Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Pieter Litjens: “Het is enorm belangrijk dat we de werkzaamheden goed afstemmen.”

Wendy van der Meulen | donderdag 10 september 2015
Wendy

Pieter Litjens (VVD) is verkeerswethouder in de gemeente Amsterdam én bestuurlijk opdrachtgever van de Amstelveenlijn vanuit de Stadsregio. Een dubbele verantwoordelijkheid dus. Hoe gaat hij daarmee om? En waarom is volgens hém de vernieuwing van de lijn belangrijk?

Op welke manier bent u betrokken bij de Amstelveenlijn?

“De Amstelveenlijn loopt voor een flink deel over het grondgebied van Amsterdam. Ze is een belangrijke schakel in het openbaar-vervoernetwerk van Amsterdam en de regio. Als verkeerswethouder van Amsterdam ben ik er daarom medeverantwoordelijk voor.
Daarnaast ben ik vanuit de Stadsregio Amsterdam de bestuurlijk opdrachtgever voor het project. De Stadsregio is een samenwerkingsverband van gemeenten rond Amsterdam en de stad zelf. Het is een overheidsorgaan dat onder meer verantwoordelijk is voor het regionale openbaar vervoer. Het bestuur van de Stadsregio is de Regioraad en daar ben ik een van de leden van.”

Botsen die lokale en regionale ‘petten’ wel eens?

“In principe kan dat. Wat we in Amsterdam willen, is niet altijd in het belang van de regio, of andersom. Maar bij de Amstelveenlijn ervaar ik geen tegengestelde belangen. Het is nu eenmaal een lijn die even belangrijk is voor de regio als voor Amsterdam zelf: hoe verbeteren we de bereikbaarheid van dit gebied, inclusief belangrijke locaties als de Zuidas?

Amsterdam denkt gelukkig niet meer over zichzelf als een gebied dat ophoudt bij de A10. We zijn echt een stadsregio geworden. Maar er is nog veel te verbeteren. Ik merk dat zelf, als bewoner van de regio en werkzaam in Amsterdam. Ik woon in Kudelstaart, een plaatsje in de gemeente Aalsmeer. Daarvandaan naar het stadhuis van Amsterdam per openbaar vervoer kost me vijf kwartier. Dat is behoorlijk lang. Veel mensen zullen dit herkennen.”

Waarom is volgens u de vernieuwing van de Amstelveenlijn noodzakelijk?

“Een belangrijke reden is dat het aantal mensen dat reist via station Amsterdam Zuid de afgelopen jaren flink is gegroeid. Dit station is voor veel reizigers uit Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn een belangrijke bestemming. En in de toekomst, als de Noord/Zuidlijn rijdt, wordt dat belang alleen maar groter. Reizigers moeten op of rond het station zelf zijn voor werk of studie. Of ze willen hier overstappen op trein, metro, bus of tram.
Dat dit station steeds belangrijker wordt, blijkt ook uit de onlangs vastgestelde Lijnennetvisie. Dit is een plan, op basis van onderzoek van de Stadsregio, voor het regionale openbaar vervoer na de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. (Lees meer over de Lijnennetvisie op www.stadsregioamsterdam.nl)

De vernieuwing van de Amstelveenlijn sluit hierop aan. Ze zorgt ervoor dat reizigers straks sneller op dit belangrijke knooppunt kunnen komen. Met een tram die vaak rijdt en die betrouwbaar is. De huidige Amstelveenlijn is storingsgevoelig. Dit verhoogt de kosten om de lijn te laten rijden en veroorzaakt vertragingen, die ook gevolgen hebben voor andere openbaar-vervoerverbindingen. (Lees meer: Waarom noodzakelijk en wat speelt er mee?)

Wat verbetert er dankzij de vernieuwing voor de reizigers?

“Voor het gros van de reizigers verbetert de reistijd op de Amstelveenlijn. Een specifieke verbetering voor omwonenden in Amstelveen is dat we de tram op drie kruisingen verdiept gaan aanleggen. Dit zorgt voor een veiligere en betere doorstroming van het verkeer in de directe omgeving.
Die veiligheid, op de hele lijn trouwens, is zó belangrijk. Ik begrijp de emoties volledig. Het moderne materieel en de vormgeving ervan gaat daar ook aan meehelpen.”

