Nieuwe tevredenheidsmonitor: 89% is tevreden
Na de grootschalige non-stop weekendwerkzaamheden van 14 en 15 maart hebben wij in de postcodegebieden langs de Amstelveenlijn in Buitenveldert en grote delen van Amstelveen een nieuwe tevredenheidsmeting verstuurd naar 506 omwonenden. Hoe (zeer) tevreden of ontevreden is men? En wat waren de aanbevelingen?
Bijna de helft (44%, 221 reacties) nam even de tijd om de monitor in te vullen. Was bij de vorige meting eind 2019 82% van de respondenten tevreden dan wel zeer tevreden, in onze laatste meting is dat gestegen naar 89%! Een mooie positieve lijn die we hopen vast te houden tot einde van het project. De precieze verdeling was:
- 11% ontevreden
- 41% tevreden
- 48% zeer tevreden
Tevredenheid over veel zaken
Wat gaven omwonenden als motivatie op voor de keuze van tevreden of zeer tevreden? Grotendeels is dat samen te vatten met de volgende reacties: “Er wordt hard gewerkt en je ziet hoe het vordert”, “Er is wel overlast, maar duidelijke en tijdige communicatie”, “Het verkeer kan redelijk tot goed doorgang vinden”, ”Weinig overlast ondanks enorme klus”, “(Bijna) alle planningen worden gehaald”, “Vervangend vervoer is goed geregeld”, “Vriendelijke, nette medewerkers” en “Het wordt mooi”. De aanbeveling was vooral “Ga zo door!”.
anoniem
Is er kans naar een shuttle-service tussen Amstelveen Stadshart en Westwijk? Omdat de halte Amstelveen Centrum verwijdered is, wordt het waarschijnlijk leuk zijn om een 20-min of half-uurs dienst te hebben die naar of via de halte Stadshart rijdt. Als dat niet kan is er alleen de niet-vertrouwbare bus.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Dat ligt niet in de lijn der verwachtingen. Dat zal alleen zo zijn als er een calamiteit is op het noordelijke spoor. Met de nieuwe zuidelijke spoorboog bij Stadshart kan tram 25 dan alsnog blijven rijden tussen Westwijk en Stadshart.
Schrijf een reactieanoniem
Het ziet er netjes uit allemaal en kan haast niet wachten tot alles klaar is.
https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/
Wel nog een vraag welke sporen (op de foto’s te zien) gebruikt gaan worden voor de richting Uithoorn?
Schrijf een reactieThijs
Het ziet erg mooi uit allemaal!
https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/
Is weer even wat anders dan al dat geklaag en ik heb er heel veel begrip voor dat dit allemaal zo goed als haalbaar is in deze tijden’
Wel nog even een vraag over welke sporen er gebruikt gaan worden voor de richting Uithoorn? (zie de foto’s op Flickr)
Vriendelijke groet en veel succes nog met het project!
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Thijs: Fijn om te horen! De twee hoofdsporen aan de westkant van het opstelterrein (dus die het dichtst bij de kassen liggen) worden doorgetrokken richting Uithoorn. Hiervoor is ruimte gereserveerd op het opstelterrein.
Schrijf een reactieanoniem
Inderdaad erg netjes allemaal. Regio Amsterdam zou meer van dit soort moderne tramlijnen kunnen gebruiken. Mooi alternatief wanneer een metro te duur is.
Toch één puntje geklaag en iets dat ik al eerder heb opgemerkt:
https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/49800516163/
Het plaatsen van schermen met reisinformatie bovenop palen is inmiddels een terugkerend thema. Hoewel prima te lezen vanuit het perspectief van deze foto, wordt het zicht op de vertrektijden wel geblokkeerd als je er recht op komt lopen. Je moet dan ook weer hier voorbij de palen, en vervolgens tussen de palen heen kijken.
Het is lastig voor te stellen dat dit niet beter kan.
Schrijf een reactieHenk
Idd,
Voor de ombouw stonden de actuele reisinformatie panelen lijnrecht tegen over elkaar en op een vaste plek op de helft van de perrons.
Heel vreemd hoe de situaties nu zijn.
Vriendelijke groet!
Schrijf een reactieanoniem
De zuilen met vertrektijden worden uitgelijnd met overige palen en masten, maar daarbij lijkt men te vergeten dat die schermen van twee kanten zichtbaar moeten zijn. Op deze manier worden ze aan één kant geblokkeerd. Wat het probleem groter maakt is dat de nodige zuilen met vertrektijden vrijwel bovenop andere palen en masten geplaatst worden zoals hierboven te zien is. En dat met al die ruimte…
Ik vraag me toch af waarom deze meldingen genegeerd worden en men in de tussentijd gewoon doorgaat met het plaatsen van steeds meer schermen op deze manier. Niet heel ov-gebruikersvriendelijk en zonde als het na afloop weer allemaal gecorrigeerd moet worden. Als dat al gebeurt.
