Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
woensdag 17 juni 2015

Overstappen op station Zuid: waarom en hoe?

Wendy van der Meulen

Vanaf 2018 wordt de Amstelveenlijn omgebouwd tot een hoogwaardige tram in plaats van een sneltram. De tram rijdt straks tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid, waar u dan verder kunt reizen met bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn of de trein. Waarom komt deze overstap er en welk werk staat er op de planning?

Station Amsterdam Zuid is één van de snelst groeiende stations van Nederland. Het aantal reizigers zal van de huidige 80.000 per dag groeien naar zo’n 250.000 rond 2030. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de komst van de Noord/Zuidlijn, de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad en de ontwikkeling van de Zuidas als woon- en werkgebied.

Goed openbaar vervoer

Om op deze ontwikkelingen in te spelen zal station Amsterdam Zuid verbouwd worden en groter gemaakt. Bovengronds wordt station Amsterdam Zuid een ‘OV-terminal’: een gebouw waar alle vormen van openbaar vervoer op een overzichtelijke manier samenkomen. Het station krijgt bredere perrons, de huidige Minervapassage wordt verbreed, er komt een extra passage en de overkappingen worden gemoderniseerd.

Grotere betrouwbaarheid

Ook de Amstelveenlijn wordt aangepast: het huidige metro-/tramsysteem wordt vervangen door een tram. Dit heeft als voordeel dat er niet meer telkens omgeschakeld hoeft te worden van metro naar tram en andersom. Deze omschakeling vraagt veel van het materieel en is daardoor storingsgevoelig. Het verdwijnen van lijn 51 heeft ook te maken met verscherping van de tunnelwetgeving. Dit heeft tot gevolg dat in de tunnel tussen Amsterdam Centraal Station en Amstelstation minder metro’s mogen rijden. Hierdoor verbetert de veiligheid.

Afzonderlijke projecten

De vernieuwing van de Amstelveenlijn en de verbouwing van station Amsterdam Zuid (als onderdeel van Zuidasdok) zijn afzonderlijke projecten. Het station blijft tijdens de verbouwing altijd toegankelijk, maar soms ontstaat door de bouwwerkzaamheden op station Amsterdam Zuid een tijdelijke situatie, waardoor u als gebruiker van de Amstelveenlijn op een andere plek moet in- en uitstappen, of een stukje moet omlopen. Project Zuidasdok is naar verwachting in ca. 2028 gereed. Meer informatie over dit project vindt u op www.zuidasdok.nl.

Nieuw tramstation

Als de verbouwing van station Amsterdam Zuid klaar is, vindt u:

  • de metroperrons (voor de Noord/Zuidlijn en de geplande metroverbinding tussen de stations Amsterdam Zuid en Amstel) in het station, ten westen van de Minervapassage;
  • de bushaltes aan de noordkant van het station, bij het Matthijs Vermeulenpad;
  • de tramhaltes voor de lijnen 5, 16, 24 en de vernieuwde Amstelveenlijn aan de zuidkant van het station, op de Arnold Schönberglaan, bij het nieuwe tramstation. Zodra deze in gebruik gaan, vervallen de haltes Parnassusweg en Strawinskylaan.

Op onderstaande impressie is de toekomstige situatie te zien.

Foto bij
De toekomstige Minervapassage wordt een stuk breder.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

4 november 2019 | 17:22

Joop

Ik ben blij dat het vraagstuk van de “aanlanding” van tram 25 en de daarmee verbonden overstap op trein en metro in de aandacht staat.

reageer op Joop
1 november 2019 | 10:34

Frans

Amstelveen heeft in mijn ogen een grote stap achteruit gedaan voor wat betreft de bereikbaarheid van het centrum van Amsterdam en het Centraal Station. Tram 5 is nog net zo traag en onbetrouwbaar als voorheen, en de overstap op de Noord-Zuidlijn is verschrikkelijk slecht: grote afstand, door de regen, drommen mensen, dringen op t perron, altijd wachten. De buslijnen uit Amstelveen komen ook op station zuid, maar doen er ongelooflijk lang over. Ik vrees dat die “compacte overstap” nog meer dan 10 jaar op zich gaat laten wachten. We hadden gewoon wat meer geld moeten uitgeven en de Noord-Zuidlijn moeten doortrekken.

reageer op Frans
4 november 2019 | 14:37

Nico

De oplossing als het nog zo’n 10 jaar gaat duren voor lijn 25 lijkt mij niet zo moeilijk.
Laat de rails afslaan naar de Gustav Mahlerlaan en de tram kop laten maken op het Gustav Mahlerplein voor de ingang station Zuid.
En lijn 5 kan daar ook kop maken en weer door naar de Mahlerlaan maar dan richting Beethovenstraat aansluiten op bestaand spoor richting stad.
En zo heb je ook geen last van die werkzaamheden aan de zuidas.
Ik zou zeggen meteen beginnen, nog een jaar en de 25 gaat rijden!?
Het moet een snelle verbinding worden (minder haltes en overgangen) maar als die tijd dan weer verloren gaat aan een lange wandeling naar de trein en metro schieten we er voor 300 miljoen geen moer mee op.

