Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
woensdag 27 maart 2019

Uitvoerder spoorinfra Lars : Wij doen aan mechanische topsport

Als student verdiende Lars Polman bij achter de bar. En in Spanje was hij zelfs een tijdje verantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen van een kroeg. Een toekomst in de horeca lag dus bijna voor de hand. Maar hij studeerde ook civiele techniek. En met de eindstreep van die studie in zicht belde Lars met een vriend. “Ik was op zoek naar een stageplek, en die vriend werkte bij VolkerRail. Hij was heel positief en ik belde vervolgens met een projectleider hier, om verder te informeren.”

Lang verhaal kort: Lars deed zijn stage (onder meer bij de Amstelveenlijn, waar VolkerRail onderdeel is van aannemerscombinatie VITAL), studeerde keurig af en ‘bleef hangen’ in Amstelveen. De horeca moet nog even geduld hebben: vooralsnog zit hij als uitvoerder spoorinfra bij VITAL helemaal op zijn plek.

Koffie bij de directeur

“Ja, het bevalt me heel goed”, zegt Lars (25). “Het is best een grote club, maar de sfeer is informeel. Als ik een kop koffie wil drinken bij de projectdirecteur, kan dat gewoon.”

Lars werkt sinds september vorig jaar voor de Amstelveenlijn, en hij is meteen in het diepe beland – want dit jaar is immers de vernieuwing in een stroomversnelling gekomen. “Ik ben, met twee collega-uitvoerders spoorinfra, verantwoordelijk voor de vernieuwing van het spoor. Alles dus waar de tram overheen rijdt.”

‘Spoorvernieuwing’ is een term die heel begrijpelijk klinkt. Maar er komt heel wat bij kijken, zo begint Lars op te sommen: “We halen bestaande rails, dwarsliggers en ballast weg en voeren het af. We voeren nieuwe ballast aan en storten ‘t. We installeren nieuwe rails, dwarsliggers en wissels. Leggen rails, tot op de millimeter nauwkeurig, op de juiste hoogte. En pakken diverse zaken rondom het spoor aan, zoals hekwerken, overwegen en schouwpaden, de paadjes direct langs het spoor.”

De bulk van al dit werk vindt plaats tijdens lange werkweekenden in april en juni, en zes zomerweken in juli en augustus.

“Heel veel werk, in korte periodes, op een postzegel. Onze vaste kreet daarvoor is dat wij aan mechanische topsport doen. En dat op het hele tracé van de Amstelveenlijn, tussen de kruising De Boelelaan/Buitenveldertselaan en Westwijk, plus het nieuwe deel de lijn naar het opstelterrein dat in de Legmeerpolder komt. Met één kanttekening: tussen de haltes Poortwachter en Westwijk vernieuwen we alleen de wissels. Het spoor op dat stuk is nog in goede staat.”

Kettinghor met zeef

Lars omschrijft zijn eigen werk als ‘voorbereiden, fijnslijpen en aansturen’. “Dat alles zowel op kantoor als ter plekke, langs het spoor. Een goede voorbereiding is het halve werk. Want we hebben altijd te maken met een korte periode waarin het werk klaar moet zijn: weekenden van in totaal 52 uur, vanaf vrijdagavond, zodat de tram altijd weer kan rijden op maandagochtend. We bekijken daarbij de hele tijd wat er eventueel beter kan. Waar kunnen we een kwartiertje winnen? En hoe loopt onze logistiek? Waar liggen de materialen, en hoe zorgen we ervoor dat de vrachtwagens en spoorgebonden materieel tijdens het aan- en afvoeren elkaar niet in de weg zitten?”

Een interessant detail van het werk en de logistiek is de rol die een specifieke machine speelt, tijdens de spoorvernieuwing. “We gebruiken een zogenaamde kettinghor, die met een rollende ketting de oude ballast uit het spoor haalt. In die machine gaat het in een zeef, waar de vervuiling eruit wordt gehaald, en de schone ballast wordt meteen weer in het spoor teruggebracht. Een duurzame oplossing al met al: we hergebruiken de ballaststenen en beperken het aantal vrachtwagenbewegingen voor de aan- en afvoer van nieuwe ballast.”

Ook leuk: pakweg tussen Gondel en Poortwachter rollen Lars en zijn collega’s de groene loper uit. “Hier komt tussen de rails geen ballast, maar een product dat ‘rheda city green’ heet. De dwarsliggers worden in het beton gestort, en tussen en rondom de rails komt een grasbaan. Dit past mooi in de groene omgeving, waarin de tramlijn zich hier bevindt, en werkt ook geluidsreducerend voor de omwonenden. Elders langs het tracé passen we dit niet toe, want daar loopt de Amstelveenlijn parallel aan de Beneluxbaan en rijdt de tram niet zó dichtop de bewoning als tussen Gondel en Poortwachter.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?