Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Werkzaamheden aan tramhalte Stadshart

Danielle Opdam | maandag 6 juli 2020
Danielle
maandag 13 juli 2020

Handelsweg dicht vanaf 13 juli i.p.v. 20 juli

Wegens tegenslag bij het vernieuwen van de kabels in de ondergrond zijn we helaas genoodzaakt al vanaf vandaag (maandag 13 juli) de Handelsweg af te sluiten tussen de Beneluxbaan en de Van Heuven Goedhartlaan. Deze afsluiting duurt tot en met zondag 26 juli.

In de komende weken vindt een aantal werkzaamheden op en om tramhalte Stadshart plaats.

  • In de periode 6 t/m 26 juli vernieuwt aannemer VITAL de verkeerslichten bij de Handelsweg/ Van Heuven Goedhartlaan.
  • In de week van 20 t/m 26 juli werkt aannemer Van Gelder aan de perrons van tramhalte Stadshart.

Vernieuwen verkeerslichten bij Handelsweg/ Van Heuven Goedhartlaan

De verkeerslichten bij de Handelsweg/ Van Heuven Goedhartlaan worden van maandag 6 t/m zondag 26 juli vernieuwd. In de eerste twee weken van deze periode vinden voorbereidende werkzaamheden plaats zoals het aanleggen van kabels en leidingen. In de laatste week worden daadwerkelijk de verkeerslichten vernieuwd.

Herstelwerkzaamheden perrons halte Stadshart

Vanaf maandag 20 t/m zondag 26 juli werkt Van Gelder aan het herstellen van de perronhoogte bij tramhalte Stadshart. Aan perron 3 wordt gewerkt van maandag 20 juli tot en met vrijdag 24 juli van 7.00 tot 16.00 uur. In het aansluitende weekend wordt gewerkt aan de perrons 1 en 2. Dit weekend rijden er geen trams, waardoor Van Gelder non-stop kan werken van zaterdag 25 juli 1.00 uur tot maandag 27 juli 5.00 uur. Deze werkzaamheden kunnen geluidsoverlast veroorzaken, ook in de nacht. Van Gelder zet kleine machines zoals een mobiele kraan en mini shovel in. Er wordt zo veel mogelijk gewerkt met geluidarm gereedschap.

Verkeersmaatregelen VITAL en Van Gelder

Gedurende drie weken is halte Stadshart alleen bereikbaar via het Handelsplein. Tevens worden fietsers en voetgangers in deze periode omgeleid via het Handelsplein. Fietspaden rondom de kruising Handelsweg/ Van Heuven Goedhartlaan zijn tijdelijk versmald.

Op woensdag 8 en donderdag 9 juli is de bushalte Stadstuinen voor de lijnen 171 en N84 (richting Amsterdam) niet bereikbaar. De bussen stoppen dan bij halte Binnenhof. De Q-park garage Handelsplein blijft bereikbaar via een omleiding.

In de week van maandag 20 t/m zondag 26 juli worden de verkeerslichten daadwerkelijk vervangen en is de Handelsweg  tussen de Beneluxbaan en de van Heuven Goedhartlaan daarom volledig afgesloten. Er zijn omleidingsroutes van kracht. Autoverkeer wordt in twee richtingen omgeleid via de Oranjebaan. Er zijn verkeersregelaars aanwezig, omdat de verkeerslichten buiten werking zijn en de tram wel blijft rijden (uitgezonderd het weekend van 25/26 juli).

Op zaterdag 25 en zondag 26 juli rijdt tram 5 tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart niet. Pendelbus 45 verzorgt dan de verbinding tussen Station Zuid en Busstation Amstelveen. De bushaltes liggen nabij de tramhaltes. Vanaf tramhalte Stadshart is de bushalte Stadstuinen aan de Van Heuven Goedhartlaan de dichtstbijzijnde bushalte. Op maandagochtend 27 juli om 5.35 uur rijden tram 5 en 6 weer conform dienstregeling.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 juli 2020 | 13:59

Mirla

wanneer is de beneluxbaan weer open voor verkeer richting stadshart en bovenkerk? Het is bijna onmogelijk om bv naar het afvalstation te komen

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
27 juli 2020 | 10:43

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Mirla: Sinds vanochtend zijn die afsluitingen voorbij.

Schrijf een reactie
+1
14 juli 2020 | 10:19

anoniem

Op de impressies bij het begin van dit project zijn allemaal mooi afwerkte tunneltjes en viaducten te zien. Bij haltes als onderuit en oranjebaan zijn de onderdoorgangen nu echter nauwelijks afgewerkt, er hangen hier ook zelfs nog de oude halteborden van M51.

