naar Uithoorn weer terug! Maar laat de tram vanuit Uithoorn dan wel verder rijden dan station Zuid! Bijv. Naar het Leidseplein, of gewoon het centraal station! Maar dan een ietsjes andere route dan tramlijn 5. Of beter nog, onderzoek een manier dat de voormalige sneltram 51 gewoon kan blijven, en doorrijden naar Uithoorn!

reageer op T. Sekac
30 januari 2017 | 08:11

Wendy

@T. Sekac: Bedankt voor uw positieve reactie. De museumtramlijn blijft zijn naam eer aan doen als museumlijn, ook in de toekomst. In het verleden is trouwens wel naar deze lijn gekeken als alternatief voor de Amstelveenlijn. De capaciteit van deze lijn is echter vele malen kleiner dan de huidige Amstelveenlijn. Daarnaast loopt de lijn (parallel) op behoorlijke afstand van de bestaande Amstelveenlijn en bedient dus een ander vervoersgebied. In het verleden zijn er veel varianten en opties onderzocht, maar uiteindelijk is gekozen voor een ´knip´ op Zuid en dat zal ook zo blijven. Station Zuid krijgt steeds meer de functie van OV-knooppunt. Met de uitbreiding van dit station naar een OV-terminal, de komst van de Noord/Zuidlijn en de ontwikkelplannen van het treinennetwerk wordt dit station een tweede Amsterdam CS.

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?