Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Overstappen op station Zuid: waarom en hoe?

Wendy van der Meulen | woensdag 17 juni 2015
Wendy

Vanaf 2018 wordt de Amstelveenlijn omgebouwd tot een hoogwaardige tram in plaats van een sneltram. De tram rijdt straks tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid, waar u dan verder kunt reizen met bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn of de trein. Waarom komt deze overstap er en welk werk staat er op de planning?

Station Amsterdam Zuid is één van de snelst groeiende stations van Nederland. Het aantal reizigers zal van de huidige 80.000 per dag groeien naar zo’n 250.000 rond 2030. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de komst van de Noord/Zuidlijn, de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad en de ontwikkeling van de Zuidas als woon- en werkgebied.

Goed openbaar vervoer

Om op deze ontwikkelingen in te spelen zal station Amsterdam Zuid verbouwd worden en groter gemaakt. Bovengronds wordt station Amsterdam Zuid een ‘OV-terminal’: een gebouw waar alle vormen van openbaar vervoer op een overzichtelijke manier samenkomen. Het station krijgt bredere perrons, de huidige Minervapassage wordt verbreed, er komt een extra passage en de overkappingen worden gemoderniseerd.

Grotere betrouwbaarheid

Ook de Amstelveenlijn wordt aangepast: het huidige metro-/tramsysteem wordt vervangen door een tram. Dit heeft als voordeel dat er niet meer telkens omgeschakeld hoeft te worden van metro naar tram en andersom. Deze omschakeling vraagt veel van het materieel en is daardoor storingsgevoelig. Het verdwijnen van lijn 51 heeft ook te maken met verscherping van de tunnelwetgeving. Dit heeft tot gevolg dat in de tunnel tussen Amsterdam Centraal Station en Amstelstation minder metro’s mogen rijden. Hierdoor verbetert de veiligheid.

Afzonderlijke projecten

De vernieuwing van de Amstelveenlijn en de verbouwing van station Amsterdam Zuid (als onderdeel van Zuidasdok) zijn afzonderlijke projecten. Het station blijft tijdens de verbouwing altijd toegankelijk, maar soms ontstaat door de bouwwerkzaamheden op station Amsterdam Zuid een tijdelijke situatie, waardoor u als gebruiker van de Amstelveenlijn op een andere plek moet in- en uitstappen, of een stukje moet omlopen. Project Zuidasdok is naar verwachting in ca. 2028 gereed. Meer informatie over dit project vindt u op www.zuidasdok.nl.

Nieuw tramstation

Als de verbouwing van station Amsterdam Zuid klaar is, vindt u:

Op onderstaande impressie is de toekomstige situatie te zien.

OVT

De toekomstige Minervapassage wordt een stuk breder.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
5 december 2020 | 13:50

Mac

Op zich lijkt nu zo uit te pakken dat ik gewoon niet naar Amsterdam ga tenzij het echt moet. Voorheen was het van, naar Amsterdam gaan en dan een aanleiding bedenken.
Deze goedkope optie maakt Amstelveen niet goedkoper dan Amsterdam, toch? Op zich vind ik de Noord/Zuidlijn wel goed gelukt. Je kan ook naar Noord nu, Rokin en de Albert Cuyp, de RAI.
Maakt Amstelveen daar nu handig gebruik van zonder mee te betalen (?) Van die mensen die een stuk lopen om goedkoper uit te zijn en dan anderen laten betalen.
Kronenburg is een van de grootste kantoorgebieden in de regio maar kent forse leegstand. Als je in grote steden kijkt, zitten er meestal metro of tramstations in zo’n gebied. Niet er een stuk naast om goedkoper uit te zijn door een stuk te lopen.
Het is op zich aardig om je geld te bewaren tot je dood bent maar het is vrij passief en niet heel voortvarend. Hoe komt dat toch?

Schrijf een reactie
0
+1
9 december 2020 | 22:06

Mac

Er komt een tramspoor recht voor de twee passages in Zuid te liggen. Hoe zie je dat voor je dan? Dat wordt toch trrrring, trrrring en met je tram mensen zachtjes wegduwen? Of stoplichten net daar? Belachelijk.

Schrijf een reactie
0
+1
9 december 2020 | 23:23

Nick

Voor CS is het véél drukker en rijden nog véél meer trams. Daar gaat het ook goed en heb je ook geen stoplichten op het stationsplein staan.

