Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Foto bij
maandag 30 april 2018

Verkeersmanager Houda Kafi : Ik doe mijn werk met de ogen van een weggebruiker

Aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn werken heel veel mensen, in de buitenlucht en achter de schermen. Onze serie ‘Langs de lijn’ geeft die harde werkers een gezicht. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? En wat doen zij buiten werktijd? Deze keer: verkeersmanager Houda Kafi.

Aan de oostkant van de Beneluxbaan, tussen de haltes Uilenstede en Oranjebaan, is vanaf 1 mei (tot begin 2020) het fietspad afgesloten. Dit gebeurt in verband met werkzaamheden voor de Amstelveenlijn. Er is een omleiding die vrijwel parallel loopt aan het fietspad en slechts twee minuten langer fietsen vergt.

De afsluiting en omleiding zijn door hoofdaannemer VITAL zorgvuldig bedacht en voorbereid, “want er is een flink aantal zaken van belang: zo min mogelijk hinder, veiligheid van weggebruikers en bouwers, doorstroming van het verkeer, gemak voor de fietsers en een rustig straatbeeld”, zegt verkeersmanager Houda Kafi. “Bovendien is de Amstelveenlijn een project in een drukke omgeving: de tram blijft rijden, er zijn auto’s, voetgangers, fietsers, hulpdiensten die snel ter plekke moeten komen… Allemaal dingen waar we bij het bedenken van de omleiding rekening mee moesten houden.”

Accent op veiligheid en bereikbaarheid

Houda (53) heeft een mooie omschrijving van wat een ‘verkeersmanager’ is: “Iemand die werkt aan een optimaal gebruik van ruimte en tijd, in alle mogelijke verkeerssituaties. Ik doe mijn werk met de ogen van een weggebruiker, met een accent op veiligheid en bereikbaarheid. In dit geval heb ik een maand of vier geleden de eerste gesprekken gevoerd met Metro en Tram van de gemeente Amsterdam en Rick Schulz, verkeerskundige bij de gemeente Amstelveen. Rick en ik hebben ter plekke het fietspad bekeken en een zo logisch mogelijke omleidingsroute uitgestippeld. Daarbij hebben we ook meteen onderzocht waar de omleidingsborden het beste konden komen, en of fietsers al rijdend die informatie kunnen verwerken.”

Eigenzinnig volkje

Wat ze daarbij goed in gedachten hielden, was dat fietsers een eigenzinnig volkje zijn. “Ze gaan graag hun eigen weg. Als de omleiding niet logisch is, bedenken fietsers er zelf één. Hopelijk heb ik mijn werk goed gedaan. We gaan straks als de omleidingsroute in gebruik is regelmatig monitoren of het allemaal goed loopt. En de werklui die in de buurt bezig zijn, zullen ons ook signalen geven, bijvoorbeeld als ze zien dat fietsers ergens rijden waar dat niet mag. In het uiterste geval treffen we dan maatregelen waardoor dit niet meer kan.”

Uitdaging en ontspanning

Gevraagd naar de uitdagingen binnen haar werk noemt Houda ‘begrip kweken’, ‘verdraaglijke hinder’ en ‘topresultaat’. “Ik hoop dat alle weggebruikers en bewoners straks, als alles weer normaal is, zeggen: ‘Het viel wel mee’.”  Wat voor Houda zelf soms niet mee valt, is haar woon-werkroute in de drukke ochtend- en avondspits, tussen werkplek Amstelveen en thuisbasis Hilversum. Maar goed, eenmaal dáár valt de drukte van het werk van haar af dankzij schilderen, lezen en tuinieren, of bijpraten met haar twee dochters.

Lees meer: Omleiding voor fietsers tussen Uilenstede en Oranjebaan (fase 1)

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?