Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
donderdag 31 mei 2018

Procesmanager bouw en infra Carl Riechelman : Vernieuwing straks geslaagd als iedereen er begrip voor heeft.

Aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn werken heel veel mensen, in de buitenlucht en achter de schermen. Onze serie ‘Langs de lijn’ geeft die harde werkers een gezicht. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? En wat doen zij buiten werktijd? Deze keer: procesmanager bouw en infra Carl Riechelman.

Nu het uitvoerende werk voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor de deur staat, worden de drukke dagen van Carl Riechelman alleen maar drukker. De procesmanager bouw en infra werkt voor twee gemeentes (Amstelveen en Aalsmeer), heeft diverse regionale projecten op zijn bordje (waaronder de Amstelveenlijn) en holt dus van de ene vergadering naar de andere bespreking.

“Een groot deel van mijn werk is praten, praten, praten”, glimlacht Carl. “Bij grote infraprojecten als de Amstelveenlijn heb je te maken met meerdere partijen. Die moeten moeten allemaal op één lijn zitten. Als procesmanager ben ik verantwoordelijk voor coördinatie, aansturing, planning en het verbinden van mensen. En letten op tijd, geld en kwaliteit. De besluiten zijn genomen, nu gaan we uitvoeren – en dat moet gebeuren zoals we onderling afspreken. Zeggen wat je doet, doen wat je zegt. De vernieuwing van de lijn is straks geslaagd als ‘ie voor iedereen begrijpelijk is en iedereen er begrip voor heeft.”

Lijst wegwerken

Carl geeft meteen een aantal voorbeelden van wat die mooie ambities in zijn dagelijkse werk betekenen. “Met een aantal collega’s ben ik momenteel bezig met het beoordelen van het definitieve ontwerp voor de vernieuwing, van hoofdaannemer VITAL. Ik overleg bijvoorbeeld met technici, die nog tal van op- en aanmerkingen hebben. Die lijst moeten we zo snel mogelijk wegwerken, want als gemeente Amstelveen moeten we omgevingsvergunningen verlenen – anders kan er niet worden gewerkt. En de gemeente laat ook een aantal werkzaamheden zélf uitvoeren, bijvoorbeeld het realiseren van voldoende waterberging. Op een aantal plekken langs de route verandert de wegindeling en bouwen we nieuwe stukken weg en tramtracé. Als daar regen op valt, moet dat worden afgevoerd naar het oppervlaktewater in de Bovenkerkerpolder. Ik ben betrokken bij de coördinatie daarvan.”

Aannemer moet meedenken

Met de diversiteit in zijn werkpakket beseft Carl als geen ander dat de vernieuwing van de Amstelveenlijn geen eilandje in de Stille Zuidzee is. “Weliswaar loopt dit werk voorop qua planning, maar we moeten andere grote projecten in de stad goed in de gaten houden. En wat we hier leren, kunnen we elders weer toepassen. We schrijven tegenwoordig als overheid niet langer alles voor, maar maken veel meer gebruik van de kennis en ideeën van de aannemer. En we verwachten dat hij de hele tijd blijft meedenken. Aannemers worden bovendien continu getoetst op hoe zij – tijdens een ingrijpend project als de Amstelveenlijn – omgaan met bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. En vooral ook het beperken van hinder. Begin dit jaar heeft de gemeente een Notitie Bouwlawaai vastgesteld, waaraan aannemers in hun uitvoeringsplan moeten voldoen.”

Hola Barcelona!

Carl’s werk mag dan lekker hectisch zijn, thuis in Kudelstaart is het al even levendig, met vrouw Jacqueline, drie tienerkinderen en een familiebrede liefde voor allerlei sporten: “Ik ben momenteel vooral chauffeur naar clubs en sportterreinen!” En dan is er nog een vierde spruit, inmiddels twintiger en druk aan het werk op een camping in Barcelona. “Dus dat wordt onze bestemming voor de zomervakantie dit jaar.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?