Schrijf een reactie
0
+1
5 december 2020 | 13:28

Mac

100.000 mensen per dag die het tramspoor oversteken? Kunnen ze van de 25 geen Noord/Zuid metro maken?

Schrijf een reactie
0
+1
5 december 2020 | 13:47

Anoniem

Er is (voor de mensen die het dus niet weten) bij de Parnassusweg en de halte van lijn 55 bij station zuid echt een lift aanwezig. Vreemd dat het projectteam hier nooit geen antwoord op geeft. Naar station Bijlmer gaat het per 13 december vanuit Groenhof inderdaad afzien met extra overstappen worden. Het gemis van ook lijn 146 is erg groot. Vanaf die datum is er tot 3 januari ook geen rechtstreekse verbinding tussen Westwijk het Zonnehuis, Middenhoven, Groenhof, het Amstelveen Busstation en nog erger het Ziekenhuis. Vooral ouderen zijn hier behoorlijk de dupe van. Lijn 199 gaat pas op 3 januari dit opvullen!

Schrijf een reactie
0
+1
5 december 2020 | 22:36

Rob2

@anoniem; bij de Strawinskylaan / station Zuid is een lift, bij de
Parnassusweg zijn alleen trappen naar de trein sporen zover ik weet.

Schrijf een reactie
0
+1
11 juli 2020 | 18:11

anoniem

Hoe kom ik jullie van de westwijk bij station zuid

Schrijf een reactie
0
+1
13 juli 2020 | 15:26

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Als u uw reis binnenkort wilt maken kunt u het beste een OV-reisplanner raadplegen zoals 9292.nl. Mocht u het bedoelen voor als de Amstelveenlijn klaar is: in december 2020 kunt u weer gebruikmaken van halte Westwijk en rechtstreeks met tram 25 naar station Zuid reizen.

Schrijf een reactie
+1
13 juli 2020 | 16:31

anoniem

Worden er nog nieuwe foto’s geplaatst op Flickr?

Schrijf een reactie
0
+1
13 juli 2020 | 17:06

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Eind deze week komen er weer nieuwe foto’s op Flickr.

Schrijf een reactie
+1
13 juli 2020 | 19:49

anoniem

Bedankt Wendy, het zal wel vanwege de zomervakantie of andere drukke bezigheden zijn. De foto’s zijn in ieder geval altijd mooi om te zien!

Schrijf een reactie
0
+1
6 oktober 2020 | 12:11

Steve

Ook lekker handig voor de oudjes die naar de stad willen reizen (NOT). ECht handig overstappen is het niet mag je nog het hele plein over (wachten op de lift) richting metro. Lekker bedacht zo het niet doortrekken van de NZ lijn !!

Schrijf een reactie
0
+1
6 oktober 2020 | 13:07

Rob

Ja Steve, maar zo hebben de Amstelveeners gestemd. Ze wilde niet dubbel zo veel betalen voor een soort gelijke verbinding maar met metro, maar liever de A9 nog groter en lelijker maken.

Schrijf een reactie
0
+1
6 oktober 2020 | 16:08

Mark

Nee Rob, dat is totaal niet hoe de Amstelveners gestemd hebben. Allereerst is dit een besluit van de vervoersregio, de inspraak van Amstelveen was daarin beperkt.
Daarnaast: Toen dit besluit genomen werd is afgesproken dat er in het Zuidasdok een directe overstap voor lijn 25 zou komen. Dat zou dus een prima oplossing zijn. Daar heeft Amstelveen dan ook op gestemd. Inmiddels zijn de plannen echter enorm veranderd. Het Zuidasdok gaat geen directe overstap meer bieden, al komt de tramhalte wel vlak buiten het station. Dus nog steeds niet heel ver lopen. Maar dat Zuidasdok heeft inmiddels gigantische vertragingen opgelopen. De overstap is pas over 10 á 15 jaar klaar. Tijdelijke oplossingen die daadwerkelijk gaan helpen komt de vervoersregio niet mee.

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 13:41

anoniem

@Sushant
Iets vriendelijker toon graag (laat dit zelf maar vertalen).

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 14:51

Sushant

I don’t get how this is about being friendly, you don’t know me. Just asking some honest questions which came to my mind.

