Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Proefbedrijf in aantocht: generale repetitie voor lijn 25

Wendy van der Meulen | woensdag 25 november 2020
Wendy

Met de herlancering van de Amstelveenlijn in zicht is de OTO-fase in volle gang. Tijdens dit ‘Opleiden, Trainen en Oefenen’ leidt GVB de bestuurders op om op lijn 25 te kunnen werken – inclusief een laatste generale repetitie. Deze gaat van start op maandag 30 november.

Hoe is het om op de vernieuwde Amstelveenlijn te rijden, in nieuwe trams, de hele dag door? Dat gaan we straks allemaal beleven, vanaf 13 december. Voor het zover is, zet iedereen achter de schermen de laatste puntjes op de i. GVB startte in oktober met OTO, het opleiden van circa driehonderd bestuurders, en het trainen en oefenen in de praktijk met de spiksplinternieuwe 15G trams op de nieuwe lijn 25.

Generale repetitie

“Na OTO start een laatste testfase: het ‘proefbedrijf’. Hierin doen we een generale repetitie voor de exploitatie van lijn 25”, vertellen implementatiemanager Ronald van der Meer en testmanager Folco Verlinden van GVB. “We rijden voor het eerst met de nieuwe trams op de vernieuwde lijn: de hele dag door, met acht gekoppelde voertuigen, precies volgens de nieuwe dienstregeling, non-stop op en neer tussen Westwijk en Zuid. Met andere woorden: zoals het straks zal gaan in de dagelijkse praktijk, maar nog zonder reizigers.”

Achter de schermen

Vrijwel alle afdelingen van GVB zijn betrokken bij het proefbedrijf, vervolgen de heren. “Dat trambestuurders nodig zijn, zal voor iedereen helder zijn. Maar ook achter de schermen werken heel veel mensen mee. Bijvoorbeeld de verkeersleiding voor bijsturing als dat nodig is. Zo ook de storingsdienst van de voertuigen. En de storingsdienst van de infrastructuur, als er iets misgaat bij een wissel of een lift. En de collega’s van het facilitair bedrijf, om het opstelterrein te bewaken en ervoor te zorgen dat alles werkt – inclusief de koffie! – op de eindpunten. Andere zaken en afdelingen, die tijdens het proefbedrijf een cruciale rol spelen, zijn de dienstregeling als basis voor de reisinformatie, IT-ondersteuning bij storingen, de klantenservice en operationele processen zoals zandtanken en rangeren.”

Het proefbedrijf start op maandag 30 november en duurt t/m zaterdag 12 december.
Het proefbedrijf start op maandag 30 november en duurt t/m zaterdag 12 december.
Foto: Ge Dubbelman

Twee weken

Het proefbedrijf duurt twee weken. Het gaat van start op maandag 30 november, in alle vroegte, rond 05.00 uur, en loopt door tot en met zaterdag 12 december. Ronald en Folco weer: “De reizigers willen een betrouwbare verbinding tussen Amstelveen en Amsterdam. Om die te realiseren moeten alle afdelingen gecoördineerd samenwerken. Dát is wat we gaan oefenen in het proefbedrijf, tussen 30 november en 12 december.

Storingen in scène

Het proefbedrijf is niet hetzelfde als de testritten die tot nu toe zijn gedaan, benadrukken de heren. “Dat waren losse ritten. Maar tijdens het proefbedrijf rijden we alsof de lijn al echt in gebruik is. Wel zetten we een aantal storingen in scène, terwijl wij dus ‘gewoon’ rijden. Bijvoorbeeld: een tram komt niet van zijn plek. Of we moeten de lijn inkorten omdat er een breuk in de bovenleiding zit. Het nut hiervan is dat we met zijn allen kunnen kijken hoe we zulke situaties oplossen. Zijn alle procedures duidelijk en compleet? Weet iedereen wat hij moet doen? Hoe lang duurt het voordat een storing is opgelost?”

Leren, leren, leren

Ronald en Folco benoemen hier de kern van waar een proefbedrijf voor bestemd is: leren, leren, leren. “Zo’n stresstest maakt ons duidelijk hoe de trams en de lijn zich gedragen. Hoe is de punctualiteit? Hoe is de communicatie met de verkeersleiding? Hoe voorkomen we uitval? Is de opleiding van de bestuurders goed genoeg geweest of moeten we daar nog nadere instructies voor regelen?”

Van niets naar iets

Tot slot: hoe is het om zoiets als dit in de steigers te zetten en straks volop mee te maken? Folco: “Een enorme en mooie uitdaging. Vooral het omschakelen van niets naar iets: nu is het nog op stil op de lijn, en zo meteen rijden er hele dagen weer trams.” Ronald: “Helemaal mee eens. En de schaalgrootte! Al met al werken er in die twee weken voor en achter de schermen honderden collega’s mee aan het proefbedrijf. Da’s als een orkest: het moet allemaal in harmonie zijn.”

Rechts op de foto implementatiemanager Ronald van der Meer en links testmanager Folco Verlinden van GVB.
Rechts op de foto implementatiemanager Ronald van der Meer en links testmanager Folco Verlinden van GVB.
Foto: Ge Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 december 2020 | 16:24

Bjørn

Rdt er in de testperiode niet getest met “passagiers” zoals bij de Noord-Zuidlijn ?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 december 2020 | 17:36

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Bjorn: We weten daar bijna meer over. Houd onze website of social media in de gaten.

