Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Laatste tevredenheidsmonitor: 85% is tevreden

Danielle Opdam | dinsdag 27 oktober 2020
Danielle

De laatste tevredenheidsmonitor is verstuurd naar 702 omwonenden langs de Amstelveenlijn. Hoe (zeer) tevreden of ontevreden is men? En wat waren de aanbevelingen?

Wij hebben 247 van de 702 verstuurde enquêtes ingevuld ontvangen (35%). Van de respondenten is 85% tevreden dan wel zeer tevreden. Een mooi resultaat! De precieze verdeling was:
• 13% ontevreden
• 45% tevreden
• 40% zeer tevreden

Geweldige prestatie

Wat gaven omwonenden als motivatie op voor de keuze van tevreden of zeer tevreden? Grotendeels is dat samen te vatten met de volgende reacties: “Allemaal op tijd”, “Geweldige prestatie ondanks corona en een mooie lijn”, “Communicatie was goed geregeld, goed op de hoogte gehouden”, ”Goede alternatieven en begeleiding drukke verkeerspunten”, Weinig last”, “Snel, vakkundig en mooi werk”, “Bijna geluidloos project, chappeau!”.

 

Verkeershinder en omleidingen blijft het meest vervelend voor bewoners.

Verkeershinder en omleidingen blijft het meest vervelend voor bewoners.

Foto: Gé Dubbelman

Verkeershinder blijft het meest vervelend

Net als bij eerdere metingen is de rode draad uit de reacties van ontevreden bewoners dat men de verkeershinder als meest vervelend ervaart. Reacties variëren van “Hele lange wachttijden bij sommige stoplichten”, “Erg veel overlast voor fietsers”, “Onduidelijkheid afsluitingen”.
Vanuit het projectteam zijn wij blij met de input en betrokkenheid vanuit de omgeving. Hierdoor hebben we samen de kwaliteit verhoogd en ervoor gezorgd dat het project er beter door geworden is. Ook al hebben we het helaas niet iedereen naar het zin kunnen maken.

De trendlijn: tevredenheid overheerst

In november 2018 hebben we voor het eerst de tevredenheidsmonitor ingezet. Toen was 13% ontevreden, 73% tevreden en 14% zeer tevreden. In mei 2019 zagen we bij een volgende meting een piek in de ontevredenheid, 38% was ontevreden. Heel begrijpelijk gezien de weekenden die daar aan vooraf gingen met 24/7 grootschalige werkzaamheden en de veranderingen in het openbaar vervoer en op de weg. Onze gigantische zomeroperatie had dat kunnen versterken, maar het omgekeerde is gebeurd: de tevredenheid nam toe en de ontevredenheid af bleek uit de meting van augustus 2019. En die trend is er anno nu nog steeds. Een mogelijke verklaring hiervoor op basis van de reacties is dat hard werken onder alle condities (hitte, regen, storm, corona) met zichtbare resultaten respect afdwingt. Ook het (meestentijds) halen van de planning en de waardering voor onze communicatie dragen bij aan de huidige 85% tevredenheid.

De grafiek met de trendlijnen van de tevredenheidsmonitor. De verticale as geeft het percentage van 0 tot 100 weer en de horizontale as de maanden van november 2018 t/m september 2020. De bolletjes in de lijnen zijn de meetmomenten.

De grafiek met de trendlijnen van de tevredenheidsmonitor. De verticale as geeft het percentage van 0 tot 100 weer en de horizontale as de maanden van november 2018 t/m september 2020. De bolletjes in de lijnen zijn de meetmomenten.

Foto: Stakeholder journey tool

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
30 oktober 2020 | 11:13

Hilda ter Steege

Heb geen vragen, wil jullie alleen maar complimenteren met het bijna eindresultaat van de prachtig mooi geworden lijn. De verlichting op het cortens staal bij sommige haltes in het bijzonder. Wat kunstzinnig gedaan! Wij reizen veel met deze lijn en fietsen er vaak langs / overheen maar buslijn 55 reed perfekt en hoe te fietsen was meestal goed aangegeven.
Nu het planten van de bomen nog langs de lijn. Het is wel een enorme kaalslag geweest. Hoop dat de gemeente Amstelveen hier niet op bezuinigt!

Schrijf een reactie
0
+1
30 oktober 2020 | 15:22

Danielle Opdam

@Hilda ter Steege: dank voor uw complimenten.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?