Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Vernieuwing Amstelveenlijn: waarom nodig en wat is er gebeurd?

Laatst bijgewerkt op woensdag 6 januari 2021

De Amstelveenlijn, de voormalige sneltram 51, is vernieuwd. En dat was hard nodig. De lijn was, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams waren verouderd, vaak overvol, reden niet vaak genoeg en waren gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal.

De vernieuwing vond (en vindt nog steeds) plaats in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de gemeente Amsterdam begeleidt de uitvoering inclusief de resterende werkzaamheden. Hoofdaannemer is VITAL, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS.

Het budget waarvoor de vernieuwing gerealiseerd is, is 300 miljoen euro. Daarvan betaalden de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amstelveen en Amsterdam 225 miljoen euro. Van die 225 miljoen betaalde de Vervoerregio 95% en de gemeenten 5%. De resterende 75 miljoen euro is betaald door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Wat hield de vernieuwing in?

  • De voormalige sneltram 51 tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid is omgebouwd naar een veilige, snelle en betrouwbare tramverbinding met als eind-/beginhalte Amsterdam Zuid. Op Zuid kunt u overstappen op het overige openbaar vervoer.
  • Rails, wissels, bovenleidingen en technische systemen zijn vernieuwd of hebben groot onderhoud gekregen.
  • Drie kruispunten – op de Beneluxbaan bij Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan– zijn ongelijkvloers gemaakt en voorzien van een verdiepte ligging.
  • Vier haltes zijn verwijderd: Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij. De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat zijn samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie, met als naam A.J. Ernststraat.
  • Alle overige haltes zijn vernieuwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe lagevloertrams.
  • Tramlijn 5 profiteerde op hetzelfde traject (tussen Zuid en Stadshart) mee met de vernieuwing van de Amstelveenlijn, inclusief de nieuwe tramhaltes.
  • Er ligt een nieuw opstelterrein in de Legmeerpolder.

Ambities op een rij

  • Grotere betrouwbaarheid: een tram die snel en met weinig oponthoud rijdt
  • Veilige en comfortabele haltes
  • Verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming
  • Betere bereikbaarheid van de regio
  • Moderne en comfortabele trams
  • Snelle en overzichtelijke overstap op station Amsterdam Zuid