Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Nieuwe tevredenheidsmonitor: 89% is tevreden

Wendy van der Meulen | woensdag 15 april 2020
Wendy

Na de grootschalige non-stop weekendwerkzaamheden van 14 en 15 maart hebben wij in de postcodegebieden langs de Amstelveenlijn in Buitenveldert en grote delen van Amstelveen een nieuwe tevredenheidsmeting verstuurd naar 506 omwonenden. Hoe (zeer) tevreden of ontevreden is men? En wat waren de aanbevelingen?

Bijna de helft (44%, 221 reacties) nam even de tijd om de monitor in te vullen. Was bij de vorige meting eind 2019 82% van de respondenten tevreden dan wel zeer tevreden,  in onze laatste meting is dat gestegen naar 89%! Een mooie positieve lijn die we hopen vast te houden tot einde van het project. De precieze verdeling was:

  • 11% ontevreden
  • 41% tevreden
  • 48% zeer tevreden

Tevredenheid over veel zaken

Wat gaven omwonenden als motivatie op voor de keuze van tevreden of zeer tevreden? Grotendeels is dat samen te vatten met de volgende reacties: “Er wordt hard gewerkt en je ziet hoe het vordert”, “Er is wel overlast, maar duidelijke en tijdige communicatie”,  “Het verkeer kan redelijk tot goed doorgang vinden”, ”Weinig overlast ondanks enorme klus”, “(Bijna) alle planningen worden gehaald”, “Vervangend vervoer is goed geregeld”, “Vriendelijke, nette medewerkers” en “Het wordt mooi”. De aanbeveling was vooral “Ga zo door!”.

Niet alleen het harde doorwerken wordt gewaardeerd, ook de vriendelijkheid van de medewerkers zorgt voor tevredenheid.

Niet alleen het harde doorwerken wordt gewaardeerd, ook de vriendelijkheid van de medewerkers zorgt voor tevredenheid.

Foto: Gé Dubbelman

Verkeershinder meest vervelend

De rode draad uit de reacties van ontevreden bewoners is dat men de verkeershinder eigenlijk als meest vervelend ervaart. Reacties variëren van “Hele lange wachttijden bij sommige stoplichten”, “Er wordt totaal niet aan fietsers gedacht”,  Voor fietsers elke dag een nieuwe verrassing” en “Opbrekingen worden niet aangekondigd en blijven lang bestaan”. De zaken die genoemd werden zijn niet nieuw voor ons. Waar het binnen onze mogelijkheden lag hebben we eerder al verbeteringen doorgevoerd, maar bouwen zonder hinder gaat helaas niet. Gelukkig komen we in de fase dat er steeds meer werkzaamheden gereedkomen en de bijbehorende omleidingen (vanuit ons project) in ieder geval stukje bij beetje verleden tijd worden.

Dalende lijn ontevreden, stijgende lijn zeer tevreden

In november 2018 hebben we voor het eerst de tevredenheidsmonitor ingezet. Toen was 13% ontevreden, 73% tevreden en 14% zeer tevreden. In mei 2019 zagen we bij een volgende meting een piek in de ontevredenheid, 38% was ontevreden. Heel begrijpelijk gezien de weekenden die daar aan vooraf gingen met 24/7 grootschalige werkzaamheden en de veranderingen in het openbaar vervoer en op de weg. Onze gigantische zomeroperatie had dat kunnen versterken, maar het omgekeerde is gebeurd: de tevredenheid nam toe en de ontevredenheid af bleek uit de meting van augustus 2019. En die trend zet zich anno nu nog steeds door. Een mogelijke verklaring hiervoor op  basis van de reacties is dat hard werken onder alle condities (hitte, regen, storm, corona) met zichtbare resultaten respect afdwingt. Ook het (meestentijds) halen van de planning en de waardering voor onze communicatie dragen bij aan de huidige 89% tevredenheid.

