Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Adieu sneltram 51! Rijdt u met ons mee? (also English info)

Wendy van der Meulen | vrijdag 22 februari 2019
Wendy

Van zaterdag 2 op zondag 3 maart rijdt lijn 51 zijn laatste ritten in Amstelveen en Buitenveldert. Daarna gaan we een periode in waarin u anders moet reizen dan u gewend bent. Dat is lastig voor u, dat realiseren we ons. We doen ons best de overlast zoveel mogelijk te beperken. ‘De 51’, beroemd én berucht. Veel reizigers hebben hem gebruikt. En nog steeds! En of u nu een haat- of liefdeverhouding met de lijn heeft, we zwaaien ‘m op zaterdag 2 maart uit. Rijdt u met ons mee? Aanmelden is niet nodig, neem wel uw OV-chipkaart mee.

Programma

  • 23.30 – 23.41 uur Verzamelen op Station Zuid op het perron van sneltram 51 richting Westwijk.
  • 23.41 uur Vertrek naar Westwijk onder begeleiding van een Frans Jazz trio, de candygirls en de polaroidmakers.
  • 00.04 uur Aankomst op halte Westwijk.
  • 00.04 – 00.10 uur Voordracht door stadsdichter Matthijs den Hollander.
  • 00.12 uur Vertrek richting CS, de allerlaatste keer vanuit Westwijk. Voor wie nog met de 51 thuis wil komen. We stoppen op alle haltes.
  • 00.36 uur Aankomst op Station Zuid.

English information

From Saturday 2 March late in the evening, and into the early night of Sunday 3 March, tram line 51 will be running for the last time, in Amstelveen and Buitenveldert. Afterwards, a period will commence during which your journeys will be different from your usual routine. We realise that this may cause inconvenience. We will do all we can to keep this to a minimum.

‘The 51’ is famous and infamous in equal measure. Lots of people have travelled on the line, over the years. And still do! Whether for you it’s a ‘love’ or ‘hate’ relationship with the line, we will wave goodbye on Saturday 2 March. Will you join us on this ride? There is no need to apply, but please bring your OV Chipcard.

Programme

  • 23.30 – 23.41h  Gathering at Amsterdam South station, on the platform of tram 51 towards Westwijk
  • 23.41h  Departure for Westwijk, accompanied by a French jazz trio, candy girls and polaroid makers
  • 00.04h  Arrival at Westwijk
  • 00.04 – 00.10h  Presentation by city poet Matthijs den Hollander
  • 00.12h  Departure towards Amsterdam Central Station, for the last time from Westwijk – for those, who want to travel back home on the 51. We will call at all stops.
  • 00.36h  Arrival at Amsterdam South station

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
27 februari 2019 | 10:39

Jan.

GVB, plaats eens een duidelijke route van bus 55 op een kaart van Amstelveen?
Ook waar de haltes komen.

Schrijf een reactie
+1
28 februari 2019 | 08:49

Els de Canniere

Hier vindt u alle informatie over het tijdelijk OV, de looproutes naar de haltes en het traject: https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/top-5-meest-gestelde-vragen-tijdelijk-ov/.

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 22:41

Joost

Hoe zit het met het meenemen van de fiets in bus 55 buiten spits uren?

Schrijf een reactie
+1
28 februari 2019 | 08:34

Els de Canniere

Dag Joost, in de tijdelijke bus 55 en ook de vernieuwde Amstelveenlijn kunnen geen fietsen meegenomen worden. Fietsen nemen teveel ruimte in en kunnen veilig in- en uitstappen belemmeren. De fietsverbindingen tussen Amsterdam en Amstelveen zijn goed. Enige wijziging hierop zijn vouwfietsen, deze worden gezien als handbagage en kunnen wel meegenomen worden.

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 20:19

anoniem

Voor de mensen die aan de Sportlaan (aan de kant van de van der hooplaan) wonen en naar halte brink moeten zijn er geen opties. Omdat de R-net bussen niet verder tijden dan halte startbaan. Voor veel oudere mensen was het al een eindje lopen naar metrohalte Sportlaan, maar moeten nu nog verder lopen om bij groenhof de bus 55 te nemen. Erg jammer.