If the part about Dutch asking questions related to Expats hit the wrong note then I am sorry because I shouldn’t have generalized and rather said “some Dutch people” because overall I love the people here and admire the country a lot.

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 22:22

anoniem

Is er geen systeem op jullie forum om dit soort taalgebruik te weren? Op veel sites moet er eerst een soort formulier van naar waarheid en (betere registratie) ingevuld worden. Ook zijn er op veel sites disiplinare regels om berichten te plaatsen. Anoniem zijn is ook een recht maar op deze site kan iedereen maar van alles plaatsen.

Schrijf een reactie
0
+1
24 juni 2020 | 12:48

anoniem

Het forum op deze site is uitgelopen op een hoop geklaag waar dit projectteam niks aan heeft en kan niks hier in veranderen. De VRA gaat hier meer over. Zie: https://vervoerregio.nl/ Sushant, it doesn’t help anything. for these kinds of complaints you must be with the transport authorities! https://vervoerregio.nl/

it doesn’t help anything

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 11:37

Sushant

If I have to go from Sportlaan to Amsterdam CS how much time will I save compared to Metro 51? How much of a walk can I expect at Zuid station to connect to Metro 52? Lastly, what is the expected wait time for Metro 52?

Lastly, was it really worth the effort, money, inconvenience and the time? I live in Amstelveen but enjoyed going to Amsterdam CS; once I got in 51 I knew I will get to my destination. This will now change dramatically.

Was the idea to make Amstelveen less attractive for expats?; decrease house prices?; are people/municipality so afraid of Expats or could not take the change in demographics here anymore? Were the dutch in Amstelveen complaining a lot about Expats?

Let’s really address the real issues here and stop saying this is to make things better!!! Better for whom?

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 12:56

anoniem

OMG an other ‘victim’ … go sue somebody.
Suprise … you’re not that special that the world will adapt to your wishes/demands!

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 13:19

Sushant

Pretty weird response “anonymous”. I am definitely not special. All I want is to understand the logic, if you tell me factually this is better and helps the community then I will happily accept it. For now though, your response miserably falls short of any facts and any sense

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 14:59

anoniem

Sushant: I totally agree with the fact that abolishing metro 51, having tram 5 to westerpark from amstelveen-noord, and having a tram 25 from station Amsterdam Zuid to Westwijk is making the public transport system WORSE.

I think most people who live in Amstelveen doNOT like this solutions. It is however a POLITICAL decision supported by the city counsils of Amsterdam AND Amstelveen. They wanted this. There was no real struggle from Amstelven to see if a direct connection to Amsterdam Centraal Station could be maintained and or other solution could be worked out. It was from years and years clear Amsterdam wanted to have Metro 51 taken away from Amstelveen, and Amstelveen agreed.

Do not think this has to do with expats or housing prices orso. It has to do with how do politicians deal with public transport and deal with their voters. Amstelveen Noord btw with tram 5 is relatively ok also if the connection to innercity of amsterdam has been cut off with Westerpark solution..

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 18:13

anoniem

This is annoying for a lot of people living in Amstelveen, indeed its decision is made by corrupt politicians. Politicians in Amstelveen usually don’t care about public transport to begin with, they promote taking a car instead.

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 23:00

anoniem

anoniem 23 juni 2020 18:13,
the conversion of the metro makes traveling by car a lot faster, while public transport became worse.

There will not be a metro in Amstelveen because it is too expensive. Counting on 500 million for a normal metro (underground to amstelveen centrum), I Saw this price en a few articles.

On Amsterdam south the station got rebuild, wich makes a metro to Amstelveen harder (or deep underground or over it (over will not look nice so was not an option for amsterdam)).

To be honest, it is certainly NOT the fault of this project and designers (but politics). for the money spent on this tram line, I think they have been able to design an excellent tram line. only feels like a kind of half solution like M51. this should immediately have been a normal 100% metro, then this conversion would never have been necessary and amstelveen still had a good metro.

Schrijf een reactie
0
+1
24 juni 2020 | 01:01

anoniem

From what I understand Amstelveen shot itself in the foot in more than one way regarding the whole conversion-to-metro-thing.