De grafiek met de trendlijnen van de tevredenheidsmonitor. De verticale as geeft het percentage van 0 tot 100 weer en de horizontale as de maanden van november 2018 t/m maart 2020. De bolletjes in de lijnen zijn de meetmomenten.

De grafiek met de trendlijnen van de tevredenheidsmonitor. De verticale as geeft het percentage van 0 tot 100 weer en de horizontale as de maanden van november 2018 t/m maart 2020. De bolletjes in de lijnen zijn de meetmomenten.

Foto: Stakeholder journey tool

Op naar een tevreden eind

We hopen dat ondanks de coronacrisis dan wel andere onvoorziene tegenvallers we deze trend vast kunnen houden tot het einde van het project. Daar blijven wij in ieder geval ons stinkende best voor doen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
18 april 2020 | 13:10

anoniem

Is er kans naar een shuttle-service tussen Amstelveen Stadshart en Westwijk? Omdat de halte Amstelveen Centrum verwijdered is, wordt het waarschijnlijk leuk zijn om een 20-min of half-uurs dienst te hebben die naar of via de halte Stadshart rijdt. Als dat niet kan is er alleen de niet-vertrouwbare bus.

Schrijf een reactie
0
+1
20 april 2020 | 07:51

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Dat ligt niet in de lijn der verwachtingen. Dat zal alleen zo zijn als er een calamiteit is op het noordelijke spoor. Met de nieuwe zuidelijke spoorboog bij Stadshart kan tram 25 dan alsnog blijven rijden tussen Westwijk en Stadshart.

Schrijf een reactie
+1
22 april 2020 | 09:11

anoniem

Het ziet er netjes uit allemaal en kan haast niet wachten tot alles klaar is.

https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/

Wel nog een vraag welke sporen (op de foto’s te zien) gebruikt gaan worden voor de richting Uithoorn?

Schrijf een reactie
0
+1
22 april 2020 | 09:21

Thijs

Het ziet erg mooi uit allemaal!

https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/

Is weer even wat anders dan al dat geklaag en ik heb er heel veel begrip voor dat dit allemaal zo goed als haalbaar is in deze tijden’

Wel nog even een vraag over welke sporen er gebruikt gaan worden voor de richting Uithoorn? (zie de foto’s op Flickr)

Vriendelijke groet en veel succes nog met het project!

Schrijf een reactie
0
+1
22 april 2020 | 10:01

Wendy van der Meulen

@Thijs: Fijn om te horen! De twee hoofdsporen aan de westkant van het opstelterrein (dus die het dichtst bij de kassen liggen) worden doorgetrokken richting Uithoorn. Hiervoor is ruimte gereserveerd op het opstelterrein.

Schrijf een reactie
+1
22 april 2020 | 12:30

anoniem

Inderdaad erg netjes allemaal. Regio Amsterdam zou meer van dit soort moderne tramlijnen kunnen gebruiken. Mooi alternatief wanneer een metro te duur is.

Toch één puntje geklaag en iets dat ik al eerder heb opgemerkt:

https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/49800516163/

Het plaatsen van schermen met reisinformatie bovenop palen is inmiddels een terugkerend thema. Hoewel prima te lezen vanuit het perspectief van deze foto, wordt het zicht op de vertrektijden wel geblokkeerd als je er recht op komt lopen. Je moet dan ook weer hier voorbij de palen, en vervolgens tussen de palen heen kijken.

Het is lastig voor te stellen dat dit niet beter kan.

Schrijf een reactie
0
+1
22 april 2020 | 13:18

Henk

Idd,

Voor de ombouw stonden de actuele reisinformatie panelen lijnrecht tegen over elkaar en op een vaste plek op de helft van de perrons.

Heel vreemd hoe de situaties nu zijn.

Vriendelijke groet!