reageer op Nico
4 november 2019 | 12:29

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Frans: We begrijpen uw vrees over die overstapsituatie. Het heeft ook onze aandacht. De huidige onzekerheid over wanneer het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan opgeleverd zal worden (wat zorgt voor een compacte overstap) is voor de Vervoerregio Amsterdam aanleiding om samen met de belanghebbenden in dat gebied een onderzoek te starten naar maatregelen om een robuuste en hoogwaardige aanlanding van de Amstelveenlijn te kunnen waarborgen op Station Amsterdam Zuid. Robuustheid voor meer betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de dienstregelingen van trams 5 en 25 en hoogwaardig qua toegankelijkheid, overstap en oversteekbaarheid van het gebied. Ook zal het onderzoek zich richten op de doorstroming van het OV (bus en tram) in dat gebied in relatie tot de andere verkeerstromen en activiteiten.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
23 september 2019 | 10:43

Mary

Hoe loop ik van spoor 3 naar de metrohalte Zuid om naar Noord te kunnen reizen?

reageer op Mary
23 september 2019 | 12:23

Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

Ik neem aan dat u Amsterdam Noord bedoeld? Vanaf perron 3 kunt u lopen richting Zuidplein. Voordat u het plein oploopt, neemt u aan de rechterzijde metro ingang M52 richting Amsterdam Noord. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de klantenservice GVB via 0900 – 80 11.

reageer op Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
21 juni 2019 | 13:10

Marja

Rijdt metro 51 vrijdag 22-6-2019 op station zuid?

reageer op Marja
21 juni 2019 | 17:01

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Marja: metro 51 rijdt vanaf 3 maart niet meer. Metro 51 is vervangen door bus 55.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 juni 2019 | 14:12

Desi

Als je met de trein aankomt op station Zuid, is er dan een lift om bij de bushaltes (358) te komen?

reageer op Desi
5 juni 2019 | 16:34

anoniem

Jazeker, de lift is naast de trap

reageer op anoniem
4 juni 2019 | 08:38

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Desi: er is een lift naar de bushaltes (en tramhalte) op de Strawinskylaan.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
30 april 2019 | 09:01

E.de Bruijn

hoe kom ik van uit Station zuid bij Wibautstraat nu 51 niet meer rijdt.

reageer op E.de Bruijn
30 april 2019 | 12:00

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@E.de Bruijn: Metro 51 rijdt van Isolatorweg naar Amsterdam CS en vice versa. Deze metrolijn stopt ook bij halte Wibautstraat.

reageer op Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
6 maart 2019 | 18:55

AH

Is er bij de halte van tram 5 aan de Strawinskylaan een lift of roltrap om op station Amsterdam Zuidplein te komen? Voor ouderen met een koffer is een lift onontbeerlijk!

reageer op AH
6 maart 2019 | 21:48

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@AH: Op de halte zelf is een lift en in het WTC-gebouw is een lift die tijdens kantooruren eveneens te gebruiken is.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 maart 2019 | 13:20

Michael

Bij welke van de twee Zuidas haltes van 5 moet je er uit om het snelst bij die 51 te komen die het Amstelstation aan doet op weg naar Centraal?

reageer op Michael
6 maart 2019 | 23:19

Michael

@A Ook bedankt.

reageer op Michael
6 maart 2019 | 23:17

Michael

Dank voor antwoord.

reageer op Michael
4 maart 2019 | 13:54

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Michael: Ik neem even aan dat u haltes Parnassusweg en Strawinskylaan bedoelt. In dat geval: vanaf de Strawinksylaan is het korter lopen naar het perron van de 51 dan vanaf de Parnassusweg.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
3 maart 2019 | 18:04

A

Station Zuid. Moet je wel vanaf Strawinskylaan lopen naar de metro. Je kan ook blijven zitten en op het Roelof Hartplein de tram richting Amstel nemen.