First, Amstelveen had about 30 years to construct high-density residential zones around its lightrail stations to get to a point where you’d actually NEED a metro to move all those people around along the full 51 line. They didn’t. There are stations were they’d probably get away with running busses again instead of trams, let alone high-capacity metro trains.

Secondly, Amstelveen wanted its metro line to run mostly underground. Elevated tracks were a big no-no, making construction of any metro line that much more expensive. Estimates were €800 million at the least. It’s safe to assume the actual price tag would have ended up being close to €1 billion.

A shorter metro line to Amstelveen Stadshart leaves us with the question; what to do with the remaining part to Westwijk? Running tram 5 alongside any metro isn’t economically feasible. They’d need to construct and maintain both a metro and a tram system within Amstelveen. That’s not gonna happen, because way or another the existing tram tracks were finished after 30 years of intensive use and had to be replaced. Running a tram/lightrail shuttle line between Amstelveen-Centrum and Westwijk with no connection to the rest of the Amsterdam tram or metro network is costly and less than ideal as well. So back to busses until a metro to Westwijk is actually worth it? People would have been up in arms about that as well. Same goes for any tram shuttle between Westwijk and Stadshart with a transfer to metro. Because, you know, transfers tend to be considered evil.

In the end I feel they’ve chosen the right option within what’s possible. Is it less sexy than a metro? Sure. But I’m betting tram 25 probably work just fine and a transfer to M52 tends to be faster than tram 5 to Central Station ever was. Especially during rush hours. I also firmly believe the extension to Uithoorn would’ve never materialized if the 51 was converted to full metro. So that’s a nice bonus.

Anyway, people can continue to fantasize all they’d like. It won’t change the fact tram 5 and 25 (Uithoorn – Station Zuid) is all the rail Amstelveen is gonna get for the foreseeable future. As the Dutch say: unfortunately peanut butter.

Schrijf een reactie
0
+1
28 januari 2020 | 23:28

anoniem

Why tram 5 changed to Westergasfabriek? With the discontinuation of metro 51, now we are successfully remove the possibility of direct connection from Amstelveen to Amsterdam CS. I see this as a major draw back despite multi millionaire project of the whole investment in the new amstelveenlijn. Shorten travel time is not always better than conveniences provided by direct access, considering frequencies of bad weather in NL and unclarity in new zuid WTC tram stop which cause even worst overstap experience due to safety on road and stair crossing with high numbers of commuters.

Schrijf een reactie
0
+1
3 februari 2020 | 10:18

Danielle Opdam

In the new trafficplan 2018 switch from tram to bus or metro is the starting point. The trip with a switch to Noord-Zuidlijn at Amsterdam Zuid is faster than tram 5 to CS. You can read more about this at https://online.fliphtml5.com/ikoj/dyrt/#p=66 (it is in Dutch).

Schrijf een reactie
+1
26 januari 2020 | 15:24

anoniem

voor de mensen uit Amstelveen. Achteraf is iedereen altijd slimmer, maar met de ombouw van de metro had gewacht moeten worden tot er met Station Zuid 100% zekerheid was (de Sneltram metrostellen worden toch tot 2021 nog gebruikt dus tot dan had er gewacht kunnen worden). De metro ombouwen naar tram leek me al geen goed idee en ik zie nog geen rede om van mening te veranderen. De tram is 3 minuten sneller volgens de verkregen informatie, maar dat is best logisch als er 5 haltes zijn weggehaald (metro 51 was ook minstens 3 minuten sneller zonder die 5 haltes).
Metro 51 was een goede verbinding maar ik zag ook wel in dat deze wel een flinke opknapbeurt kon gebruiken. In dit artikel wordt gezegd dat het sneltramsysteem problematisch was, dit zou met een volledige metro zijn opgelost. Amstelveen heeft veel reizigers met de metro ( die van Uithoorn en Aalsmeer) en een metro bouwen was dus rendabel geweest (er hadden alleen bij wat kruisingen wijzigingen aangebracht moeten worden en dat is nu al bij 3 daarvan gedaan).
Op de Oostlijn mogen niet meer metro’s rijden (denk dat daarom in de spits de metrofrequentie niet verhoogd werd) en daarom ontstonden er ook problemen met lijn 51. Immers had de noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Amstelveen kunnen worden (was oorspronkelijk toch al de bedoeling) of er had een tweede lijn gemaakt kunnen worden die op Station zuid stopt (Lijn 1: Amsterdam centraal- westwijk en lijn 2 uithoorn- Amsterdam zuid). Zo had je de metrocapaciteiten kunnen verhogen zonder het weghalen van de metro.

