Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
woensdag 31 juli 2019

2 weken achter de rug, hoe gaat het?

Wendy van der Meulen

De zomeroperatie is nog in volle gang. Inmiddels zijn we iets meer dan twee weken bezig. Hoe zijn deze weken vergaan? En de hamvraag: lopen we nog op schema? Ja en nee, maar 26 augustus tram 5 en 6 weer in dienst is nog steeds de koers. Hieronder lopen we de werkzaamheden tussen Cannenburg in Buitenveldert en Amstelveen Stadshart even langs.

De werkzaamheden in Buitenveldert liggen op schema. De halte Van Boshuizenstraat is inmiddels gesloopt en VITAL is gestart met het bouwen van de nieuwe halte. Naar verwachting duurt dat t/m 19 augustus waarna alle systemen op de halte, zoals de SOS-zuil, verlichting, camera e.d. allemaal nog getest moeten worden.

Foto bij
De status van het nieuwe spoor in Buitenveldert op maandag 30 juli.

Asbest bij halte Uilenstede zorgde voor oponthoud

Tijdens het slopen van halte Uilenstede bleek er asbest te zitten in een laag tussen de perronplaten en het betonnen dek bij de trap en de lift. Het werk is toen direct stilgelegd en de asbest is door een speciaal asbestverwijderingsbedrijf weggehaald. Inmiddels is de sloop weer hervat en bijna afgerond. Als gevolg van de asbest hebben de werkzaamheden bij Uilenstede wel vertraging opgelopen. VITAL onderzoekt momenteel welke gevolgen dit heeft voor de overige werkzaamheden. Duidelijk is al wel dat de nieuwe lift niet in de nacht van 11 op 12 augustus ingehesen zal worden, maar in de nacht van donderdag 22 op vrijdag 23 augustus.

Foto bij
De 'kettinghor' bij Uilenstede. Veel ballast wordt hergebruikt. Dit gebeurt met een speciale spoor- en onderhoudsmachine, een zogenaamde kettinghor. De inzet van de kettinghor voor een tramspoor is uniek, omdat deze machines meestal worden ingezet voor landelijk treinspoor. De machine reinigt de kiezels en legt ze weer terug. Dit scheelt veel vrachtverkeer op de weg. Inmiddels is de hor alweer klaar.
Foto: Gé Dubbelman

Werkzaamheden Kronenburg op schema

De metamorfose van Kronenburg ligt grotendeels op schema. Het graven van de bouwkuip is gereed. Tezamen met de bouwkuip van Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd. Inmiddels zijn de betonwerkzaamheden gestart en moet er zo’n 1.600 ton stalen wapening gevlochten worden. Op vrijdag 2 augustus worden de betonnen liggers van het nieuwe, zuidelijke wegdek op hun plek gelegd. Dit is een hele klus want één zo’n ligger is 24 meter lang en weegt ruim 46 ton.

Foto bij
De verdiepte bak bij Kronenburg is al goed zichtbaar. Als eerste rijden eind augustus tram 5 en 6 hier doorheen, in de definitieve eindsituatie zowel de trams als het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan.
Foto: Gé Dubbelman

Een stroeve start voor Zonnestein

Kruispunt Zonnestein had een stroeve start. Vanwege problemen met de retourbemaling kon VITAL niet volgens planning beginnen met de graafwerkzaamheden. Pas aan het eind van de eerste week konden ze hiermee starten. In de tussentijd gingen de werkzaamheden die daar niet van afhankelijk waren wel gewoon door, zoals het verwijderen van het spoor, de ballast en de bovenleiding. Inmiddels zijn ook bij Zonnestein de beton- en vlechtwerkzaamheden gestart en staan de liggers van het nieuwe wegdek ingepland op 9 en 10 augustus. De vertraging door de stroeve start is deels teniet gedaan onder andere omdat er meer graafmachines ingezet zijn. VITAL blijft hard aan het werk om de opgelopen vertraging in te lopen.

Foto bij
Foto bij

Vernieuwen van de andere haltes

De werkzaamheden bij halte Stadshart en het spoor daar liggen op schema. Bij Onderuit en Oranjebaan duren de sloopwerkzaamheden iets langer dan verwacht vanwege de betondikte.

Nog roet in het eten door de hitte?

In de afgelopen twee weken is het 75-jaar oude warmterecord gesneuveld. Maar aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn werd gewoon stug doorgewerkt. De hitte heeft dan ook niet voor noemenswaardige vertraging in de planning gezorgd. Petje af voor de harde werkers buiten! VITAL koerst nog steeds af op het weer laten rijden van tram 5 en 6 op maandag 26 augustus.

Waar op te letten de komende weken?

Autoverkeer

  • Van 12 t/m 22 augustus: één grote rotonde rondom Kronenburg en Zonnestein.
  • Afsluiting Beneluxbaan in noordelijke rijrichting tijdens drie avonden en nachten (tussen 20.00 en 5.00 uur) voor het inhijsen van de liften bij de haltes Onderuit (15-16 augustus), Oranjebaan (21-22 augustus) en Uilenstede (22-23 augustus). Omleidingsroutes worden ter plaatse aangegeven.