Schrijf een reactie
+1
28 februari 2019 | 08:12

Els de Canniere

Vanaf de Sportlaan zijde van der Hooplaan is het inderdaad een eind lopen naar halte Groenhof. Volgens de OV-app is er ook nog een andere optie. Bij bushalte Sportlaan kunt u ook de Connexxion bus 347 nemen tot aan bushalte Poortwachter. Vanaf deze bushalte is het dan wel nog 8 min lopen naar bushalte Middenhoven/Brink.

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 11:09

David Jas

Wij als winkeliers van winkelplein Rooswijck zijn zeer teleur gesteld dat de vervangende bus voor de tram 51 niet bij ons stopt zoals de 51 dat nu wel doet.
Wellicht dat dit nog aanpasbaar is voor onze medewerkers maar vooral voor de klanten!

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 14:48

Els de Canniere

Beste David, het klopt dat bus 55 niet stopt bij de haltes gelegen tussen De Boelelaan/VU en Oranjebaan. Wel is het zo dat tram 5 tijdens de werkzaamheden blijft rijden. Medewerkers en klanten van winkelplein Rooswijck kunnen tijdens de werkzaamheden wel gebruik blijven maken van halte Van Boshuizenstraat. Maar dan wel reizen met tram 5.

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 10:57

Harm

Hoe zit t met de metro krantjes ? Blijven die bakken wel staan ?

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 14:57

Els de Canniere

Dag Harm. Zodra lijn 51 stopt met rijden, worden alle haltes van de sneltram afgesloten, en wordt meubilair, kabels en leidingen, en abri’s verwijderd. Dit geldt dus ook voor de bakken van de metrokrantjes. De haltes waar tram 5 stopt, blijven wel open.

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2019 | 22:24

Een Amstelveense bewoner

Geen vragen, wel opmerkingen. Ik merk dat veel mensen niet wisten dat de metro zou verdwijnen, de busalternatieven zijn goed verzonnen, maar doordat poortwachter als uniek kruispunt voor vele vervoerders wordt geskipt, dit problemen zal opleveren in de toekomst. Probeer in het vervolg wat beter informatie te verstrekken zodat de buurt meer op de hoogte is en houdt Poortwachter in het vizier als kruispunt van de bussen die zowel richting Uithoorn gaan als Amsterdam.

Schrijf een reactie
+1
26 februari 2019 | 15:02

Els de Canniere

Vanaf 3 maart is er een extra overstapmogelijkheid voor de R-net lijnen uit Uithoorn en Aalsmeer (347 en 348). Bij halte Zagerij kunnen reizigers van de tijdelijke buslijn 55 overstappen op de R-net buslijnen 347 en 348 (van/naar Uithoorn). Lijn 55 stopt hier om de hoek, op de dr. Willem Dreesweg.

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2019 | 14:46

Mark

In het verleden is vaker gesproken over de frequentie en capaciteit van bus 55. Ook op deze site staan de documenten waarin u een frequentie van 12 tot 15x per uur noemt. Dat was ook hard nodig, want de bussen hebben veel minder capaciteit dan de metro’s.
Hoe kan het dat u nu opeens spreekt over 4 tot 12x per uur? Het oude minimum is nu het maximum geworden! Wanneer is dat besluit genomen? Op welke gronden? Hoe is dat aan ons gecommuniceerd?

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2019 | 13:22

Onno

Waarom bouw je niet meteen een metro onder de grond?

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 17:44

A

Hoewel jullie zeer je best doen de mensen te informeren zijn er echt nog heel veel mensen die onder een steen leven en niet doorhebben dat de metro op 3 maart niet meer rijdt. Ik vraag me af waarom jullie niet de reclame-abris bij de haltes gebruiken. Als je daar elke reclame weghaalt en vervangt door een infromatieboodschap, dan valt dat teminste op. Op die formaten kan je ook duidelijk de boodschap kwijt en de locatie van de vervangende halte.