Schrijf een reactie
0
+1
22 april 2020 | 15:54

anoniem

De zuilen met vertrektijden worden uitgelijnd met overige palen en masten, maar daarbij lijkt men te vergeten dat die schermen van twee kanten zichtbaar moeten zijn. Op deze manier worden ze aan één kant geblokkeerd. Wat het probleem groter maakt is dat de nodige zuilen met vertrektijden vrijwel bovenop andere palen en masten geplaatst worden zoals hierboven te zien is. En dat met al die ruimte…

Ik vraag me toch af waarom deze meldingen genegeerd worden en men in de tussentijd gewoon doorgaat met het plaatsen van steeds meer schermen op deze manier. Niet heel ov-gebruikersvriendelijk en zonde als het na afloop weer allemaal gecorrigeerd moet worden. Als dat al gebeurt.

Schrijf een reactie
0
+1
22 april 2020 | 16:30

Henk

Wat de laatste persoon al aangaf is dat deze berichten compleet genegeerd worden

Erg jammer!

Schrijf een reactie
0
+1
23 april 2020 | 07:06

Alain

Ik vraag me toch af of die leesbaarheid wel zo’n probleem gaat zijn. Alleen als je zó aan komt lopen dat je zowat recht op dit rijtje palen af komt lopen, zal een deel van het scherm geblokkeerd zijn. Maar ik denk dat de meeste mensen dat niet zullen doen, en een pad zullen bewandelen in de lengterichting van de positie van de fotograaf. Dan moet de leesbaarheid van dit bordje geen probleem zijn.

Maar goed, iemand zou zich geroepen moeten voelen dat in de praktijk te gaan testen. Ik ga dat om voor de hand liggende redenen even niet doen (ik woon niet in de buurt).

Schrijf een reactie
0
+1
23 april 2020 | 08:25

anoniem

Beste Alain, goede vraag. Ik ben op meerdere haltes langs de vernieuwde lijn geweest en die zuilen staan op een aantal punten echt ongelukkig. In het geval van de bovenstaande foto is dat ook het geval. Als je vanuit de richting waar de andere twee masten staan komt lopen, worden de vertrektijden tot vrijwel het laatste moment geblokkeerd en moet je er omheen lopen wil je de informatie kunnen aflezen. Terwijl de eerste ingang naar de halte voor die twee masten ligt.

Hier zie je dat goed terug: https://www.flickr.com/photos/146101678@N05/49800516173/in/photostream/

Het is hoe dan ook niet prettig dat die zuilen zo dicht op andere objecten geplaatst worden. Als het niet mogelijk is om vanuit beide richtingen vrij zicht te creëren zou er over nagedacht moeten worden of dit ontwerp wel zo handig is. Moeten er misschien zuilen komen met vertrektijden op slechts één kant die aan weerszijden van obstructies geplaatst kunnen worden? Het is maar een idee.

Schrijf een reactie
0
+1
23 april 2020 | 08:37

Alain

Dank, dat ziet er inderdaad onhandig uit.

Schrijf een reactie
0
+1
24 april 2020 | 07:40

Danielle Opdam

@allen: Mede naar aanleiding van eerdere meldingen die wij onder andere via onze website hierover hebben gekregen wordt geïnventariseerd op welke haltes dit speelt en hoe dit eventueel te wijzigen. Op basis van deze inventarisatie zal er door de Vervoerregio een besluit worden genomen of er ook aanpassingen uitgevoerd moeten worden. Voorlopig laten wij de reisinformatieborden dan ook staan zoals ze staan.

Schrijf een reactie
+1
24 april 2020 | 10:38

anoniem

Wat een slecht verhaal.

