Vanaf september meer werkzaamheden Amstelveenlijn
Vanaf september start VITAL met diverse werkzaamheden die nodig zijn voor het ombouwen van metro/sneltram 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid. Tot op heden is VITAL vooral bezig geweest met het uitwerken van het ontwerp van de nieuwe Amstelveenlijn en het uitvoeren van een aantal kabel- en leidingverleggingen. De werkzaamheden vanaf september betekenen helaas ook dat de hinder voor omwonenden, wegverkeer en OV-reizigers start.
Bouwrijp maken opstelterrein
Begin september start VITAL met het bouwrijp maken van het opstelterrein in de Noorder Legmeerpolder, gelegen ten zuiden van de J.C. van Hattumweg. Dit bestaat met name uit grondwerkzaamheden. Ter plaatse kunnen deze werkzaamheden zorgen voor verkeershinder.
Verwijderen groen
Eind september verwijdert VITAL groen rondom de te realiseren ongelijkvloerse kruispunten bij de haltes Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan. Alleen dat groen wordt verwijderd dat nodig is om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Tijdens het verwijderen van groen kan er sprake zijn van verkeershinder vanwege tijdelijke rijbaanafzettingen op de Beneluxbaan.
Watercompensatie en verleggen Beneluxbaan bij ongelijkvloerse kruispunten
In oktober begint VITAL met het aanleggen de watercompensatie en de tijdelijke wegen bij de kruisingen Beneluxbaan/Rembrandtweg en Beneluxbaan/Zonnestein. Ter hoogte van deze kruispunten wordt de Beneluxbaan tijdelijk naar buiten toe verlegd, zodat er ruimte ontstaat om de ongelijkvloerse kruispunten te kunnen realiseren. Deze werkzaamheden stonden oorspronkelijk begin 2019 gepland, maar starten nu circa drie maanden eerder. Bij de kruising Beneluxbaan/Sportlaan staat het verleggen van de Beneluxbaan begin 2019 gepland.
Hinder voor wegverkeer en OV-reiziger
Het verleggen van de Beneluxbaan betekent dat er op een aantal momenten hinder is voor het wegverkeer. Met name als de tijdelijke wegen aangesloten moeten worden op de bestaande. Voor openbaar vervoer reizigers die gebruik maken van de halte Kronenburg hebben deze werkzaamheden eveneens gevolgen. Vanwege de verkeersveiligheid en de -doorstroming wordt halte Kronenburg al vanaf begin januari 2019 buitengebruik genomen in plaats van begin maart. Reizigers van tram 5 kunnen dan gebruik maken van een tijdelijke halte die 250 meter naar het zuiden ligt. Deze halte kan echter niet gebruikt worden door de reizigers van sneltram 51.
Informatiebijeenkomsten en meer informatie
In het najaar wordt er een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd, als eerste in september voor omwonenden van de haltes Kronenburg en Zonnestein. Ondernemers en instellingen langs de Beneluxbaan zullen eveneens nader worden geïnformeerd. Ook komt er de komende tijd meer informatie over genoemde werkzaamheden op onze site beschikbaar. Automatisch op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor onze maandelijkse e-nieuwsbrief via info@amstelveenlijn.nl.
anoniem
Tot wanneer is de beneluxbaan afgesloten / werkzaamheden?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@anoniem: de Beneluxbaan is bereikbaar. Welke locatie bedoelt u?
Schrijf een reactieTHEA van Bremen
Kan ik wel naar Amstelveen winkelcentrum komen Zaterdags zonder te veel rompslomp?
Schrijf een reactieDank U
p. bos
hoe loopt de auto route van de bovenkerkerweg via de beneluxbaan naar amsterdam zuid?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@p.bos: De route loopt via de Beneluxbaan. De Beneluxbaan is open voor autoverkeer.
Schrijf een reactieanoniem
Bij halte kronenburg is veel groen verwijderd, wordt er na de werkzaamheden nieuw groen geplaatst (ving namelijk veel van het geluid van het verkeer op de beneluxbaan weg)?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: Voor de Amstelveenlijn is er een Beeldkwaliteitsplan ontwikkeld. Dit Beeldkwaliteitsplan omschrijft hoe de Amstelveenlijn en de inpassing ervan in de omgeving er in de toekomst zou kunnen uitzien. Uitgangspunt bij de herinrichting van het groen is het zoveel mogelijk herstellen en terugbrengen van de bestaande groene kwaliteit, zodat het aantrekkelijke groene karakter gehandhaafd blijft. De gemeente Amstelveen zal de herinrichting van het groen in een later stadium verder uitwerken en realiseren als VITAL klaar is met de werkzaamheden. Bekijk hier meer informatie over het Beeldkwaliteitsplan.
