Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
vrijdag 18 november 2016

GVB tekent contract met CAF voor nieuwe 15G trams

Wendy van der Meulen

De aankoop van 63 nieuwe trams (met een optie tot 60 extra trams) is een feit. GVB en de Spaanse fabrikant CAF ondertekenden op 11 november 2016 het contract in Amsterdam.

Voorkeursaanbieder

Eerder werd bekendgemaakt dat CAF als voorkeursaanbieder uit de bus kwam voor de levering van deze grote serie nieuwe trams. De aankoop van dit nieuwe materieel gebeurt in opdracht van de Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de Gemeente Amsterdam. Tegelijkertijd ondertekenden GVB en de Stadsregio Amsterdam die dag een uitvoeringsovereenkomst en gaf de Stadsregio de beschikkingen af. In totaal stelt de Stadsregio een budget van ruim € 200 miljoen beschikbaar voor de aanschaf van de nieuwe tram (exclusief de optie van 60 trams extra) en de bijkomende kosten.

15G factsheet

Nu kan gestart worden met de ontwerpfase. De trams zijn van het standaardtype URBOS 100. Ze zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Alle overige details die in deze fase bekend zijn en de technische gegevens van de tram, zijn te lezen in deze 15G factsheet.

Fietsen en scootmobiels

Anders dan in het huidige materieel van lijn 51 mogen fietsen in trams niet mee, ook niet in deze nieuwe trams. Voor scootmobiels verandert er feitelijk niets. In de huidige situatie geldt namelijk al dat scootmobiels in de sneltram, metro en tram slechts onder bepaalde voorwaarden mogen worden meegenomen. Ditzelfde beleid geldt ook voor de nieuwe trams. Lees hier meer over scootmobiels en de nieuwe trams.

Uw mening

De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft 2019 in gebruik worden genomen op het Amsterdamse netwerk. Ze zullen de oudere modellen vervangen en onder meer ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn. In 2017 wordt de ‘mock-up’, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram, tentoongesteld. Iedereen die dat wil, is dan welkom om de nieuwe tram te ervaren en een mening te geven over de laatste keuzes op het gebied van interieur, inrichting en toegankelijkheid voor de reiziger.

Foto bij
De ondertekenaars van GVB en CAF en het aanbestedingsteam van 15G.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

5 oktober 2018 | 13:33

anoniem

Waarom mogen er geen fietsen mee in de nieuwe metro’s? Dat is erg onhandig.

reageer op anoniem
8 oktober 2018 | 12:55

Wendy

@Anoniem: In de nieuwe 15G trams(!) die straks op de vernieuwde Amstelveenlijn gaan rijden mogen geen fietsen mee. Fietsen nemen te veel ruimte in en kunnen het veilig in- en uitstappen belemmeren. De nieuwe trams zijn 2,4 meter breed en daarmee smaller dan metro’s en ook smaller dan de huidige sneltrams (2,65 m). In zijn algemeenheid geldt dat er in de Amsterdamse trams geen fietsen mee mogen. De enige uitzondering die in de regio ooit op het ‘geen fietsen mee’-beleid is gemaakt is de IJtram (lijn 26). Dit werd destijds besloten omdat de fietsverbinding via fietspaden naar IJburg niet goed genoeg werd bevonden. De fietsverbindingen tussen Amsterdam en Amstelveen zijn daarentegen wel goed.

reageer op Wendy
Wil u dit artikel delen?