Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Buitendienststellingcoördinator Sharita: “Militaire operatie, maar we zijn er klaar voor

Els de Canniere | donderdag 28 februari 2019
Els

Sharita Ramlakhan coördineert de aankomende buitendienststellingen van tram 5, de periodes waarin de lijn niet kan rijden en wordt vervangen door bussen. Ze vertelt waarom de buitendienststellingen nodig zijn, wat erbij komt kijken en wat de gevolgen ervan zijn.

U weet het inmiddels: de vernieuwing van de Amstelveenlijn betekent dat vanaf zondag 3 maart lijn 51 buiten gebruik gaat, en dat hij wordt vervangen door bussen.

Maar tramlijn 5, die deels parallel loopt aan het Amstelveenlijn-tracé, blijft gewoon rijden… tenzij de werkzaamheden vereisen dat dit tijdelijk niet kan – omdat de bouwers ruimte nodig hebben om hun werk te kunnen doen, en de tram hun werkgebied doorkruist.

Zo’n zogenaamde ‘buitendienststelling’ van tram 5, met ook hiervoor vervangende bussen, vindt gedurende 2019 een aantal keren plaats. En het eerste weekend waarin dit het geval is, staat voor de deur: zaterdag 9 en zondag 10 maart.

Integraal draaiboek

Voor hoofdaannemer VITAL een spannend moment. “Zo’n weekend is een militaire operatie. Er moet heel veel gebeuren, door meer dan honderd medewerkers, onder grote tijdsdruk, in een relatief klein gebied”, vertelt Sharita Ramlakhan, bij VITAL hoofdwerkvoorbereider en coördinator van de buitendienststellingen. “Het is dus essentieel dat we heel precies bepalen wat er moet gebeuren en wat iedereen moet weten. Dit doen we op basis van een integraal draaiboek, waarvoor ik verantwoordelijk ben, in samenwerking met diverse collega’s, GVB, Vervoerregio en de gemeentes Amsterdam en Amstelveen. In het draaiboek staan het bouwproces, de spoorveiligheid en de risico’s omschreven. Eraan gekoppeld zit een planning, waarvoor collega’s input leveren. In die planning staan activiteiten tot op minuten- en urenniveau gepland.”

Beslismomenten

Sharita zegt dat het weekend van 9 en 10 maart de eerste keer is dat, in het kader van de Amstelveenlijn-vernieuwing, tram 5 op een dusdanige schaal ‘uit de lucht’ gaat. Superspannend dus, “maar we zijn er met z’n allen helemaal klaar voor. En tijdens het weekend zelf zijn we paraat en hebben we diverse beslismomenten, pakweg elke vier uur. Gaat het naar wens, lopen we op schema, zijn de weersomstandigheden goed genoeg? En als we achterlopen op de planning, wat doen we dan? Kunnen we bepaalde werkzaamheden uitstellen, of versnellen?”

In de aanloop naar de eerste buitendienststelling begint voor VITAL het werk al op vrijdagavond 8 maart. Sharita: “Tram 5 rijdt dan nog, maar wij beginnen alvast met onze voorbereidingen, vanaf 21.00 uur. Onze deadline is maandagochtend 11 maart, 5.00 uur. Want kort daarna gaat de tram weer rijden. Wellicht moeten we dan nog een aantal dingen afronden, maar de tram kan gewoon weer op pad.”

Funderingspalen

Qua werk staan er vier grote dingen op het menu, in het weekend van 9 en 10 maart: de bouw van een nieuwe halte A.J. Ernststraat (tussen de huidige halte en de De Boelelaan/VU-halte in), vernieuwing van het spoor tussen de De Boelelaan en Cannenburg, sloop van de haltes Kronenburg en Zonnestein, en in de nabijheid daarvan het inbrengen van funderingspalen. “Die palen”, verduidelijkt Sharita, “zijn bestemd voor de betonnen bakken, waarin we de ongelijkvloerse kruispunten bij Kronenburg en Zonnestein gaan bouwen. Een aantal funderingspalen komen ín het spoor. Dat werk kunnen we dus alleen doen als er geen trams rijden.”

Weekenden en zomerweken

Na zaterdag 9 en zondag 10 maart volgt nog een aantal weekenden waarin tram 5 wordt vervangen door bussen: 13 en 14 april, het Paasweekend van 20 tot en met 22 april, en 15 en 16 juni. En als klap op de vuurpijl rijdt tram 5 ook niet tussen zondag 14 juli en zondag 25 augustus.

“Tijdens de weekenden gaan we onder meer verder met de funderingspalen, het plaatsen van damwanden en het ontgraven van de bouwkuipen. Bij dit laatste concentreren we ons op het maken van de waterkelders voor de opvang en het wegpompen van regenwater. In de zes zomerweken staan onder meer de bouw van de betonnen bakken voor de kruispunten Zonnestein en Kronenburg, verdere spoorvernieuwing en de ombouw van de haltes Van Boshuizenstraat, Uilenstede, Onderuit, Oranjebaan en Stadshart op het programma.”

Hollen of stilstaan al met al, de komende maanden voor Sharita (45). “Dat hoort nu eenmaal bij een baan als de mijne”, zegt ze. “En als ik thuis ben, zijn er genoeg manieren om mijn gedachten te verzetten. Ik lees een goed boek, of ik ga spinnen met mijn partner Erik, en later dit jaar pakken we een aantal weken vrij om weer eens lekker op reis te gaan.”

Via deze website houden we u op de hoogte van de werkzaamheden tijdens de genoemde weekenden.

Tijdens de buitendienststellingen wordt tram 5 vervangen door bus 45. Deze rijdt vrijwel dezelfde route als de tram.  

Kijk hier voor alle informatie over de trams en de bussen of raadpleeg de OV-reisplanner of www.gvb.nl/amstelveenlijn.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
2 maart 2019 | 04:25

Martijn Roos

Hierbij de vraag, of ook gelijktijdig, met de eerste weekend buitendienst stelling van 9 en 10 maart, de wisselkam , de oude aftakking van Lijn 51 richting Station Zuid, het bekende tunneltje onder de A10 door wordt verwijderd. Daar is geen duidelijke uitleg over..

Schrijf een reactie
+1
4 maart 2019 | 14:42

Wendy van der Meulen

@Martijn Roos: Zuidasdok ging afgelopen weekend gelijk al na de laatste rit aan de slag met de Amstelveenboog. Wat hun precieze planning is gedurende onze weekendbuitendienststellingen dat weet ik niet. Kun je het beste navragen bij onze collega’s op de Zuidas.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?