Wanneer en door wie worden de onderdoorgangen aangepakt?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 juli 2020 | 11:20

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: De onderdoorgangen worden nog aangepakt, maar wanneer is nog niet bekend.

Schrijf een reactie
+1
14 juli 2020 | 13:52

anoniem

Het zal dan tijd worden dat deze aangepakt en afgewerkt worden. Vreemd dat het projectteam dit niet weet. Nu zijn bij onderhandelen de oude halte Marne en Amstelveen Centrum de muren behoorlijk beklad en onguur. Dit doordat er ook geen camera’s meer hangen. Slechte zaak en de gemeente doet na vele meldingen niks!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
15 juli 2020 | 14:41

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Er vindt hierover nog overleg met VITAL plaats. Op dit moment is er nog geen planning bekend. Maar een ding is zeker: ze zullen worden opgeknapt en zodra we weten wanneer, wat de werkzaamheden precies inhouden en welke hinder het geeft berichten we erover op onze website.

Schrijf een reactie
+1
16 juli 2020 | 18:13

anoniem

Heel fijn Wendy, en ik bedoelde natuurlijk onder anderen inplaats van onderhandelen (automatische woorden spelling).

Schrijf een reactie
0
+1
10 juli 2020 | 16:59

anoniem

Bijft de Q-park Handelsplein bereikbaar?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
13 juli 2020 | 16:32

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Ja, die blijft bereikbaar. Op woensdag 8 en donderdag 9 juli is er wel een omleiding.

Schrijf een reactie
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
13 juli 2020 | 16:32

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Ja die blijft bereikbaar.

Schrijf een reactie
+1
9 juli 2020 | 20:04

anoniem

Wordt de reisinformatie gelijk aangepakt? Bij halte Stadshart blokkeren de vertrektijdeninfo zelfs elkaar. ??‍♀️

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
13 juli 2020 | 16:40

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: In de zomer van vorig jaar is halte Stadshart vernieuwd en zijn er ook nieuwe reisinformatieborden geplaatst. Mocht daar iets niet goed mee zijn dan kunt u dit het beste doorgeven aan GVB Klantenservice.

Schrijf een reactie
+1
13 juli 2020 | 20:02

anoniem

Er valt door heel weinig mensen nog amper iets te begrijpen van die plaatsing van de actuele Dynamische Reis Informatie Systeem (DRIS) borden. Ik hoop de afkorting daarvan goed te hebben hahaha! De een zegt dat de VRA dit beslist en de andere het GVB en/of de gemeente Amsterdam. De posities van de oude borden op de oude Amstelveenlijn waren veel beter. De plaatsing van de displays van de NS hangen ook op een onzichtbare lijn over de breedte van de stations. Hopelijk worden de nieuwe borden wel onderhouden omdat dit voor de ombouw zeer onder de maar was!

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 10:49

anoniem

Hallo Wendy, het projectbureau Amstelveenlijn is de partij die verantwoordelijk is geweest dat de DRISS (heten ze zo) op krankzinnige manieren zijn geplaatst. Zij hebben de haltes en de inrichting ontworpen toch? Flauw dat naar de klantenservice van GVB gewezen wordt, die gaan niks doen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
14 juli 2020 | 11:06

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Het dynamische reisinformatie systeem (DRIS) is in beheer bij GVB en de reisinformatie wordt geleverd door GVB. Als dat niet goed werkt kan contact worden opgenomen met de klantenservice van GVB. Ik meende te lezen in de reactie van Anoniem van 9 juli 8.04 PM dat de DRISSEN zelf niet goed werkten, maar het ging dus over de zichtlijnen. Daarvoor moet men inderdaad niet bij GVB zijn (al mag u uw klacht daar uiteraard wel altijd melden). Het is aan de Vervoerregio om te besluiten of er ook aanpassingen uitgevoerd moeten worden aan de locatie van de borden. Voorlopig laten wij de reisinformatieborden echter staan zoals ze staan.

Schrijf een reactie
+1
14 juli 2020 | 12:22

anoniem

Wendy, jullie worden al bijna een jaar op de hoogte gesteld dat de plaatsing van die DRISS systemen niet goed verloopt. Het begon met halte Stadshart in 2019. Er vindt geen herijking plaats, alles gaat op dezelfde manier door. De VRA die blijft zeggen we laten ze zo voorlopig zo staan en nog erger: er komen er lekker nog veel meer bij die ook zo worden neergezet. Dat is namelijk al gebeurd. Herstelwerkzaamheden, worden zo alleen maar duurder en duurder. Ik schrik best wel van starre houding van de VRA/Projectbureau Amstelveenlijn hierin. Ik ben echt benieuwd: waarom doen jullie dit zo?