Schrijf een reactie
0
+1
23 juni 2020 | 22:34

anoniem

Nog en optie: lijn 25 vanaf station zuid doortrekken via de Beethovenstraat en De Boelenlaan naar de Europaboulervard. Vervolgens aan takken op de route van lijn 4 via de Roosenveltlaan en bestaande infrastuctuur oude route lijn 25. Vanaf de RAI kan dat ook via nieuwe infrastuctuur over de Kennedylaan en het oude eind/beginpunt van lijn 25 bij de Rijnstraat. Vanaf daar kan lijn 25 in ere worden hersteld.

Schrijf een reactie
0
+1
4 november 2019 | 15:22

Joop

Ik ben blij dat het vraagstuk van de “aanlanding” van tram 25 en de daarmee verbonden overstap op trein en metro in de aandacht staat.

Schrijf een reactie
+1
1 november 2019 | 08:34

Frans

Amstelveen heeft in mijn ogen een grote stap achteruit gedaan voor wat betreft de bereikbaarheid van het centrum van Amsterdam en het Centraal Station. Tram 5 is nog net zo traag en onbetrouwbaar als voorheen, en de overstap op de Noord-Zuidlijn is verschrikkelijk slecht: grote afstand, door de regen, drommen mensen, dringen op t perron, altijd wachten. De buslijnen uit Amstelveen komen ook op station zuid, maar doen er ongelooflijk lang over. Ik vrees dat die “compacte overstap” nog meer dan 10 jaar op zich gaat laten wachten. We hadden gewoon wat meer geld moeten uitgeven en de Noord-Zuidlijn moeten doortrekken.

Schrijf een reactie
+1
4 november 2019 | 10:29

Wendy van der Meulen

@Frans: We begrijpen uw vrees over die overstapsituatie. Het heeft ook onze aandacht. De huidige onzekerheid over wanneer het nieuwe tramstation aan de Arnold Schönberglaan opgeleverd zal worden (wat zorgt voor een compacte overstap) is voor de Vervoerregio Amsterdam aanleiding om samen met de belanghebbenden in dat gebied een onderzoek te starten naar maatregelen om een robuuste en hoogwaardige aanlanding van de Amstelveenlijn te kunnen waarborgen op Station Amsterdam Zuid. Robuustheid voor meer betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de dienstregelingen van trams 5 en 25 en hoogwaardig qua toegankelijkheid, overstap en oversteekbaarheid van het gebied. Ook zal het onderzoek zich richten op de doorstroming van het OV (bus en tram) in dat gebied in relatie tot de andere verkeerstromen en activiteiten.

Schrijf een reactie
+1
4 november 2019 | 12:37

Nico

De oplossing als het nog zo’n 10 jaar gaat duren voor lijn 25 lijkt mij niet zo moeilijk.
Laat de rails afslaan naar de Gustav Mahlerlaan en de tram kop laten maken op het Gustav Mahlerplein voor de ingang station Zuid.
En lijn 5 kan daar ook kop maken en weer door naar de Mahlerlaan maar dan richting Beethovenstraat aansluiten op bestaand spoor richting stad.
En zo heb je ook geen last van die werkzaamheden aan de zuidas.
Ik zou zeggen meteen beginnen, nog een jaar en de 25 gaat rijden!?
Het moet een snelle verbinding worden (minder haltes en overgangen) maar als die tijd dan weer verloren gaat aan een lange wandeling naar de trein en metro schieten we er voor 300 miljoen geen moer mee op.

Schrijf een reactie
+1
23 september 2019 | 08:43

Mary

Hoe loop ik van spoor 3 naar de metrohalte Zuid om naar Noord te kunnen reizen?

Schrijf een reactie
+1
23 september 2019 | 10:23

Els de Canniere

Ik neem aan dat u Amsterdam Noord bedoeld? Vanaf perron 3 kunt u lopen richting Zuidplein. Voordat u het plein oploopt, neemt u aan de rechterzijde metro ingang M52 richting Amsterdam Noord. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de klantenservice GVB via 0900 – 80 11.

