Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English 日本語
Foto bij
woensdag 24 oktober 2018

Opstelterrein-uitvoerder Stefan : “Ons zand halen we uit de Noordzee!”

Terwijl de meeste mensen nog op één oor liggen, rinkelt in Sassenheim bij Stefan Hielkema elke werkdag om vijf uur ’s ochtends de wekker. Vriendin Laura draait zich nog lekker om, maar voor Stefan is de dag begonnen. Twee uur later zit hij met zijn vijftienkoppige team om tafel in de VITAL-bouwkeet aan de J.C. van Hattumweg.

Stefan (28) is uitvoerder van het opstelterrein-in-aanbouw in de Legmeerpolder. “Elke werkdag beginnen we met een kwartiertje bijpraten. Hoe ging het gisteren en wat kunnen we daarvan leren? Wat gaan we vandaag doen, en op welke plekken? Wat is onze planning, en is alles daarvoor aanwezig? En zijn er bepaalde actiepunten waar we speciaal op moeten letten?”

Graven en dempen

De aanleg van het opstelterrein is een onderdeel van de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Het tramspoor wordt doorgetrokken tot voorbij de J.C. van Hattumweg en eindigt dan op het terrein. Hier komen opstelplaatsen voor de trams en een personeelsverblijf en auto- en fietsparkeerplekken voor GVB-medewerkers. Ook kan op het terrein straks klein onderhoud worden gepleegd.

Stefan en zijn mannen zijn sinds begin september aan het werk. Ze begonnen met het graven van nieuwe watergangen en het dempen van de bestaande. “Dit was tot voor kort een deel van het akkerland van een plaatselijke boer. Daarin liep het water op een bepaalde manier. En die watergangen staan allemaal met elkaar in verbinding. Nu hier ons terrein komt, moeten we de watergangen deels verplaatsten. Ik heb contact met de boer en we houden rekening met elkaar.”

Op de grote hoop

Een echt zichtbaar onderdeel van het werk, eveneens sinds september, is het ontgraven van de grond en het aanbrengen voor ‘voorbelasting’: zandlagen die het samendrukken van de grond (de ‘zetting’) ondersteunen. “De grond die we afgraven, ligt hier nu tijdelijk op grote hopen, die kun je van een afstand zien”, vervolgt Stefan zijn uitleg. “We vullen de grond op met vier zandlagen. Om de zetting te bespoedigen, plaatsen we buizen voor de ontwatering en ‘zakbakens’. Dat zijn platen met meetpalen erin, waarmee we de veranderingen in de grond – tijdens het zetten – in de gaten kunnen houden.”

Dat zand – in totaal zo’n 80.000 kuub – haalt VITAL trouwens niet effe snel bij de eerste de beste groothandel. “We hebben voor dit terrein waterdoorlatend zand nodig. Dat kun je niet zomaar bestellen, dat moet je opgraven. De dichtstbijzijnde plek daarvoor is de Noordzee. Dus onze onderaannemers zorgen daarvoor. Schepen brengen het naar de haven van Amsterdam en met vrachtwagens komt het hier aan.”

Al dit werk duurt tot de kerst. “Daarna moeten we de zetting zijn eigen gang laten gaan”, zegt Stefan. “Tot in de zomer van 2019 kunnen we hier niet veel doen, behalve het monitoren van de zetting en het inrichten van een tijdelijk opslagterrein voor andere werkzaamheden aan de Amstelveenlijn.”

Verboden voor honden

Wat het werk aan het opstelterrein redelijk uniek maakt, is dat ‘t nét buiten de bebouwde kom van Amstelveen gebeurt. “Dus ik hoop dat het af- en aanrijden van de vrachtwagens weinig hinder geeft voor de omgeving. Maar aan de J.C. van Hattumweg staan twee woningen wél op de eerste rang. Met die bewoners heb ik regelmatig contact, en zij kunnen mij altijd bellen of een berichtje sturen”, aldus Stefan.

En hij heeft zelf ook nog een omgevingspuntje: “Een aantal omwonenden is gewend om hier hun hond uit te laten. Het is al een paar keer gebeurd dat zij overdag, als het bouwterrein open is, hier lopen. Maar dat is te gevaarlijk nu, met alle vrachtwagens en werkzaamheden. Hier geldt dus: verboden voor honden.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit artikel delen?