Schrijf een reactie
+1
2 maart 2019 | 14:46

anoniem

Natuurlijk niet, die reclameborden leveren geld op en moeten zo lang mogelijk uitgemolken worden

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 14:47

Ida

Waarom zijn er haltes er tussen uit gehaald zoals poortwachter en spinnerij er werken daar ook mensen of je moet bij brink eruit en 15 min lopen of met de bus naar sachorov en een stuk in het donker lopen lekker veilig voor de mens

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 17:39

A

Er is ook een beperkte busdiensregeling beschikbaar voor halte Westwijk (551 https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2018/details-pendelbus-vanuit-westwijk-bekend/). Andere haltes gaan weg omdat die te dicht op andere haltes lagen en de minste reizigers trokken. Haltes weghalen scheelt in totale reistijd voor de meeste passagiers. Poortwachter gaat trouwens niet weg. Alleen in de tijdelijke situatie komt de vervangende bus 55 er niet direct langs (maar bij halte Eindhoeve en Zagerij).

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 23:12

Gerda

De 51 gaat toch weg dus wat maakt het nu uit dat kleine stukje lopen.

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 10:11

Marisa

Waar komt bushalte sportlaan?

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 17:35

A

Die komt er niet. De bus zal iets verderop stoppen op halte Groenhof.

Schrijf een reactie
+1
23 februari 2019 | 19:25

Rene

Waarom gaat deze lijn weg?

Schrijf een reactie
+1
24 februari 2019 | 17:35

A

Oud onbetrouwbaar materieel en stoorfactor voor verder betrouwbaar metronetwerk. Het wordt daarom omgebouwd tot stadstram.

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2019 | 14:42

Mark

Zou oud is het materieel niet in verhouding. En sinds de nieuwe deuren ruim 10 jaar terug ging het met de betrouwbaarheid een stuk beter. Maar het GVB heeft al jaren geleden besloten het onderhoud van dit materieel op een laag pitje te zetten omdat de NZ-lijn doorgetrokken zou worden naar Amstelveen (Met dus NZ-lijn materieel). Al is dat niet gebeurt, de achterstand in onderhoud is enorm. Dat gecombineerd met het feit dat de tunnel bij Zuid niet op die plek kan blijven door de bouw van het Zuidasdok (flinke kosten voor verplaatsing) en al 20 jaar lang de zorgen over de veiligheid van de lijn maakt de huidige situatie. Kortom, besparingen. Zowel bij de bouw 30 jaar terug als met het onderhoud als nu.

Schrijf een reactie
+1
23 februari 2019 | 08:47

anoniem

Het is kut kut kut

Schrijf een reactie
+1
23 februari 2019 | 10:32

anoniem

Dus het vernieuwen van de metrolijn is kutter dan de dagelijkse storingen en de te kleine wn drukke metros?

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2019 | 10:55

anoniem

Jazeker, voor de meeste zal dit een verslechtering zijn..haltes weg..extra overstap..en nee daar helpt een minuut tijdswinst niets..een corrupte ambtenaar heeft hier denk ik goed de zakken gevuld

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2019 | 14:44

Mark

Het onderhoud en vervanging van het materieel op deze lijn is al jaren terug op een laag pitje gezet door het GVB omdat de NZ-lijn doorgetrokken zou worden (Met dus NZ materieel). Een gok die het GVB verloren heeft. In verhouding is het materieel helemaal niet zo oud, maar er is al veel te lang niet meer in geïnvesteerd.

Schrijf een reactie
+1
1 maart 2019 | 11:27

Amstelveense

23 februari 2019 | 10:32
anoniem
Dus het vernieuwen van de metrolijn is kutter dan de dagelijkse storingen en de te kleine wn drukke metros?

Ja, eigenlijk wel, want de bus moet mee in het gewone verkeer, wat voor vertraging kan zorgen en de bus is kleiner (en zal dus drukker zijn) dan de metro’s.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?