Schrijf een reactie
+1
21 juni 2019 | 11:10

Marja

Rijdt metro 51 vrijdag 22-6-2019 op station zuid?

Schrijf een reactie
+1
21 juni 2019 | 15:01

Danielle Opdam

@Marja: metro 51 rijdt vanaf 3 maart niet meer. Metro 51 is vervangen door bus 55.

Schrijf een reactie
+1
3 juni 2019 | 12:12

Desi

Als je met de trein aankomt op station Zuid, is er dan een lift om bij de bushaltes (358) te komen?

Schrijf een reactie
+1
4 juni 2019 | 06:38

Danielle Opdam

@Desi: er is een lift naar de bushaltes (en tramhalte) op de Strawinskylaan.

Schrijf een reactie
+1
5 juni 2019 | 14:34

anoniem

Jazeker, de lift is naast de trap

Schrijf een reactie
+1
30 april 2019 | 07:01

E.de Bruijn

hoe kom ik van uit Station zuid bij Wibautstraat nu 51 niet meer rijdt.

Schrijf een reactie
+1
30 april 2019 | 10:00

Danielle Opdam

@E.de Bruijn: Metro 51 rijdt van Isolatorweg naar Amsterdam CS en vice versa. Deze metrolijn stopt ook bij halte Wibautstraat.

Schrijf een reactie
+1
6 maart 2019 | 16:55

AH

Is er bij de halte van tram 5 aan de Strawinskylaan een lift of roltrap om op station Amsterdam Zuidplein te komen? Voor ouderen met een koffer is een lift onontbeerlijk!

Schrijf een reactie
+1
6 maart 2019 | 19:48

Wendy van der Meulen

@AH: Op de halte zelf is een lift en in het WTC-gebouw is een lift die tijdens kantooruren eveneens te gebruiken is.

Schrijf een reactie
+1
3 maart 2019 | 11:20

Michael

Bij welke van de twee Zuidas haltes van 5 moet je er uit om het snelst bij die 51 te komen die het Amstelstation aan doet op weg naar Centraal?

Schrijf een reactie
+1
3 maart 2019 | 16:04

A

Station Zuid. Moet je wel vanaf Strawinskylaan lopen naar de metro. Je kan ook blijven zitten en op het Roelof Hartplein de tram richting Amstel nemen.

Enkele R-netbussen stoppen ook bij station Amstelveenseweg, waar de 51 ook langskomt richting Amstel.

Schrijf een reactie
+1
4 maart 2019 | 11:54

Wendy van der Meulen

@Michael: Ik neem even aan dat u haltes Parnassusweg en Strawinskylaan bedoelt. In dat geval: vanaf de Strawinksylaan is het korter lopen naar het perron van de 51 dan vanaf de Parnassusweg.

Schrijf een reactie
+1
6 maart 2019 | 21:17

Michael

Dank voor antwoord.

Schrijf een reactie
+1
6 maart 2019 | 21:19

Michael

@A Ook bedankt.

Schrijf een reactie
+1
17 januari 2019 | 14:00

Pim van t Pad Bosch

Hoe kom ik dan met de metro bij halte wibautstraat vanaf de zuidas.

Schrijf een reactie
+1
18 januari 2019 | 08:04

Els de Canniere

Dag Pim, vanaf 3 maart stopt sneltram 51 met rijden tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. In deze periode zetten we bus 55 in. Wel blijft er nog steeds een metro 51 rijden, maar dan van Isolatorweg naar Amsterdam CS, via Amsterdam Zuid en Amstel (tussen Zuid en CS is de route dus gelijk aan die van de huidige lijn 51). Deze metrolijn zal ook stoppen bij halte Wibautstraat.

Schrijf een reactie
+1
14 februari 2019 | 21:08

anoniem

Loop naar station Zuid en stap daar op lijn 51…

Schrijf een reactie
+1
9 november 2016 | 09:20

n-evo

@De Vries Dat is ook wat er lijkt te gaan gebeuren:

M50: Isolatorweg – Gein
M51: Isolatorweg – Centraal Station
M52: Noord – Zuid
M53: Van der Madeweg – Gaasperplas
M54: Gein – Centraal Station

Dan is het nog afwachten of de lijnnummers gelijk blijven of hopelijk een M1, M2, M3, etc. nummering krijgen.