Schrijf een reactie
0
+1
14 juli 2020 | 13:47

anoniem

Wendy, dat proberen wij mensen al de hele tijd (ook geruime tijd voor 9 juli 8:04) duidelijk te maken dat er niet bij het GVB aangeklopt moet worden voor de plaatsing van de DRISS borden. Ik vindt het moeilijk om te zeggen maar een projectbureau al deze hoort dat toch te moeten weten?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
20 juli 2020 | 12:10

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Ik kan me voorstellen dat het zo overkomt. Het lijkt me misschien eenvoudig ‘zet die paal even op een andere plek’, maar dat is het helaas niet. Voordat zo’n paal en alle bijbehorende kabels en leidingen überhaupt aangelegd worden is er al een heel proces doorlopen. Zonder dat helemaal uit de doeken te doen: bij een aanbestedingsproject als de Amstelveenlijn probeer je op voorhand alles wat gebouwd moet worden samen te vatten in contractuele eisen. Eisen die onder andere door beheerders en vervoerder aangeleverd worden. Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met het ontwerp op basis van die eisen. Ook dat gaat in stappen met uiteindelijk een uitvoeringsontwerp. Dat uitvoeringsontwerp wordt gebouwd. Wat betreft de haltes van tram 5, die zijn allemaal (uitgezonderd Kronenburg en Zonnestein) in de zomeroperatie van 2019 vernieuwd. Vanaf toen zag je inderdaad hoe de reisinformatiezuilen daadwerkelijk op de halte staan en kwamen er ook opmerkingen over de positie van de palen. Die palen staan echter conform een contracteis. Dan kunnen wij niet zo maar zeggen: zet ze maar even op een andere plek. En ja, ondertussen is VITAL doorgegaan met het vernieuwen van de andere haltes, anders komt het werk niet op tijd af en rijdt er in december 2020 geen nieuwe tram. Om de palen in de toekomst eventueel op een andere plek te plaatsen gaat Eigendom en Beheer van Metro en Tram dit najaar een nieuw programma van eisen opstellen, waarna de Vervoerregio Amsterdam er een besluit over moet nemen: wel of niet aanpassen. Bij de Uithoornlijn hebben we inmiddels maatregelen genomen om eenzelfde plaatsing van de palen te voorkomen.

Schrijf een reactie
+1
20 juli 2020 | 14:06

anoniem

Beste Wendy, met alle respect. Dit soort zaken horen in de ontwerpfase naar voren te komen. Het is de 21e eeuw, we hebben computers die heeeuuule gedetailleerde modellen kunnen maken. Jullie zetten een bepaald soort DRIS neer, die op een bepaalde manier uitgelijnd wordt. Nog voordat één schep de grond in ging hadden jullie moeten concluderen dat dit niet goed zou gaan.

Daarom heb ik het idee dat er iets anders speelt: in de ontwerpfase is van de R-net DRIS uitgegaan. Daarmee hadden we dit probleem niet gehad. Het scherm en de klok hangt bij het R-net model volledig langs de paal in plaats van dat ie er deels op staat. Zowel de klok als het scherm zouden perfect zichtbaar zijn binnen jullie huidige uitlijning van bovenleiding, verlichting en DRIS’en. Anders is deze fout onbegrijpelijk als je de systematiek bekijkt waarmee de DRIS installaties verkeerd zijn neergezet.

De oplossing lijkt relatief simpel: gebruik de R-net DRIS in plaats van de Amsterdamse. Haal de laatste weg en gebruik die ergens anders in de stad. Je hoeft dan ook niet tot complexe operaties over te gaan zoals haltes opbreken, bekabeling en leidingen te verplaatsen. Als je naar deze foto kijkt is het niet heel lastig om te zien wat ik bedoel: https://imgur.com/ZOlfPtc

In tijden waarin we constant horen dat iedere euro maar 1 keer kan worden uitgegeven, er regelmatig besparingen op ov plaatsvinden en jullie altijd de goedkoopste optie kiezen zijn dit soort grove fouten vrij schandalig. Hoeveel het wel niet gaat kosten om deze grap te corrigeren en hoe zonde het wel niet is om niks te doen.

Ik snap dat je puur een doorgeefluik bent, dus dit is helemaal niks persoonlijks naar jou toe.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?