Schrijf een reactieMarcel
Vanaf 3 maart 2019 gaat er een nieuwe lijn 51 rijden tussen Isolatorweg en Centraal Station via Station Zuid. Hoe vaak gaat deze tram rijden? Om de 7,5 minuten in de spits zoals nu ook het geval is? Verreweg de meeste passagiers van de huidige lijn 51 hebben als eindbestemming de oostkant van Amsterdam. Daar zitten ook de meeste bedrijven en scholen. Het is dus belangrijk dat die verbinding tussen Station-Zuid en Amsterdam CS dezelfde frequentie houdt, anders voorzie ik grote capaciteitsproblemen.
Schrijf een reactieEls de Canniere
Dag Marcel, ik heb de GVB Klantenservice gebeld om meer te weten over de frequentie van de nieuwe lijn 51. Dit was nog onbekend bij de Klantenservice. Je vraag is uitgezet bij de afdeling Vervoerontwikkeling van GVB die mij deze week nog een terugkoppeling geeft en die ik hier vervolgens zal plaatsen op jouw bericht.
Schrijf een reactieAlain
Zoals het er nu naar uitziet in de spits iedere 8 minuten. Dat geldt dan ook voor de overige metrolijnen (50, 53 en 54). Dat is dus iets lager dan de huidige 7,5 minuut, maar op de Ringlijn tussen Zuid en Isolatorweg betekent dat wel een verkorting van 7,5 minuut naar 4 minuten wachttijd.
Schrijf een reactieEls de Canniere
Dag Marcel, ik heb een terugkoppeling ontvangen van GVB. De metrolijn 51 tussen Isolatorweg en Amsterdam CS zal vanaf 3 maart in de spits om de 8 minuten rijden, buiten de spits om de 10 minuten, in het weekend om de 12 minuten en bij drukke tijden in het weekend om de 10 minuten.
Schrijf een reactieMark
Op de borden langs de route stond maandenlang dat de fietspaden medio augustus weer open zouden gaan. Daar hebben jullie toen leuk de dag vanaf gekrabd zodat er nu “-8-2018” staat. Maar we leven inmiddels alweer in “-9-2018”, als ik even jullie schrijfwijze aan mag houden. Nergens iets te vinden over vertraging…
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Mark: Dit zijn volgens mij de fietsomleidingsborden die er staan vanwege de werkzaamheden van Waternet en dus niet vanwege de Amstelveenlijn. Ik heb navraag gedaan bij de gemeente Amstelveen wat de status van deze werkzaamheden is, dat hoop ik spoedig van ze te vernemen.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Mark: Het fietspad is klaar en de aannemer van Waternet moet de borden nog weghalen, dat gaan ze deze week doen. De meeste borden staan omgedraaid, maar niet allemaal aldus onze gebiedsconciërge die vanochtend is wezen kijken.
Schrijf een reactiev Kooten
ik heb dit onderwerp reeds ingebracht bij de gemeente Amstelveen, deze heeft dit doorgezet naar gemeente Amstelveen; bij de halte Oranjebaan is er een vrij groot hoogteverschil tussen perron en wagenvloer. kan dit meteen worden opgelost? bv door ter hoogte van de rolstoel toegangdeuren een oprit te plaatsen op het perron, hiermee is dan ook zichtbaar gemaakt waar de deuren voor rolstoel en scootmobiel zich bevinden.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@v Kooten: Wat betreft uw klacht over de huidige situatie, daarvoor zou ik u graag willen verwijzen naar GVB Klantenservice. U kunt zelfs via Whatsapp contact met ze opnemen. Zo worden namelijk alle klachten aangaande het OV in de stad geregistreerd en kan GVB daar waar nodig (en mogelijk) op anticiperen. Vanuit het project Amstelveenlijn wordt halte Oranjebaan vernieuwd en komt er een nieuw perron afgestemd op laagvloerse trams, waardoor dit probleem verleden tijd zal zijn.
Schrijf een reactieRachel Beaujean
Bestaat er nog een kans dat de 51 door blijft rijden naar Centraal St Amsterdam. Ik heb halte Waterlooplein hard nodig vanwege mijn werk in het theater!
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Rachel Beaujean: Ik moet u helaas teleurstellen. Op 3 maart 2019 houdt de 51, in zijn huidige vorm, op te bestaan. Er komt vervolgens op het metronet wel een metro 51 terug die rijdt van Isolatorweg via Zuid, Amstel en Waterlooplein naar Amsterdam CS. Komend vanaf Amstelveen of Buitenveldert zult u dan op station Zuid over moeten stappen.