Een aantal mensen vindt het vervelend dat zij straks niet meer rechtstreeks van Amstelveen naar Amsterdam Centraal kunnen reizen. Ze zijn helemaal niet blij met de geplande overstap op Amsterdam Zuid.

“Er is een bewuste keuze gemaakt om de Noord/Zuidlijn niet door te trekken naar Amstelveen. Een hoogwaardige tramverbinding voor Amstelveen – snel, betrouwbaar, comfortabel – betekent dus een overstap op Amsterdam Zuid. Dat station wordt een van de belangrijkste openbaar-vervoerknooppunten van de regio: treinen, trams, bussen, de Noord/Zuidlijn en de Amstelveenlijn. Veel gebruikers van de Amstelveenlijn zullen op dit station gaan overstappen. En de Noord/Zuidlijn gaat er vanaf het najaar van 2017 voor zorgen dat iedereen snel in de binnenstad van Amsterdam kan komen.” (Lees meer Overstappen op station Zuid: waarom en hoe?)

Ik vind het heel belangrijk dat we aan dat overstappen op Amsterdam Zuid veel aandacht gaan besteden. En wel door een overzichtelijk station te maken, met duidelijke bewegwijzering. Ik moet vaak denken aan Paul Mijksenaar, die een aantal jaren geleden in de Bijlmer bij mij in de buurt woonde: de ontwerper van de wereldberoemde gele Schiphol-borden. Dergelijke helderheid moet ons lichtend voorbeeld zijn.”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
25 oktober 2015 | 14:20

annette derksen

@anet bleich Ik ben het helemaal met dit bericht eens. Ik was net namelijk van plan om precies hetzelfde te schrijven. Nu is het Gelderlandplein helemaal voor mij en met mij voor veel mensen die slecht ter been zijn onbereikbaar.. geen bus 62 en geen stop van lijn 5 bij de A.J. Ernststraat, waarvandaan het nog gemakkelijk is om naar Ekoplaza en het Gelderlandplein te lopen. Dus graag behoud halte A.J. Ernststraat. (p.S. Ik ga door ook naar stomerij Puur)

Schrijf een reactie
+1
25 oktober 2015 | 14:05

anet bleich

@Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Echt onacceptabel om de halte A.J. Ernststraat te laten vervallen. Voor de (vaak oudere) omwoners en voor de bereikbaarheid van het Gelderlandplein. Volgens mij is het een behoorlijk drukke halte, i.t.t. bijvoorbeeld de halte Parnassusweg waar vrijwel alleen mensen die vanaf station Zuid komen gebruik van maken. En die kunnen evengoed gebruik maken van de halte station Zuid. Dus als er toch 5 haltes weg moeten, zou ik zeggen: doe dan de halte Parnassusweg en zeker niet de A.J. Ernst!!!

Schrijf een reactie
+1
27 oktober 2015 | 15:58

Wendy van der Meulen

@Anet Bleich: In de plannen van Zuidasdok komt er ten zuiden van station Zuid -aan de Schönberglaan- een nieuw tramstation. De trams van de Amstelveenlijn en tramlijn 5 gaan hier in de toekomst halteren. Dit betekent dat vanaf dan de haltes Parnassusweg en Strawinskylaan niet meer op de route liggen en komen te vervallen. Lees hier eventueel meer over Overstappen op station Zuid.

Schrijf een reactie
+1
14 oktober 2015 | 16:07

Jes.

Het kan ook wel, want in Duitsland reis ik immers ook met verschillende vervoersbedrijven, maar daar merk ik eigenlijk niets van. Ook in Londen, om een voorbeeld te geven, rijden er verschillende bedrijven die allemaal onder Transport For London vallen. Die eenduidigheid maakt het wel duidelijker voor de klant en niet te vergeten; begrijpbaarder voor de potentiële klant.

