Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
woensdag 30 januari 2019

Funderingswerk kruispunten Kronenburg en Zonnestein begonnen

Wendy van der Meulen

De aanleg van de ongelijkvloerse kruispunten bij Kronenburg en Zonnestein is begonnen. Onderdeel van deze ‘aanleg’ is het maken van funderingen. Als alles mee zit, en het winterweer of andere onverwachtse zaken geen roet in het eten gooien, is dit werk half juni klaar. Later dit voorjaar start VITAL ook bij de Sportlaan.

VITAL loste half januari het startschot voor de funderingswerkzaamheden. Een arbeidsintensieve klus in een relatief korte periode, en in een strak tempo, tot pakweg half juni.

Drie hoofdrolspelers

De hoofdrollen in het funderingswerk worden gespeeld door drie componenten: damwanden, funderingspalen en groutankers.

  • De damwanden worden in de grond getrild en in sommige situatie geduwd. Bij Kronenburg gebeurt dit tussen half januari en eind februari; bij Zonnestein van eind januari tot eind maart.
  • De zogenaamde GEWI funderingspalen bestaan uit een stalen staaf, met over de hele lengte een grof-gerolde schroefdraad. De staaf wordt in een iets grotere buis geplaatst, en dit geheel wordt vervolgens in de grond geschroefd. Hierna wordt de ruimte tussen buis en staaf opgevuld met grout, een mengsel van cement en water. En tot slot wordt de buis weer uit de grond getrokken, en zit ín de grond een stevige funderingspaal. Het inbrengen van de palen vindt bij Kronenburg plaats tussen half februari en eind maart, en bij Zonnestein tussen half februari en half april.
  • Sluitstuk van het funderingswerk is het plaatsen van groutankers. Dit zijn stalen staven, die aan de uiteinden in de grond worden verankerd met grout. De ankers vangen spanningen in de grond op, die kunnen ontstaan nadat de damwanden en funderingspalen zijn geplaatst. De bouwers doen dit werk bij Kronenburg tussen begin maart en begin mei, en bij Zonnestein tussen begin maart en half mei. Nadat de ankers ingebracht zijn worden ze opgespannen om te voorkomen dat de funderingsconstructie heen en weer kan bewegen, dit duurt tot circa half juni. De maand juni wordt verder ook gebruikt om de werkzaamheden in de zomer voor te bereiden.

Begin juni wordt ook gestart met het beproeven van de retourbemaling. Lees hier meer over de aanleg van de retourbemalingsinstallaties.

Foto bij
En ondertussen rijdt de tram gewoon door.
Foto: Gé Dubbelman

Helaas… geluid- en trillingshinder

Ingrijpend werk al met al, en helaas zijn geluid- en trillingshinder niet te vermijden. Dit ontstaat vooral door de grote hoeveelheid bouwverkeer en het intrillen van de damwanden. De funderingspalen worden geschroefd, wat minder lawaai veroorzaakt. Maar omdat Amstelveen een harde onderlaag heeft, kan het soms nodig zijn om het laatste stuk wand met kracht in de grond te brengen – en dan ontstaat alsnog geluidhinder. Het is pas tijdens het werk te zien bij welke palen dit eventueel het geval is.

De bouwers werken van maandag tot en met zaterdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur. Regelmatig moet er buiten deze uren iets gebeuren. Zo vindt in de nacht van donderdag 31 januari op vrijdag 1 februari een proef plaats met het inbrengen van een funderingspaal in het spoorbed van de Amstelveenlijn. Dit is ten zuiden van het kruispunt Kronenburg. Ook tijdens de weekendbuitendienststellingen van tram 5 wordt er 24/7 non-stop doorgewerkt. En de komende maanden zijn op sommige locaties ook de zondagen nodig om uitloop van werkzaamheden op te vangen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?