Schrijf een reactieHenk
Wat de laatste persoon al aangaf is dat deze berichten compleet genegeerd worden
Erg jammer!
Schrijf een reactieAlain
Ik vraag me toch af of die leesbaarheid wel zo’n probleem gaat zijn. Alleen als je zó aan komt lopen dat je zowat recht op dit rijtje palen af komt lopen, zal een deel van het scherm geblokkeerd zijn. Maar ik denk dat de meeste mensen dat niet zullen doen, en een pad zullen bewandelen in de lengterichting van de positie van de fotograaf. Dan moet de leesbaarheid van dit bordje geen probleem zijn.
Maar goed, iemand zou zich geroepen moeten voelen dat in de praktijk te gaan testen. Ik ga dat om voor de hand liggende redenen even niet doen (ik woon niet in de buurt).
Schrijf een reactieanoniem
Beste Alain, goede vraag. Ik ben op meerdere haltes langs de vernieuwde lijn geweest en die zuilen staan op een aantal punten echt ongelukkig. In het geval van de bovenstaande foto is dat ook het geval. Als je vanuit de richting waar de andere twee masten staan komt lopen, worden de vertrektijden tot vrijwel het laatste moment geblokkeerd en moet je er omheen lopen wil je de informatie kunnen aflezen. Terwijl de eerste ingang naar de halte voor die twee masten ligt.
Hier zie je dat goed terug: https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/49800516173/in/photostream/
Het is hoe dan ook niet prettig dat die zuilen zo dicht op andere objecten geplaatst worden. Als het niet mogelijk is om vanuit beide richtingen vrij zicht te creëren zou er over nagedacht moeten worden of dit ontwerp wel zo handig is. Moeten er misschien zuilen komen met vertrektijden op slechts één kant die aan weerszijden van obstructies geplaatst kunnen worden? Het is maar een idee.
Schrijf een reactieAlain
Dank, dat ziet er inderdaad onhandig uit.
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@allen: Mede naar aanleiding van eerdere meldingen die wij onder andere via onze website hierover hebben gekregen wordt geïnventariseerd op welke haltes dit speelt en hoe dit eventueel te wijzigen. Op basis van deze inventarisatie zal er door de Vervoerregio een besluit worden genomen of er ook aanpassingen uitgevoerd moeten worden. Voorlopig laten wij de reisinformatieborden dan ook staan zoals ze staan.
Schrijf een reactieanoniem
Wat een slecht verhaal.
Schrijf een reactieanoniem
Toch even een toevoeging op het bovenstaande: er is duidelijk sprake van een ontwerpfout. Iets dat gemist of genegeerd is op de tekentafel. Het meest bizarre vind ik nog wel dat er na de eerste paar meldingen helemaal geen correctie of bijsturing plaatsvind. Nee, alle betrokken partijen gaan zelfs bij nieuwe werkzaamheden gewoon op dezelfde voet verder. Uit dit antwoord proef ik eigenlijk geen welwillendheid om hier verandering in te brengen of gemaakte fouten te corrigeren. Jullie zien wel. Zonde dat er bakken met geld wordt geïnvesteerd in apparatuur en dit vervolgens de uitvoering is.
Schrijf een reactieDennis
Inderdaad,
Het is op de foto’s via Flickr duidelijk te zien dat die masten met acute reisinfo verkeerd geplaatst zijn! Waarom moet hier dan nog over worden nagedacht? Ik neem het de medewerkers die onder andere de beantwoording op dit forum voor rekening nemen ook niets kwalijk. Deze mensen bepalen immers ook niet. Helaas krijgen die van alles over zich heen en moeten het allemaal maar zien te beantwoorden niet waar?
Schrijf een reactieanoniem
^Langs de hele Amstelveenlijn worden zuilen met vertrektijden gebruikt naar Amsterdams ontwerp in plaats van R-net. Dit ontwerp heeft schermen die deels bovenop de zuil staan in plaats van dat ze eraan hangen. Daar zit de crux.
Schermen met vertrektijden in R-net-huisstijl hangen namelijk aan de zuilen. Bij dat ontwerp kan je de zuil waaraan het scherm hangt zonder problemen uitlijnen met bovenleidingmasten, lantarenpalen, noem maar op. Het scherm met informatie hangt daar dan alsnog vrij en volledig in het zicht.
Met het Amsterdamse model wordt bij diezelfde uitlijning een deel van het scherm geblokkeerd. Die moet dus met zuil en al stapje naar voren worden gezet ten opzichte van andere palen. Dat gebeurt alleen niet.