Schrijf een reactie
+1
15 oktober 2015 | 12:14

Wendy van der Meulen

@Alain en @Jes.: De overheid is daar inderdaad zelf bij en op sommige plekken in de wereld wordt dat anders geregeld dan hier nu het geval is. Voor zover we daar als Metro en Tram met de bouw, het beheer en onderhoud van het Amsterdamse metro- en tramnetwerk de mogelijkheden toe hebben, proberen we het voor de reiziger zo eenduidig en duidelijk mogelijk te maken.

Schrijf een reactie
+1
14 oktober 2015 | 15:26

Alain

Tja, daar is de overheid toch zelf bij…en ook marktpartijen kunnen verplicht worden de reiziger een naadloze reis aan te bieden. Wat kan mij het nu schelen van welke marktpartij die bus is? Als ik maar van a naar b kom. Marktwerking hoeft dat niet in de weg te zitten; dat is slechts een excuus om niets te doen.

Schrijf een reactie
+1
12 oktober 2015 | 16:50

Jes.

U zei: “Amsterdam denkt gelukkig niet meer over zichzelf als een gebied dat ophoudt bij de A10. We zijn echt een stadsregio geworden”. Bij het openbaar vervoer is dat toch nog steeds veel te veel het geval. Dat mag ook wel eens aangepakt worden.
Het is nu in de verschillende delen van de Metropoolregio nog erg verschillend. De verschillende bedrijven zoals GVB, Connexxion, EBS, R-Net en NS zijn een soort eilandjes met hun eigen informatievoorziening en reisproducten. Eén systeem waarin alle bedrijven samenwerken in de hele Metropoolregio is veel overzichtelijker.
Met de auto is het wel één systeem dat op elkaar aansluit, Van gemeentegrenzen merk ik niks als ik in een auto door de Metropoolregio rijd. Dat moet ook zo zijn met het OV. Eén netwerk met hetzelfde tariefsysteem en één duidelijke huisstijl + website, waar alle OV-bedrijven aan deelnemen.

Schrijf een reactie
+1
14 oktober 2015 | 14:50

Wendy van der Meulen

@Jes.: Als dat ooit nog eens zou gebeuren, zou dat inderdaad heel erg mooi zijn! Gezien de marktwerking bij het openbaar vervoer lijkt het mij echter erg verre toekomstmuziek.

Schrijf een reactie
+1
12 oktober 2015 | 12:01

Alain

Dat de tijdswinst ten goede gaat komen aan De Reiziger klinkt mooi om het project te vermarketen, maar is in de praktijk vooral bedoeld om de exploitant kosteneffectiever te kunnen laten opereren. Immers: een snellere reistijd van eindpunt tot eindpunt betekent dat een tram sneller aan de terugweg kan beginnen. Dat leidt er weer toe dat die tram vaker per dag heen en weer kan => een hogere vervoersprestatie kan leveren => de exploitant minder trams nodig heeft om dezelfde vervoersprestatie te leveren.

Dat De Reiziger in de praktijk nauwelijks voordeel gaat hebben van het schrappen van haltes, is ook wel op te maken uit het document Beschrijving Voorkeursvariant. Hier is op pagina 6 te zien dat vier van de vijf te schrappen haltes zich bevinden vóór de haltes met de meeste in- en uitstappers. In het gebied met de meeste in- en uitstappers wordt alleen de halte A.J. Ernststraat geschrapt. Aangezien de Amstelveenlijn een duidelijke oriëntatie van reizigersstromen richting Amsterdam in de ochtend en uit Amsterdam in de middag kent, zal de bulk van de reizigers dus nauwelijks reistijdwinst gaan boeken. Afgaande op de 2 minuten in totaal die mw. Van der Meulen noemt, betekent dit dus een tijdswinst van 24 seconden (120/5) voor de bulk van de reizigers die straks de halte A.J. Ernststraat overslaan. Een ‘winst’ die nagenoeg verdampt vanwege de verplichte overstap op station Zuid op de metro straks.

Alleen als de AVL ooit richting Uithoorn zou worden doorgetrokken en het omringende OV-net zodanig wordt heringericht dat de lijn als ruggengraat binnen een visgraatmodel gaat opereren, kun je allicht volhouden dat De Reiziger er met het schrappen van haltes op vooruit zal gaan.