Schrijf een reactie
0
+1
24 april 2020 | 11:15

anoniem

Toch even een toevoeging op het bovenstaande: er is duidelijk sprake van een ontwerpfout. Iets dat gemist of genegeerd is op de tekentafel. Het meest bizarre vind ik nog wel dat er na de eerste paar meldingen helemaal geen correctie of bijsturing plaatsvind. Nee, alle betrokken partijen gaan zelfs bij nieuwe werkzaamheden gewoon op dezelfde voet verder. Uit dit antwoord proef ik eigenlijk geen welwillendheid om hier verandering in te brengen of gemaakte fouten te corrigeren. Jullie zien wel. Zonde dat er bakken met geld wordt geïnvesteerd in apparatuur en dit vervolgens de uitvoering is.

Schrijf een reactie
0
+1
24 april 2020 | 20:43

Dennis

Inderdaad,

Het is op de foto’s via Flickr duidelijk te zien dat die masten met acute reisinfo verkeerd geplaatst zijn! Waarom moet hier dan nog over worden nagedacht? Ik neem het de medewerkers die onder andere de beantwoording op dit forum voor rekening nemen ook niets kwalijk. Deze mensen bepalen immers ook niet. Helaas krijgen die van alles over zich heen en moeten het allemaal maar zien te beantwoorden niet waar?

Schrijf een reactie
0
+1
30 april 2020 | 17:51

anoniem

^Langs de hele Amstelveenlijn worden zuilen met vertrektijden gebruikt naar Amsterdams ontwerp in plaats van R-net. Dit ontwerp heeft schermen die deels bovenop de zuil staan in plaats van dat ze eraan hangen. Daar zit de crux.
Schermen met vertrektijden in R-net-huisstijl hangen namelijk aan de zuilen. Bij dat ontwerp kan je de zuil waaraan het scherm hangt zonder problemen uitlijnen met bovenleidingmasten, lantarenpalen, noem maar op. Het scherm met informatie hangt daar dan alsnog vrij en volledig in het zicht.
Met het Amsterdamse model wordt bij diezelfde uitlijning een deel van het scherm geblokkeerd. Die moet dus met zuil en al stapje naar voren worden gezet ten opzichte van andere palen. Dat gebeurt alleen niet.

Op dit plaatje zie je het verschil tussen beide ontwerpen mooi terug en ook gelijk waar het probleem met de Amsterdamse variant zit.

https://i.imgur.com/qOKW8vF.jpg

Qua uitlijning is met het rechter R-net-model rekening gehouden terwijl het Amsterdamse model (links) wordt neergezet. Tenminste, zo komt het over. Het is zodoende raar dat ‘geïnventariseerd’ moet worden bij welke haltes dit speelt want het antwoord is heel simpel: overal. Alleen de mate waarin het storend is varieert, maar ideaal is de plaatsing dus nergens.

Schrijf een reactie
0
+1
1 mei 2020 | 22:50

anoniem

@anoniem, om bij Amstelveen centrum te komen moet je overstappen bij ouderkerkerkaan op bus 365 (rijd frequent rechtstreeks naar busstation) of op bus 174 (stopt op binnenhof en busstation). Als de bus en tram een beetje goed aansluiten zal dat geen probleem moeten zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
2 mei 2020 | 11:16

anoniem

Lijn 365 of 356??

Schrijf een reactie
0
+1
3 mei 2020 | 11:33

anoniem

@anoniem, haha oeps, lijn 356

Schrijf een reactie
0
+1
17 april 2020 | 14:55

anoniem

Off-topic: hoe gaat het met de levering van 15G-trams? Ik lees net dat de nieuwe Utrechtse trams, ook geproduceerd door CAF, niet op tijd geleverd kunnen worden omdat de fabriek dankzij de coronacrisis dicht is.

Schrijf een reactie
0
+1
20 april 2020 | 09:09

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Terechte vraag! We raden je aan om de website van GVB in de gaten te houden: over.gvb.nl, en hun Twitter account @GVBnieuws. Updates over het nieuwe materieel volgt als eerste via deze kanalen.