Op dit plaatje zie je het verschil tussen beide ontwerpen mooi terug en ook gelijk waar het probleem met de Amsterdamse variant zit.
https://i.imgur.com/qOKW8vF.jpg
Qua uitlijning is met het rechter R-net-model rekening gehouden terwijl het Amsterdamse model (links) wordt neergezet. Tenminste, zo komt het over. Het is zodoende raar dat ‘geïnventariseerd’ moet worden bij welke haltes dit speelt want het antwoord is heel simpel: overal. Alleen de mate waarin het storend is varieert, maar ideaal is de plaatsing dus nergens.
Schrijf een reactieanoniem
@anoniem, om bij Amstelveen centrum te komen moet je overstappen bij ouderkerkerkaan op bus 365 (rijd frequent rechtstreeks naar busstation) of op bus 174 (stopt op binnenhof en busstation). Als de bus en tram een beetje goed aansluiten zal dat geen probleem moeten zijn.
Schrijf een reactieanoniem
Lijn 365 of 356??
Schrijf een reactieanoniem
@anoniem, haha oeps, lijn 356
Schrijf een reactieanoniem
Off-topic: hoe gaat het met de levering van 15G-trams? Ik lees net dat de nieuwe Utrechtse trams, ook geproduceerd door CAF, niet op tijd geleverd kunnen worden omdat de fabriek dankzij de coronacrisis dicht is.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Terechte vraag! We raden je aan om de website van GVB in de gaten te houden: over.gvb.nl, en hun Twitter account @GVBnieuws. Updates over het nieuwe materieel volgt als eerste via deze kanalen.
Schrijf een reactieanoniem
Op die kanalen wordt in zeven talen gezwegen wat de nieuwe trams betreft. Dat is dan ook de reden dat ik het hier om meer informatie vraag. De laatste update is van 20 februari over de levering van een nieuwe 15G-tram. Het laatste inhoudelijke nieuws is van 8 januari toen GVB de eerste 15G-tram heeft voorzien van R-net-stickers. Het lijkt me sterk dat er sindsdien geen ontwikkelingen meer zijn geweest.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Zeer binnenkort volgt er meer informatie over de 15G tram.
Schrijf een reactieMartijn Roos
@anomien, Ik vind op de website over gvb.nl geen laatste update van 20 februari jl. Het laatste wat ik terug vind is https://over.gvb.nl/nieuws/onderhoud-nieuwe-15g-trams/ 30 oktober 2019. Misschienkun je de link er bij voegen, van 20 februari jl.
Schrijf een reactieNico
@Martijn, even kijken in de tijdlijn van Twitter.
Schrijf een reactiehttps://twitter.com/gvbnieuws
Tram met grootwagennummer 3008 is toen geleverd.
Dus er zijn er nu 8, daar gaat geen dienstregeling mee gehaald worden.
Maar het is nog geen December.
Martijn Roos
Aangekomen op onze HWR in Diemen; weer een gloednieuwe #15G tram. Hier zie je Grootwagennummer 3008 op de dieplader van de transporteur staan. Meer weten over het transport of ander #15G tram nieuws teruglezen, check: http://gvb.nl/nieuwetram
Deze link inderdaad.
Schrijf een reactieanoniem
Wanneer (welke datum) is de eerste (test) tram te vinden op het traject Oranjebaan/Stadshart- Westwijk v.v?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Naar verwachting zal dit in het najaar zijn. We hopen eind mei meer duidelijkheid over de planning te kunnen geven.
Schrijf een reactieanoniem
Voor de lezers die het interessant vinden:
In het kader van transparantie en open communicatie heeft GVB de oude informatiepagina van de 15G-tram stilletjes gewijzigd. De nieuwe tram komt voorlopig niet in passagiersdienst en maakt pas eind 2020 z’n debuut op lijn 25. Eerst zou de 15G-tram de tweede helft van 2019 gaan rijden op bestaande lijnen. Die datum is meerdere keren opgeschoven. Geen update of het verder goed gaat met de bouw en de levering op schema ligt vanwege corona.
https://over.gvb.nl/nieuwe-15g-trams/
Schrijf een reactieAlain
Je klinkt bijna alsof je daarover verbaasd bent.
Schrijf een reactieanoniem
Dan hebben jullie vast niet onderzocht in het gebied rond de werkterreinen op de Middenwaard (Turfschip/Gondel). Waar niet wordt gecommuniceerd. En wel veel overlast is. En waar die overlast, ruim twee weken nadat de ontheffing verlopen is, door blijft gaan. En waar we niets meer aan de vernieuwde Amstelveenlijn hebben, omdat de *twee* haltes op loopafstand *beiden* zijn opgeheven.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: De postcode 1186 van de wijken Waardhuizen en Groenelaan waren onderdeel van deze meting.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: De postcode 1186 van de wijken Waardhuizen en Groenelaan was onderdeel van deze meting.
Schrijf een reactie