Schrijf een reactie
+1
12 oktober 2015 | 11:31

Mw. M. Disselhoff

De afstand tussen de tramhaltes Van Boshuizenstraat en VU dient verkleind te worden; 1.000 m is onaanvaardbaar. Ook de verkeersveiligheid van het langzame verkeer op de kruispunten voor Zuidas is onvoldoende verzekerd, met name op het kruispunt Buitenveldertselaan/De Boelelaan. Aandacht voor de forens is prima, maar die reist alleen tijdens de spits. Ondernemers, bewoners (jong en oud), studenten mogen niet worden benadeeld. DB en leden van de Stadsregio Amsterdam worden opgeroepen met alle belangen rekening te houden!

Schrijf een reactie
+1
15 oktober 2015 | 13:15

Wendy van der Meulen

@Mw. M. Disselhoff: Het kan zijn dat die afstand nog iets verkleind gaat worden, aangezien er nog een onderzoek loopt naar het wel of niet verschuiven van de halte VU/De Boelelaan. Deze zou dan iets zuidelijker, dus richting de A.J. Ernststraathalte, kunnen komen te liggen. De verwachting is dat hier begin volgend jaar meer duidelijkheid over komt.

Het kruispunt Buitenveldertselaan/Boelelaan heeft onze aandacht, maar valt feitelijk buiten de scope van het project Amstelveenlijn. De dienst Zuidas (gemeente Amsterdam) doet momenteel een verkeerskundig onderzoek naar dit kruispunt waar het gaat om toekomstige doorstroming, bereikbaarheid en veiligheid. Als er meer bekend is over de resultaten van dit onderzoek, zullen we daar op onze website zeker aandacht aan besteden.

Schrijf een reactie
+1
5 oktober 2015 | 10:57

Mw. M. Disselhoff

Hoe veilig wordt het op de Buitenveldertselaan als de tram daar straks met 70 km pu mag gaan rijden om 1 minuut tijdwinst te halen voor de forens?
Waarom wordt toegestaan dat tussen de halte Van Boshuizenstraat en die van de VU 1.000 m afstand mag zitten en tussen de halte VU en Zuid slechts 350 m.?
Bewoners en ondernemers aan de A.J. Ernststraat e.o. kunnen niet leven zonder halte A.J. Ernststraat.
Oplossing: alleen tijdens spits halte A.J. Ernststraat overslaan of een tram naar het Gelderlandplein. Buitenveldert, de meest succesvolle naoorlogse wijk van NL, mag niet geïsoleerd raken!

Schrijf een reactie
+1
9 oktober 2015 | 06:11

Wendy van der Meulen

@Mw. M. Disselhoff: In de huidige situatie mogen de sneltrams daar ook 70 km/uur rijden, dit blijft zo bij de vernieuwde Amstelveenlijn. Op het kruispunt zijn de trams echter onderdeel van het overige verkeer en mogen ze maximaal 50 km/uur rijden. De tijdwinst van minimaal 2 minuten komt met name door het laten vervallen van vijf haltes en een betere doorstroming op de kruisingen.

We waarderen het dat u opkomt voor de belangen van de bewoners en ondernemers aan de A.J. Ernststraat. En we begrijpen het ook. Maar zoals ik circa 2 maanden terug in dit forum bij u aangegeven heb, is het besluit tot het laten vervallen van vijf haltes al in maart 2013 genomen door de Regioraad. Vanuit onze rol als verantwoordelijke uitvoeringsorganisatie voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn kan Metro en Tram aan dit besluit niets veranderen.

Er is toen ook gekozen om niet alternerend te halteren (soms wel, soms niet stoppen) om haltes te behouden, omdat dit verwarrend is voor de reizigers. En het kan ertoe leiden dat trams, die niet stoppen, alsnog staan te wachten achter een tram die wél stil staat. De optie van een tram naar Gelderlandplein is ook onderzocht, maar deze bleek niet rendabel.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?