Schrijf een reactieSonja de Lange
Waarde Wendy,
Schrijf een reactieGaat de nieuwe route van 51 vanaf de Isolatorweg via Zuid, Amstel, Waterlooplein etc. etc. al meteen in op 3 maart 2019? Ik mag hopen van wel; anders zitten we vanaf Buitenveldert – waar ik woon – wel verstoten van een verbinding naar de Oostkant (Weesperplein, Waterlooplein). Verder hoop ik dat het overstappen van lijn 5 naar de ‘nieuwe’ lijn 51 voor ouderen wel te doen is!
Wendy van der Meulen
@Sonja de Lange: Dat is wel de bedoeling op 3 maart 2019. Het overstappen van tram 5 (of bus 55) naar de nieuwe metro 51 zal net zo zijn als nu het geval is op de Strawinskylaan, volgens Googlemaps circa 250 meter / 3 minuten lopen naar het hart van station Zuid. Er zijn liften op de halte aanwezig of men kan via het WTC kantoorgebouw met de lift (die is schoner en betrouwbaarder).
Schrijf een reactieHandicap
De lift op de halte werkt vaker niet dan wel. Het kantoorgebouw is in de avond dicht. Daar zijn al talloze klachten over ingediend, maar er gebeurt niets.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Handicap: Dat is inderdaad wat ik ook vaker hoor. Blijft u vooral uw klachten hierover doorgeven aan GVB Klantenservice. U kunt zelfs via WhatsApp contact met ze opnemen. Zo worden namelijk alle klachten aangaande het OV in de stad geregistreerd en kan GVB daar waar nodig (en mogelijk) op anticiperen.
Schrijf een reactieSophie
Klopt het dat bus 55 al gaat rijden vanaf september tussen westwijk en oranjebaan vanwege de werkzaamheden bij sportlaan etc.? Op welke datum gebeurt dit precies?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Sophie: Nee dat klopt niet. Bus 55 gaat rijden per 3 maart 2019 als lijn 51, in zijn huidige vorm, stopt met rijden.
Schrijf een reactieCees Sitvast
Op het routekaartje van de tijdelijke buslijn 55 zie ik dat halte Westwijk komt te vervallen. De eindhalte van lijn 55 zou Sacharovlaan worden. Dit moet een misverstand zijn (hoop ik toch). Het kan niet waar zijn dat de bewoners van het zuidoostelijke deel van Westwijk zo’n stuk moeten lopen naar de eerste halte! Toch..?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Cees Sitvast: Sacharovlaan wordt de eindhalte van bus 55. Hier lagen meerdere redenen aan ten grondslag. Vanaf Westwijk zijn de streekbussen via Amstelveen busstation en metrostation Amstelveenseweg meestal sneller dan buslijn 55 via Middenhoven en Groenelaan. Daarnaast speelde mee dat, met Westwijk als eindhalte, er een tijdrovende omrijdroute via de Bovenkerkerlaan – Beneluxbaan – Hammarskjöldsingel noodzakelijk was, inclusief een lange keerlus via de woonstraten. Dit laatste tot grote ergernis van omwonenden. Mede op hun verzoek is Sacharovlaan tot eindhalte van bus 55 benoemd.
Schrijf een reactieT. Denninger
Wanneer stopt de 51 met rijden van en naar de Westwijk. En hoe gaat de bus 55 dan rijden?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@T. Denninger: In de nacht van zaterdag 2 naar zondag 3 maart 2019 rijdt sneltram 51 zijn laatste rit. Zondagochtend 3 maart start dan bus 55 met rijden. U vindt hier de route van bus 55.
Schrijf een reactieanoniem
Ik neem toch aan dat de pendelbus ook stopt ter hoogte van Bovenkerkerweg – spinnerij -Poortwachter. Niet alleen Sacharovlaan en dan pas weer Einhoeve mag ik hopen! Dan zouden all medewerkers van het bedrijventerrein bij de Spinnerij bijna 15 minuten moeten lopen om bij 1 van deze halte’s te komen! Weet iemand het antwoord?
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Anoniem: De bushalte van bus 55 bij de Sacharovlaan komt op het bedrijventerrein Legmeer te liggen en rijdt vandaar rechtstreeks door naar halte De Eindhoeve. Volgens Googlemaps is het circa 7 minuten/600 meter lopen van deze bushalte naar de huidige sneltramhalte Spinnerij.
Schrijf een reactie