De Amstelveenlijn, de voormalige sneltram 51, is vernieuwd. En dat was hard nodig. De lijn was, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams waren verouderd, vaak overvol, reden niet vaak genoeg en waren gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal.
De vernieuwing vond (en vindt nog steeds) plaats in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de gemeente Amsterdam begeleidt de uitvoering inclusief de resterende werkzaamheden. Hoofdaannemer is VITAL, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS.
Het budget waarvoor de vernieuwing gerealiseerd is, is 300 miljoen euro. Daarvan betaalden de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amstelveen en Amsterdam 225 miljoen euro. Van die 225 miljoen betaalde de Vervoerregio 95% en de gemeenten 5%. De resterende 75 miljoen euro is betaald door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.