Enkele R-netbussen stoppen ook bij station Amstelveenseweg, waar de 51 ook langskomt richting Amstel.

reageer op A
17 januari 2019 | 16:00

Pim van t Pad Bosch

Hoe kom ik dan met de metro bij halte wibautstraat vanaf de zuidas.

reageer op Pim van t Pad Bosch
14 februari 2019 | 23:08

anoniem

Loop naar station Zuid en stap daar op lijn 51…

reageer op anoniem
18 januari 2019 | 10:04

Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

Dag Pim, vanaf 3 maart stopt sneltram 51 met rijden tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. In deze periode zetten we bus 55 in. Wel blijft er nog steeds een metro 51 rijden, maar dan van Isolatorweg naar Amsterdam CS, via Amsterdam Zuid en Amstel (tussen Zuid en CS is de route dus gelijk aan die van de huidige lijn 51). Deze metrolijn zal ook stoppen bij halte Wibautstraat.

reageer op Els de Canniere | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
9 november 2016 | 11:20

n-evo

@De Vries Dat is ook wat er lijkt te gaan gebeuren:

M50: Isolatorweg – Gein
M51: Isolatorweg – Centraal Station
M52: Noord – Zuid
M53: Van der Madeweg – Gaasperplas
M54: Gein – Centraal Station

Dan is het nog afwachten of de lijnnummers gelijk blijven of hopelijk een M1, M2, M3, etc. nummering krijgen.

reageer op n-evo
8 november 2016 | 16:40

De Vries

Het lijkt me logisch als ringlijn 50 vanaf Isolaterweg via Zuid in ieder geval deels gaat rijden naar Centraal. Het andere deel kan dan naar Bijlmer gaan. De boog tussen tussen Overamstel en Spaklerweg zou anders overbodig worden en reizigers vanaf Zuid met bestemming de oostbuis van de metro, in vergelijking met lijn 51, met een nóg extra overstap opzadelen. En in die oostbuis zitten heel veel bestemmingen met een educatieve functie!

reageer op De Vries
26 oktober 2016 | 16:24

n-evo

@Wendy van der Meulen Wanneer valt het defintieve besluit over het vervoersplan van GVB? Excuus als het al ergens vermeld stond, kon het zo even 1,2,3 niet terugvinden.

reageer op n-evo
26 oktober 2016 | 17:05

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@n-evo: Daar hebben ze een mooie infographic voor gemaakt :-).

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 oktober 2016 | 09:55

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
En wanneer valt daar een besluit over te verwachten? Eind dit jaar (samen met het besluit over de vervoerplannen 2018)? Of daarna pas?

Over dat vervoerplan: nu duidelijk is geworden dat GVB tram 5 niet langer naar CS gaat laten rijden, is de informatie op deze website aangaande de toekomstige route van deze lijn verouderd. Kan dat nog aangepast worden?

reageer op Alain
27 oktober 2016 | 16:50

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Alain: Het ligt iets genuanceerder. Besluitvorming over de netwerkvarianten van de metro vindt naar verwachting in december plaats. Bespreking in de Regioraadsessie van 29 november wordt zeer waarschijnlijk die van 13 december. We houden jullie op de hoogte.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 oktober 2016 | 11:34

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Alain: Het eerste vraag ik voor je na bij de Stadsregio. Het tweede: het formele besluit over de vervoersplannen 2018 moet nog genomen worden en op basis daarvan passen wij de informatie op onze site aan.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
24 oktober 2016 | 16:18

Dotsch

Een vraag als lijn 51 verdwijnt hoe kom ik uit Amstelveen naar Amstelstation?
J Dotsch

reageer op Dotsch
25 oktober 2016 | 12:05

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Dotsch: In maart 2019 stopt lijn 51 met rijden en voor de periode daarna moet er nog een vervoerplan voor het metronetwerk worden gemaakt. In aansluiting op de vernieuwde Amstelveenlijn is het uitgangspunt (onderdeel van de concessie) dat er een metroverbinding blijft tussen Station Zuid en Amstelstation. Maar hoe een en ander er precies uit komt te zien is nu nog niet helemaal duidelijk. De netwerkvarianten van de metro worden op 29 november 2016 besproken in de Regioraadsessie Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Amsterdam. De vergaderstukken voor deze sessie staan circa 2 weken voorafgaand aan de vergadering online op de website van de Stadsregio.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
7 juli 2015 | 10:34

J.A. van Dam

Waarom kan de metro verbinding Zuid naar Amstelstation niet eindigen op Weesperplein? Daar ligt reeds infrastructuur (Wissels)om te keren.
In dat geval is tenminste de Weesperstraat/Wibautstraat met bedrijven bereikbaar per metro, Terwijl men nu zonder overstap via Oost rijdt, moet men straks zowel op Zuid als op Amstel overstappen om de Weesperstraat te bereiken.Een gigantische achteruitgang.

reageer op J.A. van Dam
7 juli 2015 | 15:04

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@ J.A. van Dam: Er komt geen keermogelijkheid bij Amstelstation, dus dit station is daarmee geen logische eindhalte. Hoe de metroverbinding tussen Station Zuid en Amstelstation er precies uit komt te zien, is nog niet bekend. Maar op basis van het ontbreken van een keermogelijk bij Amstel lijkt het zeer waarschijnlijk dat de metro dan door moet rijden naar Weesperplein of Centraal Station, waar wel gekeerd kan worden.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
Wil u dit artikel delen?