Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Transport eerste 15G tram in mei

Wendy van der Meulen | woensdag 10 april 2019
Wendy

In mei 2019 komt de eerste nieuwe 15G tram van GVB naar Nederland. Vanuit de Spaanse CAF-fabriek in Zaragoza. Maar hoe vervoer je zo’n voertuig met een gewicht van bijna 39,5 ton en een lengte van 30 meter? GVB’er Koen Stavenuiter, senior projectmanager Projectbureau Railmaterieel, vertelt hoe het 15G transport in zijn werk gaat.

Tekst: Nathalie Grotenhuis, GVB

Hoe komt het allereerste voertuig naar Nederland?

Koen: “Over de weg. Met een vrachtwagen die ongeveer 6 tot 7 dagen onderweg is. En de 15G tram komt in één keer naar ons toe. Dus niet in delen. Het is echt een compleet voertuig dat per dieplader naar onze Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen gebracht wordt. De fabrikant heeft dit speciale transport volledig uitgekiend. Van begin- tot eindpunt. Leuk detail is dat onze tram in Frankrijk ook nog politiebegeleiding krijgt. Dat zijn de regels daar.”

Hoe krijg je zo’n enorm voertuig mee?

“De tram komt de dieplader op via een soort ‘ramp’, een lange oploop van een meter of dertig. Op de vrachtwagen zelf zit ook een stuk rails gemonteerd. Daaraan wordt het voertuig stevig vastgezet en vervolgens goed ingepakt met beschermende materialen. Sommige onderdelen zoals de spoilers, (beschermkappen) worden los ingepakt en binnenin de tram gelegd. Zodra klaar voor vertrek volgt de vrachtwagen nagenoeg heel de Route du Soleil. Zoals wij in de vakantie naar het zuiden rijden, volgt onze 15G tram straks de tegengestelde richting naar het noorden. Met als afleveradres onze HWR in Diemen. Daar hebben we een goed inzetspoor voor tram. Dat is een apart stukje spoor waarmee je vanaf de vrachtwachten een voertuig in de rails kan rollen. Overigens niet gewoon rollen hoor, het voertuig maken we vast aan een lier, zodat hij langzaam en gecontroleerd op het inzetspoor kan worden gezet.”

De nieuwe 15G tram bij daglicht op het testspoor bij de fabriek CAF in Zaragoza.

Foto: GVB

Waarom kiezen jullie ervoor om het voertuig in een keer als geheel te transporteren en niet in delen?

“Als de tram in delen zou komen, zou het transport over de weg misschien makkelijker zijn. Maar dan heb je in Nederland weer veel werk om het voertuig weer aan elkaar te koppelen en moet je bepaalde zaken die in Spanje al getest zijn, nogmaals testen. Daarom hebben we ervoor gekozen het voertuig in zijn geheel te laten komen. Ook omdat we in Diemen de ruimte hebben voor een vrachtwagen met een tram. Dat is voor ons geen probleem. Het formaat valt binnen alle marges. Al moeten we tegen die tijd natuurlijk wel de aanrijroute rond de ingang en parkeerplaats bij onze HWR afzetten. We maken alles gereed zodat de vrachtwagen ’s nachts kan arriveren.”

Waarom vervoeren jullie de trams niet over water?

“Vervoer over water is inderdaad een optie als je meerdere voertuigen tegelijk wilt vervoeren. Maar bij een enkel voertuig is dat vrij kostbaar. En wij hebben de nieuwe trams hard nodig, dus zodra ze technisch in goede staat zijn en ze getest zijn in de fabriek, hebben we ze het liefst zo snel mogelijk hier. We gaan niet eerst afwachten totdat er meerdere klaar zijn in Spanje. Daarnaast heb je bij veel voertuigen in een keer, veel opstelcapaciteit nodig. Op deze manier passen we dat geleidelijk in. We starten straks in Diemen met vijf voertuigen. Deze vijf zijn dan tegelijk ook de zogenoemde ‘test en commissioning’– voertuigen. Daarbij kijken we of de nieuwe tram voldoet aan de eisen en afspraken die we in het koopcontract met CAF vastgelegd hebben. Ook doen we alle wettelijke en andere noodzakelijke testen. Pas daarna kunnen we het voertuig accepteren en volgt de rest van de serie: de nummers 6 tot en met 63. Na acceptatie, gaat de rest heel gestaag. Als alles goed verloopt, verwachten we elke twee weken een nieuw voertuig en ontstaat er voor ons een bepaalde cyclus waarin we ons werk kunnen doen. We kijken dus zeker uit naar de eerste gloednieuwe tram. Altijd een bijzondere gebeurtenis!”

In een volgend nieuwsbericht kunt u meer lezen over welke testen de 15G tram ondergaat na aankomst in Nederland.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
24 mei 2019 | 05:34

Gerard

Gaat deze ook naar Amstelveen ?

Schrijf een reactie
+1
24 mei 2019 | 09:01

Wendy van der Meulen

@Gerard: Deze tram komt ook op de Amstelveenlijn te rijden.

Schrijf een reactie
+1
17 april 2019 | 05:32

Martijn Roos

Tot een leuke verrassing, blijkt de eerste 15G Tram, de 3001 al onderweg te zijn. Een reis te gaan van ruim 2300KM. Bevind zich nu ergens in Zuid Frankrijk.

Schrijf een reactie
+1
17 april 2019 | 20:58

Cees

Leuk dat de eerste 15G tram onderweg is, maar is het wagennummer 3001 niet al een keer gebruikt voor de Red Crosser tram (voormalig 8G tram 787)

Schrijf een reactie
+1
17 april 2019 | 23:35

Martijn Roos

Dat klopt ook inderdaad. Zelf had ik het voorstel gedaan, de serie 2301-2363 in te voeren. Maar nee. het is dus 3001-3063. De nog bestaande 3001 ex 767 gaat binnenkort richting sloop. Het is nog een lastig klusje, de geschiedenis van de Red Crosser onder het nummer 3001 uit de computer systemen te halen. Aankomst de nieuwe 3001 zal denk ik zonder openhoud, zoals wegwerkzaamheden dinsdag of woensdagnacht zijn. De HWR, Diemen.

Schrijf een reactie
+1
18 april 2019 | 08:09

Wendy van der Meulen

@Martijn Roos: Inderdaad, de tram is al onderweg naar Nederland :-)!

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?