Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
maandag 29 juli 2019

Uitvoerder Tim Reeves : Ik ben de olie in de machine deze zomer

De vernieuwing van de Amstelveenlijn zit momenteel in een ware piek. Tijdens de grote zomeroperatie gooien de bouwers alle remmen los – onder meer voor de aanleg van het verdiepte kruispunt bij Kronenburg. Uitvoerder Tim Reeves van hoofdaannemer VITAL vertelt wat dat allemaal betekent.

Dat we Tim Reeves (54) hebben kunnen strikken voor de Amstelveenlijn, mag bijna een wonder heten. Want hij is een ware wereldreiziger en had voor hetzelfde geld heel ergens anders kunnen werken.

Geboren in Taunton, zuid-west Engeland, en opgegroeid in Irvine aan de Schotse westkust, bekwaamde hij zich als timmerman. Maar halverwege de jaren negentig lag in Schotland het werk niet voor het oprapen. “Duitsland was echter booming”, zo haalt Tim herinneringen op, “en ik pakte dus mijn koffers. Ik werkte een aantal jaren op een olieraffinaderij in Gelsenkirchen. Ik kwam in Nederland terecht voor werkzaamheden aan de Schipholspoortunnel, in 1999.”

In het nieuwe millennium belandde Tim in onder meer Denemarken en Finland, en meest recentelijk in Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, waar hij betrokken was bij de aanleg van de plaatselijke metro. “Vier jaar lang, twaalf weken daar, twee weken vrij in Nederland. Dat trok uiteindelijk een te zware wissel op het leven met mijn vrouw en twee tienerkinderen. Dus afgelopen februari ben ik teruggekomen en nu heel tevreden met mijn werk hier.”

Rugzak vol ervaring

Als uitvoerder bij VITAL is Tim momenteel verantwoordelijk voor het betonwerk van het verdiepte kruispunt Kronenburg. “We werken hier met een team van, gemiddeld, een man of vijftig – uit allerlei landen, zoals Polen, Roemenië, Azerbeidzjan, Portugal, Friesland… Allemaal jongens die, net als ik destijds, op zoek waren naar werk en hier nu als geroepen komen.”

Tim noemt zichzelf ‘de olie in de machine’. “Ik geef leiding, bespreek de werkzaamheden, bestel materialen, doe kwaliteitscontroles, luister naar wat de bouwers bezighoudt, stimuleer hen om oplossingen te vinden. Na al die jaren heb ik een rugzak vol ervaring en die komt nu goed van pas.”

De dag begint voor Tim rond kwart over zes, “voor de koffie en de chocoprinsen”. Tijdens twee ‘dailystands’ (‘dagelijkse stand van zaken’) blikt hij met het team-van-dienst vooruit op de dag. “We bespreken wat er op de planning staat, wat er wellicht lastig is, hoe we letten op de veiligheid, enzovoort. Onze planning…” (en hij wijst op een grote lap papier aan de muur in de bouwkeet, die vol zit met gekleurde plakkertjes) “… is heilig. We móeten onze mijlpalen halen. Maar ja, dat lukt natuurlijk niet altijd. Dan moeten we later inlopen, door bijvoorbeeld langere dagen te maken of extra diensten in te plannen.”

Intensieve tijd

De rest van de dag gaat het voor Tim alle kanten op qua werk: toezicht houden, de groothandel bellen voor extra spullen die nodig zijn, of zelfs een klacht uit de buurt aanhoren – die hij dan meteen doorgeeft aan de omgevingsmanagers.

Hij pakt zijn smartphone erbij: “Kijk, dit is FlexInspect. Dit gebruik ik voor de kwaliteitscontroles. Het is een app voor het digitaal registreren, rapporteren en analyseren van het werk. Zaken als geplande begin- en einddata, het aantal kubieke meters beton, hoeveel kubieke meter we per uur storten, de weersomstandigheden, de afwerking, enzovoort enzovoort. Met die informatie houden we onze opdrachtgever op de hoogte van de voortgang.”

De inspecties zijn tijdens de lopende zomerperiode – met elke dag, van vroeg tot laat, werkzaamheden – belangrijker dan ooit. “Het is een heel intensieve tijd”, zegt Tim. “De planning is strak, we moeten steeds tijd inlopen, en voor onverwachte situaties heb ik een lange lijst met namen en telefoonnummers. Niettemin blijft het mensenwerk. Het is de warmste periode van het jaar, en het werk moet wel veilig blijven. Als het té warm is, gaat het tempo omlaag. Dat is gewoon niet anders, en dan halen we later die tijd wel weer in.”

Foto bij
Tim in overleg met een collega.
Foto: Gé Dubbelman

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 juli 2019 | 18:59

anoniem

…géén vragen maar ergens moet je toch je complimenten kwijt!
Heel veel respect voor de professionele aanpak!

reageer op anoniem
1 augustus 2019 | 08:05

Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram

@Anoniem: Hartelijk dank. Ook dat horen we graag!

reageer op Wendy van der Meulen | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
Wil u dit artikel delen?