Fietsers, voetgangers, OV-reizigers

  • Van 12 t/m 22 augustus: afsluiting oversteek Biesbosch (halte blijft in gebruik voor bus 45). Voor fietsers is er een omleiding vanuit het noorden via Uilenstede. Omleiding vanuit het zuiden is via de fietstunnel Onderuit. Voor voetgangers rijdt er een pendelbus van de westelijke bushalte Biesbosch naar de oostelijke bushalte Biesbosch en vice versa. Reistijd is circa 2 minuten. De pendelbus rijdt van 5.30 tot 1.00 uur en in het weekend ook ‘s nachts.
  • Advies voor OV-reizigers: maak indien mogelijk zoveel mogelijk gebruik van de bushaltes Uilenstede of Onderuit.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

9 augustus 2019 | 17:34

rina

hij heeft het gewoon gedaan , de camera. ineens die melding. opnieuw de plug in er op gezet, nadat ik de oude er natuurlijk had afgehaald. maar helaas, krijg nog steeds de zelfde melding. echt jammer

reageer op rina
9 augustus 2019 | 18:42

Rudie

Jammer,
bij werkt het ook niet meer,zelfde foutmelding

reageer op Rudie
9 augustus 2019 | 17:11

Nico

Nou Harold, dat werkt niet, gisteravond werkte hij nog, maar bij beide camera’s dezelfde klacht als bij die van Rina.
Dus er is toch iets aan de hand aan “jullie” zijde, gaarne even oppakken.

reageer op Nico
8 augustus 2019 | 15:58

rina

allereerst petje af hoe het gaat.
ik keek via de webcam op kronenburg. helaas is het voor mij niet meer te zien. ik krijg steeds de melding ( klik met de rechter muisknop om native client uit te voeren). daar kan ik dus nu niks meer mee.
vind dat jullie fantastisch werk doen. kijk nu met de foto’s ik hoop dat het met de camera opgelost word, prachtig gedaan

reageer op rina
9 augustus 2019 | 17:15

Nico

Nou Harold, dat werkt niet, gisteravond werkte hij nog, maar bij beide camera’s dezelfde klacht als bij die van Rina. Dus er is toch iets aan de hand aan “jullie” zijde, gaarne even

reageer op Nico
9 augustus 2019 | 08:39

Harold Topper |

@rina: Ik krijg de foutmelding zelf niet gereproduceerd omdat de webcam bij mij gewoon werkt. Op internet kom ik wel een vergelijkbare foutmelding tegen. Hierbij was de oplossing om de plugin te verwijderen en opnieuw te installeren. Mogelijk biedt dit ook voor u een oplossing.

Het verwijderen van de plugin gaat als volgt:
1) Open Chrome
2) Rechtsboven in de browser op de drie puntjes klikken
3) Bij “meer hulpprogramma’s” klikken op “Extensies”
4) Bij “VXG Mediaplayer” klikken op verwijderen
5) Plugin opnieuw installeren via de volgende link: https://chrome.google.com/webstore/detail/vxg-media-player/hncknjnnbahamgpjoafdebabmoamcnni?hl=en

reageer op Harold Topper |
1 augustus 2019 | 15:54

Van Dijk

Hoe is mogelijk dat er in de jaren90 nog asbest werd gebruikt??? Volgens mij was dat toen al jaren verboden….,

reageer op Van Dijk
9 augustus 2019 | 12:20

rina

dank je harold. is gedaan maar helaas werkt het nog steeds niet. bedankt in ieder geval

reageer op rina
1 augustus 2019 | 18:19

Harold Topper |

@Van Dijk: De werkzaamheden aan de Amstelveenlijn zijn gestart in april 1989. In Nederland is het gebruik van asbest sinds 1993 grotendeels verboden. Voor meer informatie over wanneer het toepassen en het gebruik van asbest werd verboden kunt u de volgende website raadplegen: https://www.infomil.nl/vaste-onderdelen/uitgebreid-zoeken/@113933/wanneer-toepassen/

reageer op Harold Topper |
1 augustus 2019 | 12:34

Hansje Koopmans

Diep onder de indruk. Niet alleen van het werk en de hele logistiek er omheen, maar ook van de communicatie. Petje af voor alle werkers!

reageer op Hansje Koopmans
1 augustus 2019 | 14:07

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Hansje Koopmans: Dank voor uw lovende woorden. We doen ons best en zullen dat blijven doen!

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
1 augustus 2019 | 09:59

MRO

Geweldig om te zien en te lezen! Reclame voor de Bouw!

reageer op MRO
1 augustus 2019 | 14:10

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@MRO: Hartelijk dank voor uw positieve reactie!

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
31 juli 2019 | 15:24

Axel

Wanneer wordt het spoor tussen Marne en Poortwachter vernieuwd, het noordelijker oude spoor is al lang verwijderd maar het oude zuidelijke spoor ligt er nog.

reageer op Axel
31 juli 2019 | 17:15

anoniem

Dat komt wel na de zomerperiode, eerst zorgen dat tram 5 en 6 weer zsm kunnen rijden

reageer op anoniem
31 juli 2019 | 11:00

anoniem

Grote klasse deze website. Lekker toegankelijk geschreven en mooie foto’s. Zou leuk zijn als de webcam’s ook op ios kunnen worden bekeken.

reageer op anoniem
31 juli 2019 | 12:15

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Bedankt voor uw compliment! We hopen eveneens dat de webcams binnenkort op alle browsers werken.

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
Wil u dit artikel delen?