Schrijf een reactie
+1
1 december 2020 | 15:36

Nico

Het proefbedrijf duurde nog geen dag met als sluiting een versporing bij station zuid (in korte tijd de zoveelste daar).
En vandaag geen tram gezien, als dit de voortekenen zijn van het beter functioneren dan de 51, dan hou ik mijn hart vast.

Schrijf een reactie
0
+1
1 december 2020 | 17:09

OVrVaak_reiziger

Beste projectleiders van de vernieuwing Amstelveenlijn,

Wat Nico aangeeft zijn er geregeld ontsporingen daar geweest en dus ook gisterenavond weer. Over de betrouwbaarheid wat Nico lijkt aan te geven, twijfelen ik en vast ook heel veel andere reizigers terecht hier over.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 december 2020 | 17:34

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@OVrVaak_reiziger: Tijdens het proefbedrijf – de generale repetitie – worden zoveel mogelijk verstoringen en scenario’s getest. Gepland. Maar helaas soms ook ongepland, zoals gisteravond. De oorzaak wordt uiteraard goed onderzocht. Het heeft er wel voor gezorgd dat direct de scenario’s voor een dergelijke verstoring beproefd kon worden.”

Schrijf een reactie
+1
30 november 2020 | 02:03

Martijn Roos

Allen, de vaste volgers, liefhebbers.. Nog 5 uurtjes te gaan, dan gaat Lijn 25 van start. Na een ombouw vernieuwing de Amstelveemlijn in 19 maanden tijd, komt de tram weer terug van Lijn 51 naar Lijn 25. waren het 19 maanden terug nog de S1-S2 en S3 Metro-Sneltramwagens, per nu nemen de gloednieuwe 15G Tramvoertuigen de lijn exploitatie over. Vanaf deze plaats dank, aan het projectteam vernieuwing Amstelveenlijn, aannemer VITAL, de VRA, Gemeente, Amsterdam, Amstelveen en GVB , alle 32 Personen vervoerders Tram die van start gaan om per vandaag , maandag 30 november 2020 Lijn 25 een mooi succes te gaan maken..
En tenslotte, is het vandaag, maandag 30 november 2020, precies 30 jaar terug, dat de oude Amstelveenlijn geopend werd op de halte Uilenstede, werd toen door de burgermeesters van Amsterdam en Amstelveen het sein op groen gezet. Van harte gefeliciteerd, met het 30 jarige jubileum Amstelveenlijn🎂

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
30 november 2020 | 09:39

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Martijn Roos: Kleine nuancering, het proefbedrijf van lijn 25 is vandaag gestart. Op zondag 13 december start lijn 25 officieel met rijden.

Schrijf een reactie
+1
30 november 2020 | 09:43

Nick

Tram 25 rijdt pas zondag 13 december voor reizigers.

Schrijf een reactie
0
+1
27 november 2020 | 11:42

Jeff

Heb regelmatig de laatste metro naar Amstelveen gepakt. De vertrektijd van de laatste bus 55 waren ook zo aangepast dat ik met de laatste metro nog thuis kwam. Dit lijkt helaas niet meer te kunnen met tram 25 wat ik wel jammer vindt. Met vertraging is de metro daarvoor al een probleem. Is dit tijdelijk met corona of gaat dit zo blijven. Als dit blijft kan er tenminste een alternatief in de late uren komen (vooral Waardhuizen omdat hier een paar jaar geleden de nachtbus ook al is weggehaald)?

Voorstellen:
zoals al eerder gezegd laatste tram 5 met passagiers t/m westwijk en dan door naar opstelterrein
bus in late uren die traject van bus 55 volgt (evt. nachtbus). lijkt me niet verkeerd een nachtbus van zuid, vooral als zuid het nieuwe centraal moet worden.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 december 2020 | 13:02

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Jeff: We geven uw opmerking door aan GVB. Zij zijn verantwoordelijk voor het vervoerplan. U kunt vanaf nu deze suggesties rechtstreeks doorgeven aan de GVB Klantenservice. Dan kunnen zijn het intern doorsturen naar de juiste afdelingen.

Schrijf een reactie
+1
26 november 2020 | 11:46

KLAASVANDIJK

jastoptdetramookophetalmerestatsjon

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
26 november 2020 | 11:52

Danielle Opdam | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Klaasvandijk: de tram stopt niet op almere station. De tramlijn 25 rijdt van Amsterdam Zuid naar Amstelveen Westwijk en vice versa.

Schrijf een reactie
+1
25 november 2020 | 21:52

A J

Gaaf die nieuwe trams en de lijn is ook erg mooi geworden vooral Sportlaan is schitterend met al die verlichting in de bak. Fijn dat de trams binnenkort echt gaan rijden, kan niet wachten. Veel succes met de laatste test loodjes !

Schrijf een reactie
0
+1
25 november 2020 | 15:24

Joop

En wat zijn ze mooi die trams: mooi gestroomlijnd en mooi zilvergrijs met een subtiel rood accentje.

Schrijf een reactie
0
+1
25 november 2020 | 10:34

Michiel

En als er passagiers mee mogen de bewoners uitnodigen die langs de route van de eerder opgeheven lijn 25 uitnodigen….

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?