Schrijf een reactie
+1
8 november 2016 | 14:40

De Vries

Het lijkt me logisch als ringlijn 50 vanaf Isolaterweg via Zuid in ieder geval deels gaat rijden naar Centraal. Het andere deel kan dan naar Bijlmer gaan. De boog tussen tussen Overamstel en Spaklerweg zou anders overbodig worden en reizigers vanaf Zuid met bestemming de oostbuis van de metro, in vergelijking met lijn 51, met een nóg extra overstap opzadelen. En in die oostbuis zitten heel veel bestemmingen met een educatieve functie!

Schrijf een reactie
+1
26 oktober 2016 | 14:24

n-evo

@Wendy van der Meulen Wanneer valt het defintieve besluit over het vervoersplan van GVB? Excuus als het al ergens vermeld stond, kon het zo even 1,2,3 niet terugvinden.

Schrijf een reactie
+1
26 oktober 2016 | 15:05

Wendy van der Meulen

@n-evo: Daar hebben ze een mooie infographic voor gemaakt :-).

Schrijf een reactie
+1
26 oktober 2016 | 07:55

Alain

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
En wanneer valt daar een besluit over te verwachten? Eind dit jaar (samen met het besluit over de vervoerplannen 2018)? Of daarna pas?

Over dat vervoerplan: nu duidelijk is geworden dat GVB tram 5 niet langer naar CS gaat laten rijden, is de informatie op deze website aangaande de toekomstige route van deze lijn verouderd. Kan dat nog aangepast worden?

Schrijf een reactie
+1
26 oktober 2016 | 09:34

Wendy van der Meulen

@Alain: Het eerste vraag ik voor je na bij de Stadsregio. Het tweede: het formele besluit over de vervoersplannen 2018 moet nog genomen worden en op basis daarvan passen wij de informatie op onze site aan.

Schrijf een reactie
+1
27 oktober 2016 | 14:50

Wendy van der Meulen

@Alain: Het ligt iets genuanceerder. Besluitvorming over de netwerkvarianten van de metro vindt naar verwachting in december plaats. Bespreking in de Regioraadsessie van 29 november wordt zeer waarschijnlijk die van 13 december. We houden jullie op de hoogte.

Schrijf een reactie
+1
24 oktober 2016 | 14:18

Dotsch

Een vraag als lijn 51 verdwijnt hoe kom ik uit Amstelveen naar Amstelstation?
J Dotsch

Schrijf een reactie
+1
25 oktober 2016 | 10:05

Wendy van der Meulen

@Dotsch: In maart 2019 stopt lijn 51 met rijden en voor de periode daarna moet er nog een vervoerplan voor het metronetwerk worden gemaakt. In aansluiting op de vernieuwde Amstelveenlijn is het uitgangspunt (onderdeel van de concessie) dat er een metroverbinding blijft tussen Station Zuid en Amstelstation. Maar hoe een en ander er precies uit komt te zien is nu nog niet helemaal duidelijk. De netwerkvarianten van de metro worden op 29 november 2016 besproken in de Regioraadsessie Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Amsterdam. De vergaderstukken voor deze sessie staan circa 2 weken voorafgaand aan de vergadering online op de website van de Stadsregio.

Schrijf een reactie
+1
7 juli 2015 | 08:34

J.A. van Dam

Waarom kan de metro verbinding Zuid naar Amstelstation niet eindigen op Weesperplein? Daar ligt reeds infrastructuur (Wissels)om te keren.
In dat geval is tenminste de Weesperstraat/Wibautstraat met bedrijven bereikbaar per metro, Terwijl men nu zonder overstap via Oost rijdt, moet men straks zowel op Zuid als op Amstel overstappen om de Weesperstraat te bereiken.Een gigantische achteruitgang.

Schrijf een reactie
+1
7 juli 2015 | 13:04

Wendy van der Meulen

@ J.A. van Dam: Er komt geen keermogelijkheid bij Amstelstation, dus dit station is daarmee geen logische eindhalte. Hoe de metroverbinding tussen Station Zuid en Amstelstation er precies uit komt te zien, is nog niet bekend. Maar op basis van het ontbreken van een keermogelijk bij Amstel lijkt het zeer waarschijnlijk dat de metro dan door moet rijden naar Weesperplein of Centraal Station, waar wel gekeerd kan worden.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?