Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
donderdag 26 september 2019

Manager systeemintegratie Niels : Je stopt de stekker erin

De vernieuwing van de Amstelveenlijn was afgelopen zomer hoorbaar en voelbaar in Amstelveen. 1.000 werklui aan de bak. Af- en aanrijden van vrachtwagens. Bouwputten werden ongelijkvloerse kruisingen. En een nieuwe look en spoorinfra langs het noordelijk tracé. Achter dit prachtig staaltje constructiewerk zit op elke halte een hele keten van apparaten en netwerken verscholen die ervoor zorgden dat trams 5 en 6 op 26 augustus weer konden rijden.

Niels Hoefnagels werkt als manager systeemintegratie bij het Projectteam Amstelveenlijn. Naast het slopen en nieuwbouwen van haltes – de “hardware” volgens Niels – worden op het spoor en alle vernieuwde haltes nieuwe systemen aangebracht. Het gaat om “stationsystemen, centrale besturingsinstallatie, verkeersregelinstallatie, wisselbesturing, dynamisch reizigers informatie systeem (DRIS), ticket vending machines, abri’s, liften, camera’s en slagbomen.” Samen met zijn acht collega’s zorgt Niels ervoor dat al deze systemen op de vernieuwde haltes gebouwd en aangesloten worden, en getest wordt of alles werkt.

Niels neemt ons mee in de technisch wereld van ‘systeemintegratie’. “Je kunt het als het ware vergelijken met het bouwen van een huis. In een huis zitten verschillende dingen die moeten functioneren en niet in elkaars weg zitten. Alles moet goed in de gaten worden gehouden om te voorkomen dat bij oplevering je keuken er niet in past. Als je op voorhand nadenkt waar je aansluitingen zitten en bepaalt wie deze aansluitingen afstemt met de keukenboer, heb je geen probleem.”

En dit geldt ook voor de systeemintegratie van de Amstelveenlijn. Alle systemen moeten op elke halte passen. Je moet op voorhand regelen waar je aansluitingen zitten, wie alles afstemt, welk partij regelt welk systeem, en dit in je contract bepalen.”

Spannende zomer

Afgelopen zomer was een spannende tijd voor Niels en zijn team. Als VITAL klaar was met bouwen, waren zij aan zet. Alle systemen konden aangesloten worden en getest worden of alles werkte. Wat was voor jou het spannendste moment deze zomer? “De wisselbesturing met de verkeersregelinstallatie bij het Stadshart. Er was op een laat moment nog een wijziging doorgevoerd, waardoor er op het einde nog veel lastminute werk verricht moest worden. Met uiteindelijk een goed resultaat: “rijdende trams.” Bij het noordelijk tracé zijn de systemen nu up and running. Hoe zit het met het zuidelijk tracé, waar zit daar de grootste uitdaging? “Ook daar de manier waarop het systeem van wisselbesturing met spoor  en verkeersregelinstallaties samenwerkt. En alle nieuwe beveiligingssystemen op het opstelterrein.”

Samenwerking met veel partijen

Om het hele netwerk van systemen langs alle haltes van de Amstelveenlijn aan te brengen werk je – naast de hoofdaannemer – met nog een 7-tal andere partijen zoals Siemens en GVB. In het voortraject is er dan ook veel aandacht voor de noodzakelijke integratie. Tijdens de ontwerpfase is er met deze partijen voortdurend afstemming. Het ontwerp van de systemen wordt namelijk geïmplementeerd in het ontwerp van de aannemer. Met zoveel partijen samenwerken vraagt om goede afstemming en flexibiliteit.

Testen, testen, testen

Om trams 5 en 6 na de zomeroperatie te laten rijden werden de systemen op voorhand uitgebreid getest. “Met deze testen kijken we of alles wat er gebouwd is, het ook daadwerkelijk doet en gebruikt kan worden.” Eind 2018 zijn de systemen eerst in een proefopstelling in een fabriek getest. In juni dit jaar zijn de stationsystemen dan buiten op locatie getest op de nieuwe halte A.J. Ernststraat. Dit als proef op de som voor de zomeroperatie.” Uit deze testen zijn lessen geleerd die we zoveel mogelijk tijdens de zomeroperatie hebben uitgevoerd. Bijvoorbeeld: “eerst alle systemen volledig in bedrijf stellen voordat er getest wordt. En we hebben geleerd dat we het aantal testen konden beperken.”

In de laatste week van de zomeroperatie werden alle systemen aangesloten en getest. Voor Niels bleef het echter spannend tot het laatste weekend. Op zaterdag was namelijk de eerste testrit over het vernieuwde spoor. En op zondag de Integrale vrijgavetest met allerlei stakeholders, zoals GVB. Met zo’n vrijgavetest laten we dan zien dat het tramsysteem goed werkt en melden we het werk gereed. Dit was toen tevens de definitieve “go” voor het in bedrijf stellen van trams 5 en 6 op 26 augustus.

Hockey

Niels – samenwonend met vrouw en drie kinderen van 8, 5 en 2 – pendelt na zijn werk naar Bunnik. “Sinds enkele jaren heb ik nu weer meer vrije tijd sinds ik gestopt ben met de provinciale politiek. Ik speel tweemaal per week hockey, training en wedstrijd.” Om het hoofd leeg te maken ga ik ook wandelen met de hond. Vaak langs de Kromme Rijn want die stroomt 100m van mijn voordeur.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?