Werkzaamheden bij Kronenburg en Zonnestein
Om de kruispunten Kronenburg en Zonnestein ongelijkvloers te kunnen maken tijdens het ombouwen van de Amstelveenlijn (sneltram 51) moeten er kabels en leidingen worden verlegd. Een deel van de kabels en leidingen wordt verlegd in 2017. Deze werkzaamheden zorgen voor hinder. Welke werkzaamheden staan er deze zomer gepland bij de kruispunten Kronenburg en Zonnestein en wat betekent dit voor u?
Gestuurde boringen
Bij Kronenburg vinden twee gestuurde boringen plaats. Vanaf maandag 7 augustus start VITAL met de werkzaamheden. Bij Zonnestein vindt één gestuurde boring plaats. VITAL start hier vanaf woensdag 23 augustus 2017. Er wordt op werkdagen tussen 7.00 en 19.00 uur gewerkt. Op dagen dat er geboord wordt kan het eventueel uitlopen tot 22.00 uur. Per boring bestaan de werkzaamheden uit het inrichten van de werk- en opslagterreinen, de daadwerkelijke boring, het doortrekken van de buizen en leidingen en het opruimen van de werk- en opslagterreinen.
Waar en wanneer?
Er is een speciale nieuwsbrief voor deze werkzaamheden gemaakt met daarin twee plattegronden, één voor Kronenburg en één voor Zonnestein. Daarop ziet u waar zich de gestuurde boringen en de werk- en opslagterreinen bevinden en wanneer de werkzaamheden worden verricht. Ook ziet u een indicatie van de werklocaties van Stedin, Gasunie en Nuon Warmte. Bedrijven die eveneens kabel- en leidingwerkzaamheden zullen uitvoeren.
Henk
@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Op het Zonnestein-terrein zelf lijkt bijna alles te zijn weggehaald, maar….
Het Voetpad is echter niet hersteld en er staan nu rode plastic afzettingen.
Het grasveld is er verweesd achtergelaten als ware er met grof geweld te keer is gegaan.
Ik vrees dat tot aan 2021 of langer het een grote puinzooi is en blijft, waarbij ook planningen niet gehaald worden en soms simpelweg niet gecommuniceerd. Een van de werkers zei dat terloops, dat we moeten rekenen op die puinzooi de komende jaren.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Henk: Het ziet er momenteel inderdaad verweesd uit. Met de gemeente Amstelveen is afgesproken dat bij de verschillende werkterreinen/-omgeving alle verharding en grasvelden weer hersteld worden. Ook waar struiken/heesters stonden wordt het terrein hersteld en met gras ingezaaid. Er worden echter geen heesters terug geplant omdat deze mogelijk volgend jaar weer verwijderd moeten worden. Wanneer de werkterreinen hersteld worden hangt deels af van de kabel- en leidingeigenaren. Zij zijn nu en de komende tijd de daadwerkelijke nieuwe aansluitingen aan het maken (waarbij soms ook weer graafwerkzaamheden nodig zijn). Als dat afgerond is zal onze aannemer VITAL of de netwerkbeheerder de werkterreinen herstellen.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
Update boringen Zonnestein, Kronenburg en Sportlaan: Nu en in de komende periode gaan de verschillende kabel- en leidingeigenaren hun kabels en leidingen daadwerkelijk verleggen via de eerder geboorde mantelbuizen. Dit kan mogelijk nog wat hinder geven, met name voor langzaam verkeer. Bij de Sportlaan is een eigenaar inmiddels al bezig, maar dit kan ook over een paar weken pas plaatsvinden.
Schrijf een reactieHenk
@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
De Hoek Zonnestein/Beneluxbaan/Van Heuven Goedthartlaan is nog een groot werkterrein en ook het voetpad aan die hoek is nog met hekken omringd.
Wanneer worden die verwijderd?
Of komen hier nog nadere werkzaamheden?
Is daar een planning voor?
Aan de andere kant bij Westelijk Halfrond/Straat van Messina/Beneluxbaan is alles wel verwijderd.
dank
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Henk: Vorige week zijn de laatste mantelbuizen en kabels ingetrokken en die worden nu afgewerkt. Eind deze week wordt het werkterrein weggehaald. Er staan echter ook nog een paar haspels van de kabel- en leidingeigenaren, die zij moeten weghalen. Daar zit onze aannemer achteraan, maar we kunnen niet garanderen dat deze vrijdag ook weg zijn.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
Update 2 boring Zonnestein: Er werd vrijdag 1 september tot na middernacht nog doorgewerkt, waarom was dit? Helaas verliepen de werkzaamheden die dag niet zonder problemen. ‘s Middags bleek dat de boor die de aannemer gebruikte te licht was om de bundel kabels door het geboorde gat te drukken. 55 meter voor het einde kwamen ze tot stilstand omdat de weerstand te groot werd. Om de boring af te kunnen ronden is er met spoed een zwaardere boor elders uit Nederland gehaald. Daar hadden ze aanvankelijk aanloopproblemen mee, maar op een gegeven moment kwam de bundel weer los en konden ze het laatste stuk alsnog doortrekken.
Het ‘nadeel’ van zo’n gestuurde boring is dat als er eenmaal mee gestart wordt deze ook afgemaakt moet worden. Men boort namelijk eerst het gat onder het kruispunt door, maakt dit daarna ruimer en vult het met een mengsel (bentoniet) om de ruimte open te houden en de kabels erdoorheen te kunnen drukken. Dit laatste moet niet te lang op zich laten wachten, want dan bestaat de kans dat het gat instort en de boring in zijn geheel overgedaan moet worden. Vandaar dat er dus werd doorgewerkt. Mocht u hier hinder van hebben ondervonden, onze excuses hiervoor!
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
Update boring Zonnestein: Van donderdag 31 augustus 7.00 uur t/m vrijdag 1 september 19.00 uur (tijden onder voorbehoud) is het Westelijk Halfrond gestremd tussen de rotonde en de Straat van Gibraltar vanwege het intrekken van de mantelbuizen (de buizen die bestemd zijn voor de doorvoer van de kabels en leidingen). Hierdoor is het op de rotonde niet mogelijk om zuidwaarts af te slaan naar het Westelijk Halfrond of om via het Westelijk Halfrond de Straat van Messina te bereiken. Het wegverkeer dient om te rijden via het Oostelijk Halfrond. Bestemmingsverkeer voor de benzinepomp komend vanaf de Straat van Messina wordt omgeleid via Straat van Messina/Straat van Gibraltar. De uitrit van de benzinepomp op het Westelijk Halfrond naar het noorden blijft wel beschikbaar. Het parkeerterrein voor het Westelijk Halfrond 371 – 485 blijft eveneens bereikbaar. Fietsers vanaf de Straat van Messina worden omgeleid via de Straat van Gibraltar. Het fietspad aan de oostzijde van het Westelijk Halfrond blijft beschikbaar. Omleidingsroutes voor het verkeer worden ter plaatse aangegeven, ook zijn er verkeersregelaars aanwezig.
Schrijf een reactie