Schrijf een reactie
+1
20 april 2020 | 11:31

anoniem

Op die kanalen wordt in zeven talen gezwegen wat de nieuwe trams betreft. Dat is dan ook de reden dat ik het hier om meer informatie vraag. De laatste update is van 20 februari over de levering van een nieuwe 15G-tram. Het laatste inhoudelijke nieuws is van 8 januari toen GVB de eerste 15G-tram heeft voorzien van R-net-stickers. Het lijkt me sterk dat er sindsdien geen ontwikkelingen meer zijn geweest.

Schrijf een reactie
0
+1
20 april 2020 | 12:58

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Zeer binnenkort volgt er meer informatie over de 15G tram.

Schrijf een reactie
+1
20 april 2020 | 15:26

Martijn Roos

@anomien, Ik vind op de website over gvb.nl geen laatste update van 20 februari jl. Het laatste wat ik terug vind is https://over.gvb.nl/nieuws/onderhoud-nieuwe-15g-trams/ 30 oktober 2019. Misschienkun je de link er bij voegen, van 20 februari jl.

Schrijf een reactie
0
+1
20 april 2020 | 20:26

Nico

@Martijn, even kijken in de tijdlijn van Twitter.
https://twitter.com/gvbnieuws
Tram met grootwagennummer 3008 is toen geleverd.
Dus er zijn er nu 8, daar gaat geen dienstregeling mee gehaald worden.
Maar het is nog geen December.

Schrijf een reactie
0
+1
21 april 2020 | 01:30

Martijn Roos

Aangekomen op onze HWR in Diemen; weer een gloednieuwe #15G tram. Hier zie je Grootwagennummer 3008 op de dieplader van de transporteur staan. Meer weten over het transport of ander #15G tram nieuws teruglezen, check: http://gvb.nl/nieuwetram

Deze link inderdaad.

Schrijf een reactie
0
+1
2 mei 2020 | 11:20

anoniem

Wanneer (welke datum) is de eerste (test) tram te vinden op het traject Oranjebaan/Stadshart- Westwijk v.v?

Schrijf een reactie
0
+1
4 mei 2020 | 07:46

Wendy van der Meulen

@Anoniem: Naar verwachting zal dit in het najaar zijn. We hopen eind mei meer duidelijkheid over de planning te kunnen geven.

Schrijf een reactie
+1
7 mei 2020 | 08:22

anoniem

Voor de lezers die het interessant vinden:

In het kader van transparantie en open communicatie heeft GVB de oude informatiepagina van de 15G-tram stilletjes gewijzigd. De nieuwe tram komt voorlopig niet in passagiersdienst en maakt pas eind 2020 z’n debuut op lijn 25. Eerst zou de 15G-tram de tweede helft van 2019 gaan rijden op bestaande lijnen. Die datum is meerdere keren opgeschoven. Geen update of het verder goed gaat met de bouw en de levering op schema ligt vanwege corona.

https://over.gvb.nl/nieuwe-15g-trams/

Schrijf een reactie
0
+1
7 mei 2020 | 10:26

Alain

Je klinkt bijna alsof je daarover verbaasd bent.

Schrijf een reactie
0
+1
15 april 2020 | 15:56

anoniem

Dan hebben jullie vast niet onderzocht in het gebied rond de werkterreinen op de Middenwaard (Turfschip/Gondel). Waar niet wordt gecommuniceerd. En wel veel overlast is. En waar die overlast, ruim twee weken nadat de ontheffing verlopen is, door blijft gaan. En waar we niets meer aan de vernieuwde Amstelveenlijn hebben, omdat de *twee* haltes op loopafstand *beiden* zijn opgeheven.

Schrijf een reactie
0
+1
15 april 2020 | 16:02

Wendy van der Meulen

@Anoniem: De postcode 1186 van de wijken Waardhuizen en Groenelaan waren onderdeel van deze meting.

Schrijf een reactie
+1
15 april 2020 | 16:03

Wendy van der Meulen

@Anoniem: De postcode 1186 van de wijken Waardhuizen en Groenelaan was onderdeel van deze meting.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?