Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Tevredenheidsmonitor klopt aan op Kronenburg en Zonnestein

Wendy van der Meulen | vrijdag 30 november 2018
Wendy

De eerste meting van de tevredenheidsmonitor, waarin omwonenden van Kronenburg en Zonnestein werd gevraagd wat zij vinden van de werkzaamheden tot nu toe, geeft een positief beeld. Maar er was ook kritiek en een aantal suggesties voor verbeteringen.

Het werk voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn kan helaas niet geruisloos en ongemerkt gebeuren. Om uit de eerste hand te horen hoe omwonenden de werkzaamheden ervaren, zijn we begonnen met de ‘tevredenheidsmonitor’. Wie hieraan wil meewerken, kan zich hier aanmelden. Voor de allereerste meting, begin november, hebben we 94 respondenten in de buurt van Kronenburg en Zonnestein benaderd. Met als belangrijkste vraag: Hoe ervaart u op dit moment de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn?

Noodzakelijk kwaad

Van de 62 mensen die reageerden gaven 54 aan dat zij tevreden of zelfs zeer tevreden zijn over hoe de werkzaamheden tot nu toe verlopen. In percentages was het beeld:

  • 14% zeer tevreden
  • 73% tevreden
  • 13% ontevreden

De voornaamste reden voor die positieve respons was dat men geen of weinig hinder ervaart. Reacties waren onder meer “Nergens last van”, “Metro en tram zijn normaal bereikbaar”, “Uitvoering maakt zorgvuldige indruk”, “Ik ben 80 en red het nog steeds om bij de tram te komen” en “Ik denk dat men probeert om zoveel als mogelijk is de beperkingen te minimaliseren; het is voor ons als buurtbewoners een noodzakelijk kwaad waar we mee moeten leren leven.”

Bomen en struiken

Empathie was er, bij een aantal respondenten, met fietsers. Zoals: “Voor een fietser naar station Amsterdam Zuid was het in de eerste tijd onduidelijk wat wel of niet afgesloten was”, “Je kunt er met de fiets met geen mogelijkheid langs” en “Omrijden was slechts deels aangegeven, op een gegeven moment hielden de borden op”. Een andere aanleiding voor kritische opmerkingen was het – helaas onvermijdelijke – verwijderen van bomen en struiken. “Het is zo zonde dat alle bomen zijn weggehaald” en “Erg jammer dat zoveel grote bomen moesten wijken” was de teneur.

Betere borden

Gevraagd naar tips en verbeterpunten bracht een aantal mensen informatie en bewegwijzering onder de aandacht. Bijvoorbeeld: “De overlast is op zich niet zo erg, maar graag eerder en beter aangeven wat er gaat gebeuren en hoe lang dit gaat duren”. En ook: “Betere borden met heldere instructies”, “Iets frequenter aanstaande routewijzigingen aankondigen” en “Blijf communiceren met de omgeving”. Er werd ook meegedacht over de doorstroming van het verkeer, met als suggestie stoplichten anders af te stellen. En twee respondenten bepleitten het piepsignaal van vrachtwagens, als zij achteruit rijden, zachter te zetten: “Het geluid staat heel hard afgesteld, zodat je als bewoner al vroeg wordt gewekt”.

Hoe verder?

Belangrijkste leerpunt uit deze eerste meting is dat we nog beter ons best moeten doen op de bewegwijzeringscommunicatie ter plaatse. Hoe hier precies invulling aan te geven gaan we bespreken met VITAL en de gemeente Amstelveen. En los van deze meting: tips en suggesties voor verbeteringen zijn altijd welkom.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
30 november 2018 | 17:18

R F van Balderen

Ik weet niet of mijn opmerking op de goede plaats terecht gekomen is, daarom nog maar een keer, hier Mijn suggestie:
Afslaande en oprijdende automobilisten op de Beneluxbaan worden heel goed gewaarschuwd voor fietsers bij het oversteken van het fietspad.
Echter bij de meeste afslagen rijden op dit moment geen fietsen, want er is geen fietspad.
Zou het dan niet beter zijn die borden tijdelijk weg te halen?
Bij herplaatsing als het fietspad over 2 jaar weer open gaat, vallen ze dan wel op.
Ik stuurde deze opmerking naar de gemeente Amstelveen, maar die verwezen me weer naar ??.

Schrijf een reactie
+1
5 december 2018 | 10:00

Wendy van der Meulen

@R.F. van Balderen: Hartelijk dank voor uw suggestie. Ik heb deze doorgegeven aan VITAL en de verkeersafdeling van de gemeente Amstelveen. Zodra ik hun reactie weet informeren we u hierover.

Schrijf een reactie
+1
15 januari 2019 | 09:41

Wendy van der Meulen

@R.F. van Balderen: Nog naar aanleiding van uw melding heb ik zojuist van de gemeente Amstelveen doorgekregen dat zij een deel van de borden die tijdens de uitvoering van de Amstelveenlijn niet meer nodig gaan verwijderen.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?